Міфологія в “Слові о полку Ігоревім”
Розвиваючи гіпотезу і міфах та легендах використовуваних в “Слові о полку Ігоревім”, ми можемо прийти до висновку, що припущення “слов’яно-російське” плем’я, на землях якого згодом склалися Чернігівське (в значній частині) і Новгород-Сіверське князівства, як володіння Ольговичів (прадід яких, Святослав, отримав Чернігів після смерті свого батька Ярослава 1054 р.), це-“сіверяни”. Назва “сіверян” (насправді, жителів Південної Русі) збереглося до цих пір (м. Новгород-Сіверський, р. Сіверський Донець) і було актуальним протягом
Повідомлені наукові дані дозволяють нам локалізувати образ Даждь-бога етнічно і історично, атрибутував
Нерідко повторюваних в літературі про “Слово” припущень, що в ньому язичницькі боги виступають тільки у вигляді авторських “художніх” прийомів або образів 45. Ми вважаємо, що між релігійним культом і художнім узагальненням пролягала значна культурна епоха, осуждаемая давньоруськими проповідниками як “двовір’я”. Обидві сторони цієї феодальної ідеології (християнський культ і язичницьке марновірство) отримали закріплене традиціями вираз: культ – в літературі, марновірство – в усній поезії (феодальної в межах середньовіччя, селянської частково – до XX ст.). Збереження язичницьких символів у матеріальній культурі, літописанні, поезії (у “Слові” і, очевидно, в йому передувала традиції Бояна) було б історично невиправданим кваліфікувати як категорії художнього прийому, як це робиться стосовно до аналізу творів нового часу.
Архаїчність символів “Слова” (і для XII ст.) Підтверджується тим, що у феодальній літературі спостерігається зовсім відмінне від нього зображення персоніфікованих солярних уявлень. У княжих некрологах і біографіях такі подання починали набувати характер ідейно-повчальних (але ще не власне художніх) зіставлень. Володимир Мономах, за словами літописця, “просвіти Руську землю, акьі сонце променя пущая” (І, 208). Біля труни Олександра Невського митрополит Кирил “глаголаше: Чаду мої, розумійте яко вже зайди сонце землі Суздальської”.
Згідно з цими уявленнями Боян, “онук” Белеса, оспівував “старими словес” князів “старого часу” – “старого” Ярослава і його брата “хороброго” Мстислава, Святослава Ярославича, його синів “червоного” Романа і Олега, тобто дідів і прадідів героїв “Слова”. У преемственной послідовності з цієї родової епічною традицією автор “Слова”, як “онука” Бояна (“того внуку”), оспівує “онуків” названих вище князів, а саме – героїв зображуваних подій “цього часу” – Ігоря, Всеволода (” Буй-Тура “), Святослава Всеволодовича і їх родичів.
У цій преемственной традиції, як вже частково зазначалося вище, певну роль грала символіка повторюваних май і прізвиськ. У даному випадку нагадаємо, що родове язичницьке іменування Ольговичів сходило від Олега Святославича, через його тезку, Олега Святославича (убитого в війні з його братом Ярополком у 977 р.), до імені великого полководця і державного діяча, засновника Київської імперії, скандинава Олега, який переміг одну з найголовніших світових столиць епохи – Царгород (907 р.), і тоді його посли-язичники клялися при укладенні договору з візантійськими імператорами Перуном і “Волосом, скотьим богом”.
