Любов як трагедія непересічної особистості

На рубежі XIX і XX століть російська література переживала період особливого розквіту. У поезії він був названий “срібним століттям”. Але і проза збагатилася багатьма шедеврами. На мій погляд, чимало сприяв цьому і А. І. Купрін. Його творчість поєднує в собі дивним чином самий суворий життєвий реалізм і дивовижну легкість, прозорість. Його перу належать одні з найбільш проникливих творів про кохання у російській літературі.

Я б хотіла зупинитися на двох з них: “Поєдинок” і “Гранатовий браслет”. Вони дуже різні, але при найближчому

розгляді навіть в сюжеті можна знайти перекличку. В обох повістях основою сюжету стає історія нещасної любові, причому обидва головні герої трагічно гинуть, а причиною цього стає ставлення до них коханої жінки.

Георгій Ромашов, “Ромочка”, з “Розмови” – молодий офіцер. Його характер абсолютно не відповідає обраному теренах. Він сором’язлива, червоніє як панночка, в будь-якому людині готовий поважати гідність, але результати – плачемо ни. Його солдати гірше всіх марширують. Сам він постійно робить помилки. Його ідеалістичні уявлення весь час приходять у суперечність з дійсністю,

і життя його болісна. Єдиною втіхою стає для нього любов до Шурочка. Вона уособлює для нього красу, витонченість, освіченість, взагалі культуру в атмосфері провінційного гарнізону. В її будинку він відчуває себе людиною. Шурочка теж цінує в Ромашова його відмінність, несхожість на інших. Вона горда і честолюбна, її мрія – вирватися звідси. Для цього вона змушує чоловіка готуватися до академії. Вона сама вчить військові дисципліни, щоб не загрузнути в неробство, не отупіти в навколишньому бездуховності. Ромашов і Шурочка знайшли один одного, протилежності зустрілися. Але якщо у Ромашова любов поглинула всю душу, стала сенсом і виправданням життя, то Шурочка вона заважає. Досягнення наміченої мети для неї неможливо з безпорадною, ніжним “Ромочкой”. Тому вона лише на мить дозволяє собі цю слабкість, а потім віддає перевагу залишитися з нелюбом, бездарним, але наполегливим і завзятим чоловіком. Колись Шурочка вже відмовилася від любові Назанского (і тепер це спився, відчайдушний чоловік). У розумінні Шурочки люблячий повинен приносити жертви. Адже вона сама, недовго думаючи, жертвує любов’ю і своєї, і чужої заради благополуччя, суспільного становища. Назанскій не зміг пристосуватися до її вимог – і його усунули. Від Ромашова Шура потребуватиме ще більшого – заради її репутації, на догоду пліткарям і базіка, він має пожертвувати життям. Для самого Георгія це, може бути, навіть порятунок. Адже якби він не загинув, його, в кращому випадку, спіткала б доля Назанского. Середа поглинула б його і згубила.

В “Гранатовому браслеті” ситуація схожа, але не зовсім. Героїня теж заміжня, але вона любить чоловіка, а до пана Желткову, навпаки, не відчуває ніяких почуттів, крім досади. І сам-Жовтків здається нам спочатку просто вульгарним залицяльником. Так сприймає його і Віра, і її сім’я. Але в оповіданні про спокійне і щасливе життя миготять тривожні нотки: це фатальна любов брата Верин чоловіка, кохання-обожнювання, яку живить до Верин сестрі чоловік; невдала любов дідуся Віри, саме цей генерал говорить про те, що справжня любов повинна бути трагедією, а в житті її опошляють, заважає побут і різного роду умовності. Він розповідає дві історії (одна з них чимось навіть нагадує сюжет “Розмови”), де справжня любов перетворюється на фарс. Слухає цю історію Віра вже отримала гранатовий браслет з кривавим каменем, який повинен вберегти її від нещастя, а колишнього свого господаря міг врятувати від насильницької смерті. Саме з цього подарунка змінюється ставлення читача до Желткову. Він жертвує заради своєї любові всім: кар’єрою, грошима, душевним спокоєм. І не вимагає нічого взамін.

Але знову порожні світські умовності гублять навіть це примарне щастя. Микола, дівер Віри, який колись сам поступився своєю любов цим забобонам, тепер вимагає того ж від Желткова, він загрожує в’язницею, судом суспільства, своїми зв’язками. Але Жовтків резонно заперечує: що всі ці загрози можуть зробити з його любов’ю? На відміну від Миколи (і від Ромашова) він готовий боротися і відстоювати своє почуття. Перешкоди, поставлені суспільством, для нього нічого не значать. Тільки заради спокою коханої він готовий відмовитися від любові, але разом з життям: він кінчає з собою.

Тепер Віра розуміє, що вона втратила. Якщо Шурочка відмовилася від почуття заради благополуччя і зробила це свідомо, то Віра просто не побачила великого почуття. Але ж у кінцевому рахунку вона й не хотіла побачити його, вона віддала перевагу спокій і звичне життя (хоча від неї нічого й не вимагали) і цим як би зрадила люблячого її людини. Але справжня любов великодушна – її пробачили.

Чому в любові в творах Купріна зазвичай сумний результат? Може бути, він сам вважав, що справжня любов повинна бути трагічна? Мені здається, справа в людях і в тому світі, в якому вони живуть. Цьому світові не потрібна любов. І самі люди зраджують її, відмовляються від неї заради більш зрозумілих, матеріальних речей. Не багатьом дано зрозуміти, що вони втрачають, і саме цим людям дарується любов. Вона стає для них сенсом життя. А життя завжди закінчується смертю.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Любов як трагедія непересічної особистості