Новизна поеми А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила”
1. Бешкетництво й жартівливий опис. 2. Подробиці побуту російського народу. 3. Принцип авторського самовираження. 4. Історичні реалії в казковому обрамленні. Переможцеві-Учневі від переможеного вчителя.
В. А. Жуковський По визнанню критиків того часу, “Руслан Людмила” А. С. Пушкіна поставило свого автора на перше місце серед інших російських письменників. Щоб зрозуміти, чому виникла така думка, звернемося до інших літературних творів того ж часу. Перше місце серед них займають балади В. А. Жуковського Вони були повні похмурих описів і
Це відзначив і сам учитель, подарувавши юному учневі, свій портрет з написом “Переможцеві учневі від переможеного вчителя, у той уисоко-урочистий день, коли він закінчив свою поему “Руслан і Людмила””. Так у чому ж новизна такий цікавої й у теж час немов повітряну поему “Руслан і Людмила”? Дослідники відзначали, що у творах Жуковського було дуже багато містичних образів.
Оповідання ж Пушкіна наповнено бешкетництвом і жартівливими описами Наприклад, от як описує письменник поводження
Подібні образи з’являються й в “Руслані й. Людмилі”. Тільки тепер діви не “святі черниці”, а красуні, що заманюють до себе подорожан. У нас знайдеш красунь рій; Їхній ніжні мовлення й лобзанье. Прийди на таємне покликання, Прийди, про подорожанин молодий!
Вони змушують Ратмира забути про прекрасну Людмилу, заради якої він відправився на пошуки. У його душу поступово входять улесливі слова двенадцат юних красунь. Не варто забувати й про суперечку Жуковського СП. А. Катениним, що намагався наповнити свої добутки побутовими подробицями, тим самим знімаючи містичний ореол з балад. У своє оповідання А. С. Пушкін також вкладає чимало народних рис, але це не руйнує принадність самої поеми.
Вона не стає грубою картиною побуту, але в той же час у ній немає нічого містичного Але от виходить він з лазні. Одягнений в оксамитові тканини, У колі чарівних дівши, Ратмир Сідає за багатий бенкет. Добуток “Руслан і Людмила” було створено А. С. Пушкіним у петербурзький період, але вступ до поеми він написав набагато пізніше. І воно з’явилося істинно народним.
У ньому не було вже того бешкетництва й жартівливості, що ми бачимо в самому оповіданні У свій вступ автор вкладає нове розуміння й подання про народ і народний дух. Він у декількох строфах відбиває психологію народу, відбиту в казкових образах і народних вираженнях (“И там я був, і мед я пив”). Там чудеса: там лісовик бродить, Русалка на галузях сидить; Там на невідомих доріжках Сліди небачених звірів; Хатинка там на курьих ніжках Коштує без вікон, без дверей… Поетові вдається передати й особливу мелодику казки, її доброту й оповідальну манеру. Тому негативні персонажі не такі вуж страшні незважаючи на те що автор намагається не упустити ні однієї їхній риси.
У темниці там царівна тужить, А бурий вовк їй вірно служить; Там ступа з Бабою Ягою Йде, бреде сама собою; Там цар Кащей над златом марніє; Там росіянці дух… там Руссю пахне! Але в колі літераторів лише згодом оцінили всі нововведення письменника. І визнання А. С. Пушкін одержав не тільки в Росії, але й за рубежем. За свідченням сучасників, про нього стали писати й у західноєвропейських журналах.
Пізніші дослідники теж зверталися до такого неоднозначного добутку. Про новизну “Руслани й Людмили” писав Ю. В. Стенник: “Новаторство Пушкіна полягало в тім, що принцип авторського самовираження, принцип, що заважав поетам-карамзинистам у їхніх епічних досвідах, Пушкін перетворює в організуючий початок всієї композиційної структури поеми”. Тобто автор не відсторонений від самого оповідання.
Він постійно включений у нього й готовий висловити свою точку зору із приводу описуваного. Наприклад, автор втручається в оповідання в гот момент, коли йде опис палацу Черномора. Він начебто б починає розповідати про розкішні палати, але потім сам себе зупиняє й говорить, що вони нагадують оздоблення, що зустрічаються в казках Шахерезади.
