Любовний конфлікт – частина загального соціального

П’єса Горького “На дні” була написана в 1902 році. Гіркий довгий час не міг підібрати точної назви своєму добутку. Спочатку вона називалася “Нічліжка”, потім “Без сонця” і, нарешті, “На дні”.

У п’єсі Горького глядачі вперше побачили незнайомий їм мир знедолених. Такої суворої, нещадної правди про життя соціальних низів, про їхню безпросвітну долю світова драматургія ще не знало. У нічліжці виявилися люди всілякого характеру й соціального стану

Особливе навантаження в драмі лягають на конфлікт, гострі зіткнення

героїв по значимим для них приводам. При цьому в драмі не може бути зайвих людей – всі герої повинні бути залучені в конфлікт. Наявність соціальної напруги про-значено вже в назві п’єси. Але ми не можемо говорити про те, що соціальний конфлікт організує драму. Ця напруга позбавлена динаміки, всі спроби героїв піти з “дна” виявляються даремними. Можливо, драму організує любовний кін-фликт, традиційний для багатьох п’єс. Здавалося б, дивна поява такого чистого почуття в такій атмосфері бруду й убогості. Але герої Горького не обертають уваги на бруд і зловонье, вони звикли до такого життя, друг до
друга й майже не зауважують навколишніх. Кожний герой існує начебто сам по собі, живе своїм життям. Тому на початку п’єси говорять відразу всі присутні, не очікуючи відповіді, слабко реагуючи на зауваження навколишніх. Діжа пишається тим, що вона вільна жінка, не зв’язана узами шлюбу, і це викликає озлоблення в Кліща. У нього на руках умираюча дружина, Настя, занепала жінка, читає роман “Фатальна любов”, що викликає іронічний сміх Барона. Повія Настя мріє про світлу й чисту любов, але це викликає лише сміх навколишніх. Дівчина намагається вийти з порочного кола, покинути нічліжку й почати нове життя, але це лише неї мрії

Але в п’єсі дійсно присутня любовна лінія. Її створюють відносини Василисы, Васька Попелу, дружини Костылева, самого хазяїна й Наташи.

Зав’язка любовного сюжету починається, коли в нічліжці з’являється Косты-Лев. З розмови з мешканцями ясно, що він шукає там свою дружину Василису, що змінює йому з Васьком Попелом. З появою Наташи любовний сюжет починає розвиватися. Заради її Васько Попіл залишає Василису. У ході розвитку цього конфлікту нам стає ясно, що його відносини з Наташей збагачують Васька, відроджують його до нового життя. Васько Попіл ніколи й не мав професії. Для нього не існує ідеалів, він не прагне працювати, тому що живе злодійством. Однак і в цій людині збереглася доброта, наївність, вона тягнеться до чистоти й добра. Але Васько Попіл попадає в рабство “сильних миру цього”. Власник нічліжки Костылев виявляється ще більш низькою людиною: він не віддає Василю гроші за крадені годинники, уважаючи, що Попіл і так многим йому зобов’язаний. Його дружина Василиса теж у кабалі у свого чоловіка, що удвічі її старше. Вона теж нещасна, і її любов до Васька Попелу – виклик сімейному деспотизму. Заради Василисы злодій готовий вчинити злочин – убити Костылева. Страшною ненавистю воспылала Василиса до сестри Наталі, коли довідається про зраду коханця. Вона готова її вбити, аби тільки зберегти Василя для себе. Кульмінація, вища крапка в розвитку конфлікту, принципово винесена автором за сцену. Ми не бачимо, як Василиса ошпарює Наташу окропом. Про це ми довідаємося по шуму й лементам за сценою й по розмовах нічліжників

Любовний конфлікт у п’єсі, звичайно, є однієї із граней конфлікту соціального. Любовна лінія показує, що антилюдські умови “дна” калічать людини, і самі піднесені почуття в таких умовах ведуть не до обога-щению особистості, а до смерті або каторги

Розв’язавши таким страшним образом любовний конфлікт, Василиса досягає відразу всіх своїх цілей. Мстить колишньому коханцеві Ваську Попелу й своїй суперниці Наташе, позбувається від нелюбимого чоловіка й стає єдиновладною господаркою нічліжки. У Василисе не залишилося нічого людського, і це показує нам жахливість соціальних умов, у яких змушені жити мешканці нічліжки Але й любовний конфлікт не може стати основою драматургічного конфлікту п’єси, тому що, розвертаючись на очах нічліжників, він не зачіпає їх самих. Вони не беруть участь у них, залишаючись лише сторонніми глядачами


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Любовний конфлікт – частина загального соціального