MOPIC MEТЕРЛІНК
MOPIC MEТЕРЛІНК
(1862-1949)
Наше життя і наша планета для нас найважливіші і навіть єдино важливі явища в історії світів.
Моріс Метерлінк
Я побачив голеного, поважних років, сивого, кремезного, гарного чоловіка в сірому пальті й картузі шофера. Він допоміг мені зібрати мої речі. Впало пальто, він підняв його і турботливо перекинув через руку, потім повів до автомобіля, посадовив поряд із собою, уклав багаж, ми рушили з місця і помчали. Неможливо було милувати ся краєвидами чудової Нормандії при такій швидкості… Нарешті я запитав, як поживає
Костянтин Станіславський
ВІД “ТЕАТРУ СМЕРТІ” ДО “ТЕАТРУ НАДІЇ”. Моріс Метерлінк – найвидатніший драматург Бельгії, якого іде за життя називали бельгійським Шекспіром.
Література Бельгії двомовна: письменники пишуть або фламандською, або французькою. “Бельгійську душу”, напівфламандську, напівваллонську1, її темперамент і психологію виразили на межі століть франкомовні письменники – Шарль де Костер, Еміль Верхарн, Моріс Метерлінк.
Російський режисер Костянтин Станіславський, готуючи
Моріс Метерлінк, фламандець за походженням, народився в Генті, в родині нотаріуса. Здобув звичайну для забезпеченого юнака того часу освіту: закінчив єзуїтський колеж та юридичний факультет Паризького університету. Адвокатом працював недовго, бо відчув нагальну потребу творити. Свою першу драму “Принцеса Мален” Метерлінк видав у п’ятнадцяти примірниках на власний кошт і роздарував друзям. Тому громом серед ясного неба була для нього стаття впли-вового паризького критика Октава Мірбо, який заявив, що Метерлінк (“не знаю, звідки він і хто він, старий чи молодий, багатий чи бідний”) створив “найгеніальніший твір нашого часу”. Такий захоплений відгук привернув увагу читацьких і театральних кіл до Метерлінка,
Сучасники одразу сприйняли Метерлінка як символіста: його концепція дійсності у той час була містичною. Метерлінк сам розповів про основні принципи свого театру в “Передмові” до видання своїх п’єс і в книзі “Скарб смиренних”. Драматург вважав, що за світом явищ, які ми сприймаємо, криється інший, істинний світ, невідомий, незрозумілий, і ним керує хтось невидимий, “чиї наміри ніхто не знає. Людина є безсилою жертвою Невідомого, а вісником цього Невідомого, або долі, є передчуття. Завдання мистецтва полягає у відтворенні Невідомого, у зображенні іншого життя, яке докорінно відрізняється від життя реального і не відбивається ані у справах, ані в думках людини. Метерлінк писав: “Я захоплююсь Отелло, але мені здається, що він не живе величним повсякденним життям Гамлета, у якого є час жити, тому що він не діє”. Справжнє життя, на думку письменника, проходить поза діями та вчинками, головне в ньому – прислухатися до передчуття. Він наполягав на принциповому значенні мовчання, стверджуючи: “справжнє життя – в мовчанні”; “якщо нам справді належить щось сказати, ми найкраще скажемо мовчанням”.
Втілюючи принципи мовчання у своїй драматургії, Метерлінк перетворив діалог на “бесіду душ”, в якій співрозмовники відповідають на невимовлені репліки. Вік став батьком символістської драми, драми фатуму (Невідоме нагадує античний фатум). Чотири твори Метерлінка першого періоду його творчості: “Принцеса Мален”, “Непрохана”, “Сліпі”, “Там, усередині” – це драми “театру смерті” або “театру мовчання”. Головним героєм цих п’єс є загадкове Невідоме.
Надзвичайно показова для молодого драматурга драма “Сліпі” (1890). На березі моря на звалених деревах сидять сліпі й напружено прислуховуються, щоб почути кроки поводиря, який має відвести їх до притулку. Вони не знають, що поводир сидить серед них мертвий, “обличчя його світліше і нерухоміше за все, що нав-коло”. Стоїть темна ніч. Сліпі чекають на поводиря. Море хвилюється, загрожуючи людям загибеллю. 1 поступово вони втрачають надію.
