Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Народна творчість Казки народів світу: Казки народів Європи II
Народна творчість Казки народів світу: Казки народів Європи II
Народна Творчість (зарубіжна)
Казки народів світу
Казки народів Європи II
НА СХІД ВІД СОНЦЯ Й НА ЗАХІД ВІД МІСЯЦЯ Норвезька народна казка
Був собі колись бідний селянин, і мав він повну хату дітей. Та не мав їх чим годувати і в що одягати. Всі його діти вдалися гожі, як рожі, а найкраща – найменша дочка. Така вже гарна, що й словами не скажеш.
Якось пізно восени, в четвер увечері, надворі знялася страшна буря. В непроглядній пітьмі дощ лив потоками, а вітер так завивав і гудів, що в їхній старенькій хатині аж крокви на даху тріщали.
Відчинив він двері, а перед ним стоїть велетенський білий ведмідь. Побачив його селянин і аж похолов з ляку.
– Добрий вечір,- привітався ведмідь.
– Добрий вечір,- відповів селянин.
– Я прийшов спитати, чи не віддаси ти мені свою найменшу дочку. А за це ти станеш такий багатий, як тепер бідний,- сказав білий ведмідь.
Почув це селянин і дуже захотів розбагатіти. Але відповів
– Запитаю в дочки, як вона схоче, так і буде.
Вернувся він до хати та й каже:
– Там надворі стоїть велетенський білий ведмідь і просить віддати йому нашу найменшу дочку, а за це обіцяє зробити нас такими багатими, як ми тепер бідні.
Почула дочка, що від неї хочуть, і затялася:
– Ні, я з ним нізащо не піду. Вийшов селянин надвір і домовився з ведмедем, що спробує вблагати свою дочку.
– Прийди,- каже,- по відповідь за тиждень, увечері другого четверга, може, щось і вийде.
І почали всі вмовляти дівчину. Батько з матір’ю, сестри з братами день у день казали, які вони могли б стати багаті і як їй самій було б добре. І нарешті вмовили.
Заходилась дівчина готуватися в дорогу. Вона вмилася, розчесала коси, випрала й полагодила свою стареньку одежу і зв’язала в клуночок те, що хотіла взяти з собою.
Другого четверга ввечері білий ведмідь знов прийшов до них, як і домовився з селянином. Дівчина взяла свій клуночок, покірно сіла йому на спину та й поїхала.
Їдуть вони, їдуть, а ведмідь і питає:
– Ти не боїшся?
– Ні, не боюся.
– От і добре. Тримайся тільки міцно за мою вовну.
Довго віз ведмідь дівчину, то чагарями, то густим лісом, і нарешті дісталися вони до високої гори. Ведмідь постукав у неї, гора розступилась, і вони опинилися в замку. А там у всіх покоях ясно горить світло, все блищить золотом і сріблом, аж очі в себе вбирає. У великій їдальні стоїть уже накритий стіл і аж угинається від смачних страв і солодких напоїв.
Ведмідь дав дівчині срібний дзвоник та й каже:
– Коли тобі чогось буде треба, подзвони в нього і матимеш геть усе, що схочеш. А сам пішов собі геть.
Поки дівчина попоїла, настав пізній вечір. Після довгої дороги її почав змагати сон, захотілося лягти. Вона подзвонила в срібний дзвоник і не встигла ще висловити свого бажання, як опинилася в спальні, де стояло розкішне, м’яке ліжко з шовковими перинами та подушками і завісою з золотими торочками. Все решта в тій спальні також було з золота й срібла.
Коли дівчина погасила світло й лягла в ліжко, то почула, що в другій кімнаті хтось ходить. Хода наче була не ведмежа, тому вона тихенько прочинила двері й обережно зазирнула туди. І хоч було темно, вона все-таки побачила, що ведмідь скинув із себе шкуру й став високим струнким хлопцем. Але який той хлопець на вроду, їй не видно було.
