Коріолан – герой трагедії У. Шекспіра “Коріолан”
Історичним прототипом є Кай Марцій Коріолан – римський полководець, про життя якого збереглися напівлегендарні перекази. У 493 р. до н. е. він, ще будучи юнаків, відзначився при взятті Коріол ®, після чого і став називатися К. У 491 р. був вигнаний з Риму за те, що запропонував під час голоду підвищити ціни на казенний хліб. Спробував помститися Риму, але в останній момент прийняв рішення пощадити місто. Після цього, за однією версією, його вбили прийшли з ним розгнівані вольски, за іншою – він дожив у вигнанні до глибокої старості.
Його біографія
І це губить його – римляни виганяють К., звинувативши в зарозумілості і презирство до народу. Тете з цього приводу зазначив, що Шекспір протиставляє К. нижчі класи, що відмовляються визнавати перевагу кращих представників свого народу. Вигнаний К. в жадобі помсти звертається до своїх недавніх ворогів, Вольська, і йде з ними на Рим. Проте його сім’ї вдається умовити К. відмовитися від задуманого – він відступає і гине від мечів розгніваних вольсків. Шекспір виправдовує героя тим, що він зробив зраду у пристрасному пориві ображеної гордості. К. спокутує цю зраду ціною життя. На думку Томаса Еліота, в образі К. Шекспір доводить до апогею своє трагічне натхнення, виводячи трагедію за межі просто людської жалості.
Трагічний не стільки сам К., скільки його взаємини з людьми. Це трагедія особистості і соціуму. Художня особливість образу К., на відміну від інших трагічних героїв Шекспіра, полягає в тому, що драматург розкриває його характер не шляхом показу внутрішніх переживань, а через взаємодію з оточуючими персонажами. К. у Шекспіра багато в чому схожий з образом Юлія Цезаря. Знаменно, що одному з народних трибунів, непримиренних ворогів К., драматург привласнює ім’я Брута. Але якщо Цезарю протистоять республикански налаштовані патриції, то К. – римський народ, плебс. За влучним висловом Дж. Гольдберга, Юлій Цезар і К. демонструють парадоксальну зв’язок між “демонстрацією сили і силою демонстрації”. Така загостреність проблеми “героя і соціуму” породила безліч суперечливих тлумачень образу К., особливо в XX столітті.
Літературознавці-психоаналітики вважають, що К. – образ чоловіка, психологічно повністю підлеглого впливу матері і, внаслідок цього, ніяк не що може знайти “нормальну” мужність. Це, на їхню думку, штовхає К. на військові подвиги і позбавляє його можливості будь-яких компромісів. К. постає людиною, спраглим звільнитися від чужих впливів і воль, стати самим собою. Однак більшість шекспіроведов вважають, що таке трактування образу К. розходиться з власними шекспірівськими уявленнями про класичних героїв. У російській літературі XIX століття поет А. І. Полежаєв (1805-1838) образу К. присвятив романтичну поему “Коріолан” (1838).
При створенні поеми Полежаєв, мабуть, в якості джерел використовував і біографію Плутарха, і трагедію Шекспіра. Вся поема збудована як романтичне спогад про минуле і безповоротно велич древнього Риму і його героїв. У трактуванні образу К. Полежаєв практично цілком слідує за Шекспіром, проте його ставлення до К., як до романтичного героя, більш співчутливе. У літературі середини XX століття образ К. трактується різко негативно – він постає як свого роду фашистського (в дусі Муссоліні) диктатора. Напр., Т. С. Еліот пише вірш “Коріолан” (1931-1932), у якому малює гротескну картину натовпу, що застигла в метафізичному очікуванні вождя, у якого “ні запитливо в очах”, але який крадькома молить Господа: “Звести, що буду звіщати!” Б. Брехт і К. Ірд навіть вносили зміни в текст театральних постановок, щоб підкреслити негативні риси К. Ю. Гінзбург дорікав К. за те, що його дії визначаються насамперед кодексом слави заради слави, честі заради честі, що він робить подвиги не в ім’я Риму, а в ім’я своєї всепожірающей гордості. Починаючи з 70-х років (театр “нової хвилі”) відбувається “реабілітація” образу К. – в ньому бачать трагедію людини, чужого людям, серед яких він знаходиться, чужого часу й простору, в яких він живе.
