Модернізм Володимира Винниченка у малій прозі. Новела “Момент”
І. Стилістика оповідань та новел Винниченка. (Майже кожне оповідання має свою стильову атмосферу, це досягається певною мірою настроями, що панують у творі, а певною мірою відображується у мові твору. Дуже характерним для Винниченка є багаторазове повторення побутових, портретних чи пейзажних деталей. Ці повтори допомагають читачеві краще зрозуміти психологічний стан героїв та пройнятися їхніми настроями, ідеями, почуттями.)
ІІ. Неореалізм як синтетична течія. (Українські письменники-модерністи кожен по-своєму поєднували традиції
ІІІ. Проблеми моралі, які письменник порушує та розв’язує у своїх творах.
ІV. Особливості психологізації. (Нова епоха прийшла як потреба в реформах
Психологію героя, а його психологічний стан на якийсь короткий період часу, показує людську душу в її мігіливості.)
V. “Пейзаж душі” як засіб творення образу героя (“Момент”).
VІ. Екзистенційні міркування тюремного героя. (Протягом усієї оповіді герой розмірковує на вічні теми – навіщо створюється життя, навіщо існує смерть. Навіщо люди живуть на землі, якщо вони не можуть дати ради своєму життю, не здатні визначити якийсь чіткий, простий закон гармонійного співіснування. Читач спостерігає за тим, як з плином часу та з наближенням небезпеки змінюються думки героя щодо можливої смерті: спочатку йому навіть трохи смішно, він уявляє собі смерть абстрактну, символічну. Але що ближче до лісу-кордону, то яскравіший контраст щасливих моментів подорожі та конкретна смертельна небезпека. З’являється нова екзистенційна опозиція – теми любові та смерті.)
VІІ. Значення підтексту у створенні образів та оформленні діалогів.
1. Елементи символізму. (У новелі “Момент” символи вплітаються в тканину тексту і можуть бути сприйняті як у буквальному розумінні, так і в символічному. Це є ознакою неореалізму. До символів можна віднести таємних “воронів” – віщунів смерті, віз, схожий на катафалк, образ Панни, наділені рисами живих істот верби, поле, інші об’єкти природи.)
2. Панночка та символічна Вічна Жіночність.