Морально-філософський зміст поеми А. С. Пушкіна “Полтава”
1. Щиросердечне багатство й природна краса, 2. Згубний мир Мазепи. 3. Наслідку вибору Марії Любов – це чудовий обман, на який людина погоджується по добрій волі. А. С. Пушкін Поема А. З. Пушкіна “Полтава” є не тільки барвистою картиною полтавського бою, що зображувала хоробрість російського воїна. У цьому добутку письменник ставить важливі життєві проблеми й на прикладі своїх героїв показує різні варіанти розвитку доль. Головною героїнею поеми є Марія.
Саме вона коштує перед моральним вибором, що вирішує не тільки її долю, але й впливає
Як піна, груди її біла. Навколо високого чола, Як хмари, локони чорніють. Зіркою блищать її ока; Її вуста, як троянда, шаріють Також дівчина наділена розумом і скромністю.
У ньому все перебуває в рівновазі доти, поки в ній не з’являється закоханий Мазепа. Батьки проти такого сполучника. Він, належний бути батьком і іншому Безневинної хрещениці своєї…
Мазепа, вторгаючись у цю сім’ю, не тільки руйнує духовний мир, що панував до його появи, але й не замислюється про те, що він, хрещений, не може бути чоловіком Марії. Тому при описі цього персонажа Пушкін використовує інші фарби. Мазепа старий, на ньому залишили свій слід війна й праця. Він багато чого побачив, має багатий життєвий досвід, але доля дарує йому шанс: серце відкрите для нового “випробування” – любові. Однак якщо для Марії це єдине почуття, що заповнює її душу, те Мазепа неодмінно залишає місце для користі Так, герой стає своєрідним символом загибелі не тільки своєї держави, але і юної, дуже ранимої душі.
Спочатку А. С. Пушкін хотів назвати свій добуток “Мазепа”, зробивши центральною фігурою зрадника Але потім він зупиняється на назві “Полтава”, тим самим показуючи, що злочину Мазепи обмежуються не тільки особистими цілями, але й подіями історичного значення. Так морально-філософська проблематика виходить за рамки декількох особистостей. Вона здобуває історичне значення. Адже егоїстичний вибір Мазепи міг негативно позначитися й на життях багатьох людей, і на долі самої Росії.
Так в одному добутку письменник переплітає відразу кілька життів і показує нам, що для нього важлива як доля окремої особистості, так і всієї Росії вцелом. Історія Марії обрамляє головний полтавський сюжет. Тому Пушкін переходить від випадку з однією особистістю до узагальнення й долі цілої Росії, а потім знову вертається до Марії. На цьому тлі вчинок дівчини в ка – Який-Те ступеня обессмисливается, вона жертвує заради зрадника всім: своєю сім’єю, а головне, власною душею. Дівчина тайкома біжить із рідного дому.
Вона не покоряється своїм батькам: іде поперек їхньої волі. Тим самим зовні й внутрішньо благополучний мир цієї сім’ї дає тріщину. Кочубей настільки любить свою дочку, що не вірить слухам Але незабаром він одержує шанс особисто переконатися в зраді дочки. Це може бути й різке позначення вчинку, але Марія пішла не тільки проти батька.
Вона сама того не розуміння руйнувала й свою багату духовну атмосферу. І ми бачимо, що стикнувшись із миром Мазепи, дівчина міняється на очах. Навіщо так тихо за столом Вона лише гетьманові слухала, Коли бесіда раділа И чаша пінилася вином… Але Марія не знала, що віддала себе в руки безчесної людини, що міг маніпулювати людьми, угадувати їхні внутрішні пориви й бажання.
Він наділений надзвичайною силою, здатної керувати не тільки тендітною й прекрасною дівчиною, але й всією Росією, що він віддає Як він уміє самовладно Серця залучити й розгадати, Розумами правити безпечно, Чужі таємниці дозволяти! Тому він зміг переконати Петра в тім, що на нього написаний помилковий донос. Незважаючи на зовнішній спокій, він внутрішньо переживає недовіру Петра. У цей важкий період з ним знову виявляється Марія Вона хоче розділити з ним Горе й допомогти йому. Але він відштовхує її своєю байдужістю.
