Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Вплив світу дорослих на дитячі стосунки
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ
(9 годин)
УРОК № 52
Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Вплив світу дорослих на дитячі стосунки
Мета: допомогти учням побачити в повісті дорослий світ очима дітей і дитячий світ – очима дорослих; розвивати навички виразного читання, переказу твору, уміння визначати основні епізоди, які рухають дію, оцінювати їх; виховувати високі моральні якості, почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей;
Обладнання: портрет письменника, повість “Пригоди Тома Сойєра” у різних виданнях, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість, портрет, художні образи.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Багатьом дітям іноді здається, що життя їхнє важке, сповнене всіляких прикростей, наприклад, необхідності сидіти на уроках, робити завдання, не бешкетувати, виконувати нескінченні вимоги старших, працювати і т. ін. Але, стикаючись з дорослими проблемами, діти розуміють, наскільки дитячі труднощі не схожі на небезпечне життя світу дорослих. Як же герої повісті
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
– Розкажіть епізод з повісті, який запам’ятався найбільше. Поясніть, як він характеризує героїв твору.
– Поєднайте пари тверджень за причинно-наслідковим зв’язком.
1 Рішення стати піратом 2 Помста індіанця Джо 3 Безпідставне звинувачення Поттера 4 Клятва мовчати 5 Докори сумління у Тома | А Тяжкий злочин – убивство Б Страх хлопців В Відвідування Поттера у в’язниці Г Підступність індіанця Д Нещасливе кохання |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Д | А | Г | Б | В |
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра” – XIII, XIV (С. 231-237 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 198-204 – за підручником Є. Волощук)
2. Словникова робота за запитаннями учнів, обмін враженнями про прочитане
3. Евристична бесіда, виконання завдань пошуково-дослідницького характеру
– Визначте, з яких причин герої повісті вирішили жити на безлюдному острові.
Герої | Причини |
Том | Нерозділене кохання до Беккі, домашні непорозуміння |
Гек | Йому було однаково, де жити; пригода йому подобалась |
Джо | Несправедливе звинувачення від матері |
– Які риси характеру виявляються у Тома Сойєра, коли хлопці влаштовують пригоду із втечею? Перелічте їх і доведіть свою думку. (Начитаність – дав собі й друзям пишномовні прізвиська, взяті з улюблених книжок; романтик, мрійник – прагне морських пригод, подвигів; нерозважливий – не подумав про наслідки, про реакцію близьких; вправний та витривалий – добре плаває, управляє плотом, знає, як готувати їжу, вудити рибу; має гарні організаційні здібності – згуртував команду)
– Чому зраділи хлопці, почувши спеціальні гудки з порома на річці? (Почали вважати себе героями, зрозуміли, що їх шукають, за ними тужать)
– Прокоментуйте фразу: “Пірати рушили назад до табору, їх аж розпирало від марнославних гордощів та свідомості раптом набутої власної ваги й усього того клопоту, якого наробило їхнє зникнення?” Як потім змінився їхній настрій? (Хлопці спочатку раділи тому, що привернули увагу дорослих, а потім зрозуміли, що їх втеча для дорослих – справжнє горе, й засумували, шкодуючи про вчинене.)
– Хто з друзів виявив найбільше рішучості й відваги, щоб хоч якось виправити становище, повідомити про себе? (Том уночі пішов додому з наміром залишити записку.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Назвіть іншими словами, підберіть замінники, які використали герої твору:
А) вода в “чашках” з дубового та горіхового листя, “підсолоджена чарами навколишнього лісу” – (ранкова кава) або
Б) “сон просто неба, біганина на привіллі, купання в річці та й голод” – (чудові присмаки до обіду) або
В) “викрутився з халепи” – знайшов вихід зі скрутного становища.
VI. Домашнє завдання
Прочитати XV-XVI розділи повісті “Пригоди Тома Сойєра”, вміти переказувати, характеризувати ситуації та героїв.
VII. Підсумок уроку
“Рольова гра”
Промовити фразу (репліку) від імені героя:
– Я, Том Сойєр, (дуже задоволений життям на острові, але трохи шкода тітоньку Поллі)
– Я, Гек Фінн,…
– Я, Джо Гарпер,…