Людина у творчості Стельмаха (за романом “Хліб і сіль”)
Михайло Стельмах. Цікавий, самобутній талант. Один з найвидатніших художників слова. Одночасно – поет і прозаїк, драматург і фольклорист, публіцист і кіносценарист. Жанровий і тематичний діапазон його творчості досить широкий, художня палітра на диво різнобарвна, приваблива; стиль його письма чарує, полонить нас, читачів.
Епоху революції 1905 року Стельмах художньо переконливо відтворює в романі “Хліб і сіль” (1959), Ідейно-естетичним ключем ліричної епопеї “Хліб і сіль став епіграф, взятий письменником з народної творчості “Уклоняємось
Стельмах обробляє тему героїчної боротьби українського народу напередодні і під час революції 1905 року. Найвище художнє досягнення письменника – яскраво змальовані характери. “Хліб і сіль” – так чітко сформулював одну із провідних проблем роману В. Бєляєв – роман характерів”. Колоритні народні образи Івана Яроша (діда Дуная), Катерини Чай-чихи, Мар’яна Поляруша, Олександра Палійчука, Леся Якубенка, Романа Волошина й обумовлюють багатопланову організацію твору. Багато епізодів в романі “Хліб і сіль” виписані
Коли вперше зустрічаємось з Ярошем, він ще вірить, що Бог його любить, цар жалує, а з панами йому не жити. В образі цього трударя Стельмах втілив психологію хлібороба початку XX століття.
Вперше ми зустрічаємось з ним на “чумацькому стоїщі”. Ось до переселенця Івана Чайченка підійшов рослий дід Дунай. З густого коловороту сивини чітко витискається довгасте, в темно-жовтих рум’янцях, сухе, як волоський горіх, обличчя”, Високий, сивий, довгообразий, худющий… Дунай – правдолюб, людина непідкупної чесності. Вже минуло з чверть століття, як на Поділлі перевелося чумацтво, але дід Ярош і досі “звав чумаками усіх, хто хоч один раз міряв з ним старі запорізькі шляхи та густо-широкі степи”, мандруючи до Криму чи на Дон. У чумака з діда-прадіда прив’ялі довгасті повіки, сиві задумливі очі.
Портретно-психологічні деталі Стельмах додає в процесі духовного розкриття героя. Найбільше Дунай вболіває за долю хлібороба: земля – то “Богом і людьми закручений, зав’язаний” на все життя “мужицький вузол”. З образою, з болем старий говорив: “Отак і пустіє село. То перше нас ніби турок воював, а тепер свої дерилюди. Хіба не хватало б святої усім!”
Споконвічну проблему землі і її господарів-трударів Стельмах пропускає через світосприймання “селянського пророка” Дуная. В його образі втілені найкращі риси трудового народу: мудрість, гуманізм, надзвичайно тонке відчуття краси, чуйність і доброта. Старий Дунай і переселенцям до Сибіру радить жити з правдою і по правді.
До портретних і психологічних деталей Стельмах додає: “на його сухому, як волоський горіх, обличчі”, “з-під сивих, високих, як острішки, брів грають завзяті і уперті очі”. Центральне ж місце у змалюванні цього образу відводиться внутрішньому портретові: “І навіть дивно, як у цьому кряжистому тілі вміщуються два протилежні світи: то лагідний і тихий, як рівна надвечірня година, то гострий, мов бунтарський ніж. То стоїть, бувало, дід Дунай у церкві до обідні, сивий і строгий, мов селянський пророк, то зразу ж після обідні він так може в’їсти словом якогось односельчанина, що той аж скрутиться”. “Гострий, мов бунтарський ніж”, Дунай-лірик кохається в пісні: “гомоніли, що прізвисько пішло від пісні. Бувало, заспіває Іван Ярош на одному кінці села “Тихо-тихо Дунай воду несе, а на другому – чути”. І пісня, і непокірна натура сприяли цьому прізвиську.