…Усюди тканини парчевие; Грають яхонти, як жар; Навкруги курильници златие Подъемлют ароматна пара; Досить… благо мені не треба Описувати чарівний будинок: Уже давно Шехеразада Мене попередила в тім. У поемі з’являється й пряме звертання до читача, де автор починає висловлювати свою думку про критика, який щось не сподобалося в поемі. Подібний відступ має відношення до даного добутку, але його не обов’язково було включати в основний текст, тому що на життя й долю героїв судження автора не впливають.
Уже блідий критик, їй у послугу, Питання мені зробив фатальний: Навіщо Русланову подругу, Як би на сміх її чоловікові, Заклику й дівою й князівною? Ти бачиш, добрий мій читач, Отут злості чорну печатку! Так і на рівні лексики поет розмикає оповідання й входить у нього не тільки як сторонній спостерігач для передачі нам казкових подій, він сам стає активним учасником поеми.
А. С. Пушкін руйнує в кожній “клітинці”, як зауважували дослідники, літературну умовність того часу. Він вносить у неї живе розмовне слово, що тільки, на перший погляд, смотрится грубо. Але його правоту підтвердило час. Ми з успіхом у школі вчимо заповітні рядки: “у лукомор’я дуб зелений…”, – і несемо їх із собою по життю.
А от із творів Жуковського й Катенина пригадуються тільки деякі образи, що забуваються згодом. Пушкіна дбайливо й акуратно використовують і історичні подробиці. У поемі з’являється два реальних образи: князь Володимир і місто Київ.
Витязі ж своєю сміливістю й відвагою нагадують богатирів яких ми знаємо по билинах. Матеріал таких добутків теж заснований на історичних подіях. Всі ці реалії письменник оченьбережно вносить у своє оповідання, але обрамляє казковим сюжетом. На думку критиків, це створює певної відтінок двозначності, що підкреслюється на початку й кінці добутку, тим самим містячи в кільце саме оповідання. Можливо, поет хотів сказати, що далеко не всі вимишленно в цьому тексті.
У ньому збереглися перекази давнього років. Справи давно минулих днів, Преданья старовини глибокої. Але не тільки для Жуковського, але і як відзначав Ю. В. Стенник, для Н. М. Карамзина поема Пушкіна також була далека від очікуваного результату. Жанр добутку говорив про те, що це повинне бути серйозне оповідання, а не жартівливе оповідання про два коханих. І якщо там з’являлися народні риси, то вони свідчили про цивільну самосвідомість.
Адже саме таке наповнення даний жанр мав в епоху класицизму. Але молодому поетові вдалося з’єднати здавалося б непоєднуване. Він дбайливо вводить у своє оповідання й історичні реалії, і казкові Образи, і побутові замальовки, але всі вони виписані вмілою рукою, що не дозволяє сказати, що якась частина закриває собою все інше. А. С. Пушкін не тільки в поемі, але й в одній з незакінчених статей за назвою “Спростування на критики” (1830) відповів на всі нападки сучасників.
Він писав про те, що в його добутку є тільки один недолік: “Ніхто не помітив навіть, що вона холодна”. У такий, можна сказати, романтичної історії сам автор відзначає відсутність справжніх почуттів, які, можливо, затьмарив блиск пушкінської дотепності. Серед паперів поета збереглися й запису казок Орисі Родіонівни: “У моря лукомория коштує дуб, а на тім дубі золоті ланцюги, і по тимі ланцюгам ходить кіт: нагору йде – казки каже, долілиць іде – пісні співає”.
За допомогою декількох подібних рядків ми розуміємо: скільки праці й поетичного таланта приклав письменник, щоб його вірші стали такому легкому й доступними навіть дитячому розумінню. Адже його добутку ми починаємо читати із самого раннього віку. І неодмінно потім прочитаємо їх дітям
Схожі твори:
- Аналіз поеми Пушкіна “Руслан і Людмила” Насолодам молодого життя Пушкін віддавався таким же захватом, як віддавався літературі, як віддавався високим ідеям і вільним думкам. Цікаво, що за весь 1818 р. він майже зовсім не пише листів, та й віршів пише не так багато. Йому явно не до них. Він весь у крутінні, у забавах і спокусах...
