Любовний конфлікт – частина загального соціального
П’єса Горького “На дні” була написана в 1902 році. Гіркий довгий час не міг підібрати точної назви своєму добутку. Спочатку вона називалася “Нічліжка”, потім “Без сонця” і, нарешті, “На дні”.
У п’єсі Горького глядачі вперше побачили незнайомий їм мир знедолених. Такої суворої, нещадної правди про життя соціальних низів, про їхню безпросвітну долю світова драматургія ще не знало. У нічліжці виявилися люди всілякого характеру й соціального стану
Особливе навантаження в драмі лягають на конфлікт, гострі зіткнення
Але в п’єсі дійсно присутня любовна лінія. Її створюють відносини Василисы, Васька Попелу, дружини Костылева, самого хазяїна й Наташи.
Зав’язка любовного сюжету починається, коли в нічліжці з’являється Косты-Лев. З розмови з мешканцями ясно, що він шукає там свою дружину Василису, що змінює йому з Васьком Попелом. З появою Наташи любовний сюжет починає розвиватися. Заради її Васько Попіл залишає Василису. У ході розвитку цього конфлікту нам стає ясно, що його відносини з Наташей збагачують Васька, відроджують його до нового життя. Васько Попіл ніколи й не мав професії. Для нього не існує ідеалів, він не прагне працювати, тому що живе злодійством. Однак і в цій людині збереглася доброта, наївність, вона тягнеться до чистоти й добра. Але Васько Попіл попадає в рабство “сильних миру цього”. Власник нічліжки Костылев виявляється ще більш низькою людиною: він не віддає Василю гроші за крадені годинники, уважаючи, що Попіл і так многим йому зобов’язаний. Його дружина Василиса теж у кабалі у свого чоловіка, що удвічі її старше. Вона теж нещасна, і її любов до Васька Попелу – виклик сімейному деспотизму. Заради Василисы злодій готовий вчинити злочин – убити Костылева. Страшною ненавистю воспылала Василиса до сестри Наталі, коли довідається про зраду коханця. Вона готова її вбити, аби тільки зберегти Василя для себе. Кульмінація, вища крапка в розвитку конфлікту, принципово винесена автором за сцену. Ми не бачимо, як Василиса ошпарює Наташу окропом. Про це ми довідаємося по шуму й лементам за сценою й по розмовах нічліжників
Любовний конфлікт у п’єсі, звичайно, є однієї із граней конфлікту соціального. Любовна лінія показує, що антилюдські умови “дна” калічать людини, і самі піднесені почуття в таких умовах ведуть не до обога-щению особистості, а до смерті або каторги
Розв’язавши таким страшним образом любовний конфлікт, Василиса досягає відразу всіх своїх цілей. Мстить колишньому коханцеві Ваську Попелу й своїй суперниці Наташе, позбувається від нелюбимого чоловіка й стає єдиновладною господаркою нічліжки. У Василисе не залишилося нічого людського, і це показує нам жахливість соціальних умов, у яких змушені жити мешканці нічліжки Але й любовний конфлікт не може стати основою драматургічного конфлікту п’єси, тому що, розвертаючись на очах нічліжників, він не зачіпає їх самих. Вони не беруть участь у них, залишаючись лише сторонніми глядачами