Найдавніші мандрівники – герої казок. Позакласне читання
Матеріал уроку. Українська народна казка “Як Іван до Сонця ходив” (продовження).
Мета. Продовжити роботу над казкою. Розвивати читацькі навички. Вчити передавати в інтонації характери дійових персонажів. Стимулювати розвиток літературних творчих здібностей. Виховувати кращі людські якості.
Обладнання. Картки з частинами прислів’їв.
Хід уроку
Організаційний момент.
– Подивіться мені в очі. В ваших очах я побачила зацікавленість, радість, а в деяких – хвилювання. Я пропоную з’єднати руки, через тепло своїх
Виберіть одну із букв на парті та доберіть на цю букву слово: “Яким я хочу бути на уроці, в житті”.
А – акуратним, авторитетним.
Б – благородним, бережливим, безкорисливим.
В – ввічливим, вихованим, веселим.
Г – героїчним, гордим, гуманним.
Д – добрим, дружелюбним.
П – привітним, правдивим, працьовитим.
Л – ласкавим, люблячим.
У – уважним.
Н – найрозумнішим, найшвидшим.
Мовна розминка.
– З’єднайте і поясніть прислів’я.
Коли сонечко пригріє, – | – |
Сонце встане, – | – вся природа воскресає |
Сонце гріє, сонце сяє – – | – то й трава позеленіє. |
Сонце – батько, – | – то й ранок настане. |
– Чому Сонце всі люблять і поважають?
III. Актуалізація знань.
Вправа “Інтерв’ю”.
Робота в парах.
– Поставте одне одному по п’ять запитань за змістом казки.
Літературний диктант.
> Головний герой казки… (Іван).
> Вірний його побратим… (кінь).
> Два берести – це два… (брати).
> Коли вони перестануть битися? (Ніколи.)
> Каченята, яких виганяла жінка, це… (її діти).
> Звідки виганяла жінка каченят? (З терну.)
> Хто тримав міст на своїх плечах? (Риба.)
> 3 чого був зроблений палац Сонця? (З кришталю.)
> Чому Іван не захотів більше служити в пана? (Захотів женитися.)
> Хто поблагословив молодят? (Сонце.)
Робота над темою уроку. Вправи на розвиток читацьких навичок.
– Прочитайте речення, яке закінчується словом: доглядати, ледацюгою, бабу, не повернеться, сиплеться, заходить, палацу, попелу, красуня, на небі, собі, жити, за мотузку, благословить, проводжають.
– Прочитайте тільки питальні речення. (Один учень зачитує питання, інший відповідає, не дивлячись а книжку. І так кожне питальне речення.)
– Відшукайте речення, виправте помилку.
ü Прийшов він до стайні, сів біля свого коника та й засумував.
ü Відріж жмут волосся з мого хвоста, зроби щіточку та почисти нею коней.
– Купіть мені червоні черевички – то я вам допоможу, – каже баба.
ü Він піде куди очі дивляться і не повернеться.
ü Побачили хлопця і питають, куди він іде.
ü До них вибігла жінка в рожевій хустині – то була Сонцева мати.
– Я весело сходжу, бо все бачу.
ü Б’ються вони вже сто років і ніколи не перестануть битися.
ü Поснідало Сонце, поцілувало матір і рушило далі.
ü Тут Іван збудував такий палац, що в ньому і цар не посоромився б жити. Одружилися вони і живуть щасливо.
(Речення можна читати в хаотичному порядку, відповідати учні можуть спочатку не дивлячись в книжку, а потім перевірити свою думку.)
Читання за особами. Аналіз персонажів казки.
Робота в групах.
І група. Яким ви уявляєте Івана? Намалюйте його словесний портрет. Зобразіть на папері образ Івана.
ІІ група. Як би ви зобразили Сонце? У вигляді небесного світила чи живої істоти?
– Якими рисами характеру ви б його наділили? Зобразіть на папері образ Сонця – героя цієї казки.
ІІІ група. Якою ви уявили матір Сонця? Які людські почуття притаманні їй? Зобразіть на папері Сонцеву матір.
Представлення робіт.
Підсумок уроку. Вправа “Закінчи речення”.
ü Ми працювали над казкою, яка називається…
ü В цій казці розповідається…
ü Ця казка відноситься до…
ü Чарівним в цій казці є…
ü Мандрівка до Сонця для Івана була…
ü На прикладі цієї казки ми бачимо, що Сонце…
ü Кінь в казках виступав…
Творче завдання.
– Що корисного приносить кожна мандрівка?
– Що б ти хотів запитати у Сонця?
Домашнє завдання.
Написати вірш або казочку про свою мандрівку до Сонця.
УРОК 65 Позакласне читання