І в цей момент дівчина ставить йому в докір те, що заради нього вона пожертвувала сім’єю. Скромна й тиха Марія починає прямо говорити про те, що зробила, щоб бути поруч із такою людиною. Трагізм положення створюється й завдяки тому, що дівчина не знає про роль коханого в долі її батька. Мазепа ж намагається вивідати в неї, кого вона вибирає: його або батька Марія не дає однозначної відповіді, тому що розуміє, що в сім’ю повернутися однаково не зможе.
…Сім’ю Намагаюся я забути мою. Я стала їй у ганьбу; бути може (Яка страшна мрія!) Моїм батьком я проклята, А за кого? Вона починає потихеньку розуміти, що зробила не той вибір Внутрішні, духовні якості, які були закладені в ній з дитинства змогли узяти гору над пагубним впливом Мазепи.
І ми довідаємося, що їм рухала не тільки любов до Марії, але й можливість роздобути гроші Кочубея. У його вчинках споконвічно не було ніякої моральної основи. Він не зміг і скористатися тим шансом, що піднесла йому доля – любов прекрасної Марії. Навіть у той момент, коли дівчина пропала, Мазепа продовжує вести переговори зі шведським королем Подальші події показали, що зрадництво не може перемогти в такій війні. Мазепа змушений бігти.
Але по дорозі він бачить будинок, “душу” якого погубив. Колись у ньому панував достаток і краса, але тепер у ньому життя немає. Про цьому прямо говорить автор. Він бере на себе роль викривача, тому що ніхто не міг натякнути Мазепі про те, що своїми прагненнями й діями він губить не тільки людей, але й ранить душі.
Иль цей запустілий двір, И будинок, і сад відокремлений, И в поле відімкнуті двері Яке-небудь оповідання забутий Йому нагадали тепер? Святої безвинності згубник! И от у степу перед ним з’являється та, чию жизньон зруйнував, та, чию, любов він зміг розтоптати, та, чиї благання він не хотів навіть слухати.
Перед ним з розвиненими власами, Блискаючи впалими очами, Вся в руб’я, худа, бліда, Коштує, місяцем освітлена… “Иль це сон?.. Марія… ти чи? ” Йому здається, що це сон, адже від тої прекрасної й скромної Марії нічого не залишилося.
Її знищила не тільки сум по своїм батькам, але й те, що людина, якій вона хотіла віддати свою долю виявився зрадником. І він зрадив не тільки Петра, але і її любов. Марія втратила розум, вона не змогла упокоритися зі своєю долею.
Для неї зрештою два образи коханого й зрадника розділилися. … Я приймала за інший Тебе, старий Залиш мене. Твій погляд глузливий і жахливий.
Ти потворний. Він прекрасний: У його очах блищить любов, У його мовленнях така млість! Його вуси белее снігу, А на твоїх засохла кров!.. Вона не може знайти в ньому того, котрого колись любила, заради якого покинула свій будинок і руйнувала свій духовний мир. Але побудувати новий на неправді й брехню Марія просто не може.
Поет воліє віддати її розум божевіллю, а не в руки тої людини, що зміг зрадити всіх навколо, щоб домогтися своєї мети. Однак якісь неясні сумніви залишаються в душі Мазепи після такої зустрічі. Але гетьман вуж не спить давно. Туга, туга його сушить; У груди диханье стиснуте И мовчачи він коня сідлає, И скакає з випадним королем, И страшно погляд його блискає, З рідним прощаючись рубежем. Можливо, він нарешті зрозумів, що в нього був шанс якось змінити своє життя, але він ним не скористався.
Так кожний з головних героїв робить свій вибір. Тільки один був проникнуть духовними і моральними поривами, а іншої егоїстичними цілями. Письменник не показує нам, що перемагає: добро або зло, та й в історії від них не залишилося ніякої пам’яті
Схожі твори:
- Аналіз структури поеми А. С. Пушкіна “Полтава” Якщо не прийняти це міркування як побуждающего мотив для здійснення аналізу структури, то залишається одне – обійти цей гострий і неприємний момент шляхом використання евфемізмів, “реабилитирующих” Пушкіна як художника слова. Що й робиться дотепер. “Мазепа, мабуть, перший з пушкінських характерів, витриманий від початку до кінця як різко негативний, що заслуговує...
