“Квартирне питання” у романі Булгакова “Майстер і Маргарита”
До московської житлової кризи Булгаков зверталася десятки разів. Він написав окреме есе “Московські квартири” і торкався цієї теми скрізь, де дозволяв реквізит. “Собаче серце” побудовано на кризі; в “Дьяволиаде” згадується комунальна квартира; в “Театральному романі” – жалюгідна кімнатка Максудова й ще два випадних спостереження. “Фатальні яйця”: “В 1919 році в професора відняли з 5 кімнат 3. Тоді він заявив Марье Степанівні: – Якщо вони не припинять ці неподобства, Марья Степанівна, я виїду за кордон”.
Уже
“Страшний і смішний”… Через 15 років, коли Булгаков писав “Майстра”, його скромний план будівлі
Достатній строк, щоб зіпсувати людей, як і сказав Воланд. Смішно було лише спочатку, коли нещастя здавалося минущим. У якийсь момент стало страшно. “Маргарита Миколаївна ніколи не доторкалася до примуса. Маргарита Миколаївна не знала жахів життя в спільній квартирі” – це вже в “Майстру”.
Не треба вважати “жахи” перебільшенням
Навіть ті порівняно деякі люди, які жили душу в душу із сусідами по комунальній квартирі, жили неприродно, хоча б вони самі нічого дурного не зауважували. А погані відносини під власним дахом воістину жахливі. Згадаємо карикатурне зображення “коммуналки” в “Золотому теляті” Ильфа й Петрова – поротого різками Васисуалия Лоханкина. Пороли його за неуважність, він не гасив світло у вбиральні. Булгаков повторює сюжет із цілковитою серйозністю, без тіні сатиричного натиску: “Світло треба гасити за собою у вбиральні… а то ми на виселення на вас подамо!” (651). Все-таки на “ви”, чемно… Булгаков на те й був письменник Божою милістю, щоб почувати за людей потворність життя в загальній квартирі; на те й мислитель, щоб зрозуміти, до якого ступеня жителі Москви зіпсовані “квартирним питанням”, навіть ті, хто не грубіянять один одному у відкриту. “Обидві ви гарні…” – помітила із цього приводу Маргарита (і погасила ввічливим склочницям примуси). На Майстра написали донос, бажаючи “переїхати в його кімнати”, – крайній прояв “зіпсованості”, і помітимо: Воланд ніяк практично не покарав донощика Алоизия Могарича!
Діагноз уже поставлений: “квартирне питання зіпсувало їх…”, чого тепер з них запитувати?
В “Майстру” житлова криза не просто згадується; це лейтмотив. Перша картина – квартира в провулку в Остоженки, з ванною кімнатою, де ванна “у чорних страшних плямах від збитої емалі” і чомусь немає електричного висвітлення. (Коментар – в “Собачому серці”: “Спочатку щовечора спів, потім у вбиральнях змерзнуть труби, потім лопне казан у паровому опаленні й так далі” (с. 142).) Там же “на плиті в півмороку стояло безмовно біля десятка погаслих примусів. Один місячний промінь, просочившись крізь курне, роками вікно, що витирає не…”. Знову примус, знаменитий примус, що репетує й воняющий гасом прилад – у столиці, чомусь позбавленої газових і електричних кухонь. “Біля десятка” – виходить, ніяк не менш п’яти сімей жили у квартирі… Картина! Так, і ще деталь – через змушені контакти між сім’ями роздолля розпусникам – Бездомний сунувся у ванну й “гола громадянка, вся в милі” прийняла його за сусіда-коханця. Ще малюнок з натури: у Массолите длиннейшая черга, що починається “уже внизу у швейцарської”, у кімнату з написом на двері: “Квартирне питання”, “у яку щомиті ломився народ”.
