Мефістофель – центральний персонаж трагедії Й. В. Гете “Фауст”
Мефістофель – центральний персонаж трагедії Й.-В. Гете “Фауст” (частина перша – 1806, друга завершена в 1831). М. Гете мало схожий на диявола народних легенд і тих лялькових вистав про доктора Фауста, які часто показували в Німеччині на ярмарках. У “Пролозі на небесах” Бог атестує М. як “шахрая і веселуна”: “З духів отрицанья ти всіх мене бував мені тягарем”. Сутність М. проявляється у ставленні до людей, він не вірить у їх божественне подобу, вважаючи, що людина слабка і зіпсований, без втручання диявольських сил творить зло
Ось моя рука, і скоро будемо ми в розрахунку. Ви торжество моє зрозумієте, коли він, повзаючи в посліді, жерти буде прах від черевика “. Зустрівшись з Фаустом, М. укладає з ним договір, спокушаючи його благами життя і безмежними можливостями. Гетевский диявол – філософ та інтелектуал, він знає людей, їх слабкості, його уїдливі зауваження на адресу людського роду говорять про його проникливості. Цьому персонажу автор трагедії довірив багато
Проте душу Фауста ангели несуть на небо, а М. визнається, що програв: “Пропалений старий чорт з такою загартуванням зіграв до кінця такого дурня!” Образ М. у дослідженнях, присвячених трагедії, часто оцінювався як друге “я” Фауста, як тілесне втілення його підсвідомості. На німецькій сцені образ М. завжди вдавався акторам краще, ніж образ Фауста: протагоністи німецької сцени протягом двох століть завжди виконують роль М. Так повелося, починаючи з актора-романтика Людвіга Деврієнт (1827), традицію якого продовжив видатний німецький актор Карл Зейдельман ( 1837). Кращим М. в історії світового театру став Густав Грюндгенс, який створив образ диявола-аристократа вселенського масштабу (1933).
Образ гетевського М. був втілений в музичній драматургії – в ораторії Г. Берліоза “Засудження Фауста” (1846), операх Ш. Гуно “Фауст” (1853) і А. Бойто “Мефістофель” (1868). У драматичній легендою Берліоза сюжет Гете переосмислений у дусі романтичних поглядів: М. отримує владу над душею Фауста і кидає його в пекло. Завдяки геніальному експерименту (злиття елементів програмної симфонії і оперно-ораторіаль-ного жанру) образ М. окреслено розмашисто, надзвичайно сміливими інтонаційно-гармонійними фарбами і прийомами звукопису, які пробуджують уяву і досягають театрального ефекту без використання сцени як такої. Образ М. у своїй симфо-‘іческой “наочності” найменш матеріальний, невловимий, примарний. У “мармурово-статуарной” опері Гуно – ліричній драмі про Фауста і Маргарити – відсутня багатогранність гетевського М. – втілення войовничого критицизму породила його епохи. М. – антитеза ліричним героям, типове для романтичних опер уособлення надприродних сил, диявол “наївною і запашної” народної фантазії.
Основний зміст М. – софістика, менторство, поєднання галантності і злою іронією, сарказму і скептичною пародії на щирі пориви юних душ. Передбачливий і виверткий, “цілком людина”, М. творить зло ніби з обов’язку. І тільки Ф. І. Шаляпін, після багаторічної роботи над цим образом, виводить М. з-під влади музики “зацукрованого” Гуно, нагадуючи про його лякає призначення. М., викликаний уявою Бойто, за філософським змістом найбільш близький до задуму Гете. У володіння М., “блаженного дітищу Хаосу”, віддані земля і небо. М. – стихія, повелитель пристрастей, з власної примхи взявся служити людині; не частинка сили, але сама сила, яка, “прагнучи до зла, творить тільки добро”. Партія М. таїть широкий діапазон перевтілень: від монаха, ковзаючого сірої тінню, до похмуро-величного, вічного, як світобудову, владики темряви. Вперше всевладний інфернальний дух, “рафінована зло” знайшов конгеніальної втілення в мистецтві Ф. І. Шаляпіна, про який композитор сказав: “Я ніколи не думав, що так можна виконувати мого Мефістофеля”.
Схожі твори:
- Гомункулус – центральний персонаж другої частини трагедії Й. В. Гете “Фауст” Винахід Г., людиноподібної істоти, вирощеного в колбі шляхом хімічних реакцій, – коронна ідея середньовічної алхімії, що володіла умами протягом кількох століть. Данина цієї ідеї заплатили чи не всі представники “магічного природознавства”, в їх числі – Парацельс, з працями якого Гете був добре знайомий. У трагедії творцем Г. виявляється учень Фауста,...