Ярош лагідний і тихий, як Дунай, але й могутній, як Дунай! Відрада Яроша – потемніла від років кобза. “Забриніли струни раз і вдруге, підтягнув їх чумак і знову ворухнув ними, видобуваючи мелодію далеких років”. Важку скорботу Іван Дунай везе у північну столицю – сподівається на милість царя. В Петербурзі старий довідується, що убогий розумом імператор – жорстокий кат; єдиний Ярошів син за політичну діяльність після арешту відправлений етапом у рідне село; мало чим розрадила старого і лицемірна обіцянка хитрого царедворця Вітте допомогти полісовщикам. Ще Дунай не доїхав до Медведина, а вже Сологан, Пігловський та інші панські посіпаки зруйнували Морозенкову хату.
Приголомшила старого ця звістка. Мар’ян побачив, як “постаріло його обличчя”, як “поглибшали на ньому зморшки, а в них побільшало темені”. Гнів і мука сплелися в душі Дуная; то ламає він свій гнів і гордість, благає Стадницького зупинитися, не чинити свавілля. Але поміщик називає Івана Яроша розбійником і виганяє з палацу. Старому спопеляючий гнів і невимовна скорбота стиснули серце.
В своїй долі Дунай бачить долю всього трудового народу: “А що воно – життя селянське? Вічна, до темені в голові, праця, одвічне приниження, що ти не людина, а худобина, постійний страх за свою ниву і перед суховієм, і перед градом, і перед холодом, і навіть перед самим сонцем, то в душі клубок повільної муки”. Терпіти вже не сила – прийшов край стражданням: “Не діждеш, дерилюде, свого. Не діждеш!”
Дід Дунай ховає за халяву шевський ніж, прощається з дружиною, іде в церкву на сповідь, а потім прямує до панського палацу, щоб покінчити зі Стадницьким… Наївна і довірлива дружина Ганна встигла сповістити Стадницького про намір свого чоловіка, панські посіпаки схопили Дуная, скрутили йому руки й закинули в зборні. Вранці мало не весь Медведин прийшов прощатися з Ярошем: “І подобрішали сиві од смутку очі старого, які за одну ніч глибоко ввалилися в очниці”. А він ще недавно журився, чи не відсахнеться від нього село, чи не зціпить його переляк.
Виходить, недарма підняв на пана руку, недарма прожив на світі: люди не судили його, а вболівали за ним. Панські посіпачі при обшуку не знайшли в Дуная зброї, до того ж за старого клопочуться Левченко та Лісовський. Але Ярошу органічно чужа неправда, він відкидає юридичні хитрування Чорнокнижного. І найкритичніші, найтрагічніші хвилини свого життя Дунай залишився вірним своєму ідеалові – жити з правдою і по правді. Михайло Стельмах звертається до образу-символу, в якому втілилась душа, правда і краса народу. У романі характерів “Хліб і сіль” – це правдошукач Іван Ярош і стара Катерина Чайчиха, які назавжди залишаються в пам’яті в кожного з нас, хто прочитав роман.
В них сконцентровані віковічна життєва мудрість і досвід народу. Отже, людина для Стельмаха – цілий континент з своїми океанами, морями, невідомими землями. Інтелектуальність прози Михайла Стельмаха має не тільки письменницькі шукання змісту життя, але й віру в великі здібності народу, вміння огорнути його величезні розумові горизонти.
Схожі твори:
- Людина у творчості Михайла Стельмаха (за романом “Хліб і сіль”) Михайло Стельмах. Цікавий, самобутній талант. Один з найвидатніших художників слова. Одночасно – поет і прозаїк, драматург і фольклорист, публіцист і кіносценарист. Жанровий і тематичний діапазон його творчості досить широкий, художня палітра на диво різнобарвна, приваблива; стиль його письма чарує, полонить нас, читачів. Епоху революції 1905 року Стельмах художньо переконливо відтворює...
- Людина у творчості Стельмаха (за романом “Правда і кривда”) Михайло Стельмах – цікавий самобутній талант, один з видатних художників слова. Одночасно – поет і прозаїк, драматург і фольклорист, публіцист і кіносценарист. Жанровий і тематичний діапазон його творчості досить широкий, художня палітра на диво різнобарвна, приваблива; стиль його письма чарує, полонить читача. Одним з кращих його творів є роман “Правда...