Неважко зрозуміти сенс метерлінківських символів: острів – це і життя людини, і Земля у Всесвіті; сліпі – це людство, яке не знаходить виходу; священик – поводир – віра, якої більше немає у людей; чекання на чиїсь кроки – ілюзії життя; невідворотність морського припливу – неминучість смерті.
На думку Метерлінка, смерть завжди серед людей, але вони не знають цього, не бачать; лише деякі, найвразливіші, відчувають її присутність. Наближення смерті може відчути лише мудрий старець, а побачити – мале дитя, У п’єсі немовля заплакало: очевидно, побачило смерть. Проте цей образ може символізувати і нову віру, яка народжується. Адже сказав поводир наймолодшій сліпій, що “царству старих. мабуть, приходить кінець”. Символ завжди багатозначний, часто він не піддається остаточному розшифруванню. Проте загальна ідея твору зрозуміла: людина сліпа, самотня, беззахисна перед смертю. Майстерність Метерлінка у втіленні цієї ідеї виявляється насамперед у створенні своєрідних діалогів. У них репліки дійових осіб – багатозначні повторення, а паузи між репліками, тобто мовчання, доповнює уява глядача, Саме мовчання нагнітає жах і розпач. Набуває великого значення і палітра кольорів: нічна темрява лісу, темний одноманітний одяг сліпих, чорний плащ священика.
У п’єсі “Сліпі” наявні всі ознаки символістської драми: дія відбувається в умовних обставинах; немає конкретних ознак дії і часу, тому твір набуває позачасовості: персонажі, позбавлені індивідуальних рис, стають уособленням страху, безнадії, безпорадності,- це вже не характери, а символи. Оскільки дії, у широкому розумінні цього слова, у символістській драмі немає, театр із драматичного перетворюється на ліричний. Символістські п’єси невеликі, одноактні: структура їх проста, однолінійна, як і в “Сліпих”. Такий театр Ме-терлінк назвав статичним.
Але наступні п’єси Метерлінка, такі, як “Смерть Тентажіля” (1894), відрізняються від “театру мовчання”. Тепер смерті протиставляється кохання. Сестри Тентажіля прагнуть визволити його від влади Невідомого. І це вже не статична драма – герої вступають у боротьбу з Невідомим. Невідоме постає в образі злої старої королеви, яка душить добрих людей. Казкова ситуація розшифровує містичну таємницю, і тому дія із сфери містично-символічної переходить у казково-романтичну.
У 1896 році Метерлінк пише, що йому здалося “чесним і розумним скинути смерть із трону” і на цей трон звести “кохання, мудрість і щастя”. Це означає, що письменник переглядає свої філософські позиції.
На початку XX століття Метерлінк розмірковує над тим, що в нову добу, коли швидко розвивається наука і людина дедалі Глибше пізнає природу, людство втратило віру в Бога. У збірці есе “Потаємний храм” Метерлінк стверджує, що в процесі пізнання світу людина доходить висновку: боги – сили, “які панують над нами”; вони є “невідомою частиною Невідомого”, а багато із цих сил – лише “погано відома частка нашої власної сили”. Отже, Бог є в душі кожної людини, і тому все залежить від самої людини. Нова концепція світу обумовлює нову мораль, змінюються ідеали. Тепер, на думку письменника, найважливішим стає “людство, часткою якого ми є”, а “бідність, праця без надії, злидні, голод, рабство” – це слова не Божої волі, а “наша власна справа”. Метерлінк прагне перебороти містику, песимізм, оспівує активність, боротьбу, пізнання, а в плані естетичному подальший шлях драматурга пролягає від символізму до романтизму, від “драми мовчання” до “драми дії”.
“ЩАСТЯ, ЯКЕ Я ШУКАЮ, НЕ МОЖЕ ЖИТИ В МОРОКУ”. Найвідоміший твір Метерлінка – “Синій птах” (1908). Це філософська п’єса – казка, алегоричний і символічний твір про сенс буття і всемогутність людини.
