Місце підрядного
Для самостійної роботи можна використовувати наступні вправи:
1. Складіть кілька речень по темі “Новини” з вивченими підрядними, уживаючи прийменниково-відмінкові скріпи в змісті того що, крім того що, замість того щоб.
2. Прочитайте речення, знайдіть підрядні обмежно-видільні й визначите характер обмеження в них. Скажіть, чим виражено присудок у головному й підрядному
1. Рабство вважалося наслідком гріха замість того, щоб уважати його гріхом. (Н. Бердяєв.) 2. Теперішньому французові, крім того що дає йому Париж, на світі потрібний
У процесі подальшої роботи варто навчити хлопців включати
1. Упевненим спортивним рухом він підхопився на поруччя балкона й сіл, звісивши в порожнечу ноги. Двоє інших, замість того щоб удержати його, влізли на огородження самі. Артур проробив цю операцію без праці, а Арнольдові вона вдалася тільки із другої спроби, і сіл він не так, як перші двоє, а спиною до двору, немов для того, щоб голова не кружлялася від висоти
– Уперед, – сказав Сем і стрибнув долілиць.
Артур мовчачи пішов за ним. Арнольд зітхнув і спиною вперед повалився слідом, як аквалангіст, що перекидається в море з борта човна
Виявися в цієї сцени свідок, він, треба думати, перегнувся б через поруччя, очікуючи побачити внизу три покалічених тіла. Але він не побачив би там нічого, крім восьми невеликих калюж, розплющеної пачки від сигарет “Приморські” і тріщин на асфальті. (В. Пелевин.)
2. Він (Микола Ростов) дивився на французів, що наближалися, і, незважаючи на те, що за секунду скакав тільки потім, щоб наздогнати цих французів і порубати їх, близькість їх здавалася йому тепер так жахлива, що він не вірив своїм очам. “Хто вони? Навіщо вони біжать? Невже до мене? Невже до мене вони біжать? І навіщо? Убити мене? Мене, кого так люблять всі?” – Йому згадалася любов до нього його матері, сім’ї, друзів, і намір ворогів убити його здалося неможливо. “А може, – і вбити!” Він більше десяти секунд стояв, не рухаючись із місця й не розуміючи свого положення. Передній француз із горбатим носом підбіг так близько, що вже видно було вираження його особи. І розпаленіла далека фізіономія цієї людини, що з багнетом напереваги, стримуючи диханье, легко підбігав до нього, злякала Ростова. Він схопив пістолет і, замість того щоб стріляти з нього, кинув їм у француза й побіг до кущів що було сили. (Л. Толстой.)
3. Рівень пассионарного напруги у Візантії в VIII в. знизився до фази надламу. Внаслідок чого навіть непринципові незгоди виростали в привід для кровопролиття, що на користь справі не йшло. Від Візантії відпала Італія, де в 751 р. лангобарди взяли Равенну, а в 756 р. утворилася світська держава тат. А імператор Костянтин Копроним, замість того щоб навести порядок у відпалій області, розправлявся з беззахисними аматорами образотворчого мистецтва в себе будинку. (Л. Гумилев.)
4. Всі прогресисти вірять, що прогрес повинен добре скінчитися, повинен привести до благого результату, до земної досконалості. Чекають прогресисти настання царства Божого на землі, а в Бога перестали вірити. І нічого не могли видумати прогресисти крім того, що полягало в частині апокалиптических пророцтв, але частини, відірваної від цілого й тому позбавленої вищого світла. (Н. Бердяєв. Філософія волі.)
5. Особливо чорними були кінчики пальців – начебто сажею намазані… Та й вся долоня теж. А від зап’ястя до ліктя рука хоч і була ще не чорна, але вже й не така, як звичайно, – якась неприродно сіра, неприємна – муляж:, а не рука! Вона ошарашенно оглянула свою руку, навіть піднесла до очей, щоб получше розглянути, і помітила ще одну чудність: рука, крім того, що була чорної, була ще й зелена. Така ніжно-ніжно-зелена. Смарагдова, З ласкавим перламутровим відливом. Навіть неначебто прозора. І все це – окремо від чорності. Чорність – сама по собі, прозора изумрудность – сама по собі. Таке враження, начебто вона ці два кольори бачила різними очами: чорність – лівим, зелень – правим. А може – навпаки. (В. Шатилов.)
6. Не хочеться в це вірити. Але здавалася б, добре збита оборона “Локо” тричі (!) давала глубоченную тріщину, і тільки відсутність концентрації не дозволило нападаючої “Рубіна” уразити ворота Овчинникова. І це притім, що форварди казанцев нічим видатної, крім наполегливості, себе не виявили. Алоизиу діяв надзвичайно прямолінійно. Байрамів же довго не міг зрозуміти, що партнери грають із ним “у недодачу”, і замість того щоб рухатися назустріч м’ячу, чекав його, дозволяючи Пашинину застосовувати перехоплення. ( Спорт-Експрес. – 2004. – N66.)
7. До лету 2004 року Microsoft позбудеться від так званої реклами, що вискакує, на своїх сайтах
У цей час існують браузери й безкоштовні програми, що дозволяють користувачам блокувати рекламу, що вискакує. Але всі ці настроювання потрібно робити вручну. Крім того, що така реклама дратує користувача й заважає йому, часто надходять скарги на зміст реклами, що призиває відвідати сайти з розвагами “тільки для дорослих”. (Південна столиця. – 2004. – N5.)
На закінчення треба сказати, що останній вид завдань доцільний ще й тому, що процес освоєння складнопідрядних речень із обмежно-видільними відносинами повинен іти через виявлення виразних можливостей цих конструкцій. Логічна основа речень, що мають обмежно-видільну семантику, їхня здатність передавати умовивід значною мірою визначає розвиток у дітей розуміння відносн, абстрактного й узагальненого й сприяє об’єктивності пізнання навколишнього мира
Зазначені аспекти роботи з вивчення підрядних речень із обмежно-видільним значенням припускають використання завдань різного ступеня труднощі. У їхньому виборі й реалізації викладач керується особливостями підготовки своїх учнів