- Хліб на столі – Твір-мініатюра Історія українського народу містить у собі багато цікавого. Одні її сторінки вкриті таємницями або забуттям, славою і гордістю сповнені інші. Але кожна з цих сторінок обов’язково є невід’ємною часткою великої історії душі українського народу, що завжди славився, як завзятий та наполегливий. Той, хто поважав працю і був знайомий з мистецтвом...
- Хліб на столі Він щодня приходить до нас – рум’яний, теплий, запашний, незрівнянний. А ще має багато імен – бублик, булочка, батончик, рогалик, паляниця, калач, паска, пиріг… І все-таки хліб. Якщо на столі немає хліба – на ньому чогось не вистачає. Найголовнішого. Бо хліб – то багатство, добробут. Люди ласкаво і шанобливо кажуть...
- Хліб (твір-роздум на морально-етичну тему) Хліб… Він щодня приходить до нас – рум’яний, теплий, запашний, незрівнянний. А ще має багато імен – бублик, булочка, батончик, рогалик, паляниця, калач, паска, пиріг… І все-таки хліб. Якщо на столі немає хліба – на ньому чогось не вистачає. Найголовнішого. Бо хліб – то багатство, добробут. Люди ласкаво і шанобливо...
- Хліб дорожчий за коштовності Кожна епоха дає свої поняття про цінності. Для епохи середньовіччя характерне матеріальне збагачення, для епохи Відродження – духовне зростання, для епохи сорокових років XX століття – завоювання і загарбання. З цього прикладу можна багато сперечатись, можна наводити докази і свідчення, але одне є незмінним, те, що не вимагає доказів, твердження,...
- “Торжество правди в романі Михайла Стельмаха “Правда і Кривда” “Щастя своє я бачу в тому, – писав Михайло Стельмах, – що душа щодня засівається добрим народним зерном”. І цей врожай душі письменник щедро переносив у свої твори, про що промовисто свідчать їх назви – “Кров людська – не водиця”, “Правда і кривда”, “Хліб і сіль”, “Гуси-лебеді летять”, “Щедрий вечір”,...
- ХЛІБ – НАЙБІЛЬШЕ БАГАТСТВО ТВІР-РОЗДУМ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ. Кожна епоха дає свої поняття про цінності. Для епохи середньовіччя характерне матеріальне збагачення, для епохи Відродження – духовне зростання, для епохи сорокових років XX століття – завоювання і загарбання. З цього прикладу можна багато сперечатись, можна наводити докази і свідчення, але одне є незмінним, те, що...
- Ти і твій хліб (твір з публіцистичного стилю мовлення) Господь велів від землі Кормитись… Народна творчість Хліб і Україна. Ці два поняття невід’ємні. З давніх-давен саме хліб уособлював Україну. Ми не завойовники, не кочівники, ми – хлібороби. Кожен свій день ми розпочинаємо та завершуємо хлібом. Та чи завжди було саме так? Чи завжди наш хліб залишався нашим? Тридцяті роки…...
- Хліб – найбільше багатство (твір-роздум на морально-етичну тему) План I. Свідчення, яке не вимагає доказів. II. Хліб дорожчий за коштовності. 1. За історичними даними. 2. Блокадний хліб Ленінграда. 3. Всупереч народній мудрості. IIІ. Хліб – геніальний витвір людства. Кожна епоха дає свої поняття про цінності. Для епохи середньовіччя характерне матеріальне збагачення, для епохи Відродження – духовне зростання, для...
- Ти і твій хліб (стаття дискусійного характеру в публіцистичному стилі) Хмаринка в небі над житами, Лоскоче погляд колосок. І прославляє над віками Блаженну працю хлібороб… Чи замислюємося ми над тим, яке місце посідає хліб у нашому житті? Чим є він для нас, такий теплий та пахучий, святковий та буденний, чарівний та звичайний? Який зміст ми вкладаємо у куплену в кіоску...