Синій птах – це символ щастя, істини, добра. Сюжет драми – пошуки героями загадкового птаха; конфлікт – боротьба сил добра і зла, світла і пітьми, долання героями всього, що стоїть на перешкоді досягнення мети.
В експозиції драми діти бідного дроворуба Тіль-тіль і Мітіль мріють про те, щоб Санта Клаус щось приніс їм у Різдвяний вечір, та цього не стається, і голодні діти дивляться у вікно на сусідній багатий будинок, куди потрапили всі подарунки.
Поява Феї – це зав’язка драми. Фея пропонує дітям вирушити на пошуки Синього птаха для її хворої внучки, яка хоче бути щасливою. Тіль-тіль і Мітіль теж цього хочуть. І з чарівним зеленим капелюшком Феї (який повертає зір людям, бо вони “осліпли і не бачать справжній світ навколо себе”) діти вирушають у подорож. їхні супутники – це Собака, Кіт, Цукор (дітям так хочеться солодкого!), Хліб, Вода, Вогонь, а також Душа Світла.
Розвиток дії драми пов’язується з розгортанням у наступних картинах її основного мотиву – всемогутності людини. Він вперше прозвучав у другій кар-тині, коли Собака, вірний друг людини, проголосив, що “людина – це все”. У третій картині, дія якої відбувається у Країні Спогадів, де Тіль-тіль і Мітіль побачилися зі своїми дідусем і бабусею, братиками і сестричками, розробляється мотив пам’яті. Люди повинні пам’ятати про своїх небіжчиків. “Якщо вони живуть у вашій пам’яті, значить, не вмирали”,- запевняє Фея.
Четверта картина глибоко символічна. Дія її розгортається в палаці Ночі, де зберігаються сили зла – Війни, Хвороби, Жахи, Привиди. Ніч символізує морок, пітьму, незнання. Потвора без очей – Мовчання – охороняє двері, за якими сховані її таємниці. Кіт давній спільник Ночі, з тривогою каже їй: “Перешкодити Людині розкрити ворота твоїх Таємниць не в твоїй владі”. Перелякана Ніч відповідає: “За останні роки я перестала розуміти людину… Невже вона з часом пізнає все? Вона і так заволоділа третиною моїх Таємниць”. І коли Ніч не погоджується дати Тіль-тілю ключі від дверей, хлопчик наполягає: “Ви не маєте права відмовляти Людині, я це знаю”. Відкривши останні двері, хлопчик побачив найбільшу Таємницю Ночі – велику істину – мільйони синіх птахів.
Метерлінк утверджує всемогутність людини. Він вважає, що немає нічого такого, чого не можна пізнати розумом, є лише непізнане, яким людина рано чи пізно оволодіє. І щастя людини – насамперед у пізнанні таємниць природи та в боротьбі за істину.
У п’ятій картині (“Ліс”) письменник протиставляє людині природу. Дерева і тварини не хочуть віддати Синього птаха – “велику таємницю речей і щастя”. Хоч і чинить опір природа, діти перемагають, бо людина є її володарем – така провідна думка цієї картини.
Шоста картина виконує допоміжну роль: за наказом Феї діти повинні йти на цвинтар. У сьомій картині, дія якої відбувається вночі на сільському цвинтарі, розвивається мотив радості буття. Заціпенілі від страху Тіль-тіль і Мітіль в той час, коли захиталися хрести і піднялися могильні плити, бачать, як із розкритих могил повільно виростають “цілі снопи квітів”, встає зоря, блищить роса, чують, як прокидаються птахи і наповнюють простір гімном Сонцю і Життю. Ця сим-волічна картина змушує пригадати про віровчення друїдів” про віру Індусів у переселення душ; можливі й інші асоціації, але а будь-якому разі тут йдеться про невмирущість життя.