- Казкові герої у поемі Пушкіна “Руслан і Людмила” (вступ до поеми) Я дуже люблю казки О. Пушкіна. Не раз уявляла своїх улюблених героїв і мандрувала з ними світом казок. Милуючись лебедем, я ще й досі вірю, що він ось-ось обернеться прекрасною царівною, а чорний кіт може розповідати казки, як у вступі до поеми “Руслан і Людмила”: Край лукомор’я дуб зелений, І...
- Твір по поемі Пушкіна “Руслан і Людмила” У петербурзький період Пушкін написав і першу свою поему – “Руслан і Людмила” (1820). По жанрі це жартівна поема, зразки якої були створені російськими поетами ще в другий. половині XVІІІ в. (поет особливо цінував “Душеньку” Бог-лановича). Увага Пушкіна до усної народної творчості, казка, переказам, характерне дли російського романтизму, відбивало зрослий...
- Казковий світ О. С. Пушкіна (вступ до поеми “Руслан і Людмила”) Це один з найяскравіших спогадів мого дошкільного дитинства. Це, мабуть, перше моє знайомство з Пушкіним. Кохання з першого погляду, з першого ж слова – і назавжди. …Мені два з половиною роки. Я вперше з батьками на морському узбережжі. Євпаторія. Старий парк. Здається, я просто бігла тією алеєю і тягла батьків...
- Казкові герої у поемі О. С Пушкіна “Руслан і Людмила” (вступ до поеми) Я дуже люблю казки О. Пушкіна. Не раз уявляла своїх улюблених героїв і мандрувала з ними світом казок. Милуючись лебедем, я ще й досі вірю, що він ось-ось обернеться прекрасною царівною, а чорний кіт може розповідати казки, як у вступі до поеми “Руслан і Людмила”: Край лукомор’я дуб зелений, І...
- Роль народної казки у вступі до поеми О. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” Завдяки своїй няні Орині Родіоновні великий російський поет Олександр Сергійович Пушкін назавжди полюбив народні казки. Вони стали матеріалом і для його власних казок-поем. Одна з найвідоміших – “Руслан і Людмила”, в якій князь Руслан вирушає в далеку дорогу, щоб відвіукати свою наречену Людмилу, викрадену злим чаклуном Чорномором. Подолавши багато перешкод,...
- Пролог до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила”. Виразне читання напам’ять УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА (17 годин) УРОК № 13 Тема. Пролог до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила”. Виразне читання напам’ять Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст і художню довершеність пушкінської поезії через виразне читання; розвивати навички виразного, вдумливого читання віршів; пам’ять; уміння виражати...
- Казкові образи у вступі до поеми 0. Пушніна “Руслан і Людмила” Про те, що поема буде казкова, Олександр Сергійович Пушкін розповідає ще в перших рядках. Він переносить свого читача до казкової країни, яку називає “Лукомор’я”. “Край Лукомор’я дуб зелений…” – починається поема, і ми вже бачимо зелені луки, над якими височить могутній дуб. Це той самий дуб, першодере – во, на...
- Скорочено поеми Руслан і Людмила Пушкіна А. С Руслан і Людмила Поема Присвята Для вас, душі моєї цариці, Красуні, для вас одних Часів минулі небилиці… Пісня перша В лукомор’я дуб зелений; Златая ланцюг на дубі тім: И вдень і вночі кіт учений Все ходить по ланцюзі навкруги; Іде праворуч – пісня заводить, Ліворуч – казку говорить. Там чудеса:...
- О. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА (17 годин) УРОК № 12 Тема. О. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила” Мета: ознайомити зі змістом вступу до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила” та його художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлення своєї думки...
- Казкові елементи в поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” 1. Чарівна казка або поема? 2. Прикмети казки в поемі. 3. Значення фіналу Що за принадність ці казки! Кожна є поема! А. С. Пушкін “Руслан і Людмила” – це перша поема А. С. Пушкіна, її задум народився ще в ліцеї. Він хотів створити богатирську казкову поему, натхненний російськими фольклорними казками...
