Мікеланджело Буонаротті

Мікеланджело (1475-1564) – безсумнівно один з найбільш натхненних художників в історії мистецтва і, нарівні з Леонардо да Вінчі, найбільш могутня фігура італійського високого відродження. Як скульптор, архітектор, живописець і поет, Мікеланджело вплинув на своїх сучасників і на наступне Західне мистецтво взагалі.

Він вважав себе флорентійцем – хоча народився 6 березня 1475 року в маленькому селі Капрезе біля міста Ареццо. Мікеланджело глибоко любив своє місто, його мистецтво, культуру і проніс цю любов до кінця своїх днів. Він провів велику

частину зрілого років у Римі, працюючи по замовленнях римських пап; однак залишив заповіт, у відповідність з який тіло його було поховано у Флоренції, у прекрасній гробниці в церкві Санта Кроче.

Ранній період – робота у Флоренції.

Батько Мікеланджело, посадова особа у Флоренції, звався Лодовико Буонаротті. Він був зв’язаний із правлячим сімейством Медічі, за допомогою яких йому вдалося влаштувати 13-літнього сина учнем у майстерню живописця Доменіко Гірландайо. Після того, як приблизно протягом приблизно двох років Мікеланджело вивчав скульптуру в школі скульптури в садах Медічі, він був запрошений

у будинок Лоренцо Де Медічі, прозваного Чудовим. Там він мав можливість познайомитися з молодим представниками сімейства Медічі, двоє з який пізніше став римськими папами ( Лев X і Климент VІІ ). Він також познайомився з таким гуманістами як Марсіліо Фічіно і поет Анджело Поліціано, що часто відвідували будинок Медічі. До цього періоду можуть бути віднесені щонайменше дві скульптурні роботи Мікеланджело, що дійшли до наших днів, якому ще не виповнилася і шістнадцяти – Битва Геркулесу з кентаврами і Мадонна на сходах (1489-92, Палац Буонаротті, Флоренція ). У них видна наявність власного скульптурного стилю юного художника.

Патрон і постійний замовник Мікеланджело Лоренцо Чудовий вмер у 1492 році; два роки пізніше художник на час перебрався в Болонью, де в 1494 і 1495 він виконав трохи мармурових статуй для Вівтаря Сан Доменіко в Церкві Сан Доменіко.

Перший римський період

Мікеланджело тоді поїхав у Рим, де він зміг досліджувати багато хто недавно розкопані древні статуї і руїни. Незабаром він створив першу великомасштабну скульптуру – Вакха більш ніж у натуральну величину (1496-98, Барджелло, Флоренція ). Один з виконаних зроблених скульптором робіт на язичеський, а не на Християнський сюжет, конкурувала з античною скульптурою – найвища марка захвата в Римі епохи Відродження.

Приблизно в той же час Мікеланджело виконав мармурову скульптуру Пієта (Оплакування Христа) (1498-1500), що дотепер знаходиться в первісному місці – у Соборі Св. Петра. Це одна з найбільш відомих робіт в історії світового мистецтва. Пієта була, імовірно, закінчений Мікеланджело перш, ніж йому виповнилося 25 років. Це – єдина робота, що він підписав. Молода Марія зображена з мертвим Христом на колінах – образ, запозичений з північноєвропейського мистецтва. Погляд Марії не настільки сумний, наскільки урочистий. Це вища крапка творчості молодого Мікеланджело.

Повернення у Флоренцію

Не менш значимою роботою молодого Мікеланджело стало гігантське (4.34 м) мармурове зображення Давида (( Академія, Флоренція), виконане між 1501 і 1504, після повернення у Флоренцію. Герой Старого Завіту зображений Мікеланджело у виді красивого, мускулистого, оголеного юнака, що із тривогою дивиться вдалину, начебто оцінюючи свого ворога – Голіаф, з яким йому має бути битися. Живе, напружене вираження обличчя Давида характерно для багатьох робіт Мікеланджело – це ознака його індивідуальної скульптурної манери. Давид, найбільш відома скульптура Мікеланджело, стала символом Флоренції і спочатку була поміщена на Пьяцца делла Синьйорія перед Палаццо Веккьо, флорентійською ратушею. Цією статуєю Мікеланджело довів своїм сучасникам, що він не тільки перевершив усіх сучасних йому художників, але також майстрів античності.

Одночасно з роботою над статуєю Давида Мікеланджело одержав можливість довести свій талант живописця – йому була замовлена фреска “Битва під Кашину” для Залу Пятіста Палаццо Веккьо. Одночасно Леонардо Так Вінчі повинний був написати другу фреску для того ж залу – “Бій при Ангіарі”. Ні той, ні інший художник не закінчили своєї роботи – вони зупинилися на стадії картонів – підготовчих зображень у натуральну величину. Мікеланджело створив ряд оголених і одягнених фігур у найрізноманітніших позах і положеннях. Картони “Битви під Кашину” – прелюдія до його наступного добутку, розпису зводу Сікстинської Капели у Ватикану.

Розпис зводу Сікстинської Капели

У 1505 році Мікеланджело був викликаний у Риму до Римського Папи Юлію ІІ для виконання двох замовлень. Найбільш важливої був фресковий розпис зводу Сікстинської Капели. Працюючи лежачи на високих лісах прямо під стелею, Мікеланджело в період з 1508 по 1512 рік створив самі прекрасні ілюстрації до деяких біблійних сказань. На зводі папської каплиці він зобразив дев’ять сюжетів із Книги Буття, починаючи з Відділення Світла від Пітьми і включаючи Створення Адама, Створення Єви, Спокуса і Гріхопадіння Адама й Еви, і Всесвітній потоп. Навколо основних картин чергуються зображення пророків і сивілл на мармурових тронах, інші старозавітні персонажі і праотці Христа.

Для підготовки до цієї великої роботи Мікеланджело виконав величезну кількість ескізів і картонів, на яких зобразив фігури натурщиків у самих різних позах. Ці царствені, могутні образи доводять майстерне розуміння художником людської анатомії і рухи, що дало поштовх новому напрямку в західно-європейському мистецтві.

Гробниця Юлія ІІ

Ще до того, як у 1505 році Мікеланджело було доручено папою Юлієм ІІ розписати звід Сікстинської Капели, він одержав від того ж Юлія ІІ замовлення на створення для нього гробниці, що повинна була стати самим чудової з усіх надгробних пам’ятників Християнських часів. Розташовуватися гробниця повинна була в споруджуваному тоді новому Соборі Св. Петра. Мікеланджело з ентузіазмом прийнявся за цю роботу, що повинна була включати більш ніж 40 фігур.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Мікеланджело Буонаротті