Відповідальним за трагедію визнається не тільки сам К., але і соціум, який відповідальний за долю індивіда, за те, якою мірою він може реалізувати свої “божественні потенції” (М. А. Барг).
Схожі твори:
- Герой трагедії У. Шекспіра “Тимон Афінський” Історичним прототипом Тимон Афінський з’явився Тимон, що жив в Афінах у період Пелопонесских війн (431-404 р. до н. е.), про яке згадує Плутарх в “Порівняльних життєписах” у біографіях Марка Антонія й Алкивиада. За свідченням Плутарха, Т. не був багатою людиною; відчуваючи потребу, вона звернувся до друзів по допомогу, одержав відмову...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Ричард III” Історичним прототипом є герцог Глостер (1452-1485), англійський король Ричард III (з 1483 по 1485) з династії Иорков. Історія Ричарда Глостера – одна із самих драматичних у що тривала 40 років боротьбі за англійський престол, що ввійшов в історію як Війна Червоної й Білої троянди, династій Ланкастеров і Иорков – послужила...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Антоній і Клеопатра” Антоній фігурував серед персонажів першої “римської” трагедії Шекспіра “Юлій Цезар”, але спритний демагог, що мистецьки грав на страстях юрби, не має майже нічого загального з безтурботним і великодушним полководцем другої п’єси, хоча в обох випадках джерелом послужили “Порівняльні життєписи” Плутарха. Деякі деталі свідомо змінені: так, у Плутарха “гульвісу й п’яницю”...
- Герой трагедії У. Шекспіра “Отелло” Являючи собою досить точне перекладання новели Джиральди Чинтио “Венеціанський Мавр” з його збірника “Сто оповідань” (1566), що стала відомої Шекспірові, як видно, у чиїм те переказі або в не англійському перекладі, що дійшов до нас (італійської мови Шекспір не знав), трагедія Шекспіра проте в головному кардинально відрізняється від свого першоджерела...
- Лір герой трагедії У. Шекспіра “Король Лір” Сказання про короля Ліра та його дочок належать до числа найдавніших переказів-легенд Британії. Вперше їх літературна обробка зроблена англійською літописцем Джеффрі Монмутского в його латинської “Історії Британії” (1135). Згодом переказ легенди, вже по-англійськи, зустрічається в багатьох віршованих хроніках: від поеми Лайамона “Брут” (бл. 1200) до знаменитих “Хронік” Р. Холін-шеда (1577),...
- Вічні трагедії людства (За трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світу, в якому панували феодальна темрява і жорстокість, і нового світла, яким керують згубні пристрасті і сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово втрачали віру в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій...
- Вічні трагедії людства (По трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світла, у якому панували феодальна темрява й жорстокість, і нового світла, яким керують пагубні пристрасті й сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово зневірялися в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій зміні...
- Вічна тема любові в трагедії В. Шекспіра “Ромео і Джульетта” Нет повести печальнее на свете, Чем повесть о Ромео и Джульєтте. В. Шекспір Знаменита трагедія В. Шекспіра “Ромео і Джульєтта” уперше була поставлена 1595 року. Пройшли сторіччя, але й сьогодні, як у часи Шекспіра, ця “сумна повість” змушує тріпотіти серця, як продовжує хвилювати нас ця вічна тема – тема трагічно...
- Головні образи трагедії В. Шекспіра “Гамлет” “Гамлет” – один з найвагоміших творів світової літератури за всі часи її існування. Система образів, майстерно вибудувана автором, дозволяє якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо зрозуміти, що кожен з образів, змальованих у творі, далеко не однозначний. І справді – обговорюючи в класі трагедію “Гамлет”, у нас виникали...
- Конфлікт забобонів у трагедії Вільяма Шекспіра “Ромео й Джульетта” Вільям Шекспір – представник епохи Відродження, коли думки й почуття людини наповнювалися новими ідеями. Але в ту жорстоку епоху гуманістичним ідеям Відродження не призначено було перемогти, і Шекспір з гіркотою відчував це. У своїх п’єсах він зображує зіткнення ідеалів Відродження з дійсністю, і фарби цих п’єс стають похмуріше. У Творчості...
- “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” “Шекспірівське питання” у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Датський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І нелише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну карміну життя, долі багатьох людей, порушив складні...
