Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Автобіографічні мотиви та багатоплановість повісті
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
СВІТ ДИТИНСТВА Й МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ В ЛІТЕРАТУРІ
(9 годин)
УРОК № 56
Тема. Марк Твен “Пригоди Тома Сойєра”. Автобіографічні мотиви та багатоплановість повісті
Мета: допомогти учням розібратися в будові великого епічного твору; з’ясувати роль власних спостережень та переживань автора у створенні художньої книги; розвивати навички виразного читання, переказу повісті, уміння виділяти сюжетні лінії та епізоди, характеризувати героїв і художні засоби, висловлювати
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору.
Теорія літератури: повість, автобіографічний твір, мотиви, багатоплановість, художні образи та художні засоби.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Письменники – люди особливі. У них багата фантазія, творча уява. Але найкраще пише той, кому близькі думки й почуття своїх героїв, добре знайомі складні ситуації, радощі й печалі життя.
Як ми знаємо з біографії, Марк Твен був саме такою людиною. У дитинстві
Отже, завершуючи знайомство з повістю Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”, ми відчуваємо, що це пригоди не лише хлопців, а й самого автора, навіть тітонька Поллі сприймається як його близька людина. Звичайно, історії, що траплялися з хлопцями, мабуть-таки, добре перебільшені, але цілком ймовірні, і це – характерна ознака художнього твору.
Отже, вперед до “Заключного слова”!
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
– Перекажіть епізод про те, як, чому Том і Беккі заблукали в печері. Зверніть увагу на те, чи робили вони що-небудь для своєї безпеки. (Захопилися, прокинувся дух дослідників, ставили знаки на стіні свічкою, втекли від кажанів)
– Повідомлення (стислі) учнів про сталактити й сталагміти, кажанів (див. додаток до уроку № 55).
– Згадайте ситуації, у яких Том виявив себе: як лицар; як кмітлива людина; як сміливець.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Прогнозування учнів
– Як ви думаєте, чим закінчиться пригода Тома і Беккі в печері й узагалі твір? (Відповіді учнів.)
2. Виразне читання розділів повісті Марка Твена XXXII, XXXIII, XXXIV (С. 277-280 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 221-227 – за підручником Є. Волощук або за повним текстом)
3. Словникова робота за запитаннями учнів
4. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
– Чи справдилися ваші передбачення та якою мірою?
– Що найбільше вразило вас у прочитаному?
– Чи варто було, на ваш погляд, Томові під час розповіді про своє з Беккі визволення з печери додавати “чимало власних вигадок, щоб було цікавіше”?
– Що негативного було в поведінці та діях хлопців? (“Пахкали люльками”, наражалися на небезпеку)
– Що здалося вам смішним у прочитаних розділах, наприклад у XXXIV? (Як дорослі, знаючи вже таємницю Гека, хвалили його; яких мук завдавав Гекові новий костюм.)
– У чому виявляється американський національний характер твору? (Удова Дуглас вирішила взяти Гека на виховання, дати освіту й допомогти відкрити свою справу; зберігання середнім класом грошей у банку; деякий авантюризм, потяг до мандрів і пригод, винахідливість.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Прочитайте вислів американського письменника-критика про повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”.
(Зліва направо: “Це найкраща повість, написана для хлопчиків”.)
VI. Домашнє завдання
Дочитати повість до кінця, “Заключне слово” (С. 281-184 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; Є. Волощук – за повним текстом); повторити основні епізоди твору, вміти переказувати від імені героїв, характеризувати образи.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення:
– Якби я потрапив (потрапила) у печеру…
– Якби я знайшов (знайшла) скарб…
– На мою думку, письменник…
– Кінець твору мені здався…