Короткий сюжет оповідань Борхеса “Всесвітня історія низькості”

У циклі “Всесвітня Історія низькості” зібрані оповідання про життя вбивць, шахраїв, піратів. Серед них “Хаким з Мерва, фарбар у масці”, Хаким, що згодом одержав прізвисько Пророк Під Покривалом, народився в 736 році Хреста (тобто нашої ери) у місті, що вгасало, Мерв на краю пустелі. Брат батька Хакима навчив його ремеслу фарбаря, “мистецтву нечестивих”, що надихнуло його на єретичні думки. (“Так я псував справжні кольори тварин”.)

Потім Хаким зникає з рідного міста, залишивши в будинку розбиті казани й фарбувальні чани, а

також ширазский ятаган і бронзове дзеркало. Більш ніж через десять років після цього, напередодні початку Рамадана, у воріт караван-сараю на дорозі в Мерв сиділи раби, злиденні, викрадачі верблюдів і м’ясники. Раптом вони побачили, як з надр пустелі з’явилися три фігури, що здалися їм незвичайно високими. Всі три минулі фігурами людськими, але в шедшей посередині була голова бика. Коли фігури наблизилися, люди розглянули, що на особі в того, хто йшов посередині, маска, а двоє інших – сліпі

Вони сліпі, пояснила людина в масці, тому що побачили мою особу. Він назвався Хакимом і розповів, що більше десяти років

тому в його будинок увійшла людина, що, зробивши обмивання й помолясь, відітнув йому голову ятаганом і відніс неї на небо. Там голова його була виявлена Господові, що повелів їй пророчествовать і вклав у неї слова настільки древні, що вони спалювали їхні вуста, що повторювали, і наділив її райським сяйвом, нестерпним для смертних очей, Коли люди на землі визнають нове навчання, лик буде відкритий їм і вони зможуть поклонятися йому, не боячись осліпнути

Возвестив про своєму посланничестве, Хаким призвав людей до священної війни, джихаду, і до мученицької загибелі. Раби, м’ясники, жебрачки, погоничі верблюдів відмовлялися повірити в нього. У когось із постояльців караван-сараю був із собою леопард. Зненацька він вирвався із клітки. Всі, крім пророка в масці і його сліпих супутниках, кинулися бігти. Коли вони повернулися, виявилося, що звір осліп. Побачивши мертві очі звіра, люди впали до ніг Хакима й визнали його надприродну силу

Хаким, що перемінив згодом бичачу маску на четирехслойное покривало білого шовку, що расшли дорогоцінними каменями, зробився надзвичайно популярний у Хорасане. У битвах з халифами-аббасидами військо Пророка Під Покривалом не раз здобувало перемогу. Роль Хакима в боях зводилася до співу молитов, возносимих до божества із хребта рудого верблюда в самій гущавині сутички. Але жодна стріла не торкнулася Пророка. Здавалося, він шукає небезпеки, – якось уночі, зустрівши огидних прокажених, він розцілував їх і обдарив золотом і сріблом. Правління Хаким передоручив сім^-сімом-шести-семи своїм прихильникам. Сам же він був схильний до міркувань і спокою; гарем зі ста чотирнадцяти сліпих жінок призначався для задоволення потреб його божественного тіла

Єретична космогонія Хакима грунтувалася на існуванні якогось примарного Бога, що не має ні імені, ні вигляду. Від нього відбуваються дев’ять тіней, що населили й очолили перше небо. З першого демиургического вінця відбувся другий, теж з ангелами, силами й престолами, а ті, у свою чергу, заснували інше небо, що перебуває нижче. Друге святе збіговисько було відбито в третьому, те – у наступному, і так до 999. Керує ними владика споконвічного неба – тінь тіней інших тіней

Земля, на якій ми живемо, – це просто помилка, недотепна пародія. Дзеркала й дітородіння огидні, тому що множать і зміцнюють цю помилку. Основна чеснота – відраза. Рай і пекло в Хакима були не менш безвідрадні. “У цьому житті, – обіцяє Хаким, – ви терпите борошна одного тіла; але в дусі й у воздаянии – у незліченних тілах”. Рай же представляється місцем, де завжди темно й усюди кам’яні чаші зі святою водою, а блаженство цього раю – “особливе блаженство розставань, зречення й тих, хто спить”.

На п’ятий рік свого пророчого життя Хаким був обложений у Са-наме військами халіфа. Продовольства й воїнів вистачало, вдобавок очікувалася швидка підмога сонму ангелів світла. Раптово по міцності поширився страшний слух. Коли одну з жінок гарему хотіли стратити за перелюбство, вона оголосила, що на правій руці Пророка немає підмізинного пальця, а на інших пальцях немає нігтів

На високій терасі, при яскравому сонці Хаким просив своє божество даровать перемогу. До нього наблизилися два його воєначальники й зірвали з його розшите дорогоцінними каменями Покривало

Усе здригнулися. Лик, що побував на небесах, дійсно вражав белизною – особою білизною плямистої витівки. Брів не було, нижнє віко правого ока відвисало на в’ялу щоку, важке горбкувате гроно з’їло губи, ніс, що розбухнув і приплюснутий, як у лева, Хаким востаннє спробував обдурити навколишніх:

– Ваші мерзенні гріхи не дають вам побачити моє сяйво…

Його не стали слухати й проткнули списами

В. С. Кулагина-Ярцева

Джерело: Всі шедеври світової літератури в короткому викладі. Сюжети й характери. Закордонна Література XX століття. М.: “Олімп”; ТОВ “Видавництво ACT”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


Короткий сюжет оповідань Борхеса “Всесвітня історія низькості”

Categories: Скорочені твори

Links