Образ Дон Кіхота став певним символом, навіть міфологемою
Головний герой вигадує собі красиве ім’я. Звісно, справжньому лицареві нього недостатньо. Необхідний ще зброєносець, яким стає знайомий Дон Кіхо-ІІІ Санчо Панса. Новоспечений лицар дає гучне ім’я навіть своєму коневі. Не може лицар і без Дами серця, якою стає дівчина з сусіднього села з пишним іменем Дульцінея Тобоська (ясна річ, це ім’я також вигадав наш лицар сумного образу). Зброю Дон Кіхот лагодить собі з того, що “завалялось” у домі ще від часів його прадіда. От, здавалося б, і все! Образ славного лицаря вийшов на славу, перепрошую
Ми визначили, що у своєму творі Сервантес пародіює усі основні атрибути, дії середньовічного лицаря. Але повернімось на хвилинку до наших міркувань і перевіримо їх уважніше. “…Жоден славний лицар не обходився без подвигів, які покриють його ім’я вічною славою”. Безумовно, це так. Дон Кіхот робить усе; заради викорінення зла на землі, заради
Образ Дон Кіхота дуже глибокий, ми розуміємо це ще читаючи твір, навіть не встигнувши до ладу подумати над ним. Але, намагаючись стати “копією” і мужнього середньовічного лицаря, Дон Кіхот перевершує свій ідеал: вроджене прагнення справедливості набуває дещо химерних форм і не завжди дає бажані результати саме через втрату відчуття реальності, але ж прагнення Дон Кіхота до загальної справедливості дуже відрізняється від прагнення здобути собі славу, багатство та прихильність Дами серця. Герой, який воює зі злом, не може не викликати повагу та захоплення, але ж викривлене сприйняття Дон Кіхота примушує його бачити зло там, де його нема або ж не прогнозувати ситуацію й можливі наслідки власних дій.
Тепер ми співчуваємо Дон Кіхоту, його таке щире; і таке палке прагнення добра та істини, навіть попри його невдачі, не дає нам змоги поставитися до цього образу цинічно, промовивши щось на зразок “ну, хотів як краще, а вийшло краще не згадувати…” Можливо, читаючи твір, ми думаємо собі: “От дивак!”, але частіше, зізнаємось ми в цьому чи ні, ми співчуваємо Дон Кіхотові й вболіваємо за нього, хоча й здогадуємось, що його фантазії;не переможуть дійсність (вітряки не перетворяться на велетнів, яким би благородним не був Дон Кіхот…). Це робить головного героя роману по-своєму трагічним, але, безумовно, симпатичним читачеві.
Замисливши роман як пародію на лицарську літературу низької якості, Сервантес зробив набагато більше: він зобразив по-своєму трагічний образ, обраї і дуже глибокий і яскравий, життєвий настільки, що ім’я цього героя перейшло в мовленні у розряд загальних назв. Виходить, цей дивак – не просто поодинокий випадок. Створюючи свого персонажа, Сервантес витяг на поверхню цілий шмат людської свідомості, зобразивши ті проблеми, які турбують багатьох людей, знайшовши підгрунтя для опису окремого психологічного типу, окремої; філософської системи. Через це образ Дон Кіхота ми не лише спостерігаємо на папері, а й часто зустрічаємо і – головне – впізнаємо у нашому житті.
Перш ніж говорити про донкіхотів у нашому житті, треба подумати, чи виникають такі типи у сьогоденні та й чи висока ймовірність їх виникнення. Ну, що ж? Алонсо Кіхано проти Дон Кіхота. Ох, і не проста ця проблема!
З одного боку, коли б якось Алонсі закортіло перетворитися на Дон Кіхота у наше сторіччя повального індивідуалізму, коли одній людині байдуже до психологічного стану іншої, до її думок та вчинків, до її долі взагалі, якихось перепон на шляху такої магічної метаморфози не виникло б… Але ж є й інший бік: тепер людина, як мені здається, більше обмежена обставинами: робота, родина, та й взагалі, більш дрібне, тобто купа так званих “соціальних прив’язок” не може сучасна людина уявити себе кимось і помандрувати собі боротися з ним. Ми більш закорінені у навколишній світ: у “територію”, у соціум тощо. Виходить, тут не вгадаєш: є чинники, які свідчать за появу нових донкіхотів, є хто проти… Але ми не врахували ще одного. Розглядаючи ситуацію, коли комусь закортіло уявити себе іншою людиною, ми не враховували, високу імовірність того, що таке бажання виникне.