Наступна картина – через 20 сторінок, глава “Негарна квартира”. У ній реальнейший “квартирне питання” з’єднується з не менш реальними “зникненнями” і все разом містифікується; тут є й другий тип зникнень – пов’язаний з “квартирним питанням”: “директор Вар’єте, використовуючи свої незліченні знайомства, ухитрився” добути кімнату своїй колишній дружині – тому вона й змогла зникнути… І на тлі всього цього Воланд, як пересічний квартирний склочник того років, “подає на виселення” Лиходеева: “…Так що дехто з нас тут зайвий у квартирі. І мені здається, що цей зайвий – саме ви!”.
Чудово, що Коровьев відразу це “виселення” обгрунтовує стандартною мовою квартирної склоки: “моторошно свинячат”, “пиячать”, “начальству втирають окуляри” – нехай так, але чому з будинок^-те виселяти? Анітрошки не краще, ніж горезвісне світло у вбиральні…
Повна енциклопедія квартирних страстей дається ще через главу, эдак непримітно, скоромовкою, в одному довгому періоді. Ледь встиг загинути Берліоз, як до Босого почали телефонувати, а потім і особисто бути із заявами, у яких утримувалися претензії на житлоплощу покійного. Заяв було “тридцять дві штуки”. “У них полягали благання, погрози, кляузи, доноси… вказівки на нестерпну тісноту й неможливість жити в одній квартирі з бандитами… дві обіцянки покінчити життя самогубством і одне визнання в таємної вагітності”. Не треба посміхатися, читач. Сатира сатирою, але всі тут істинно – у чому свідок кожний москвич, що пам’ятає ситуацію до 1960 року. Істинно й те, що доноси через житло були явищем не винятковим
Ще замітка: вигравши сто тисяч, головний герой “кинув свою кімнату на Мясницкой… – Уу, проклята діра! – проричал гість”. І потім гордовитий опис жалюгідної квартирки в підвалі: одна кімната “зовсім малюсінька”, зате інша – “величезна кімната, чотирнадцять метрів”, і чомусь особливо згадується водопровід… Таке якість гарного житла під час кризи!
Ще картинка: київський економіст Поплавский одержує телеграму про загибель племінника-москвича. Іде авторська ремарка: “Телеграма потрясла Максиміліана Андрійовича. …Потрібно було зуміти успадкувати квартиру племінника на Садової”. Такі ситуації потрясають людей і сьогодні.
Схожі твори:
- Питання з відповідями до роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Що ви знаєте про історію створення роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”? За написання роману автор узявся 1928 року, коли переживав складний період, пов’язаний із усебічним нападом на йогб п’єси, роман “Біла гвардія”, сатиричні твори. У першому варіанті не було ні майстра, ні Маргарити. Диявол з’являвся у Москві сам. У...
- Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” майже п’ятнадцять років. Ретельно змальовував характерні риси персонажів, добирав деталі – змістовні й виразні, мішав епос із лірикою, а драму з гротеском. Вдосконалював образну систему, відкидав зайве, втілюючи свою відчайдушну надію на...
- Проблема Добра і Зла в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Творчий шлях М. О. Булгакова (1891 – 1940) проходив у непрості для Росії роки. Це були роки великих змін – соціальних, побутових, релігійних. Булгаков був художником, що гостро усвідомлював свою відповідальність за “весь розпорядок життя на землі”. У своїх творах він прагнув підняти проблеми загальнолюдські, проблеми моральні. В останньому своєму...
- Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Особливості сатири у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” створювався протягом 1928-1940 років. Булгаков, як будь-яка освічена людина, бачив вади і помилки устрою, що існував. Як письменник, він майстерно описав у своєму романі ці проблеми. Сатира – це висміювання чогось негативного. Читаючи уважно роман “Майстер і...
- Рятівна сила кохання в романі “Майстер і Маргарита” М. Булгакова М. Булгаков вважав, що життя – це любов і ненависть, відвага й азарт, уміння цінувати красу і доброту. Але любов… вона насамперед. Булгаков писав героїню свого роману з Олени Сергіївни – коханої жінки, яка була його дружиною. Незабаром після їхнього знайомства вона прийняла на свої плечі, можливо, більшу частину його,...