Значення традиції Бонна підкріпилися очевидним для героїв “Слова” фактом соціально-економічної дійсності. Для розуміння ситуації, що склалася потрібно враховувати, що вдова Всеволода, знатної і багатої княгиня Марія, була дуже помітною фігурою серед феодалів-сучасників: вона була дочкою великого князя київського Мстислава-Гаральда “Великого” і шведської принцеси Христини, онукою великого князя київського Володимира Мономаха і англійської принцеси Гіти, а ім’я своє отримала на честь прабабусі грецької царевпи Марії Мономаха (за наявності прапрабабусі шведської принцеси Інгігерди) 51. Отже, на очах всього вищого феодального суспільства, перш за все самих Ольговичів (героїв “Слова”), їх мати (Святослава і Ярослава) і тітка (Ігоря і Всеволода “Буй-Тура”) княгиня Марія зробила покупку Боянова землі у його спадкоємця і закріпила її актом на стіні митрополичого кафедрального собору. Це земельне володіння – феод, очевидно, населене (смердів, закупів, холопами), було оцінено рівно в половину тієї величезної контрибуції (1400 гривень), яку стягнув її чоловік, Всеволод Олегович, з галицького князя Володимира Володаревича (1144 р.). Примітно, що для ведення цієї війни проти дуже багатого і культурного Галицького князівства Всеволод склав велику коаліцію князів, в якій, в порядку рідкісного винятку, Ольговичі з’єдналися з Моно-Махович. У коаліцію входили його брати, Ігор і Святослав Олегович, його син, майбутній герой “Слова”, Святослав, інші Ольговичі, а також В’ячеслав, син Мономаха (дядько дружини Всеволода Марії), онуки Мономаха – Ростислав і Ізяслав Мстісла-вичі (брати Марії, Шурья Всеволода). Отримані 1400 гривень Всеволод “не прия один, але роздав братії по частині”, тобто Ольговичам, а також – Мономаховичами. Мабуть, частка Всеволода склала основу того капіталу, яким мала в своєму розпорядженні Марія для покупки Боянова землі і будівництва Кирилівської церкви.
З них Яким – єпископ Туровський), про те, що купила землю Боянова (“землю… Бояню”) княгиня Всеволодова, давши за неї 700 гривень, суму дуже велику.
Накладені обставини можна пов’язати з поданням про те, що автор “Слова”, при сміливості заявлених ним ідей, дидактичності його тону по відношенню до молодших Ольговичів, гіперболізації свого сюзереіа Святослава Всеволодовича (теж отримав від батька частина вказаної контрибуції), обіймав, очевидно, почесне місце при його дворі, подібне місцем Бояна при дворі його прадіда Святослава Ярославіча52. У цьому випадку, якщо прийняти гіпотезу О. О. Потебні та М. В. Щепкіна про те, що автор “Слова” був кровним онуком Бояна, то стає мож-мояшим зробити два припущення. По-перше, князівсько-родової епос, присвячений Ольговичам, був також родовий традицією їх співаків, як це нерідко зустрічається в історії світової епічної поезії. По-друге, княгиня Марія купила “землю Бояна” саме у автора “Слова” (як спадкоємця свого діда), отже – людини знатного (швидше за все зі старшої дружини Святослава-“а ми вже дружина”), одного з “бояр” – тлумачів його “сну”, дуже багатого, а тому і шанованого в феодальному суспільстві.
У всякому разі, глибоку повагу самого автора “Слова”, крім його твердої прихильності до всіх Ольговичам і пам’яті Олега, відноситься також до Володимира Мономаха (внучатним племінником якого був Ігор). Згадки автора, ідейно важливі (“од старого Владимера до нин’внгаяго Ігоря”, “того старого Владім1ра не можна б-Ь прибив Кь горам’ Юевьским'”) цілком законні для співака – васала Святослава Всеволодовича, князя, який по матері був правнуком Мономаха. Зіткнення двоюрідних братів Олега і Мономаха в боротьбі за Чернігів зображений автором, проте, з переважною увагою до доблесті Олега, який (як це підтвердив і
Таким чином, ми приходимо до висновку, що генеалогічні, політичні та символічні відносини Ольговичів, Всеславича, Мономаховичів і Шаруканідов зв’язуються історичним єдністю, і ці зв’язки в родовому епосі простежуються аж до “Слова о полку Ігоревім”. Тепер нам належить орієнтувати ці зв’язки на сонячну символіку “Слова”.
Схожі твори:
- Образ Вітчизни у “Слові о полку Ігоревім” Говорячи про історичну основу “Слова о полку Ігоревім”, слід розглянути події 1185 року – похід князя Ігоря на половців. Реально змальовано суспільне та політичне життя Київської Русі: роздрібненість, міжусобна боротьба. Половецькі орди спільно з деякими руськими князями нападали на руські землі, палили, грабували села, забирали людей у полон. Роздрібленні князівства...
