МАШИНА ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ БАЖАНЬ, АБО СУБОТИК ПОВЕРТАЄТЬСЯ В СУБОТУ – ПАУЛЬ МААР
РОЗДІЛ V СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА
ПАУЛЬ МААР нар. 1937
МАШИНА ДЛЯ ЗДІЙСНЕННЯ БАЖАНЬ, АБО СУБОТИК ПОВЕРТАЄТЬСЯ В СУБОТУ
Робота з текстом
1. Знайдіть і виразно прочитайте портрет Суботика. На яких деталях його зовнішності автор акцентує увагу читача?
2. Які бажання пана Пляшкера здійснює Суботик?
3. Чому бажання тата не радували казкового героя? Як про це сказано в тексті? Зверніть увагу на мову героя.
4. Визначте риси характеру Суботика. На які незвичайні вчинки він здатний?
5. Чому машина бажань вийшла з ладу? Як це вплинуло на
6. Чи задоволений пан Пляшкер наслідками співпраці з машиною? Якою була реакція Суботика на його слова?
7. Про якого слона Суботик рядить батькові повсякчас пам’ятати?
8. Чому Суботик віддає пану Пляшкеру останню синю цятку й назавжди залишається з ним?
Краса слова
Суботик – казковий герой, який давно вийшов за межі книжок П. Маара й потрапив на екрани кінотеатрів, театральні сцени и навіть має власний сайт у мережі Інтернет. За що ж сучасні діти так полюбили цього дивного чоловічка? Він уміє здійснювати бажання, що є заповітною мрією всіх людей з глибокої давнини
Чарівному рудоволосому створінню письменник присвятив (і сам проілюстрував) дев’ять книжок, перша з яких побачила світ 1973 р. “Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу” – це друга книжка циклу. Службовцю пану Пляшкеру випадає щастя знайти маленьку казкову істоту, яка повністю перевернула його уявлення про світ, принесла повний безлад у його доросле життя. Але пан Пляшкер був обеззброєний зізнанням руденького чоловічка з п’ятачком: “Ти мій тато!” Друга книжка про Суботика починається з очікувань пана Пляшкера на повернення “зеленого синочка”, адже той з’являється тільки в суботу: розрадить, надасть упевненості в собі, стане вірним і надійним товаришем, здійснить бажання, якщо почує слово будь ласка, а потім – знову раптово зникне.
Як у народних казках, дивовижні сині цяточки на обличчі казкового персонажа виконують чарівну функцію – здійснюють будь-яке бажання. За їх допомогою пан Пляшкер отримав багато грошей, автомобіль, смачну їжу, здійснив подорож на безлюдний острів, навчив папугу розмовляти…
Та чи завжди бажання та мрії дорослих приносять радість? Чи завжди існує порозуміння між дорослими та дітьми? Над цими питаннями П. Маар змушує замислитися читачів. Засобами літературної казки письменник перевіряє моральність поведінки людини в суспільстві. “І що ж, власне, вона мені дала, ця машина для здійснення бажань? – розмірковує пан Пляшкер. – Нічого!.. Я не став анітрохи багатший, ніж був”. А Суботик, узявши тата за руку, відповідає: “А може, ви загадували їй не ті бажання? Може, треба було придумати інші бажання?” Письменник змушує не тільки пана Пляшкера, а й читача, замислитися над власними словами та вчинками, здійснювати свої бажання самотужки (без будь-якої машини). А крім того, автор стверджує, що бажання повинні мати передовсім духовний смисл.
Розв’язка твору оптимістична. Суботик віддає татові останню чарівну синю цяточку, щоб виповнилося його найбільше бажання: назавжди залишитися із сином. Відчувши тепло батьківського серця, він і надалі готовий дарувати людям радість і добро, щоб зробити світ кращим. Засобами чарівної казки митець змушує зазирнути сучасних людей у свою душу і зрозуміти, чого ж вони прагнуть.
Творче завдання
Прочитайте вірші, що створює Суботик. Яку роль вони відіграють у творі, які Ідеї втілюють?
Визначте ознаки чарівної казки у творі П. Маара. Як “осучаснив” ці ознаки митець?
Література і мистецтво
Пауль Маар написав вісім сценаріїв до кінофільмів і театральних вистав про Суботика. Останній з них – до фільму “Суботик на вдачу”, прем’єра якого відбулася у 2012 р. Кінофільм сподобався глядачам і вже виборов премію “Білого Слона” – найвищу нагороду Мюнхенського кінофестивалю 2012 р.
УРА! У НАС КАНІКУЛИ!
Канікули! А це означає, що у вас з’явиться більше часу для читання цікавих книжок! Ви зможете частіше ходити до бібліотеки! А збираючись на відпочинок, не забудьте взяти із собою книжки!