Восьма картина готує до перебування у Садах Блаженства. Душа Світла попереджає: Блаженства підступніші і не безпечніші, ніж найбільші Нещастя. В ре-марці до дев’ятої картини автор пише: “Перед входом у Сади відкривається щось схоже на залу з високими мармуровими колонами… Убрання зали нагадує мис-тецтво найчуттєвіших і найпишніших художників венеціанського і фламандського Відродження (Веронезе, Рубенса). Гірлянди квітів, роги достатку, вази, статуї, усюди сила – силенна позолоти. Посередині важкий розкішний стіл з яшми, золота і міді, заставлений канделябрами, кришталем, золотими і срібними блюдами з чудовими стравами. За столом їдять, п’ють, горланять, співають, валяються на підлозі, сплять серед недоїдків дичини, райських плодів, перекинутих келихів найгладкіші земні Блаженства, . Сцену заливає червоне світло”.
Гладкі Блаженства – це символ людських вад і спокус: розкошів, лінощів, пияцтва, розпусти. Вони і є найстрашнішими ворогами людини на її шляху до щастя, істини, добра. Завдяки Душі Світла діти зуміли вирватися з обіймів гладких Блаженств.
Ця картина побудована за принципом контрасту. Спочатку Метерлінк показав усе темне, що перешкоджає людині бути морально досконалою, а потім змалював справжні й вічні людські цінності.
Душа Світла допомагає Тіль-тілю і Мітіль побачити “істинну сутність речей”, зрозуміти блаженства, що їх “більшість людей не вміє шукати”. Ці справжні бла-женства – у батьківському домі: Блаженство Бути Здоровим, Блаженство Дихати Повітрям, Блаженство Любити Батьків, Блаженство Блакитного Неба та ін. Діти пізнають також Великі Радощі: Радість Бути Справедливим” Радість Бути Добрим, Радість Завершеної Праці, Радість Мислити, Радість Розуміти, Радість Споглядати Прекрасне, Велику Радість Любити, Радість Материнської Любові.
У десятій картині знову розвивається мотив всемогутності людини. Збагачені духовно у пошуках Синього птаха, Тільтіль і Мітіль потрапляють до Царства Майбутнього – щасливу країну дітей, які ще не народилися. Коли-небудь вони з’являться на світ і зуміють зробити життя щасливим, відкриють спосіб обігріти землю, якщо згасне сонце, знищать несправедливість, переможуть смерть. Утопія Метерлінка – це гімн всемогутній душі людини, яка не знає перешкод. А мотив дитинства, який звучить у цьому епізоді,- це символ чистих надій, звернених у майбутнє, до прийдешніх поколінь. Ця картина є кульмінацією драми.
Одинадцята картина – “Прощання” – розв’язка драми. Минув рік, як. діти зі своїми супутниками вирушили у подорож. Настала гірка хвилина прощання. Діти повернулися без Синього птаха. Тіль-тіль пояснює це так: “Птах із Країни Спогадів почорнів, птах із Країни Майбутнього став червоним, птахи з Палацу Ночі померли, а в лісі я не зумів спіймати птаха…” Душа Світла заспокоює хлопчика: “Ми зробили все, що від нас залежало… Синій птах, мабуть, або зовсім не існує, або змінює колір, як тільки його саджають у клітку”.
В символічній формі письменник висловлює думку про те, що жодну істину не можна вважати абсолютною, а процес пізнання – завершеним. Зупинка – смерть пізнання. Синій птах у клітці – символ такої зупинки. А щастя можна досягти лише в процесі постійного пізнання світу, в невтомних пошуках істини.
У фінальній, дванадцятій картині дія відбувається у хатині дроворуба. Тіль-тіль і Мітіль прокинулися. Рідний дім їм здається тепер кращим, ніж раніше. Вони розповідають батькам про свої мандри. Приходить сусідка, дуже схожа на Фею, і Тіль-тіль дарує її хворій внучці свою сіру горличку – і пташина стає синьою. Так хлопчик пізнав Блаженство Бути Добрим. Отже, і в злиденній хатині дроворуба живуть добрі Блаженства, і найпрекрасніше з них – Блаженство Материнської Любові.