Аж тут і криється пояснення чому у нашому сучасному житті так мало донкіхотів. Мені здається, надто щасливим та приземленим став наш світ останнім часом, безкорисне служіння добру, ідеали, подвиги, – все це побачиш хіба що в книжках та історичних поемах. Крім того, нема де й вчитися цього: дитину від раннього віку привчають до прагматичності, практичності, сили, а слово “фантазер” надто часто вживається в негативному значенні. Наші часи просто створені для того, аби винити донкіхотів…
Може, коли нема, то й не треба? Може, психологічний феномен донкіхота зник через те, що був непотрібний, був такою собі психологічною мутацією? З такими припущеннями особисто я не погодився б категорично. На моюдумку, нашому сьогоденню дуже не вистачає таких людей: енергійних, з благородною душею, які воюють проти кривди та зла, а найбільшою цінністю яких є справедливість та щастя людей. Але ж згадаймо, воюючи зі злом, Дон Кіхот воював з вітряками, – може хтось заперечити мені. Це вагомий аргумент, але і тут криється плутанина: “воювати з вітряками” – тепер це фразеологізм, який позначає марну боротьбу, коли людина перебуває під владою ласних ілюзій і не бачить реального становища
. Якщо не враховувати випадок, за якого людина воює зі справжніми вітряками, постає питання: а що ж є марною боротьбою? І тут я неодноразово стикався з тим, коли боротьба з реальним обманом заради справжньої справедливості люди називали “боротьба з вітряками” тільки через те, що така боротьба забирає надто багато сил і марна через те, що складна! От, викривлення первинного змісту. ФілософіюДон Кіхота багато хто протиставляє філософію пристосування та адаптацією до всього, що б там не було: коли робити вибір між донкіхотством і пристосуванням до брехні, нечесності, приниження, ясна річ, що я перший піду шпинати з таким вітряком, ще й армію зберу! Отже, попри помилки Дон Кіхота, його відрив від реальності, його філософія виправдана і природна. Дон-Кіхотство значно більше личить людині, ніж спроби адаптуватися до будь-якого бруду, ніж спроби забути про будь-які безкорисливі вчинки, ніж індивідуалізм у гіршому розумінні цього слова.
Дон Кіхота вважали диваком. Сучасних донкіхотів, мабуть, ще більше вважають диваками. Але настільки важливо, щоб такі люди не зникли, бо тоді жити буде нецікаво, а серед ста “вітряків, які здаються велетнями”, згідно з моїм прісним життєвим досвідом, ховається як мінімум десять “велетнів, що прикидаються вітряками”…
Такі образи потрібні, мабуть, не лише в літературі, а й у житті. Бо тільки у людини, яка хоче змінити цей світ і переймається не лише власним життям – пародія на лицарські романи. Пародія – це переспів відомого твору, сюжету чи стилю. Відомо, що “Дон Кіхот” – пародія на лицарські романи. Але зазначимо, що це пародія на лицаркі романи низької якості, створені авторами без хисту, адже ідеали лицарства, лишились у минулому, не піддавались висміюванню, бо вони не були “неправильними”, а лише поступилися місцем новій філософії. Зазначимо і те, що якби твір Сервантеса був лише пародією і не більше, він ніколи б не здобув тієї популярності, яку він має і дотепер. Але, перш ніж аналізувати глибинні шари змісту цього твору, розберімося з цім, чи справді “Дон Кіхот” є пародією і в чому це виражається.
Дон Кіхот – чоловік, який зачитується лицарськими романами. Ці твори настільки захоплюють його, що він починає жити ними. І це, здавалося б, природно для людини, якій подобається певний жанр чи вид мистецтва… Але природно доти, доки наш герой живе цими романами, а не живе у них. Тут мається на увазі зав’язка твору: реальність відсувається для Дон Кіхота на другий шині, і він починає жити у світі середньовічного лицарства, вважаючи себе одним і його представників.
Схожі твори:
- Образ Дон Кіхота прояв кращих намірів і прагнень людини Твір за романом Мігеля Сервантеса “Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі”. Лицарський роман в Іспанії XVІ століття переживав своє друге народження. Сервантес вирішив написати пародію на лицарський роман, перетворивши чарівне романтичне середовище на повсякденне життя Іспанії початку XVІІ століття. Усе, що було у лицарському романі розкішним та захоплюючим, у романі...