- Твір по поемі Пушкіна “Полтава” У поемі з’єднуються дві жанрово-стильові лінії: любовно-романтична (Мазепа – Марія) і історико-епічна (Петро – Мазепа – Карл XII). Провідної для Пушкіна була тема Полтавської перемоги. Тому й добуток названий “Полтава”, а не “Мазепа”, як спочатку передбачалося. Проте образ Мазепи Пушкіна дуже цікавив – і в плані політичному, і в плані...
- Мазепа – герой поеми О. С. Пушкіна “Полтава” Мазепа – герой поеми О. С. Пушкіна “Полтава” (1828). Іван Степанович Мазепа (1644-1709) – реальна історична особа, гетьман України з 1687 по 1708 рік. Прагнув до відокремлення України від Росії, він під час Північної війни змінив Петру, перейшов на бік шведів, а після Полтавської битви (1709) втік разом зі шведським...
- “Образ Мазепи в творі О. С. Пушкіна “Полтава” Видатна перемога під Полтавою стала найзначнішою подією в історії всього правління Петра I. “Полтавська битва є однією з найважливіших і найщасливіших подій царювання Петра Великого. Вона позбавила його від найнебезпечнішого ворога; затвердила російське панування на півдні; забезпечила нові заклади на півночі і довела державі успіх і необхідність перетворення, яке було...
- Постать гетьмана Мазепи очима двох слов’янських письменників (за поемами Сосюри та Пушкіна “Полтава”) Поема В. Сосюри “Іван Мазепа” – це своєрідна відповідь великому російському поетові Пушкіну, який понад століття тому написав свою поему “Полтава”, де змалював українця Мазепу як підступного владолюбця, наклепника і зрадника. На початку творів перед читачем постає старий Мазепа. Але кожен із поетів по-різному показує старість українського гетьмана, вкладає у...
- Морально-філософський зміст казки “Маленький принц” Сент-Екзюпері Читаючи твори А. де Сент-Екзюпері, гостріше відчуваєш красу світу й силу людського потягу до братерства. Письменник і пілот загинув за три тижні до визволення рідної Франції (1944) – він не повернувся на базу з бойового завдання, але його книги продовжують допомагати нам краще розуміти себе й навколишній світ. Філософська казка...
- Постать гетьмана Івана Мазепи очима двох слов’янських поетів (за поемами В. Сосюри “Мазепа” Та О. Пушкіна “Полтава”) Гетьман Іван Мазепа – одна з найвеличніших і найтрагічніших постатей в українській історії. Образ Мазепи широко представлений у світовій літературі, малярстві, музиці. Про Івана Мазепу писали Вольтер, Байрон, Гюго, Рилєєв, Пушкін та багато інших зарубіжних і вітчизняних письменників, зокрема українські письменники й поети Тарас Шевченко, Михайло Старицький, Богдан Лепкий, Володимир...
- Герої й проблематика однієї з поем А. С. Пушкіна (“Полтава”) “Мазепа, мабуть, перший з пушкінських характерів, витриманий від початку до кінця як різко негативний, що заслуговує найсуворішого вироку, у ньому немає ні однієї світлої, суперечним його злим помислам риси”. Така оцінка перетворюється у вирок Пушкіну як художникові слова, і в цьому випадку його виніс відомий пушкініст Б. С. Мей-Лах. Ні...
- Полтава характеристика образу Петра Петро – російський імператор. “Петрівська” тема природно виникає в поемі. Романтичний сюжет про “беззаконну любов” гетьмана Мазепи і Марії Кочубей розгортається на тлі епохи, коли “Росія молода / Мужніла з генієм Петра”. Та і сама сюжетна колізія(батько Марії суддя Кочубей доносить російській владі на зрадника Мазепу) неможлива без “непрямої” участі...
- Твір доповідь про поеми Пушкіна “Полтава” і “Мідний вершник” До жанру поеми Пушкін Звертався протягом усього свого творчого шляху. У ранній творчості в нього переважають романтичні поеми. Починаючи з 1825 р. жанровий діапазон Пушкіна значно розширюється. Так, незабаром після того, як він завершив трагедію “Борис Годунов”, Пушкін пише сатиричну поему “Граф Нулин” (1825), створення якої було підготовлено досвідом роботи...
