Образ князя Валковского в романі “Принижені й ображені”
Достоєвський критикує капіталізм. Зло, низькість, жорстокість і в той же час “сатанинська” притягальна сила капіталізму втілені в “Принижені й ображених” в образі князя Валковского. Основа характеру князя – себелюбність, принцип його поводження – егоїзм
Тема грошей трактується у Творчості Достоєвського подвійно. Слабк і скривджені жадали грошей не для влади, а для оборони. Валковский домагався грошей для зовсім інших цілей: у світі капіталізму, у царстві золотого тельця гроші – кристали влади, єдиний шлях до “волі”
Валковский – полюс зла в “Принижені й ображених”. Йому протистоїть, як полюс добра, Іван Петрович, оповідач, від імені якого ведеться оповідання
Іван Петрович – це не сам Достоєвський, це художній образ. Він читає свій роман у колі сім’ї Ихменевих. Ихменеви знайшли в романі все, що вони самі почували й знали. Ганна Андріївна плакала, від всієї душі жалуючи героя роману й наївно бажаючи хоч чим-небудь допомогти йому. Плакала й Наташа, слухаючи Івана Петровича
Сім’я Ихменевих з’явилася полем боротьби між силами й силами добра, між Валковским і Іваном Петровичем.
Однак саме жорстоке горе принесла Ихменеву безрозсудна пристрасть дочки. Іван Петрович любив Наташу, здавалося, і Наташа відповідала йому взаємністю. Але в Петербурзі вона зустрілася з Алешей, і в серце її спалахнуло невгасиме почуття. Взаємини між родителями зробили шлюб молодих людей неможливим, Наташа залишила своїх батьків і стала жити з Алешей невінчана
Алеша безперестану клявся в любові Наташе, але був егоїстом, не міг устояти ні перед якою спокусою, легко піддавався впливу батька. Алеша женився з розрахунку на сімнадцятилітній Каті, що володіла мільйонним станом
Валковский запропонував покинутій Наташе надійти на зміст до богатому дідка
Полузадохнувшуюся від образи й обурення Наташу й спас Іван Петрович, що ввійшов до неї вдвох сдоктором.
Людина восторжествувала. “Дьяволова правда” Валковского про людину виявилася мнимою правдою. У світі є й добрі й світлі, їх купити не можна. Їх можна знищити, але їх не можна зломити морально, а разом з тим не можна зломити й надію на торжество закону братерства й любові