Легенда і переказ як близько споріднені жанри
Частіше їх розрізняють за наявністю чи відсутністю фантастичних елементів. Легендою прийнято називати усне народне оповідання, в якому зображено чудесні події, що сприймаються оповідачем та слухачем як достовірні. Установка на достовірність чудесного належить до найголовніших ознак легенди. Переказ, на відміну від легенди, майже не містить фантастики, він змальовує дійсність в межах життєвої правдоподібності.
Легендарний матеріал надзвичайно різноманітний. Умовно виділяють міфологічні, апокрифічні, історико-героїчні легенди.
Міфологічні
Апокрифічні легенди відрізняються від інших легендарних оповідань за тематичним принципом. Вони розповідають про різні епізоди священної та
Історико-героїчні легенди та перекази розповідають про важливі події з української минувшини, звеличують патріотизм народних героїв, змальовують їх подвиги. Фізичні й духовні риси персонажів цих творів відчутно перебільшуються, підкреслюється їх незвичайний розум, винахідливість, далекоглядність, іноді надприродні властивості. В образах героїв історико-героїчних легенд та переказів втілилися колективні уявлення про справедливих і мудрих народних ватажків – захисників усіх скривджених і зневажених.
На відміну від казки, легендам та переказам не властива стійка оповідна організація. У них відсутні стереотипні оповідні елементи – зачини, повтори, словесні формули. Головне передати певну інформацію, причому, як правило, у формі довільної імпровізації.
Легенди та перекази мають велике пізнавальне та виховне значення. Вони несуть у собі інформацію про різноманітні прояви духовного життя людей, розкривають спосіб їх мислення та характер сприйняття світу, дозволяють краще пізнати своєрідність національного характеру українців.
Схожі твори:
- Легенди та перекази Легенди та перекази Легенда і переказ – близько споріднені жанри. Частіше їх розрізняють за наявністю чи відсутністю фантастичних елементів. Легендою прийнято називати усне народне оповідання, в якому зображено чудесні події, що сприймаються оповідачем та слухачем як достовірні. Установка на достовірність чудесного належить до найголовніших ознак легенди. Переказ, на відміну від...
- ЛЕГЕНДА В ЛІТЕРАТУРІ Історія жанру Л. Найпоширеніший жанр європейського середньовічного письменства (починаючи з 6 ст.), що сформувався у католицькій писемності переважно як житіє святого, написане в день його пам’яті, або як збірник повчальних оповідань про життя святих мучеників, ісповідників, святителів, преподобних, пустинників, стовпників, який називали “Патериком”. У західноєвропейських країнах особливу популярність мало зібрання...
- Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО Урок 1 Тема. Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан) Мета: дати учням уявлення про легенди, причини їх появи; ознайомити із легендою індіанців ковичан; відпрацьовувати навички роботи з книгою (визначати головну думку прочитаного, добирати потрібну інформацію); розвивати творчу уяву, зв’язне...
- Легенда про вічне життя (переказ) Олександер Великий весь світ звоював І отеє в Вавилоні мов бог раював. А побожний аскет вік в пустині прожив І молитвою, й постом богині служив. Наче сонце, що разом прогонює тьму, Так богиня в опівніч явилась йому. Прихилилась і мовить: “Мій вірний слуго, Чим тебе вдоволить? Чи бажаєш чого?” Аскет...
- Народна легенда про дівчину і пісня Конисьного “Молитва” Усна народна творчість є неоціненною культурною спадщиною, яку залишили нам наші пращури. Передаючись з вуст у вуста, народні твори змінювалися та вдосконалювалися. Незмінною залишалася народна мудрість, проста на перший погляд, але справедлива та розумна народна мораль. Нам відомі народні пісні, обрядові дії, казки для дітей та безмежно мудрі, чарівні та...
- Народна легенда про дівчину-Україну І пісня О. Кониського “Молитва” Усна народна творчість є неоціненною культурною спадщиною, яку залишили нам наші пращури. Передаючись з вуст у вуста, народні твори змінювалися та вдосконалювалися. Незмінною залишалася народна мудрість, проста на перший погляд, але справедлива та розумна народна мораль. Нам відомі народні пісні, обрядові дії, казки для дітей та безмежно мудрі, чарівні та...
- Легенди і міфи народів світу. “Робін Гуд” (англійська легенда) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО Урок 4 Тема. Легенди і міфи народів світу. “Робін Гуд” (англійська легенда) Мета: ознайомити учнів з англійською легендою, з її героєм Робіном Гудом, невтомним борцем проти завойовників і грабіжників, улюбленцем простого люду, захисником бідняків; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, емоційну сферу почуттів; формувати...
- Казка і суміжні жанри Казка і лиир. Щоб відмежувати казку від родинних їй жанрів, треба мати який-небудь ознака, яким це отграничение виробляється. Як такого ознаки ми обираємо той, який був уловлений вже в початку наукового розгляду казки, саме її “нездійсненність”, а тому й невіру респондентів у дійсність які розповідаються у ній подій. Не зовнішній,...