- Неосяжність Російської землі в “Слові об полку Ігоревім” Автор “Слова” використає найрізноманітніші художні засоби зображення: гіперболи, метафори, порівняння, контрасти, епітети, уособлення Неосяжність Російської землі підкреслюється їм одночасністю дії в різних її кінцях: “дівиці співають на Дунаю, ллються голоси через море до Києва”, “труби сурмлять у Новгороді, коштують стязи в Путивлі”, “коні іржуть за Сулою, дзенькає слава в Києві”....
- Образ Руської землі у “Слові о полку Ігоревім” “Слово о полку Ігоревім” – це одна з найдавніших пам’яток нашої літератури. Її створив автор – справжній патріот своєї землі, Київської Русі. І хоча розповідає він про поразку Ігореву, але оспівує велич і міць Руської землі, що тоді була великою державою. Руська земля у часи автора “Слова…” мала неосяжні кордони....
- Природа та її роль у “Слові о полку Ігоревім” Поема “Слово о полку Ігоревім” невелика за обсягом, але в цьому творі вмістилося стільки думок, стільки тем, так тонко відтворено глибинний зміст, що залишається тільки дивуватися геніальності невідомого автора. Він перший обрав головним героєм твору Руську землю, заснувавши традицію, що живе. Поряд з історичним, національним, географічним образом Батьківщини є ще...
- Образ Ярославни у “Слові о полку Ігоревім” Образ Ярославни у “Слові…” глибоко ліричний, пройнятий ніжністю і ласкою, овіяний думкою про мир, спокій, домашнє вогнище. У ньому втілена печаль і турбота вітчизни про своїх воїнів. Це глибоко поетичний образ жінки, уособлення подружньої вірності, моральної чистоти. Вкарбовується в пам’ять юна постать у Путивлі на валу; вся вона – чекання,...
- Образ автора у “Слові о полку Ігоревім” Уже кілька поколінь читачів вражає величне “Слово…”, яке поєднало в собі й історичні факти, і художній вимисел автора. Мабуть, кожний з читачів хотів би знати, ким був той письменник, що створив найвидатнішу пам’ятку XII сторіччя. Але ім’я його залишилося невідомим. Скласти уявлення про автора ми можемо, уважно прочитавши твір: Земля...
- Отже, пишемо: Образ Ігоря – захисника Руської землі у “Слові о полку Ігоревім” В історії загальнолюдської культури є пам’ятки, що відображають найкращі риси, властиві тому чи іншому народові. До таких шедеврів мистецтва належить і “Слово о полку Ігоревім”. Коли я гортаю сторінки цього твору, на мене ніби дихає героїчна Давня Русь. З рядків поеми постають образи численних руських князів з їхніми доблестями і...
- “Патріотичні мотиви в творі “Слово о полку Ігоревім” “Слово о полку Ігоревім” було відкрито цінителями стародавньої словесності лише наприкінці XVIII століття і відразу отримало визнання як одна з найвидатніших пам’яток давньоруської літератури. В основі ” Слова о полку Ігоревім” лежить історія походу Ігоря Святославича, князя Новгород-Сіверського, проти половців, вчиненого ним в 1185 році. Але автор твору перетворив цей...
- Образ князя Ігоря у “Слові о полку Ігоревім” “Слово о полку Ігоревім” – геніальний витвір києво – руського письменства. Цей твір стоїть поруч з такими пам’ятками, як індійський та іранський епос, англійський епос “Беовульф”, французька “Пісня про Роланда”, німецька “Пісня про Нібелунгів”. Створене напередодні татарського лихоліття, воно перейняте тривогою за долю України-Русі, сповнене глибоким патріотичним почуттям. Князь Ігор...
- Твір Образ князя Ігоря у “Слові о полку Ігоревім” Образ князя Ігоря у “Слові о полку Ігоревім” “Слово о полку Ігоревім” – геніальний витвір києво – руського письменства. Цей твір стоїть поруч з такими пам’ятками, як індійський та іранський епос, англійський епос “Беовульф”, французька “Пісня про Роланда”, німецька “Пісня про Нібелунгів”. Створене напередодні татарського лихоліття, воно перейняте тривогою за...
- “Узагальнений образ природи у “Слові о полку Ігоревім” Прекрасним пам’ятником давньоруської літератури є створене невідомим автором “Слово о полку Ігоревім”, в якому в яскравих алегоричних образах змальований похід російського князя Ігоря Святославича проти половецьких племен. Ми не знайомі з автором поеми, не знаємо, ким він був, як опинився свідком історичних подій, які взявся описати. Але в самому творі...