- Хліб наш насущний Хліб за всіх часів і в усіх народів вважався найбільшою святістю. Про нього писали поети і мислителі, він прославлявся в піснях і думах. Коли його не ставало, приходило лихо. Недаремно людина, творячи щоденну молитву, просить Бога: “Хліб наш насущний дай нам сьогодні”. Ота святість, пошана до хліба передавалася з покоління...
- Хліб – (твір-роздум за прочитаними творами) (твір-роздум за прочитаними творами) Які слова кожна дитина промовляє першими? Мати, хліб, Батьківщина. Кожен пам’ятає з дитинства, як чудово пахне щойно випечена паляниця з рум’яною скоринкою. Протягом століть українці винайшли немало різновидів виробів із борошна. Це перепічки, плетеники, бублики, пампушки й, звичайно ж, хліб. Без хліба не буває ні святкового...
- ОБРАЗ МИХАЙЛИКА ЗА ПОВІСТЮ М. СТЕЛЬМАХА “ЩЕДРИЙ ВЕЧІР” Михайло Стельмах – самобутній талант. Його творчість відзначається вмінням тонко проникати в психологію людини. Це зумовлено ще й тим, що М. Стельмах був учителем-словесником. Тому з такою правдивістю змальова-ні в його творах діти. Михайлик – головний герой повісті М. Стельмаха “Щедрий вечір”. Він росте в сім’ї панаса Дем’яновича гарною, чемною....
- Хліб – батько, вода – мати Україна – благословенний край. Буяють тут зелені сади, наповнюють груди вільним повітрям безмежні степи, пливуть із минулого в майбутнє могутні ріки, зливаються з горизонтом золоті хлібні поля. Хліб… Здавна в Україні вирощували його, шанували, називали святим. Хліб на столі – символ добробуту й гостинності. У народі завжди казали: “Хліб –...
- Твір на тему хліб Теплий, духмяний з хрумкою скоринкою… Заплющуєш очі – й апетитні картинки плинуть в уяві. Одразу хочеться скуштувати цей дар – свіжий хліб. Є щось просте, але в той час дивовижне в ньому. Ми навіть не замислюємося над тим, що більшість людей життя свого не уявляють без хліба. З давніх давен...
- Хліб у звичаях і повір’ях (твір-роздум) “Хліб – усьому голова”, “Зустріти хлібом-сіллю”, “Паляниця – хлібові сестриця”. Хліб у народі завжди берегли, цінували, ставились до нього як до святині. Щодо хлібу існує багато повір’їв, які у давнину мали як практичний, так і ритуально-магічний зміст. Наші пращури пильнували, щоб хліб не падав додолу. А якщо раптом упаде, то...
- Твір Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха “Щедрий вечір” Образ Михайлика за повістю М. Стельмаха “Щедрий вечір” Михайло Стельмах – самобутній талант. Його творчість відзначається вмінням тонко проникати в психологію людини. Це зумовлено ще й тим, що М. Стельмах був учителем-словесником, тому з такою правдивістю змальовані в його творах діти. Михайлик – головний герой повісті М. Стельмаха “Щедрий вечір”....
- Ти й твій хліб Хліб… чи Замислювалися ви коли-небудь,, чому він грає таку важливу роль у нашому житті? Чому він користується такою величезною повагою серед людей: тому, що з найперших етапів розвитку людства хліб був самим більшим з багатств: у кого був хліб, той жив добре. Ніщо так не турбувало людей, як його відсутність....
- Звичайна людина у незвичайних обставинах (за романом О. Гончара “Людина і зброя”) “Ще безтривожно ходять по місту ті, які вмиратимуть на рубежах, ітимуть в оточеннях, горітимуть у кремаційних печах концтаборів, штурмуватимуть Будапешт і Берлін… Ще все як було”, але вже через мить застало вчорашніх студентів “страшне, приголомшливе слово”: війна. Воно змінило все: душі людей, думки, почуття, все місто. Воно вимірювало в кожному...