Краса природи в поезії Максима Рильського
Матеріал уроку. Максим Рильський “Цвітуть бузки, садок біліє”.
Мета. Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Максима Рильського; формувати уміння аналізувати віршовані твори, вчити естетично сприймати навколишню дійсність, збагачувати внутрішній світ, поетичне мислення: виховувати спостережливість, уважність.
Обладнання. Портрет поета, збірки його поезій.
Хід уроку
Організаційний момент. Вправи на вдосконалення навичок читання. Робота зі скоромовкою “Равлик”.
Діти вимовляють повільно, швидко, дуже швидко.
Равлик,
Виставляє равлик роги: – Геть з дороги!
Продовж чистомовку.
Ра-ра-ра – починається нова… (гра).
Ро-ро-ро – ми взяли старе… (відро).
Ру-ру-ру – ми продовжуємо… (гру).
Ри-ри-ри – на небі білі… (хмари).
Рі-рі-рі – ми є учні… (мудрі).
Вірш Ганни Чубач.
– Спробуйте повторити вірш з пам’яті.
Рік у рік біля воріт риє нірку чорний кріт.
Рік у рік скриплять ворота: – Рив би ти її навпроти!
– Рипи-скрипи, не рипіть! Рию там, де хочу рить!
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Як парость виноградної
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм життям.
– З чим порівнює автор мову? Чому потрібно полоти бур’ян?
– Хто є автором цих рядків?
– Що вам відомо про Максима Рильського?
Ознайомлення з життям та творчістю поета.
Слово вчителя.
Максим Тадейович Рильський народився 19 березня 1895 року в Києві в родині відомого громадського діяча Тадея Рильського та селянки Меланії Федорівни. Хрещеним батьком був композитор Микола Лисенко.
Батько Максима, Тадей Рильський, був сином багатого польського пана Розеслава Рильського і княжни Трубецької. Будучи освіченою людиною, навчив сина читати та писати. Читав йому Т. Шевченка, О. Пушкіна, А. Міцкевича.
Коли Максимові було 7 років, батько помер, і родина переїхала на батьківщину матері в село Романівну, що на Київщині. Багато часу хлопчик проводив серед розкішної природи села, на берегах Унави, у колі сільських дітей. Але найбільше він товаришував з Яськом Ольшевським. Вони разом довго сиділи над ніркою, куди влітали і звідки вилітали золоті оси: разом з рудим песиком Каквасом ходили на куріпок зі саморобними луками: разом увечері, обнявшись, виспівували на вулиці. Згодом перші враження дитинства знайдуть відображення у творах поета. (Наприклад, у вірші “Дитинство”.)
Максим спершу навчався в домашніх умовах, потім у приватній гімназії в Києві. Деякий час жив і виховувався в родині Лисенків. Будинок композитора виходив на одне подвір’я з будинками, в яких винаймали помешкання Старицькі, Косачі. Щоранку, поспішаючи на навчання. Максим проходив повз вікно Лесі Українки.
Після приватної гімназії навчався в Київському університеті (на медичному, потім на історико-філологічному факультеті), але жодного з них не закінчив. Займався самоосвітою, вивченням мов, музикою.
Дуже рано Максим почав римувати вірші. Коли йому виповнилося 15 років, він був уже автором першої поетичної збірки “На білих островах”.
Майже 10 років вчителював у селах, зокрема й у Романівні. Діти любили його. Він говорив: “Я люблю, коли є в домі діти і коли вночі вони сміються”.
Непросто складалося життя поета. Був тиск і намагання примусити писати на замовлення тодішній владі. Але за будь-яких обставин він зберіг вірність своїм поглядам і переконанням, тому й писав про себе: “На все дивлюся власними очима”.
Максим Рильський людина неймовірної працездатності. Він надрукував 35 книжок поезій, переклав із 13 мов на українську понад 250 000 рядків ліричних творів. Українською мовою заговорили росіяни Пушкін, Некрасов, Лєрмонтов, поляки – Міцкевич, Словацький, французи – Мольєр. Гюго, а також білоруські, вірменські, грузинські поети.
Найулюбленішим місцем для творчості був Голосіївський ліс на околиці Києва, де й він відійшов у вічність. З часом цей парк буде названо на його честь.
Робота над віршем “Цвітуть бузки, садок біліє”.
Максим Рильський написав багато творів для дітей. Сьогодні ми ознайомимось з одним із віршів поета.
Природа для нього завжди була джерелом натхнення. Вона приносила йому радість, заспокоювала. М. Рильський вважав, що прекрасним і важливим засобом виховання дітей є пейзажні твори.
Читання вірша вчителем.
– Послухайте вірш, який захоплює своєю легкістю.
– Яку пору року описує автор? Як ви здогадались? (Бузок цвіте навесні.)
– Чи доводилось вам бачити, як цвіте бузок? Спробуйте описати.
Читання вірша мовчки. Вправи для розвитку техніки читання.
Гра “Хто швидше?” (робота в нарах)
– Знайдіть у тексті рими і запишіть їх у зошит. Яка пара впорається швидше?
– Бузки – пелюстки. | – Гойдає – затихає. |
– Біліє – мріє. | – Крила мила. |
– Блакить – шумить. | – Журавлів спів. |
Гра “Розвідники”.
– Знайдіть і прочитайте прикметники, пов’язані з іменниками.
Руки (милої), вітер (кучерявий), блакить (теплая), співи (хвилясті), казка (давня), спів (хвилястий).
Вправа “Відтвори вірш”.
Запис на дошці (підручники закриті).
У небі… кучерявий
Колише теплую…,
І на… гойдає трави,
І затихає, й… шумить.
Підсумок уроку.
– Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?
– Який вислів М. Рильського ви запам’ятали? (“На все дивлюся власними очима”.)
VII. Домашнє завдання.
Навчитись виразно читати вірш “Цвітуть бузки, садок біліє”. За бажанням намалювати ілюстрацію до нього. Знайти загадку про бузок.
Перегляньте домашню бібліотеку. Знайдіть та прочитайте вірші М. Рильського.