Таке відбувалося щоночі. Коли дівчина гасила світло, ведмідь скидав із себе шкуру й ставав хлопцем, а як починало світати, знов натягав її, обертався у білого ведмедя і зникав десь на цілий день.
Довго дівчина розкошувала так у гірському замку. Але потім її почала брати нудьга. Вона цілими днями була сама й тужила за батьком, за матір’ю, за сестрами і братами. Ведмідь помітив, що дівчина чимось пригнічена, й запитав :
– Чого ти сумуєш?
– Як мені не сумувати, коли я все сама та й сама. Я знудилася за рідною домівкою, і мені тяжко, що я не можу відвідати батька, матір, сестер і братів.
– На це е рада,- відповів ведмідь.- Але ти повинна обіцяти мені, що не розмовлятимеш із матір’ю на самоті. Вона тягтиме тебе до комірчини, щоб поговорити з тобою, а ти нізащо не йди. Бо накличеш біду і на мене, й на себе.
Коли настала неділя, ведмідь прийшов і каже:
– Тепер поїдемо до твоїх батьків.
Дівчина сіла йому на спину, і вони подалися в дорогу.
Довга це була дорога, та нарешті вони добулися до великої гарної садиби. На подвір’ї бігали її брати й сестри і весело гралися. Побачила їх дівчина і аж розцвіла з радощів.
– Тут тепер живуть твої батьки,- сказав ведмідь.- Іди до них, але не забудь, що я тебе просив, а то накличеш біду на мене й на себе.
– Ні, не забуду,- пообіцяла дівчина.
Ото була радість, коли вона зайшла на подвір’я! І батько з матір’ю, і сестри з братами не могли надякуватись їй за все, що вона для них зробила. Адже тепер у них було що їсти і в що вбратися.
– І мені добре,- мовила дівчина,- я теж маю все, що забажаю.
І більше нічого не хотіла сказати, хоч скільки вони її просили.
Після обіду, коли всі попоїли, вийшло так, як і боявся білий ведмідь: мати захотіла неодмінно побалакати з дочкою наодинці. Дівчина пам’ятала ведмедеве застереження і нізащо не погоджувалась піти з матір’ю до комірчини.
– Нам можна й тут поговорити,- сказала вона.
Але, як часто буває, мати кінець кінцем таки звабила дочку на відверту розмову.
І слово по слову та розповіла їй, що кожного вечора, коли вона гасить світло, ведмідь скидає з себе шкуру і стає хлопцем. Але який той хлопець із лиця, вона ще й досі не бачила, бо в кімнаті темно, а коли настає ранок його вже нема. Тому вона часто сумує, бо хотіла б побачити того хлопця, поговорити з ним, а не цілий день нудитися самій.
– Може, він троль3, що ховається від тебе? – сказала мати.- Але я пораджу, як тобі побачити його. На ось недогарок лойової свічки і сховай його за пазуху. А коли той хлопець засне, засвіти свічку, зайди до нього й подивися, хто він.
Тільки гляди, щоб на нього не капнув лій, бо він прокинеться. (3 Троль – надприродна істота, звичайно ворожа людям.) Дочка взяла недогарок і сховала за пазуху. Ввечері прийшов ведмідь і забрав її.
А дорогою питає:
– Правда, що вийшло так, як я боявся?
– Правда,- призналася дівчина.
– Коли ти послухаєшся материної поради, то накличеш біду на мене й на себе. Тоді ми розлучимось навіки.
– Ні, я її не послухаюсь,- відповіла дівчина.
Коли вона знов опинилася в гірському замку й погасила світло, все вийшло так, як досі: ведмідь скинув шкуру і став хлопцем.
Але дівчині так закортіло поглянути на нього, що вона почекала, поки він засне, підвелася, роздмухала жар, засвітила свічку й пішла до другої кімнати, де спав хлопець. Присвітила дівчина й побачила, що то не троль, а прекрасний королевич, навіть вродливіший, ніж вона собі уявляла. Він так їй сподобався, що вона не могла відірвати від нього очей і геть забула про свічку. Раптом на сорочку йому капнуло три гарячі краплі і він прокинувся.
