Козацька слава не вмре, не загине
Матеріал уроку. Українська народна пісня “Гей, там на горі Січ іде”.
Мета. Розширити кругозір учнів про козацтво, про мужніх і талановитих гетьманів війська запорізького, про прагнення народу жити вільно; розвивати в них інтерес до історичного минулого власного народу; вдосконалювати техніку читання; виховувати почуття гордості за свій народ.
Обладнання. Аудіозапис пісні “Гей, там на горі Січ іде”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мовна розминка.
1. Складіть прислів’я.
– Знайдіть і прочитайте прислів’я,
2. Складіть вірш.
За Дніпровськими (чим?) (порогами),
За степами, за (якими?) (широкими)
Наші прадіди (що робили?) (жили).
Мали Січ козацьку (яку?) (сильную),
Цінували долю (яку?) (війтую),
Україну свою (яку?) (рідную),
Як зіницю (що робили?) (берегли).
3. Розшифруйте і прочитайте слова.
III. Актуалізація опорних знань.
– Що ви прочитали про князів Київської Русі?
– Про якого князя ви запам’ятали і можете розказати?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
Наш народ має багату скарбницю казок, легенд, переказів, пісень, якими можна
В цих піснях розповідається про важливі події, відомих народних героїв. Найдавніші історичні пісні пов’язані здобою козаччини, оспівують українських козаків-патріотів.
Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах і трубах, але найчастіше – на бандурах і кобзах. За часів козаччини в Україні було багато кобзарів – співців-мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Та навіть незрячими вони зберігали свій бойовий дух і будили його в молодих вояків, прославляючи подвиги героїв.
V. Ознайомлення з піснею “Гей, там на горі Січ іде”.
– Чи знаєте ви козацькі пісні?
– Засвіт встали козаченьки
В похід з полуночі.
Заплакала Марусенька
Свої ясні очі.
– Їхав, їхав козак містом,
Під копитом камінь тріснув.
Раз, два.
Під копитом камінь тріснув.
Раз!
– Ой на горі ячмінь,
А в долині жито.
Прийшла звістка невесела:
Козаченька вбито.
– Стоїть явір над водою,
В воду похилився.
На козака пригодонька,
Козак зажурився.
Засвіт – дуже рано, до сходу сонця.
– В козацьких піснях оспівано непокірність молоді, яка не хотіла закріпачення і вибирала життя, повне тривог і небезпек, але вільне, тому й покидала рідні місця. У козацьких піснях часто йдеться не про вчинки, а про емоції героя.
1. Читання пісні вчителем.
– Який настрій цієї пісні?
– Які події у ній відтворено?
– Розкрийте основну думку пісні.
Козаки, колишні селяни, прийшовши на південь України та побачивши родючі землі, почали займатися землеробством. Вони орали землю, вирощували різні зернові культури: пшеницю, ячмінь, просо. Земля була щедрою і давала гарні врожаї. Козаки зводили житло, займались рибальством, полюванням, бджільництвом, ремісництвом, торгівлею за Дніпровськими порогами, про які згадується у вірші. Поріг – кам’яниста перешкода на річці, де вода, вдаряючись об каміння, кипить, вирує. Місце за порогами Дніпра називали Запорожжям, а козаків – запорожцями.
Свої поселення, щоби захистити від ворогів, козаки огороджували посіченими дерев’яними колодами. Звідси й назва – Січ. Запорізька Січ – фортеця, центральне укріплене поселення козаків, оточене земляним валом, сторожовими баштами. Козаків у Січі не можна було захопити зненацька. Вони розробили чудову систему повідомлення, так звані “фігури”.
2. Читання пісні мовчки.
3. Повторне читання вірша вголос “ланцюжком”. Відповіді на запитання.
– Про кого ви прочитали у пісні?
– Хто такі козаки? Що ви можете про них розповісти?
4. Словникова робота
– Кошовий (отаман) – найвищий військовий чин (очолював Кіш Запорізької Січі, з часом козацьких ватажків стали називати гетьманами).
– Осавул – очолював козацьку розвідку, вибирався на один рік.
– Чотар командир невеликої групи козаків.
– Отаман окрім кошового, були курінні отамани, які очолювали козацькі “курені” (сотні).
5. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
– Опишіть героїв словами з пісні:
– Кошовий – (як той орел степовий).
– Осавул – (твердий хлопець, як той мур).
– Чотарі – (сторожі огневі).
– Отаман – (батьку наш).
6. Фізкультхвилинка.
Козаки голосували,
Шапки догори кидали (руки піднімаємо вгору) –
Кошового вибирали,
Мудрого і сильного (руки до плечей)
Козаченька вільного (руки па пояс і повороти).
Шапки високо летять (руки вгору),
Хлопці голосно шумлять.
Ну, а ми шуміть не будемо,
Все, що знаєм, не забудемо (руки опускаємо).
– А тепер послухаємо аудіозапис пісні і разом заспіваємо.
VI. Підсумок уроку.
– Що запам’ятали найбільше?
– Що вразило вас?
VII. Домашнє завдання.
Виразно читати українську народну пісню “Гей, там на горі Січ іде”.
Підготувати невеличку розповідь про козаків.