Коли дівчинка одужала, Синій птах вирвався з її рук і полетів геть. Тіль-тіль обіцяє шукати і знайти Синього птаха. Така символічна кінцівка драми. Вона означає, що цінними є самі пошуки, сама подорож за Синім птахом, саме бажання знайти ідеал.
Філософська п’єса – казка “Синій птах” складається із шести дій, дванадцяти картин. Розвиток дії забезпечується варіюванням мотивів, які відтінюють або до-повнюють один одного. Основний мотив “Синього птаха”, як уже зазначалося,- це мотив всемогутності людини. У п’єсі розвиваються також мотиви бідності, пам’яті, радості буття. В експозиції драми та в її фіналі дія відбувається в хатині дроворуба (така композиція твору називається рамковою). Але мотив бідності, який розроблявся у першій картині, змінюється мотивом радості буття, боротьби за щастя в останній. Рамкова композиція драми відповідає філософсько-етичному задуму письменника. Метерлінк вважає головним змістом морального життя людини пошуки істини. Готовність до відкриття він цінує вище, ніж саме відкриття. Тому діти (а в поетиці Метерлінка дитина символізує людство з його невіданням) повертаються додому зовсім іншими людьми: їм відкрився глибинний смисл буття. В свою чергу, збагачення внутрішнього світу героїв обумовило перетворення реальності: вони інакше сприймають убогу батьківську хату.
Самовдосконалення, виховання високоморальної особистості, яка протистоїть егоїзму і готова перебороти будь-які перешкоди на шляху до істини,- така пози-тивна програма письменника.
Оскільки драма “Синій птах” є апофеозом пошуку, в ній немає й сліду від “театру мовчання” з його відсутністю дії. Жанр філософської драми Метерлінка – казка. З першої картини “Синього птаха” читач (глядач) поринає у її зачарований світ. Дійові особи мають бути одягнуті, як свідчить ремарка, в костюми персонажів народних героїв Шарля Перо і братів Грімм: Тіль-тіль – у костюм Хлопчика – Мізинчика, Мітіль – у вбрання дівчинки Червоний Капелюшок або Гретель, решта персонажів – у костюми Попелюшки, Синьої Бороди, інших казкових героїв. Вони вирушають у подорож і потрапляють до чарівних країн. Речі і тварини виступають або помічниками, або ворогами людини; дерева, тварини, речі олюднені, наділені рисами людської психіки або мають чітке соціальне об-личчя. Душі Хліба якісь пухкі і трухляві – це душі боягузів; “оця вогка дама” – Душа Води, а Душа Вогню – “довготелесий червоний диявол, від якого тхне і в якого препаскудна вдача”. Гладкі Блаженства – самовдоволені, тупі ненажери.
Від казки у п’єсі “Синій птах” – не тільки властивий їй колорит, а й радісний настрій, веселий, добрий гумор, оптимізм. Олександр Блок висловився про це так: “Тільки казка вміє з легкістю стирати межу поміж звичайним і незвичайним… Цей ритм, ім’я якому життя, а зупинка – смерть, цей ритм присутній у кожній народній казці. Ним сповнена і казка Метерлінка, коріння якої криються в глибині народної душі”.
Подальша творчість Метерлінка не була такою плідною, як наприкінці XIX – на початку XX століття. Людство переживає війни, революції, масові знищення, репресії. Свідомість письменників політизується, література набуває гнівного, пристрасного громадянського пафосу. А Метерлінк у цей час, прагнучи осмислити, чому в житті людства немає гармонії, вивчає світ комах і порівнює його із життям суспільства… Думка письменника прагне осягнути сутність Невідомого. І якщо на початку його творчості Невідоме нагадувало античний фатум, то тепер, збільшившись у розмірах, воно уподібнюється Богу.
Людство вже стояло перед безоднею фашизму, а Метерлінк не цікавився нагальними суспільно-політичними проблемами. І його голос загубився у вирі тра-гічної історії XX століття. В пам’яті людства Моріс Метерлінк залишився творцем новаторської символістської драми “театру мовчання” та автором романтичної драми – казки “Синій птах”.