Образ Гордона як втілення концепції “цивілізованої людини” Просвітництва
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ XVIII СТОЛІТТЯ. ПРОСВІТНИЦТВО
ВОЛЬТЕР, Й. В. ГЕТЕ, Ф. ШІЛЛЕР
Образ Гордона як втілення концепції “цивілізованої людини” Просвітництва
Гордон – це священик-янсеніст. Янсеністи – представники протестантської течії в християнстві – проповідували безкінечну Божу благодать. Вольтер зображує героя бадьорим і спокійним старим, “що визначався двома неабиякими талантами: умів терпіти злигодні й утішати знедолених”.
Образ Простака декларує в однойменній повісті Вольтера провідну для Просвітництва ідею
По-перше, як відомо, Вольтер у своїй філософській повісті полемізував з Ж.-Ж. Руссо. Отже, Гурон і Гордон – носії різних ідейних концепцій, які уособлюють позиції автора “Простака” та його опонента – Руссо. Устами своїх героїн Вольтер проголошує власне ставлення до багатьох існуючих на той час теорій, викладає свої погляди на релігію, історію, створення світу, сучасне мистецтво.
По-друге, стосунки Гордона і Простака у в’язниці
По-третє, Гордон уособлює концепцію цивілізованої людини, під керівництвом якої Гурон здобуває європейську освіту, зміцнює свій розум.
Вольтер критикував недосконалість цивілізації, хоча й не ідеалізував поведінку “природної людини”. Це підтверджують стосунки між Гуроном таГордоном.
Здавалося б, що перевага має бути на боці старого – представника цивілізації. Він півстоліття присвятив науці, а його опонент в той час виховувався у племені дикунів. Але молодий чоловік здивував старого, продемонструвавши думки, які притаманні душам досвідченим. Гордон знайомить Простака з науковими знаннями і культурними цінностями, які людство створило за попередні століття, Гурон дізнається про духовні та інтелектуальні пошуки людства. Суть просвітницьких завдань доби Простак сприймає глибоко і послідовно через відсутність упередження, свободу від умовностей цивілізації та відсутність цивілізованих смаків та думок. Простак, оволодівши різними знаннями, залишився щирим, природним і пристрасним. Це переконало Гордона в тому, що в його сліпій вірі не все досконало, як йому здавалося раніше. Завдяки словамГурона суворий філософ навчився бачити шляхетне в коханні, його здатність облагороджувати душу і породжувати доброчинність.
Полемізуючи з Руссо, який абсолютизував природу і вбачав у цивілізації лише негативне, Вольтер стверджував, що для перетворення на людину з тварини потрібна освіта, отже, цивілізація. Водночас наука в творі Вольтера допомагає виявити переваги та недоліки цивілізації. Все це підтверджується в дискусіях “природної людини” Гурона та цивілізованої людини – священика Гордона.
Отже, підбиваючи підсумок усьому сказаному, можна дійти висновку, що Гордон є втіленням концепції цивілізованої людини, є часткою опозиції – природа – цивілізація, яка в повісті перетворюється на літературну дискусію з опонентом Вольтера – Руссо.