- Фантастичний реалізм у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Роман М. А. Булгакова – унікальний добуток російського реалізму. 2. Сполучення реальності й фантастики вромане. 3. Морально-філософський зміст роману. М. А. Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” з 1928 року по 1938 рік. Він уважав цей добуток найважливішим у своїй творчості. Роман підбивав підсумок розвитку умовної, гротескної оповідальної...
- Проблема творчості і шляху митця в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Одна з найцікавіших проблем роману ” Майстер і Маргарита ” – проблема Творчості. Булгаков яскраво й виразно змалював світ літературної кон’юнктури, яка представляла сучасне письменникові мистецтво слова. Як же розв’язується ця проблема? Можна сказати, що й тут Булгаков використовує прийом зіставлення типів письменників. Майстер зумів піднятися над суспільством, практично відокремив...
- Доля письменника і його утвору в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Багатоплановість добутку. 2. Євангельські мотиви. 3. Нерозривність добра й зла. 4. Загальнолюдські цінності роману Що б робило твоє добро, якби не існувало зла? М. А. Булгаков М. А. Булгаков – найбільший російський письменник з дуже й дуже непростою літературною долею. Так зложилося, що більша частина його добутків стали відомі...
- Образ Воланда в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Булгаковський образ Воланда і його місце в літературі. 2. Життя Москви 30-х років, обивателі в романі. 3. Ідейно-художня роль сил зла в романі “Майстер і Маргарита”. Він ледь самого мене не звів з розуму, доводячи мені, що мене немає! Але ви-те вірите, що це дійсно я? М. А. Булгаков...
- Часові шари у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман “Майстер і Маргарита” – твір, який змінив моє уявлення про світ взагалі. Жив я собі на планеті Земля і знав, що життя одне і після смерті немає нічого. Батьки мої атеїсти. І оці всі паранормальні, чудотворні явища для них – казки з ефектом дурощів. Реальне життя – це те,...
- Сатиричне зображення дійсності у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Сатирик – це людина, яка говорить мовою сміху. Мовою барвистою, що має безліч відтінків на палітрі мистецтва: від трагічної іронії до веселої буфонади. Але в кожного сатирика усе ж таки власна мова, і кожен автор обирає фарбу, яка йому до душі. І досвідчений читач, не вагаючись, розпізнає твір Булгакова –...
- Фантастичні образи у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Фантастичні образи у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков – письменник із незвичайною долею: основна частина його літературної спадщини стала відома світу тільки через чверть століття після його смерті. При цьому останній його роман – “Майстер і Маргарита” – приніс автору...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які...
- Тривоги за долю людства в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков писав роман майже усе ж’пг-тя – і до самої смерті, переробляв і вдосконалював безліч разів. Ідея книги про візит Сатани до радянської Росії з’явилася в письменника на початку двадцятих років, у 1925 році він написав “Інженера з копитом” (початок “Майстра й Маргарити”), та й уся його подальша творчість пов’язана...
- Добро і зло у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Поки молоді, сильні, бадьорі, не утомлюйтеся робити добро… Якщо в житті є зміст і ціль, то зміст цей і ціль зовсім не в нашому щасті, а в чомусь більше розумному і великому. Робіть добро. А. П. Чехов. Тема добра і зла хвилювала багатьох чудових письменників за всіх часів. Ф. М....
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...
- Понтій Пілат у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Пілат у різних літературних джерелах. 2. Образ Пілата в романі Булгакова. 3. Покарання й прощення прокуратора. Цей герой пішов у безодню, пішов безповоротно, прощений у ніч на неділю син короля-звіздаря, жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї, вершник Понтій Пілат. М. А. Булгаков Римський вершник, правитель Іудеї Понтій Пілат, герой роману М....
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Проблема зіткнення особистості та влади в романі Михайла Булгакова „Майстер і Маргарита” На уроках світової літератури ми познайомились із творчістю російського письменника Михайла Булгакова, відомого своєю неординарністю. Його внесок у літературу був значним. Він першим розкрив тему надприродного. Доказом цьому є його останній роман „Майстер і Маргарита”, який містить багато чого і реалістичного, і надприродного. Цей роман важко зрозуміти і зрозуміти повністю,...