Місце підрядного

Для самостійної роботи можна використовувати наступні вправи:

1. Складіть кілька речень по темі “Новини” з вивченими підрядними, уживаючи прийменниково-відмінкові скріпи в змісті того що, крім того що, замість того щоб.

2. Прочитайте речення, знайдіть підрядні обмежно-видільні й визначите характер обмеження в них. Скажіть, чим виражено присудок у головному й підрядному

1. Рабство вважалося наслідком гріха замість того, щоб уважати його гріхом. (Н. Бердяєв.) 2. Теперішньому французові, крім того що дає йому Париж, на світі потрібний

тільки Париж. (Ф. Достоєвський.) 3. Другий раз за сьогодні Люся надійшла дивно – замість того щоб послати всю компанію подалі, як зробила б будь-яка серйозна конвертована дівчина, вона, зігнувшись, ступнула нагору по щаблях. (В. Пелевин.) 4. Андрій, поза тим що він бачив з вікна, що трясеться стукотом коліс, намагався згадати будинок і представити своє нове Майбутнє життя. (В. Распутін.) 5. Кореспонденти, крім того що помітили на виставці губернаторів і депутатів, відзначили великий інтерес, виявлений до неї студентами. (Учительная газета. – 2003. – N 18.)

У процесі подальшої роботи варто навчити хлопців включати

конструкції з обмеженням і виділенням в описові й оповідальні мініатюри, у виклади й Твори. Із цією метою варто вести спостереження за функціонуванням цих конструкцій у тексті. Наприклад, зрівняти вживання досліджуваних складних речень у різних видах тексту й стилях мовлення

1. Упевненим спортивним рухом він підхопився на поруччя балкона й сіл, звісивши в порожнечу ноги. Двоє інших, замість того щоб удержати його, влізли на огородження самі. Артур проробив цю операцію без праці, а Арнольдові вона вдалася тільки із другої спроби, і сіл він не так, як перші двоє, а спиною до двору, немов для того, щоб голова не кружлялася від висоти

– Уперед, – сказав Сем і стрибнув долілиць.

Артур мовчачи пішов за ним. Арнольд зітхнув і спиною вперед повалився слідом, як аквалангіст, що перекидається в море з борта човна

Виявися в цієї сцени свідок, він, треба думати, перегнувся б через поруччя, очікуючи побачити внизу три покалічених тіла. Але він не побачив би там нічого, крім восьми невеликих калюж, розплющеної пачки від сигарет “Приморські” і тріщин на асфальті. (В. Пелевин.)

2. Він (Микола Ростов) дивився на французів, що наближалися, і, незважаючи на те, що за секунду скакав тільки потім, щоб наздогнати цих французів і порубати їх, близькість їх здавалася йому тепер так жахлива, що він не вірив своїм очам. “Хто вони? Навіщо вони біжать? Невже до мене? Невже до мене вони біжать? І навіщо? Убити мене? Мене, кого так люблять всі?” – Йому згадалася любов до нього його матері, сім’ї, друзів, і намір ворогів убити його здалося неможливо. “А може, – і вбити!” Він більше десяти секунд стояв, не рухаючись із місця й не розуміючи свого положення. Передній француз із горбатим носом підбіг так близько, що вже видно було вираження його особи. І розпаленіла далека фізіономія цієї людини, що з багнетом напереваги, стримуючи диханье, легко підбігав до нього, злякала Ростова. Він схопив пістолет і, замість того щоб стріляти з нього, кинув їм у француза й побіг до кущів що було сили. (Л. Толстой.)

3. Рівень пассионарного напруги у Візантії в VIII в. знизився до фази надламу. Внаслідок чого навіть непринципові незгоди виростали в привід для кровопролиття, що на користь справі не йшло. Від Візантії відпала Італія, де в 751 р. лангобарди взяли Равенну, а в 756 р. утворилася світська держава тат. А імператор Костянтин Копроним, замість того щоб навести порядок у відпалій області, розправлявся з беззахисними аматорами образотворчого мистецтва в себе будинку. (Л. Гумилев.)

4. Всі прогресисти вірять, що прогрес повинен добре скінчитися, повинен привести до благого результату, до земної досконалості. Чекають прогресисти настання царства Божого на землі, а в Бога перестали вірити. І нічого не могли видумати прогресисти крім того, що полягало в частині апокалиптических пророцтв, але частини, відірваної від цілого й тому позбавленої вищого світла. (Н. Бердяєв. Філософія волі.)

5. Особливо чорними були кінчики пальців – начебто сажею намазані… Та й вся долоня теж. А від зап’ястя до ліктя рука хоч і була ще не чорна, але вже й не така, як звичайно, – якась неприродно сіра, неприємна – муляж:, а не рука! Вона ошарашенно оглянула свою руку, навіть піднесла до очей, щоб получше розглянути, і помітила ще одну чудність: рука, крім того, що була чорної, була ще й зелена. Така ніжно-ніжно-зелена. Смарагдова, З ласкавим перламутровим відливом. Навіть неначебто прозора. І все це – окремо від чорності. Чорність – сама по собі, прозора изумрудность – сама по собі. Таке враження, начебто вона ці два кольори бачила різними очами: чорність – лівим, зелень – правим. А може – навпаки. (В. Шатилов.)

6. Не хочеться в це вірити. Але здавалася б, добре збита оборона “Локо” тричі (!) давала глубоченную тріщину, і тільки відсутність концентрації не дозволило нападаючої “Рубіна” уразити ворота Овчинникова. І це притім, що форварди казанцев нічим видатної, крім наполегливості, себе не виявили. Алоизиу діяв надзвичайно прямолінійно. Байрамів же довго не міг зрозуміти, що партнери грають із ним “у недодачу”, і замість того щоб рухатися назустріч м’ячу, чекав його, дозволяючи Пашинину застосовувати перехоплення. ( Спорт-Експрес. – 2004. – N66.)

7. До лету 2004 року Microsoft позбудеться від так званої реклами, що вискакує, на своїх сайтах

У цей час існують браузери й безкоштовні програми, що дозволяють користувачам блокувати рекламу, що вискакує. Але всі ці настроювання потрібно робити вручну. Крім того, що така реклама дратує користувача й заважає йому, часто надходять скарги на зміст реклами, що призиває відвідати сайти з розвагами “тільки для дорослих”. (Південна столиця. – 2004. – N5.)

На закінчення треба сказати, що останній вид завдань доцільний ще й тому, що процес освоєння складнопідрядних речень із обмежно-видільними відносинами повинен іти через виявлення виразних можливостей цих конструкцій. Логічна основа речень, що мають обмежно-видільну семантику, їхня здатність передавати умовивід значною мірою визначає розвиток у дітей розуміння відносн, абстрактного й узагальненого й сприяє об’єктивності пізнання навколишнього мира

Зазначені аспекти роботи з вивчення підрядних речень із обмежно-видільним значенням припускають використання завдань різного ступеня труднощі. У їхньому виборі й реалізації викладач керується особливостями підготовки своїх учнів


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Місце підрядного