Коротка характеристика твору “Майстер і Маргарита”

“Майстер і Маргарита” – роман, що утілив роздуми М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини і світу, художника і влади, – роман, в якому дивовижним чином переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – в першу чергу роман про сучасний письменникові світі – це осмислення основ того суспільства, яке створювалося в нашій країні в 30-і роки, що називаються тепер періодом зміцнення культу особи Сталіна; це спроба розібратися в непростому,

суперечливому часі, його процесах. Роман піднімає загальнолюдські, загальносвітові питання. Порівняння булгаківського сюжету з євангельською основою доводить переосмислення письменником біблейських текстів, полеміку з ними. Якщо сюжет Евангелий визначається подіями життя Ісуса, то у Булгакова головною особою, скріплюючої ершалаимские глави, стає прокуратор. У концепції булгаківського роману особливе значення має образ Понтія Пілата. Це складна драматична фігура. Він розумний, не чужий роздумів, людських почуттів, живого співчуття. Поки Иешуа проповідує, що усі люди добрі, Пілат схильний поблажливо
поглядати на це нешкідливе дивацтво. Але ось мова зайшла про верховну владу, і Пілата пронизує гострий страх.

Він ще намагається вести торг зі своєю совістю, пробує схилити Иешуа на компроміс, намагається непомітно підказати рятівні відповіді, але Иешуа не може злукавити. Із-за боязні доносу, боязнь згубити кар’єру Пілат йде проти своїх переконань, проти голосу людяності, проти совісті. “Боягузтво, поза сумнівом, одна з найстрашніших вад”, – чує уві сні Пілат слова Иешуа. “Ні, філософ, я тобі заперечую: це найстрашніша вада”, – несподівано втручається внутрішній голос Пілата і самого автора. Боягузтво – крайнє вираження внутрішньої підлеглості, “несвободи духу”, головна причина подлостей на Землі. І покараний за неї Пілат страшними муками, муками совісті. Тема совісті – одна з центральних у романі.

У московському просторі співіснують два романи – дьяволиада і роман про майстра, розповідь про його творчість, трагедії, любові. Між ершалаимской містерією і московською дьяволиадой виявляється безліч перекличок : мотивів, предметних, словесних.

Образ Воланда у Булгакова, ймовірно, ще більше, ніж Иешуа, далекий від канону і культурно-історичної традиції. Робота Воланда руйнівна – але тільки серед доконаного вже розпаду. Булгаківський сатана не стільки творить зло, скільки виявляє його.

Булгаківський третій роман – про любов, вірність і смерть. Героїв сполучає не просто раптове і вічне почуття, але – книга, справа майстра, яку Маргарита рахує і своїм. Майстер – автор єдиної книги, що втратив після усіх випробувань здатність творити : “У мене більше немає ніяких мріянь і натхнень теж немає… мене зламали, мені нудно… Він мені ненависний, цей роман… я надто багато випробував із-за нього”. Рятує і майстра, і його роман любов Маргарити.

Ієшуа прощає Пілата, як Маргарита пробачила Фріду. І вони йдуть по місячній дорозі, чи то назад, в того, що “пишно розрісся за багато тисяч цих місяців сад”, чи то вперед, в сни Івана Миколайовича Понырева, колишнього поета Бездомного.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Коротка характеристика твору “Майстер і Маргарита”