– Ох, що ти наробила! – сказав королевич.- Накликала біду на нас обох! Якби ти була ще почекала рік, то звільнила б мене від чарів. Лиха мачуха зробила так, що я вдень ходжу білим ведмедем і тільки тоді, коли мене ніхто не може побачити, стаю самим собою. А тепер ми розлучимось, я мушу тебе покинути й вернутися до своєї лихої мачухи! Вона живе в замку на схід від сонця й на захід від місяця. І має дочку з носом на три лікті завдовжки. Тепер мені доведеться одружитися з нею.
Дівчина заплакала й заголосила, але нічого не могла змінити своїми слізьми, королевич пішов від неї. Вона запитала його, чи не можна їй піти разом з ним.
– Ні, не можна.
– А чи не показав би ти мені дорогу, щоб я потім знайшла тебе? Хіба й цього не можна?
– Ні, можна. Але туди нема дороги. Замок лежить на схід від сонця й на захід від місяця. І я повинен жити в ньому. Ти його ніколи не знайдеш.
Коли другого ранку дівчина прокинулась, королевич і гірський замок зникли. Вона спала на зеленій латочці моху серед густого темного лісу, а біля неї лежав
Клуночок, що його вона взяла з собою, коли покидала батьківську хату. Дівчина протерла очі, трохи поплакала, тоді рушила в дорогу.
Ішла вона, йшла багато-багато днів і нарешті прибилася до гори. А під горою сиділа стара як світ жінка і гралася золотим яблуком.
Дівчина спитала, чи не знає вона дороги до королевича, що вернувся до лихої мачухи, яка живе в замку на схід від сонця й на захід від місяця і має дочку з носом на три лікті завдовжки.
– А ти його звідки знаєш? – запитала стара.- Може, це з тобою він мав одружитися?
– Так, зі мною.
– Он як, то це ти. Мені лише відомо, що він живе у замку на схід від сонця і на захід від місяця. Туди ти ніколи не доберешся або доберешся надто пізно. Але я позичу тобі коня, ним ти доїдеш до моєї сусідки.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЯК ДІВЧИНА КОРОЛЯ ПЕРЕХИТРИЛА (УГОРСЬКА НАРОДНА КАЗКА) І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА НАРОДНІ КАЗКИ Урок 38. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЯК ДІВЧИНА КОРОЛЯ ПЕРЕХИТРИЛА (УГОРСЬКА НАРОДНА КАЗКА) Мета: продовжити ознайомлення учнів з казками народів світу; ознайомити з угорською народною казкою; удосконалювати техніку свідомого виразного читання; учити стежити за логікою описування подій; розвивати мислення, увагу, пам’ять; виховувати любов...
- СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. МІНЬБА (РОСІЙСЬКА НАРОДНА КАЗКА) І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА НАРОДНІ КАЗКИ Урок 37. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. МІНЬБА (РОСІЙСЬКА НАРОДНА КАЗКА) Мета: ознайомити учнів з російською народною казкою “Міньба”; удосконалювати техніку свідомого виразного читання; учити переказувати близько до тексту, характеризувати дійових осіб; виховувати любов до художнього слова. II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА “Цокання” язиком у ротовій...
- СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЯК ДІВЧИНА КОРОЛЯ ПЕРЕХИТРИЛА (УГОРСЬКА НАРОДНА КАЗКА). ЗАЧИН, ОСНОВНА ЧАСТИНА І КІНЦІВКА І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА НАРОДНІ КАЗКИ Урок 39. СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЯК ДІВЧИНА КОРОЛЯ ПЕРЕХИТРИЛА (УГОРСЬКА НАРОДНА КАЗКА). ЗАЧИН, ОСНОВНА ЧАСТИНА І КІНЦІВКА Мета: продовжити ознайомлення учнів з угорською народною казкою; удосконалювати читацькі навички школярів; учити визначати композиційні частини (зачин, основну частину, кінцівку), переказувати прочитане; розвивати мислення, увагу,...
