Мотиви створення роману “Майстер і Маргарита”

Протягом 1928-1940 років Булкагов працював над романом “Майстер і Маргарита”, у якому розповів про те, що не можна було висловити вголос, – про волю, християнські заповіді, незалежність творчості, силі людського духу. В 1931-1932 роках до письменника прийшло нове натхнення, пов’язане з його любов’ю до Олени Шиловской. Їхні відносини були складними й неоднозначними: вона мала свою сім’ю, Булкагов залишився без роботи. Але любов виявилася сильніше обставин

Олена Сергіївна стала прообразом Маргарити в романі. Але жити письменникові

залишалося зовсім недовго. В 1939 р. він закінчив п’єсу “Батум” про початок революційної діяльності Сталіна. На перший погляд, цілком безневинна, вона містила багато символів і натяків на жорстокий характер і бездушність Сталіна, його прагнення за всяку ціну одержати владу. Зрозуміло, що всі ці натяки були розгадані, що привело до нищівної критики п’єси. Все це не могло не відбитися на стані здоров’я письменника. 10 травня 1940 р. його не стало. Він умер, так і не зробивши остаточного виправлення роману “Майстер і Маргарита” – своєї духівниці. Відомо шість редакцій роману

Спершу Булкагов

хотів написати “роман про диявола” – сатиричну фантасмагорію із вставною новелою про Христю й Пілата. Варіанти назв роману були такі: “Чорний маг”, “Копито інженера”, “Жонглер з копитом”, “Син В(…)”, “Гастроль (Воланда)”, “Інженер з копитом” і т. п.. В 1931 – 1932 роках у роман увійшли образи Майстра й Маргарити, а в 1937-1938 роках з’явилася остаточна назва – “Майстер і Маргарита”.

У добутку піднімаються найважливіші моральні й філософські проблеми: воля й насильство, художник і влада, зміст буття людини, духовна сутність миру, любов, призначення особистості й вибір її позиції. Показано духовну деградацію суспільства в культурно-історичному контексті, трагедія людини й усього мира

Цій головній темі підпорядковані інші: Історія загибелі Иєшуа Га-Ноцри, трагічна доля Майстра і його роману, життя Івана Бездомного, пригоди Воланда з його звитої й ін. Булкагов болісно переживав, що мир втратив свою духовну сутність, люди забули про вічні цінності, а це неминуче приводить до трагедії. На його думку, протиставити будь-якому насильству можна лише одне – силу духу людини, його творчість, внутрішню волю

Тому в романі затверджується ідея високих людських цінностей – добра, справедливості, любові, волі. Иешуа, Майстер і Маргарита втілюють ідею непереможності особистості, що усвідомила силу своєї творчості й внутрішньої волі. Душі улюблених героїв Булкагова непідвласні ні дияволові, ні земної влади. І це повинне стати гарантією майбутнього духовного відродження миру. “Майстер і Маргарита” – це “роман у романі”.

Глави про життя Москви 30-х років граничать із оповіданнями на біблійні Теми (роман, що пише майстер, інтерпретує відому історію зіткнення Ісуса й Понтія Пілата, а також історію жертовної загибелі Христа). Це дає можливість письменникові розглядати сучасність із позиції вічності й через призму християнських цінностей. Композиція роману побудована за принципом контрапункту, тобто об’єднання різних, щодо незалежних сюжетних ліній, які розвиваються з різною швидкістю. Це визначає певну поліфонію добутку, його узагальнюючий характер

У побудові роману помітний вплив Григорія Сковороди, у трактаті якого “Потоп зміїний” викладена концепція про існування трьох мирів: земного, космічного й біблійного. Кожний з них має дві сторони – зовнішню (ту, що всі бачать) і внутрішню (невидиму). У Булкагова земний мир персоніфікують персонажі з московського життя 30-х років (Берліоз, Римський, Варенуха, Ласточкин і ін.). До космічного належать Воланд і його звита (Азазелло, Коровьев-Фагот, кіт Бегемот, Абадонна, Гелла). Біблійний мир виникає в історіях про Иешуа Га-Ноцри, Понтію Пілаті, Левии Матвію, Іуді й ін. Така художня структура добутку – не простий добуток фантазії художника


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Мотиви створення роману “Майстер і Маргарита”