- Сатиричні Жанри Тривалий час у тлумаченні терміна “сатира” дотримувалися думки, що це група викривальних художніх та художньо-публіцистичних творів різних жанрів. Але в такому випадку до сатиричних важко віднести твори несатиричних жанрів, в яких використовуються прийоми іронії та сарказму. Адже сатира – це не тільки твори викривального характеру, а й спосіб відображення дійсності....
- Переказ. Поняття про переказ як жанр художньої літератури та вид мовленнєвої діяльності. Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру Переказ. Поняття про переказ як жанр художньої літератури та вид мовленнєвої діяльності. Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру Мета: ознайомити школярів із художніми особливостями народних переказів та специфікою переказу як комплексного виду мовленнєвої діяльності, формувати уміння в аудіюванні, читанні, говорінні, письмі. Комунікативний компонент – розвиток умінь свідомого і виразного читання,...
- Опис картини Тиціана “Флора” (близько 1515) Назву Флора цій чарівній жіночій постаті дав Пітер де Йоде, котрий вигравірував її зображення близько 1634 року. Можливо, тут зображена дівчинанаречена в образі богині Весни. Даний витвір малярства є втіленням чуттєвої жіночності, переосмисленням Тиціаном класичних образів Джорджоне. Іконографія нагадує зображення оголеної богині на саркофазі із галереї Боргезе. Композиція картини відрізняється...
- Чий репертуар професійних співаків мозке хоч близько підійти до такої цифри? Література не могла прогодувати Мирного, навіть найменших надій на це він не покладав. Літературна діяльність, та ще невизнаною мовою – “малоросійським наріччям” найперше могла обіцяти терновий вінок, неволю, кайдани (“А як на руках дзвеніли кайдани, то вже не були золоті” – Леся Українка про своїх попередників та колег). Діяли два...
- Легенди і міфи народів світу. “Як з’явився на небі Місяць” (австралійська легенда) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО Урок 2 Тема. Легенди і міфи народів світу. “Як з’явився на небі Місяць” (австралійська легенда) Мета: продовжувати ознайомлювати учнів з легендами; навчати аналізувати твір, збагачувати словниковий запас; удосконалювати навички читання; поглибити уявлення учнів про світове значення античної міфологи. Обладнання: мапа світу; картки для...
- Скорочено “Легенда про Арионе” Геродота Цей-Те Арион більшу частину часу свого життя провів у Периандра й потім вирішив відплисти в Італію й Сикелию. Там він нажив велике багатство, потім побажав вернутися назад у Коринф. Він відправився в шлях з Таранта й, тому що нікому не довіряв більше коринфян, найняв корабель у коринфских мореплавців. А корабельники...
- Легенди і міфи народів світу. “Тенгу” (японська легенда) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО Урок 3 Тема. Легенди і міфи народів світу. “Тенгу” (японська легенда) Мета: ознайомити учнів із японською легендою; розкрити образи головних героїв твору; розвивати вміння складати характеристики героїв творів; допомогти учням осягнути велич людського характеру; формувати особистість, здатну на добрий вчинок. Обладнання: мапа світу;...
- Основні жанри усної народної творчості Народна творчість Дуже різноманітна. Як і художня література, усна народна творчість поділяється на лірику, епос і драму. Народна драма, як правило, стосуйся святкових подій – як родинних, так і календарних. Епос відображає історичні події. А лірика – у поетичній формі зображує події приватного життя людини, хоча часто теж має сюжет,...
- Казка – “Легенда” Від казки необхідно відокремити також легенду. Народ немає позначення при цьому жанру. Слово “легенда” – не народне, а церковно-латинское. Латинське legenda є множину причастя середнього роду, згодом неправильно сприйняте як слово однини жіночого роду (буквальний переклад “те, що підлягає читання”). Як быличка, і легенда мають своїм змістом вірування, але быличка...
- Герої й жанри романів Моэма Моэм називав себе письменником-самоучкою. Він багато працював, аби тільки досягти вершин професійної майстерності; і він досяг успіху: у нього з’явилося відчуття, що він “став чутливий, начебто фотоплівка” і за допомогою уяви міг кожного, з ким звела його доля, “відлити в справжній образ”. Його не захоплювало експериментування в літературі. Він намагався...
- Гіпербола – основна ознака, жанри Гіпербола (перебільшення) – словесний зворот, у якому ознаки описуваного предмета подано в перебільшеному виді з метою звернути на них особливу увагу читача. Гіпе? рбола(грец. hyperbole – перебільшення) – вид тропа. Стилістична фігура явного і навмисного перебільшення для посилення виразності і підкреслення сказаної думки. Наприклад: “я говорив це тисячу разів” або...
- Прислів’я і приказки – малі жанри фольклору УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ВСТУП (4 години) УРОК № 2 Тема. Прислів’я і приказки – малі жанри фольклору Мета: дати поняття про прислів’я та приказки як малі жанри фольклору; вчити вдумливо, виразно їх читати, тлумачити їх переносне значення; розвивати навички влучно й образно висловлювати свої думки;...