- Образ Руської землі в “Слові о полку Ігоревім& Безсмертне “Слово о полку Ігоревім” – це героїчна, сповнена палкої любові до Вітчизни, до свого народу пісня-заклик, яка лине з сивих віків Київської Русі і до сьогодні гаряче відлунює в наших серцях. Невдалий похід Новгород-сіверського князя проти половців є для автора приводом для того, щоб висловити свої пекучі роздуми, своє...
- Образ Ярославни у “Слові о полку Ігоревім” (за віршем Т. Г. Шевченка “Плач Ярославни”) Образ Ярославни у “Слові…” глибоко ліричний, пройнятий ніжністю і ласкою, овіяний думкою про мир, спокій, домашнє вогнище. У ньому втілена печаль і турбота вітчизни про своїх воїнів. Це глибоко поетичний образ жінки, уособлення подружньої вірності, моральної чистоти. Вкарбовується в пам’ять юна постать у Путивлі на валу; вся вона – чекання,...
- Руська земля в “Слові о полку Ігоревім” повноцінна дійова особа Перш ніж писати цей Твір, я запитав своїх батьків та однокласників, яку роль, на їхню думку, відіграють картини природи в художніх творах. Я почув багато різних відповідей, проте більшість із них зводилася до того, що Природа здебільшого є тільки мальовничим тлом, на якому відбувається дія, іноді вона може бути суголосна...
- Князь Ігор – захисник руської землі у “Слові о полку Ігоревім” Найвидатнішою пам’яткою літератури Київської Русі є “Слово о полку Ігоревім”. Сюжетний зміст “Слова…” – змалювання походу князя Ігоря Святославовича проти половців 1185 року, що був одним з епізодів тривалої боротьби проти степових кочівників. Про цей похід розповідають також і літописи, додаючи подробиці, яких бракує в поемі. Але, як справжній художній...
- Руська земля в “Слові о полку Ігоревім” – мальовниче тло чи повноцінна дійова особа? Перш ніж писати цей твір, я запитав своїх батьків та однокласників, яку роль, на їх думку, відіграють картини природи у художніх творах. І почув багато різних відповідей, проте більшість з них зводилася до того, що природа здебільшого є тільки мальовничим тлом, на якому відбувається дія, іноді вона може бути суголосна...
- Ігор Святославич – герой пам’ятника давньоруської літератури “Слово о полку Ігоревім” Точна дата створення анонімного твору невідома. Більшість дослідників відносять появу “Слова” в Києво-Чернігівської Русі до часу між 1185 р. і 90-ми роками. XІІ “Шв. Численні спроби атрибуції та визначення жанру пам’ятника не привели до однозначних результатів. Єдиний список “Слова” (як вважають, XVІ “Шв.) Був виявлений у складі збірника, придбаного графом...
- “Слово о полку Ігоревім” – велична пам’ятка генію народу “Слово о полку Ігоревім” було надруковане у 1800 році з рукописного списку XVI століття, що належав книгосховищу Спасо-Ярославського монастиря. “Слово…” – велична пам’ятка генію нашого народу. За своїми ідейно-художніми особливостями – це вершинне досягнення давньоруської літератури. Воно “золотить” собою всю епоху. Цей твір, очевидно, не був поодиноким діамантом, а продовжував...
- Патріотичний пафос “Слова о полку Ігоревім” У глибину віків сягає Історія могутньої слов’янської держави, оспівана в літописних легендах і давньоруських билинах, описана вітчизняними і зарубіжними істориками. “Слово о полку Ігоревім” – це високохудожній Твір, у якому розповідається про невдалий похід 1185 року новгород-сіверського князя Ігоря Святославича та його брата Всеволода, князя Трубчевського, проти половців, які своїми...
- “Слово о полку Ігоревім” найвидатніша пам’ятка давньої української літератури І. “Слово о полку Ігоревім” – художньо довершена та глибоко патріотична поема. (Історичною основою цього твору є похід князя Ігоря на половців 1185 року. Автор майстерно зображує події, створює гармонійну систему образів, використовує чарівну поетичну мову.) ІІ. Основні образи “Слова…” (“Слово…” оповідає про похід новгород-сіверського князя Ігоря проти половців, що...