ІВАН ФРАНКО “ЛИС МИКИТА” (уривок)
II семестр
ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ
СКРИНЬКА КАЗОК УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ
Урок 114. ІВАН ФРАНКО “ЛИС МИКИТА” (уривок)
Мета: дати учням поняття “авторські (літературні) казки”; вчити їх аналізувати зміст твору, давати характеристики героям; розвивати техніку читання; формувати вміння працювати в колективі та самостійно.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
– Насупитись, як сердита людина, осіння хмара;
– посміхнутись, як кіт на сонці, як саме сонечко;
– позлитись, як два цапки на мосту;
– злякатись, як Маша, що
– втомитись, як дід, що тягнув ріпку;
– погарчати, як гарчить Сірко на вовка тощо.
Казав казку – казочку,
Приказку – приказочку!
Косарикам – косарям,
Казкарикам – казкарям.
Ато-ато-ато – чистомовок є багато.
Ті-ті-ті – та найкращі будуть ті,
Ята-ята-ята – що поможуть вам, малята,
Ув-ув-ув – ротик щоб слухняним був!
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні відповідають на запитання рубрики “Повтори і пригадай” (с. 136).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Гра “Відгадайте казочку”
– Молодці, діти! Я бачу, ви знаєте ці казочки. А хто їх придумав? (Діти: “Ми не знаємо автора”.)
– Правильно. У цих казочках немає одного автора, адже йшли вони до нас із давніх-давен, переказувалися від одного покоління до іншого. І тому вони мають одну назву: народні.
– А сьогодні ми почнемо ознайомлення з казками, в яких автор відомий. Ці казки називаються літературними, або авторськими.
Давайте повторимо і запам’ятаємо ці назви. (Діти декілька разів повторюють, запам’ятовують терміни.)
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1) Вступна бесіда.
– Казочка, з якою ми ознайомимось сьогодні, називається “Лис Микита”.
– Що ви знаєте про лисицю, її повадки, поведінку? (Демонстрування малюнка лисиці.)
– У яких казочках ви зустрічалися із нею?
– Автор цієї казки – І. Я. Франко.
2) Читання учнями тексту про І. Я. Франка.
3) Читання казки учнями мовчки.
– Назвіть персонажів прочитаної казки.
4) Словникова робота.
Леститися – ніжно горнутися, виявляти ласку до кого-небудь.
Шарпнула – тягти кого-, що-небудь посмиком; різко, рвучко смикати за щось.
Вовтузитися – не сидіти спокійно; соватися.
5) Читання казки учнями “ланцюжком”.
– Де Вовчиця зустріла Лиса?
– Що він робив?
– Яким автор зобразив Лиса і Вовчицю?
– Чим закінчилася риболовля для Вовчиці?
– Пригадайте українську народну казку, до якої подібний твір Івана Франка.
– Розгляньте малюнок до казки.
– Яким зображено Лиса?
6) Читання казки учнями за особами.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ви дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.)
– З якою казкою ви ознайомилися?
– Чого вона вас навчила?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати та переказувати казку “Лис Микита”.
За бажанням проілюструвати казку.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 114
– Сидів він на віконечку,
Як маленьке сонечко.
Від діда з бабусею утік,
Побіг у ліс і раптом зник. (“Колобок”)
– Знесла яєчко золоте,
Зраділи дуже дід і баба.
Ви, діти, знаєте її –
Та це ж… (“Курочка Ряба”)
– В охайненькій хатині
Голосистий півник жив,
І від рання до смеркання
Працювати він любив.
Ще жили з ним мишенята,
Круть і Верть їх звали.
Цілий день ледачі,
У полі стрибали.
До роботи не охочі,
А як їсти – тут як тут.
Пригадайте, милі діти,
Як цю казочку зовуть? (“Колосок”)
– Із якої казки я,
Бичок-третячок?
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. (“Солом’яний бичок”)