КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ
ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ
Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ
До теми “Творчість письменників Б. Брехта, А. Камю, Е. Хемінгуея”
1. Кого дослідники вважають засновником епічного театру?
2. У чому сутність ефекту “очуження” Б. Брехта?
Митець позбавляє вже відоме явище його звичності, побутової заяложеності. Показує його в несподіваному ракурсі.
3. Визначте жанр п’єси Б. Брехта “Життя Галілея”.
4. Яка проблема в драмі “Життя Галілея” головна?
5.
Сутність людського буття, доцільність змін одних часів іншими, поступального руху людства від старих знань до нових, від незнання до знання; проблема людини, яка будь-що мусить залишатися людиною.
6. У чому новаторство Б. Брехта щодо конфлікту п’єси?
Брехт створив принципово новий тип конфлікту, поклавши в основу кожної з п’єс певну філософську проблему.
7. У чому новаторство прози Е. Хемінгуея?
Лаконізм і відвертість оповіді, “телеграфний стиль”; “принцип айсберга”, широке використання прийомів монтажу, можливості
8. Дайте характеристику художнього світу Е. Хемінгуея.
Тема “втраченого покоління”, антивоєнний пафос, настрої недовіри до патетики, будь-яких піднесених слів; відтворення екзистенційної ситуації, за умов якої людина проходить головне моральне випробовування; трагічне переживання скінченності буття й пов’язана з ним тема насолодження радощами життя й природою; “герой кодексу” бореться зі “злою долею” й при цьому діє “за правилами гри”, що передбачають збереження честі, гідності, здатності до дружби і любові; змалювання ситуації внутрішньої перемоги людини навіть за умови зовнішньої її поразки, тема непереможності особистості; зміна “опису” “показом”, економічність, лаконічність, достеменність художнього зображення, суха. манера письма.
9. Кого літературознавці називають “героями кодексу” ?
Персонажі Хемінгуея незалежні, залишаються твердими, не поступаються жадобі і наживі, зберігають власну гідність і достоїнство. Герої не аналізують життєвих обставин, а діють у них. Вони чесні, хоробрі, душевно щедрі, мають певні усталені правила поведінки, яким ніколи не зраджують. Вони живуть за принципами: над усе цінити особисту незалежність, свободу, йти назустріч небезпеці і не боятися смерті. Ці герої покликані захищати слабких, боротися за свої ідеї та переконання, бути вірними і відданими у дружбі та коханні, ніколи не скаржитись і не чекати на жалість. їх девіз – жити!
10. Дайте визначення екзистенціалізму.
Екзистенціалізм (від лат. “існування”) – модерністська течія в літературі. Виникла перед другою світовою війною. Характерні риси – суб’єктивізм, індивідуалізм, песимізм, етичне заперечення будь-якого насильства. Представники: Г. Марсель, Ж. П. Сартр, С. де Бовуар, А. Камю.
11. Визначте тематику творів А. Камю.
Відчуженість людини, її приреченість, свобода і право, “сторонність” та абсурдність людського буття. Абсурд – це ясний розум, можливе відкриття змісту життя як спілкування, єднання людей у боротьбі проти зла.
12. Чому один з найкращих творів Камю, який завжди об’єктивно і суб’єктивно утверджував життя, присвячений чумі, яка пов’язана зі смертю?
Філософія Камю об’єктивно і суб’єктивно утверджує життя. Трагічна особливість життя саме і полягає в тому, що воно закінчується смертю. Але смерть може бути різною, і це, власне, є однією з причин, чому оранці не радіють із того, що врятувалися від чуми.
13. Визначте проблематику роману Камю “Чума”.
Світ – абсурдний, у ньому панує зло. Але людина, щоб бути гідною звання людини, мусить не підкорятися злу, незважаючи на його одвічність. У будь-яких умовах, навіть у разі загального краху людина мусить виконувати свої обов’язки, робити те, що потрібно робити, залишатися вірною людському в собі; мусить протистояти злу навіть у тому разі, коли немає ніякої перспективи і ніякої надії. Солідарність, що виникає у процесі боротьби, душевна близькість людей залишається абсолютною цінністю навіть тоді, коли історично ні до чого не веде. Солідарність зміцнює і звеличує все найкраще в людині. Люди швидше добрі, ніж злі.
14. Які життєві враження лягли в основу роману Камю “Чума”?
Філософський роман-притча “Чума” (1947) написаний під враженням фашистської окупації і руху Опору.
15. У чому полягає сенс перестороги Камю в романі ” Чума” ?
Переможні вигуки обранців супроводжуються сумнівами Ріє, який “згадав, що будь-яка радість – під загрозою… бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години”.