- “Суть Дон Кіхота: сльози чи радість” Навряд чи дивний і суперечливий образ Дон Кіхота з твору Сервантеса може залишити когось абсолютно байдужим і неупередженим. Твір цей став надзвичайно популярним, його було переведено практично не всі мови світу, а тому він просто не може залишатися незрозумілим чи невизнаним. Найголовнішим у всьому цьому творі є образ головного героя...
- Конфлікт між благородними прагненнями Дон Кіхота і реальністю Дивовижно вигаданим чином вважав М. Горький головного героя роману Сервантеса – Дон Кіхота. Дійсно, лицар з Ламанчі представляється мені незвичайним, своєрідним персонажем, тому що в ньому тісно переплелися невгамовна фантазія і мрійливість, спрага подвигів і прагнення стояти на варті добра і справедливості. Начитавшись романів, один хитромудрий ідальго уявив себе лицарем...
- Дон Кіхота – вічний образ всесвітньої літератури Сервантесу вдалося створити роман на всі часи і для всіх народів. Таємницю привабливості для людства цього образу намагалися розгадати філософи (Гегель), письменники ( Тургенєв, Достоєвський, Томас Манн ). Роман по-своєму інтерпретували такі художники, як Гойя, Дом’є, Пікассо, такі композитори, як Мендельсон, Штраус, Мінкус. Пройшовши складний шлях через свідомість людей, “Дон...
- Романтизм Дон Кіхота та твереза розсудливість Санчо Панси “Дві постаті, які діють разом і контрастують одна з одною, – комічні й напівкомічні – це древній і досі живий мотив фарсу, карикатури, цирку, кіно: худий і довгов’язий, низенький і товстий, хитрий і глупий, господар і слуга, освічений і поважний, невчении і простуватий і найрізноманітніші комбінації – все це було...
- Смішне і трагічне в образі Дон Кіхота (за романом Мігеля Сервантеса “Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі”) Пародія на лицарські романи XVІ століття побачила світ на початку XVІІ століття. Саме в цей час відомий іспанський письменник епохи Відродження Мігель Сервантес написав свій роман “Дон Кіхот”. Метою твору, за словами автора, було знецінення лицарських романів, які монополізували книжковий ринок XVІ століття. Замисливши написати пародію на лицарський роман, Сервантес...
- Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 53 Тема. Мандри Дон Кіхота в пошуках справедливості Мета: переказати зміст прочитаних розділів у вигляді розповіді про подвиги Дон Кіхота; продовжити читання роману; зробити попередні висновки про основні риси характеру Дон Кіхота; розвивати...
- “Дорогами Дон Кіхота” за романом Сервантеса Як не дивно, але герой роману М. Сервантеса “Пригоди хитромудрого ідальго Дон Кіхота із Ламанчі” – не прекрасний юний лицар, а “бадьорий кістлявий старий”, який, без кінця читаючи лицарські романи, щиро повірив, що часи лицарів не пройшли, повірив у те, що захистити гнаних і принижених, допомогти пригнобленим і бідним, встановити...
- Як краще жити: розумом чи серцем? (Протиставлення ідеалізму Дон Кіхота тверезій розсудливості Санчо Панси) Ф. ПЕТРАРКА, ДЖ. БОККАЧЧО, М. СЕРВАНТЕС, В. ШЕКСПІР Як краще жити: розумом чи серцем? (Протиставлення ідеалізму Дон Кіхота тверезій розсудливості Санчо Панси) Як краще жити: розумом чи серцем? Ця проблема давня, її розв’язує людство протягом багатьох століть. Романтизм і практицизм зіткнулися й на сторінках роману М. Сервантеса. Чому головні герої...
- Божевілля Дон Кіхота Коли я роздумую над образом Дон Кіхота та його мандрами, пригодами й сутичками, то мені стає сумно, і ось чому. Цей безсмертний твір Великого Іспанця задумувався, як пародія на лицарський роман. Цей жанр сам по собі не є ні поганим, ні хорошим, але в часи Сервантеса багато другорядних шкребців (письменниками...
