Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Іван Бунін Антонівські яблука
Іван Бунін Антонівські яблука
Іван Бунін
Антонівські яблука
Перекладач: Л. Смілянський
I
…Пригадується мені рання ясна осінь. Серпень був з теплими дощиками, – наче навмисне для сівби, – з дощиками саме в пору, у середині серпня, проти празника Лаврентія. А “осінь і зима добре живуть, коли на Лаврентія вода тиха й дощик”. Потім на бабине літо павутиння багато сіло на поля. Це теж на добре: “Багато павутиння на бабине літо – осінь добра…” Пам’ятаю ранній, свіжий, тихий ранок… Пам’ятаю великий, увесь золотий, підсохлий і поріділий сад,
– Давай, їж досхочу, – що поробиш! На зливання усі мед п’ють.
I прохолодну ранкову тишу порушує тільки сите квоктання дроздів на кораловій горобині в гущавині саду, голоси та лункий стукіт яблук, коли насипають їх у мірки й діжки. Крізь поріділий сад далеко видно дорогу до великого намету, усіяну соломою, і сам намет, біля якого міщани завели за літо ціле хазяйство. Усюди міцно пахне яблуками, тут – особливо. У наметі покладені постелі, стоїть одноствольна рушниця, позеленілий самовар, у куточку – посуд. Коло намету порозкидані рогожі, ящики, усякі розтріпані пожитки, викопано земляну пічку. Опівдні на ній вариться чудовий куліш із салом, увечері гріється самовар, і по саду, між деревами, стелеться довгою смугою голубуватий дим. У святкові ж дні коло намету – цілий ярмарок, і за деревами щохвилини мигтить червоне вбрання. Юрмляться меткі дівки-однодвірки в сарафанах, від яких чути гострий запах фарби, приходять “панські” у своїх гарних і грубих, дикунських костюмах, молода старостиха, вагітна, з широким сонним обличчям і важка, як холмогірська корова. На голові в неї “роги”, – коси викладено обабіч маківки і покрито кількома хустками так, що голова здається величезною; ноги, у полуботках з підківками, стоять тупо й міцно; без-рукавка – плісова, фартушина довга, а паньова – чорно-лілова зі смугами цеглистого кольору й обкладена по подолу широким золотим “прозументом”…
– Хазяйська молодичка! – каже про неї міщанин, похитуючи головою. – Переводяться тепер такі…
А хлопчаки в білих сорочках із сирового полотна і в коротеньких штанцях, з білими невкритими головами, усе підходять. Ідуть удвох, утрьох, дрібно ступаючи босими ніжками, і скоса позирають на кудлату вівчарку, прив’язану до яблуні. Купує, звичайно, один, бо й купівлі тієї на копійку чи на яйце, але покупців багато, торгівля йде жваво, і сухотний міщанин у довгому сурдуті й рудих чоботях веселий. Разом із братом, гаркавим, жвавим напівідіотом, який живе у нього “з ласки”, він торгує з жартами, примовками і навіть часом “утне” на гармонії. I до вечора в саду юрмиться народ, чути коло намету сміх та гомін, а часом і гупання танцю…
На ясну ніч стає холодно і росяно. Надихавшись на току житнім ароматом нової соломи й полови, бадьоро простуєш додому на вечерю повз садовий вал. Голоси на селі чи рипіння воріт лунають у холодному надвечір’ї незвичайно чітко. Смеркає. I ось іще запах: у саду – вогнище і міцно пахне димом вишневих гілляк. У темряві, у глибині саду – казкове видовище: ніби в куточку пекла палає коло намету багряне полум’я, оточене мороком, і чиїсь чорні, ніби вирізані з чорного дерева силуети рухаються навколо багаття, а тим часом велетенські тіні від них блукають по яблунях. То на все дерево ляже чорна рука в кілька аршин, то чітко вималюються дві ноги – два чорні стовпи. I раптом усе це майне з яблуні – і тінь упаде на всю алею, від намету до самої хвіртки…
Пізньої ночі, коли на селі згаснуть вогні, коли на небі вже високо блищить діамантове семизір’я Волосожара, ще раз проскочиш до саду. Шарудячи сухим листям, як сліпий, дістанешся до намету. Тут на галявинці трохи видніш, а над головою біліє Чумацький Шлях.