- Життя та творчий шлях Вільяма Шекспіра Нечисленність вірогідних свідчень про життя В. Шекспіра. Вірогідних свідчень, за винятком найважливіших дат і фактів життя В. Шекспіра, дуже мало. Образ митця складався переважно з переказів та легенд. Дитячі та юнацькі роки В. Шекспіра, Народився у місті Стретфорді-на-Ейвоні 23 квітня 1564 р. Батько був хліборобом, пізніше торговцем, власником чинбарні. До...
- Вічна тема любові в трагедії В. Шекспіра “Ромео і Джульєтта” І. Запозичення сюжету трагедії “Ромео і Джульєтта” та нова трактовка італійської легенди В. Шекспіром. (В основі трагедії “Ромео і Джульєтта” – відомий сюжет давньої легенди, який використовували до Шекспіра англієць Артур Брук та італієць Маттео Банделло. На відміну від попередників, В. Шекспір створив гімн коханню.) ІІ. Тема трагедії – всеперемагаюча...
- Проблеми кохання і щастя у трагедії Вільяма Шекспіра “Ромео і Джульєтта” Англійський драматург, поет, який створив всесвітньо відомі сонети (1593-1600), драматичні твори: “Ромео і Джульєтта” (1594), “Гамлет” (1601), “Отелло” (1604), “Король Лір” (1606), хроніки, комедії. Усього Шекспір написав 37 п’єс, 154 сонети. Шекспір не вигадував сюжети своїх п’єс, він їх запозичав: з давніх історичних хронік, з п’єс попередників, з італійських новел....
- Шекспірівське питання у трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет, принц Данський” Серед творів класика англійської драматургії Вільяма Шекспіра найвизначнішою визнано його трагедію “Гамлет”. І не лише у його доробку: глибина змісту цієї п’єси дозволила посісти їй місце серед найкращих творів світової драматургії взагалі. Шекспір зобразив складну картину життя, долі багатьох людей, порушив складні філософські та моральні питання. Відкритя людиною для себе...
- Роль пророкувань у трагедії У. Шекспіра “Макбет” 1. Образи трьох відьом і їхнє значення. 2. Мотив пророкування. 2. Ігровий характер останніх пророкувань. Забувши про мудрість, честь і сором, Він страх, долю й смерть знехтує, И загибель чекає його, як усіх, Хто занадто вірить у свій успіх. В. Шекспір Безсумнівно, що пророкування в трагедії У. Шекспіра “Макбет” не...
- Вічні проблеми добра і зла в трагедії Вільяма Шекспіра “Гамлет” На початку XVII століття зіткнення світу, в якому панують “сила золота і згубні пристрасті”, зі старим світом жорстокого феодального насильства похитнули світлу віру гуманістів у торжество добра, людяності, честі. Саме в ті часи англійський драматург Вільям Шекспір створює свій найбільш філософський і найпроблемніший твір – трагедію “Гамлет”. Принц Гамлет, головний...
- Співвідношення помсти й справедливості в трагедії У. Шекспіра “Гамлет” 1. Джерела сюжету. 2. Християнські і язичеські погляди на помсту й справедливість. 3. Зміст трагедії В. Шекспіра. Ви чули, що сказано:”око за око, і зуб за зуб”. Євангеліє від Матфея Сюжет трагедії У. Шекспіра “Гамлет” древен, як мир: узурпатор убиває шляхетного правителя й захоплює владу над країною, а синові вбитого...
- Відповіді до драми Вільяма Шекспіра “Ромео та Джульєтта”? 1. Що лягло в основу сюжету драми Вільяма Шекспіра “Ромео та Джульєтта”? Відповідь: Старовинна легенда XІV ст. 2. У якому місті розгортаються події, описані в трагедії “Ромео та Джульєтта”? У місті Верона. 3. На фоні Відповідь: тлі якого основного конфлікту змальовуються події драми “Рсмео та Джульєтта”? Відповідь: На фоні ворожнечі...
- Філософська проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЗЛЕТ ЛЮДСЬКОГО ДУХУ В ЛІТЕРАТУРІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ УРОК № 65 Тема. Філософська проблематика трагедії Шекспіра “Гамлет” Мета: визначити філософські проблеми, порушені в трагедії “Гамлет”; проаналізувати інсценовані уривки; встановлювати міжпредметні зв’язки; розвивати творчі здібності; виховувати високі моральні якості. Обладнання: реквізит для інсценування; тексти...