- Історія кохання Фауста і Гретхен у трагедії І. Гете “Фауст” Ця Історія починається з кухні відьми, на якій Фауст за допомогою відьми отримує чарівний напій, разом з яким до нього повертається молодість. Фауст має надію знайти щастя у коханні юної Гретхен. Він намагається жити людським житгям, їх пристрастями, примхами. Але разом з красунею Гретхен він знайде і вуличних пліткарок, заздрісних...
- Боротьба добра і зла в трагедії Й. В. Гете “Фауст” Великий німецький письменник Йоганн Вольфганг Гете працював над написанням трагедії ” Фауст ” більше шестидесяти років. Пошук істини і сенсу буття – ось ті питання, які хвилювали Гете все життя. І лише через шістдесят, років роздуми Гете склалися у цілісний Твір. У трагедії письменник показав боротьбу добра і зла як...
- Бій добра і зла у трагедії Йоганна Вольфганга Гете “Фауст” Великий німецький письменник Йоганн Вольфганг Гете написав трагедію “Фауст”, над якою працював понад 60 років. Образ великого шукача істини хвилював його все життя. У трагедії він показав двобій добра і зла як рушійну силу розвитку, змін, динаміки буття. У пролозі автор ставить питання: що є Людина в цьому величному, гармонійному...
- Двобій добра і зла у трагедії Йоганна Вольфганга Гете “Фауст” Двобій добра і зла у трагедії Йоганна Вольфганга Гете “Фауст” Великий німецький письменник Йоганн Вольфганг Гете написав трагедію “Фауст”, над якою працював понад 60 років. Образ великого шукача істини хвилював його все життя. У трагедії він показав двобій добра і зла як рушійну силу розвитку, змін, динаміки буття. У пролозі...
- Мефістофель – супутник Фауста (за трагедією Й. В. Гете “Фауст”) Колись ми починаємо замислюватися над важким філософським запитанням: а що ж найстрашніше для людини як особистості? І раптом, перебравши всі людські жахливі події: і старіння, і хвороби, і бідність, і втрати, і зради – дійдемо до розуміння: це – спокій. Спокій – це не тільки коли опускаються руки і наступає...
- Трагедія “Фауст” – вершина творчості Гете Гете – один із найвидатніших просвітників. Тонкий поет-лірик, драматург, романіст, мислитель, учений і державний діяч, який обіймав пост міністра, – так щедро обдарувала природа Йоганна Воль-фганга Гете. Він увійшов у літературу як предтеча романтизму: захоплювався творами німецького фольклору (підтвердженням цьому є хоча б балада “Вільшаний король”). Створений пізніше роман “Страждання...
- Боріння добра і зла в трагедії Й. Гете “Фауст” Образ великого шукача істини хвилював Гете все життя. У трагедії “Фауст” він показав боріння добра і зла к рушійну силу розвитку, змін, динаміки буття. У пролозі автор ставить питання: що є Людина в цьому величному, гармонійному і досконалому всесвіті? Людина мислить, але від цього страждає ще більше, бо розуміє безглуздість...
- Розкрийте проблему боротьби добра і зла як рушійної сили розвитку світу в трагедії “Фауст’ Й. В. Гете У трагедії “Фауст” Гете змальовані духовні пошуки головного героя, доктора, вільнодумця та чорнокнижника Фауста. Йому стало замало пізнання звичайної людини, він уклав договір з дияволом Мефістофелем про те, щоб подовжити своє життя до часів існування всього людства. Він хоче піднятись над дійсністю не тільки духом, але й своїми справами. Добро...
- Образ Мефістофеля в трагедії Й. В. Гете “Фауст” “Фауст” – найвище досягнення Гете. Легенда про доктора Фауста, ученого-чорнокнижника, виникла ще в XVI столітті. Розповіді про доктора Фауста, що зміг навіть викликати з небуття Єлену Прекрасну, оспівану Гомером, були над звичайно популярні в народі. Однак Гете, переосмисливши відомий сюжет, сповнює цю легенду глибоким філософським і символічним змістом, створивши один...
- Тема кохання в трагедії Й. Гете “Фауст” Людині властиво любити. А кохання – це вінець любові. Просто кохання рядової людини проходить непомітно для оточення, а кохання неординарної особистості уособлює вічність і безсмертя. Тож природно, що кохання Йоганна Вольфганга Гете не пройшло непомітно, а вилилось у творчості. А оскільки трагедія “Фауст” створювалась протягом тривалого часу, то її автор...