- “Дорогами Дон Кіхота” Кожна людина напевно коли-небудь замислювалася про те, щоб повторити історію якогось літературного героя або персонажа. Як правило, пригоди літературних персонажів не бувають суцільно простими і легкими, а тому необхідно гарненько подумати, чи дійсно ти хочеш проходити через всі ці випробування. Втім, думається, що багато людей погодилися б піти на будь-які...
- Трагічне і комічне в образі Дон Кіхота (за романом Сервантеса “Дон Кіхот”) Лицарі минулого… Вони бентежать душі жіночої половини суспільства уже протягом кількох століть. Чи, може, то живе в наших душах туга за незнаною минувшиною, чи не вистачає сили і мужності в наших сучасниках. Юнакам же в обрисах попередніх епох увижаються лицарські турніри і славні звитяги. А славнозвісні кодекси честі! Чи й...
- Трагічне і комічне в образі Дон Кіхота (За романом М. де Сервантеса “Дон Кіхот”) Лицарі минулого… Вони бентежать душі жіночої половини суспільства уже протягом кількох століть. Чи, може, то живе в наших душах туга за незнаною минувшиною, чи не вистачає сили і мужності в наших сучасниках. Юнакам же в обрисах попередніх епох увижаються лицарські турніри і славні звитяги. А славнозвісні кодекси честі! Чи й...
- “Характеристика Дон Кіхота і Гамлета” Гамлет, як і сам Шекспір??- людина епохи Відродження. Він навчався в одному з кращих навчальних закладів Європи, де в ті часи викладав Джордано Бруно. Це розумна, здатна мислити і діяти людина, а не відчужений від життя філософ. Однак він зволікає, не наважується нанести удар, як заклинав його привид батька. Ця...
- Мандри Дон Кіхота у пошуках справедливості Свій твір письменник створював у в’язниці. Коли Сервантес працював збирачем податків, його несправедливо звинуватили у крадіжці. І хоча об’єктивність таких звинувачень була очевидна, Сервантес не поспішав подавати і карги й прохання про звільнення, бо чи не вперше в житті мав більш ніж достатньо часу, аби працювати над своїм твором. Таке...
- “Порівняльна характеристика Гамлета і Дон Кіхота” Гамлета часто зіставляють з Дон Кіхотом. Це два найбільш красномовних образи, створених геніальними художниками в епоху Відродження. Немає більш високих орієнтирів, і здається, що всі проблеми, породжені кризою гуманізму, проглядаються в їхньому ряду. І. С. Тургенєв у промові “Гамлет і Дон Кіхот” – класичному аналізі цих героїв – побачив у...
- “Лист до Дон Кіхота” “Шановний Дон Кіхоте! Зовсім недавно я познайомився з одним з найбільш видатних творів світової літератури – романом М. Сервантеса “Хитромудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі”, де ти був головним героєм. Мене дуже вразив твій образ. З роману я довідався, що ти був збіднілим ідальго Алонсо Кехано і найбільш за все...
- Розкрийте проблематику роману Сервантеса “Дон Кіхот’. Поясніть суть поняття “донкіхотство” Проблематика “Дон Кіхота” Сервантеса полягає в протиріччі між лицарськими ідеалами Дон Кіхота, і реальною дійсністю, яка аж совсім не ідеальна. Начитавшись лицарських романів, головний герой сідлає коня та вирушає на боротьбу зі злом. Уява Дон Кіхота робить з клячі – бойового скакуна Росінанта, з селянської дівчини – прекрасну шляхетну даму...
- Образ Санчо Панси, героя роману Сервантеса “Дон Ніхот”, уособлення практичної недалекоглядності Дон Кіхот, начитавшись лицарських романів, вирішив повторити подвиги славних лицарів Середньовіччя: битися з велетнями, боротися з чарівниками, допомагати скривдженим, щоб покрити своє ім’я немеркнучою славою. У боротьбі зі злом йому потрібен вірний джура, Дон Кіхот намовив свого сусіда, бідного і не дуже розумного селянина Санчо Пансу, кинути жінку й дітей...
- Слово важкий споріднене з камінним – основним символом драми У другій дії в словах дон Жуана про “нагірну в’язницю”, підвалиною якої є “каміння”, ще ледве пробивається справжнє значення цього слова. Через якусь хвилину слово “камінь”, вжите у розмові з Командором, визначає вже саму “гору”, навколо якої у легкому танці грає біла хвиля – Анна. Слова Анни, сказані з наміром...