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ II семестр ОПОВІДАННЯ СКРИНЬКА СМІХУ Урок 113. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА Звили чаплі гніздо із паклі. Із чорного неба крапають каплі. У гнізді із паклі намокли чаплі. Жу-жу-жу – я з Оленкою дружу. Іж-іж-іж – пиріжок на всіх розріж. Жи-жи-жи – маєш друга – бережи....
- Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи СКАРБНИЦЯ МУДРОСТІ Й КРАСИ Урок 4 Тема. Казки народів Євразії. “Джерело край світу” (англійська казка) Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народні та авторські; відрізняти чарівні казки від інших видів казок; учити...
- Відповіді до теми: “Усна народна творчість. Народна казка” Чим прислів “я відрізняється від приказки? У яскравій художній формі прислів’я виражають закінчене судження переважно повчального характеру. Приказка побудована як незакінчена думка. Вона міс – шть натяк на висновок. Сі. Що таке казка? Які типи фольклорних казок вам відомі? Чарівні казки розповідають про фантастичні пригоди або перетворення; казки про тварин,...
- Тема 1. Народна лірика – І. Усна народна творчість І. Усна народна творчість Тема 1. Народна лірика Основні жанри народної лірики: – пісні-ігри (“Подоляночка”, “Просо”, “А вже весна”); – трудові пісні (виконувалися під час праці); – календарно-обрядові (веснянки, гаївки, русальні (“Проведу я русалочки до бору”), купальські (“Ой вінку, мій вінку”), жниварські (“Там у полі криниченька”, колядки, щедрівки тощо); –...
- Усна народна творчість – народна лірика Однією з найважливіших і найбагатших частин художньої культури українського народу є його усна словесна творчість. Скільки прекрасних перлин, багатих, цікавих за змістом, яскравих мистецькою формою має вона! Та найбільшою окрасою є народні ліричні пісні. Внаслідок того, що фольклорні твори відображають усі сторони народного життя, найрізноманітніші вияви людської душі, вони групуються...
- Тема 3. Народна драма – І. Усна народна творчість І. Усна народна творчість < Тема 3. Народна драма Початки народної драми, яка є джерелом професійної драматургії, – у дохристиянській давнині. Це невеличкі сценки віршованої форми, які супроводжували або відбивали певний обряд, трудовий процес або становили собою гру дітей, юнацтва і мали розважальний характер. “Просо” – драматичний діалог між двома...
- Відповіді до теми: “Героїчні пісні народів світу” Який твір називають билиною? Билини – народні епічні пісні, складені у Давньоруській державі у XІ-XVІ століттях. Слово “билина” з’явилося у XІX столітті, до цього часу вони мали назву “старини”. Історія яких місцевостей є основою сюжету билин? У билинах описується легендарна історія Київської Русі, Руської Півночі. ?. Хто такі герої билин?...
- Міфологія Стародавнього Єгипту – МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО ВИНИКНЕННЯ СВІТУ МІФ І ЛІТЕРАТУРА МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО ВИНИКНЕННЯ СВІТУ Міфологія Стародавнього Єгипту МІФИ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ І ЛЮДЕЙ В єгипетській міфології є кілька здогадок про походження світу. Одна з них така. Коли не було ні землі, ні неба, Всесвіт нагадував безмежний океан води. Отой водяний хаос мав ім’я Нун*. Він...
- Скорочено МІФОЛОГІЯ ГРЕЦІЇ – МІФ ПРО ВИНИКНЕННЯ СВІТУ У РІЗНИХ НАРОДІВ МІФОЛОГІЯ ГРЕЦІЇ Міф про Прометея За давніх часів з хаосу виникла богиня Землі – Гея. Світом у ті часи правив бог Неба – Уран. Коли його скинули могутні та дикі титани, почалася тривала боротьба за владу над Всесвітом. Переміг Кронос. Але за пророкуванням батьків, він повинен бути позбавлений влади. Своїх...