- Авторське відношення до героїв і подій у поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” 1. Відношення автора до героїв свого добутку. 2. Пушкінська оцінка подій. 3. Взаємини автора з миром казок. Сюжет поеми А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” заснований на фольклорних традиціях. Однак потрібно відзначити істотне розходження між народними казками й добутком великого російського поета. Казки являють собою оповідання, у якому прояв особистого...
- ВСТУП ДО ПОЕМИ “РУСЛАН І ЛЮДМИЛА” РОЗДІЛ І КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ ОЛЕКСАНДР ПУШКІН ВСТУП ДО ПОЕМИ “РУСЛАН І ЛЮДМИЛА” Історія створення Олександр Пушкін розпочав поему “Руслан і Людмила” 1817 p., коли навчався ще в Ліцеї, а завершив 1820 р. в Петербурзі. Того ж року поема з’явилася в російських журналах, одразу зробивши ім’я автора знаменитим. Він послав...
- Фольклорні й міфологічні мотиви в поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” 1. Передумови звертання Пушкіна до фольклору й міфології. 2. Билинні мотиви в поемі. 3. Мотиви легенд і казок в “Руслан і Людмила”. Вивчаючи творчу спадщину А. З. Пушкіна, легко помітити, що великий росіянин поет у своїх добутках нерідко звертався до мотивів, темам і образам, запозиченим з міфів, легенд і сказань...
- Народно-казкове оповідання в поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” 1. Чарівні помічники. 2. Троичность в оповіданні. 3. Чарівні предмети й істоти. 4. Перемога добра над злом. Добра людина не той, хто вміє робити добро, а той, хто не вміє робити зла. В. О. Ключевский Відкриваючи поему А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила”, ми попадає в особливий казковий мир, наповнений...
- Казкові герої в поемі А. Пушкіна “Руслан і Людмила” (вступ у поему) У лукомор’я дуб зелений, Золотий ланцюг на дубі тім. И вдень, і вночі кіт учений, Все бродить по ланцюзі навкруги. “Руслан і Людмила” – одна із самих улюблених моїх казок. Вона схожа на історичну поему. А. Пушкін цікавився давньоруською історією, і в добутку це відчувається. З перших рядків Казки виникає...
- Скорочено “Руслан і Людмила” Пушкіна Князь Володимир-сонце бенкетує в гридниці з синами і натовпом друзів, святкуючи весілля молодшої дочки Людмили з князем Русланом. На честь молодят співає гусляр Баян. Лише троє гостей не радіють щастя Руслана і Людмили, три витязя не слухають віщого співака. Це три суперника Руслана: витязь Рогдай, хвалько Фарлаф і хозарський хан...
- Руслан і Людмила (переказ) Високі хороми великого князя Київського Світозара повні гостей. Князь святкує весілля дочки Людмили з витязем Русланом. Віщий Баян заспівує пісню про славу російської землі, про сміливих походах. Він передбачає долю Руслана і Людмили: над героями нависла смертельна небезпека, їм уготовані розлука, тяжкі випробування. Руслан і Людмила клянуться один одному у...
- Самый необыкновенный персонаж поэмы А. С. Пушкина “Руслан и Людмила” …смотрит храбрый витязь – И чудо видит пред собой. А. С. Пушкин Уже первые строки поэмы Пушкина завораживают своими чудесами. В сказочном Лукоморье поэт поселил почти всех героев народных сказок, рожденных поэтическим вдохновением и фантазией народа. Здесь и избушка на курьих ножках, и ее хозяйка Баба Яга, и Кащей, и...
- Твір доповідь про поеми Пушкіна “Полтава” і “Мідний вершник” До жанру поеми Пушкін Звертався протягом усього свого творчого шляху. У ранній творчості в нього переважають романтичні поеми. Починаючи з 1825 р. жанровий діапазон Пушкіна значно розширюється. Так, незабаром після того, як він завершив трагедію “Борис Годунов”, Пушкін пише сатиричну поему “Граф Нулин” (1825), створення якої було підготовлено досвідом роботи...