Що ж читати влітку? Усе, що вам заманеться! Класичні й сучасні твори… Пригодницькі романи, оповідання, повісті, фантастичну літературу, вірші, казки… Те, що вам порадять батьки й друзі, і те, на що ви самостійно натрапите в книгарнях, бібліотеці, Інтернеті…
Щоб вам було легше зорієнтуватися, пропонуємо список творів, які ви будете вивчати в 6 класі. Твори для обов’язкового читання бажано прочитати всі й у повному обсязі, бо вони будуть вивчатися текстуально на уроках у наступному навчальному році.
А щодо творів для додаткового читання – порадьтеся, будь ласка, з вашим учителем світової літератури, який підкаже, що краще вибрати із запропонованого списку (ці твори будуть обговорюватися на уроках позакласного читання та уроках із резервного часу).
Рональд Дал писав: “Кажуть, що діти ростуть, коли сплять. Ні, це не так! Вони ростуть, коли читають!”
Отже, із кожною новою книжкою ви стаєте дорослішими, розумнішими, добрішими! Зустрінемось із вами, уже дорослими, у 6 класі!
З повагою до вас, автори
Художні твори дл обов’язкового читання в 6 класі
Грецькі міфи. “Міф про Прометея”, міфи про Гсракла (12 міфи), “Дедал і Ікар”, “Нарцис”, “Пігмаліон і Галатея”, “Орфей
І Еврідіка”, “Деметра і Персефона”
Індійські міфи. “Творення”, “Про створення ночі”, “Про потоп”, “Про золоті часи”
Єгипетські міфи. “Ра та Апоп”, “Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет”
Езоп. “Лисиця і виноград”, “Вовк і Ягня”, “Крук і Лисиця”, “Мурашки й Цикада”
І. А. Крилов. “Квартет”, “Бабка і Муравель”, “Вовк і Ягня”
Ж. Верн. “П’ятнадцятилітній капітан”
P. Л. Стівенсон. “Острів скарбів”
Ч. Діккенс. “Різдвяна пісня в прозі”
М. В. Гоголь. “Ніч перед Різдвом”
A. П Чехов. “Хамелеон”, “Товстий і Тонкий”
Дж. Лондон. “Жага до життя”
Г. Бічер-Стоу. “Хатина дядька Тома”
B. Г. Короленко. “Сліпий музикант”
А. де Сент Екзюпері. “Маленький принц”
Басьо Мацу о. Хайку
Р. Берне. Вірш “Моє серце в верховині.,.”
Г. Лонгфелло. “Пісня про Гайавату”
Дж. Родарі. Вірш “Листівки з видами міст”
Р. Бредбері. “Посмішка”
Р. Шеклі. “Запах думок”
Із сучасної літератури (1-2 за вибором )
А. Ліндгрен. “Брати Лев’яче Серце”, “Міо, мій Міо”
М. Енде. “Джим Гудзик і машиніст Лукас”
К. Нестлінгер. “Конрад, або Дитина з бляшанки”
О. Р. Бєляєв. “Людина-амфібія”
Р. Бредбері. “Все літо в один день”, інші оповідання (1-2 за вибором )
Ж. Берн. “Діти капітана Гранта”
Дж. Даррелл. “Моя родина та інші звірі”, “Птахи, звірі й родичі” (1 за вибором).
Д. Дефо. “Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо”
Дж. Крюс. “Тім Талер, або Проданий сміх”
Марк Твен. “Принц і злидар”
О. Генрі. “Вождь червоношкірих” та ін. (1-2 за вибором)
Ю. К. Олеша. “Три товстуни”
Г. Сенкевич. “Янко-музикант”
Е. Сетон-Томпсон. “Маленькі дикуни”
Л. М. Толстой. “Дитинство”
П. Треверс. “Мері Поппінс”
Г. Н. Троє польський. “Білий Бім Чорне Вухо”
І. С. Тургенєв. Вірнті в прозі (“Горобець”, “Собака”, “Жебрак” та ін.) (2-3 за вибором)
Дж. Ч. Харріс. “Казки дядечка Рімуса”
Шолом-Алейхем. “Хлопчик Мотл”
Із сучасної літератури
М. Енде. “Момо”, “Нескінченна історія” (1 за вибором)
К. Нестлінгер. “Пес йде у світ”, “Начхати нам на огіркового короля!”, “Гном у голові”, “Летіть, хрущі” (t-2 за вибором) Дж. Ролінг. “Гаррі Поттер і філософський камінь”
Е. Е. Шмітт. “Оскар і Рожева Пані”
Відгадки до загадок на с. 21-22
Німецькі загадки: вода, сніговик, стіл, годинник.
Шведські загадки: дихання, дорога, павук.
Польські загадки: листок, літо, веселка.
Для тих, хто володіє іноземною мовою (англійська загадка): clouds in the sky (хмари в небі).
Порівнюємо (німецька, польська, українська загадки): гриб.