Мотиви створення роману “Майстер і Маргарита”
Протягом 1928-1940 років Булкагов працював над романом “Майстер і Маргарита”, у якому розповів про те, що не можна було висловити вголос, – про волю, християнські заповіді, незалежність творчості, силі людського духу. В 1931-1932 роках до письменника прийшло нове натхнення, пов’язане з його любов’ю до Олени Шиловской. Їхні відносини були складними й неоднозначними: вона мала свою сім’ю, Булкагов залишився без роботи. Але любов виявилася сильніше обставин
Олена Сергіївна стала прообразом Маргарити в романі. Але жити письменникові
Спершу Булкагов
У добутку піднімаються найважливіші моральні й філософські проблеми: воля й насильство, художник і влада, зміст буття людини, духовна сутність миру, любов, призначення особистості й вибір її позиції. Показано духовну деградацію суспільства в культурно-історичному контексті, трагедія людини й усього мира
Цій головній темі підпорядковані інші: Історія загибелі Иєшуа Га-Ноцри, трагічна доля Майстра і його роману, життя Івана Бездомного, пригоди Воланда з його звитої й ін. Булкагов болісно переживав, що мир втратив свою духовну сутність, люди забули про вічні цінності, а це неминуче приводить до трагедії. На його думку, протиставити будь-якому насильству можна лише одне – силу духу людини, його творчість, внутрішню волю
Тому в романі затверджується ідея високих людських цінностей – добра, справедливості, любові, волі. Иешуа, Майстер і Маргарита втілюють ідею непереможності особистості, що усвідомила силу своєї творчості й внутрішньої волі. Душі улюблених героїв Булкагова непідвласні ні дияволові, ні земної влади. І це повинне стати гарантією майбутнього духовного відродження миру. “Майстер і Маргарита” – це “роман у романі”.
Глави про життя Москви 30-х років граничать із оповіданнями на біблійні Теми (роман, що пише майстер, інтерпретує відому історію зіткнення Ісуса й Понтія Пілата, а також історію жертовної загибелі Христа). Це дає можливість письменникові розглядати сучасність із позиції вічності й через призму християнських цінностей. Композиція роману побудована за принципом контрапункту, тобто об’єднання різних, щодо незалежних сюжетних ліній, які розвиваються з різною швидкістю. Це визначає певну поліфонію добутку, його узагальнюючий характер
У побудові роману помітний вплив Григорія Сковороди, у трактаті якого “Потоп зміїний” викладена концепція про існування трьох мирів: земного, космічного й біблійного. Кожний з них має дві сторони – зовнішню (ту, що всі бачать) і внутрішню (невидиму). У Булкагова земний мир персоніфікують персонажі з московського життя 30-х років (Берліоз, Римський, Варенуха, Ласточкин і ін.). До космічного належать Воланд і його звита (Азазелло, Коровьев-Фагот, кіт Бегемот, Абадонна, Гелла). Біблійний мир виникає в історіях про Иешуа Га-Ноцри, Понтію Пілаті, Левии Матвію, Іуді й ін. Така художня структура добутку – не простий добуток фантазії художника