- Скорочено МІФОЛОГІЯ ІНДІЇ – МІФ ПРО ВИНИКНЕННЯ СВІТУ У РІЗНИХ НАРОДІВ МІФОЛОГІЯ ІНДІЇ В індуїстській міфології існує кілька версій створення світу. Золоте яйце Спочатку був Хаос. Потім з темряви виникла вода. З неї постав вогонь, який своїм теплом породив Золоте Яйце. Через рік Яйце розкололося, і з нього вийшов бог Праджапаті (Прабатько Брахма). Він розбив Яйце на дві половини. Верхня стала...
- Легенди і міфи народів світу. “Тенгу” (японська легенда) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО Урок 3 Тема. Легенди і міфи народів світу. “Тенгу” (японська легенда) Мета: ознайомити учнів із японською легендою; розкрити образи головних героїв твору; розвивати вміння складати характеристики героїв творів; допомогти учням осягнути велич людського характеру; формувати особистість, здатну на добрий вчинок. Обладнання: мапа світу;...
- Легенди і міфи народів світу. “Робін Гуд” (англійська легенда) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО Урок 4 Тема. Легенди і міфи народів світу. “Робін Гуд” (англійська легенда) Мета: ознайомити учнів з англійською легендою, з її героєм Робіном Гудом, невтомним борцем проти завойовників і грабіжників, улюбленцем простого люду, захисником бідняків; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, емоційну сферу почуттів; формувати...
- ЧУДЕСА, ЩО МЕШКАЮТЬ У МІФІ – Міф про виникнення світу в різних народів Уроки зарубіжної літератури 6 клас Урок З ЧУДЕСА, ЩО МЕШКАЮТЬ У МІФІ Тема: Міф про виникнення світу в різних народів. Чудеса, що мешкають у міфі, перевершують усякі чудесності казки і завше постачають їй матеріал чудесності. Аза Тахо-Годі Тільки богам відкрите визначення доль. Єгипетський вислів Мета: розкрити поняття про міф, його...
- Соціально-побутові казки – НАРОДНА КАЗКА РОЗДІЛ І КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ НАРОДНА КАЗКА Соціально-побутові казки Порівняно з іншими цей різновид народних казок з’явився набагато пізніше – приблизно в ІХ-Х ст. У соціально-побутових казках значно меншу роль відіграють елементи чарівного. Тут, навпаки, більше значення припадає па зображення реальності, сімейних стосунків, суспільних відносин, повсякденного життя людей. Героями соціально-побутових...
- Казки народів Євразії. “Про дурного тигра” (тібетська казка) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи СКАРБНИЦЯ МУДРОСТІ Й КРАСИ Урок 3 Тема. Казки народів Євразії. “Про дурного тигра” (тібетська казка) Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народними та авторськими, різних видів – казки про тварин, соціально-побутові, чарівні,...
- З міфів давніх скандинавів – МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ СТЕЖКАМИ МІФІВ МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ З міфів давніх скандинавів ПОЧАТОК СВІТУ Давно-предавно, коли не було ні дня, ні ночі, коли взагалі не було ні землі, ні неба, ані моря, велетенська глибока тріщина позіхала в порожнечі, немов рот небаченого страховиська. Усе довкола тієї тріщини вкривали туман і темрява,...
- З міфів давнього Китаю – МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ СТЕЖКАМИ МІФІВ МІФИ РІЗНИХ НАРОДІВ ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ Звідки з’явилися земля і небо? Хто створив моря, ріки, ліси й гори? Як виникли перші люди? На ці запитання шукали відповіді далекі предки сучасних землян на льодових просторах Скандинавії1 і рисових полях Китаю, у пекучих пустелях Африки й на гірських вершинах Північної...