- Зміст поеми А. С. Пушкіна “Кам’яний гість” У дослідженнях, присвячених “Кам’яному гостеві”, на мій погляд, неправомірно підкреслюється як трагічна провина Дон Гуана, приведшей його до загибелі, сам факт запрошення статуї. Але в цьому запрошенні – лише азарт гравця, що становить ядро характеру героя, є руховою пружиною всіх його вчинків. Дон Гуан безупинно веде любовну гру на грані...
- Зміст поеми Пушкіна “Мідний вершник” На початку поеми дається картина пустельної місцевості, того, що було на місці майбутньої столиці – Петербурга: Ріка неслася; бедный челн По ній прагнув самотньо. По моховитих, топких берегах Чорніли хати тут і там, Притулок убогого чухонца; И ліс, невідомий променям У тумані захованого сонця, Навкруги шумів. На цьому тлі перед...
- Полтава характеристика образу Мазепа Мазепа – головний герой, український гетьман, “міцний старий”, в який закохується дочка генерального судді Малоросії Кочубея, Марія. Композиція “Полтави” многофигурна, що відповідає її подвійній жанровій природі(і романтична новела, і героїчний епос). Але усі сюжетні лінії сходяться в одну точку – до образу “похмурого” Мазепи. Після того, як батьки Марії відмовляють...
- Полтава характеристика образу Марія Кочубей Марія Кочубей – героїня поеми, кохана гетьмана Мазепи, яку, літературній традиції, що услід склалася, звуть інакше, ніж “реальну” дочку “реального” судді Кочубея, що бігла від батька до Мазепи. Пушкін вказує на це “прозаїчне” ім’я – Матрена – в примітках; обмовка важлива – завдяки ній, з одного боку, задається поетична дистанція...
- Аналіз уривка з поеми “Полтава”, “Полтавський бій” * Швед, росіянин – коле, рубає, ріже, * Бій барабанний, кличі, скрегіт, * Грім гармат, тупіт, ржанье, стогін, * И смерть, і пекло з усіх боків. Що тут чується? Стих звучить трохи уривчасто, у такт бою: кожний рядок рветься від достатку слів. Тверді чоловічі рими підтримують це враження (стогін, сторін)....
- Філософський зміст поезії Некрасова Некрасова можна по праву назвати народним поетом. Ще до нього Пушкін і Лєрмонтов заявили про своє співчуття селянству. Але тільки некрасовская поезія воістину відкрила читачеві духовний мир російського селянства, виразила його потреби, прагнення, ідеали Неослабний інтерес поета до життя народу, до життя країни у всіх її проявах привів до розширення...
- Філософський зміст “Казки про яян” У цьому світі для кожної людини важливо бути почутою іншою людиною, відчувати, що ти не сам у житті, що в тебе є підтримка. Тому найстрашніше, коли люди, що знаходяться поряд,.не йдуть назустріч один одному, не помічають чужих проблем і тривог. Проблему егоїстичного ставлення до оточуючих порушує в “Казці про яян”...
- Філософський зміст поезії Є. Маланюка Доля поета Євгена Маланюка виявилася почасти понівеченою катаклізмами двадцятого століття, але його особистість залишилася неспотвореною, внутрішньо незалежною і в поетичному вираженні вільною. Поезія Маланюка далека від штучності, декларативності, це поезія живої особистості, мужньої і чуттєвої, що не соромиться розповісти про свої душевні страждання. Євген Маланюк був визнаним лідером Празької школи...
- Визначте риси характеру та світогляду романтичного героя на прикладі поеми Д. Н. Г. Байрона “Мазепа” Поема “Мазепа” Байрона – це ліро-епічний твір, тому що в ньому наявна розповідь про події, вчинки персонажів, і водночас змальовані ліричні переживання героя, розвиток його емоцій, його внутрішній світ. “Мазепа” – романтичний твір, в ньому наявний романтичний герой, це український гетьман. Образ Мазепи у Байрона такий – це сильна людина,...
- Філософський зміст оповідання Студент Чехова А. П Здається, простий людина, а прийде суворе лихо у велик або малому, і підніметься в ньому велика сила – людська краса. А. Н. Толстой Літературознавці вважають, що оповідання “Студент” (1894) відбиває новий етап у творчості Чехова. У своїх попередніх добутках письменник затверджував позитивний ідеал, нещадно висміюючи-викриваючи в сучасній йому російської дійсності...