- “Любов! Блаженство! Серце! Бог!” (тема кохання в трагедії Гете “Фауст”) Жодного великого митця не оминуло його кохання. Та й хіба тільки митця? Людині взагалі властиво любити. А кохання – це вінець любові. Просто кохання простої людини проходить непомітно для оточення, а кохання неординарної особистості уособлює вічність і безсмертя. Тож природньо, що кохання Иоганна Вольфганга Гете не пройшло непомітно, а вилилось...
- “Проблема вибору в трагедії Гете “Фауст” Хто ж головний герой трагедії Гете, чиїм ім’ям названа знаменита трагедія? Який він? Сам Гете висловився про нього так: головне в ньому “невпинна до кінця життя діяльність, яка стає все вище, чистіше” . Фауст – людина з високими прагненнями. Все своє життя він присвятив науці. Він вивчав філософію, право, медицину,...
- Аналіз трагедії Гете “Фауст” Історія написання Ідея твору про легендарного вченого та мага Фауста виникла у Гете ще в юності. Та втілював цю ідею автор протягом всього життя. Тому можна сказати, що трагедія “Фауст” є найважливішою книгою німецького письменника. А те, що цей твір і досі хвилює і змушує задуматись над життям багатьох читачів,...
- ПОШУКИ СЕНСУ ЖИТТЯ У ТРАГЕДІЇ Й. В. ГЕТЕ “ФАУСТ” ПРАКТИЧНИЙ КУРС ПОШУКИ СЕНСУ ЖИТТЯ У ТРАГЕДІЇ Й. В. ГЕТЕ “ФАУСТ” План 1. Творча історія “Фауста”. 2. Жанр, особливості побудови, композиція трагедії. 3. Образи трагедії: А) Фауст і Вагнер; Б) Фауст і Мефістофель; В) Маргарита, її трагедія. 4. Реальне і фантастичне у творі 5. Своєрідність і світове значення “Фауста”. Завдання...
- Трагічний конфлікт “Фауст – Маргарита” (за трагедією Гете “Фауст”) Кохання Фауста та Маргарити – трагічне зіткнення різних за суттю та прагненнями людей. Гете В творі “Фауст” розповідає історію незвичайної людини, яка проходить шлях випробувань, зокрема коханням. Фауст – вчений, який вдається до чарів аби зрозуміти сенс життя. Він дуже розумний, спраглий до нових знань. Проте герой незадоволений, його замкнутий...
- Суть протистояння Фауста і Мефістофеля у трагедії Й. В. Гете “Фауст” Творчість Йоганна Вольфганга Гете – найвище досягнення світової літератури Просвітництва, своєрідний підсумок усього, що було створено “віком розуму”, а “Фауст” – найвище досягнення самого письменника. Його часто називають поетичним заповітом письменника людству. В основу сюжету покладено старовинну легенду про вченого, що уклав угоду з дияволом, але Гете суттєво переробляє сюжет,...
- Суть протистояння Фауста і Мефістофеля у трагедії Гете “Фауст” Творчість Йоганна Вольфганга Гете – найвище досягнення світової літератури Просвітництва, своєрідний підсумок усього, що було створено “віком розуму”, а Трагедія “Фауст” – найвище досягнення самого письменника. Його часто називають поетичним заповітом письменника людству. В основу сюжету покладено старовинну легенду про вченого, що уклав угоду з дияволом, але Гете суттєво переробляє...
- Фауст і Мефістофель – ОБРАЗ ФАУСТА ЯК УТІЛЕННЯ ДИНАМІЗМУ НОВОЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ. ПРОВІДНІ ОБРАЗИ ТРАГЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVIII СТОЛІТТЯ. ПРОСВІТНИЦТВО § 6. ОБРАЗ ФАУСТА ЯК УТІЛЕННЯ ДИНАМІЗМУ НОВОЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ. ПРОВІДНІ ОБРАЗИ ТРАГЕДІЇ Фауст і Мефістофель Сам Гете сприймав образи Фауста і Мефістофеля в нерозривній єдності. Він зазначав, що не тільки “невгамовні сумніви головного героя, а й тонка іронія Мефістофеля” разом становлять суть його “власного єства”....
- Я дух, завжди звик заперечувати (по трагедії Гете Фауст) Шлях до творення проходить через руйнування – так розумів Н. Г. Чернишевський підсумок драми Гете Фауст. І дійсно, герой твору проходить через сумніви, розчарування, протиріччя у своїй боротьбі за людину, на шляху до пізнання істини. Але досягти цієї істини йому, як не дивно, допомагає Мефістофель – злодій, спокусник, що штовхає...