– Це ви, паничу?-тихо озивається хтось із темряви.
– Я. А ви ще не спите, Миколо?
– Нам ніяк не можна спати. А вже, мабуть, пізно? Он, здається, пасажирський поїзд іде…
Довго прислухаємось і розрізняємо, ніби дрижить земля. Дрож переходить у шум, росте, і от, наче вже за самим садом, прискорено вибивають гучний такт колеса: з гуркотом і стукотом мчить поїзд… ближче, ближче, усе голосніш і лютіш… I раптом починає тихшати, заглухати, немов увіходячи в землю…
– А де у вас рушниця, Миколо?
– А ось, біля ящика.
Підкинеш догори важку, як лом, одностволку, і за одним махом стрельнеш. Багряне полум’я з оглушливим тріском блисне до неба, осліпить на мить і погасить зірки, а бадьора луна кільцем гримне й розкотиться небокраєм, далеко-далеко завмираючи в чистому й чуткому повітрі.
– Ух, здорово! – скаже міщанин. – Полякайте, полякайте, паничу, бо просто лихо. Знову всю дулю на валу обтрусили…
А чорне небо креслять вогнистими смужками падучі зірки. Довго дивишся в його темно-синю глибінь, сповнену сузір’ями, поки не попливе земля з-під ніг. Тоді стрепенешся і, ховаючи руки в рукави, швидко побіжиш алеєю додому… Як холодно, росяно, і як хороше жити на світі!
II
“Наливна антонівка,- на веселий рік”. Селянам ведеться добре, якщо антонівка вродила: це і хліб уродив… Пригадується мені врожайний рік.
Рано-вранці, коли ще співають півні і по-чорному куряться хати, розчиниш, бувало, навстіж вікно в прохолодний сад, виповнений лілуватим туманом, крізь який яскраво блищить де-не-де ранкове сонце, і не втримаєшся – накажеш скоріше сідлати коня, а сам побіжиш купатись на став. Дрібне листя майже все облетіло з прибережних верб, і гілля наскрізь просвічується на блакитному небі. Вода під вербами стала прозора, крижана і ніби важка. Вона миттю проганяє нічні лінощі, і, вмившись та поснідавши в челядні з робітниками гарячою картоплею і чорним хлібом з дрібковою сирою сіллю, з насолодою відчуваєш під собою слизьку шкіру сідла, їдучи Виселками на полювання. Осінь – пора храмових свят, і народ у цей час прибраний, задоволений, вигляд села зовсім не той, що іншої пори. Коли ж рік урожайний, і на токах височить ціле золоте місто, а на річці дзвінко й пронизливо гелгочуть уранці гуси, так на селі й зовсім непогано. До того ж наші Виселки з давніх-давен, ще з часів діда, славились “багатством”. Діди й баби жили у Виселках дуже довго, – перша ознака багатого села, – і були всі високі, великі і білі, як молоко. Тільки й чути було: “А що, – от Гафія вісімдесят три рочки одмахала!” – чи розмови на зразок:
– I коли це ти вмреш, Панкрате? Певно, тобі років із сто буде?
– Як зволите казати, батечку?
– Скільки тобі років, питаю!
– А не знаю, батечку.
– Таж Платона Аполлоновича пам’ятаєш?
– Аякже, батечку, – ясно пам’ятаю.
– Ну от, бачиш. Тобі, виходить, ніяк не менше ста.
Старий, що стоїть перед паном витягнувшись, покірливо й винувато посміхається. Що ж, мовляв, робити, – винуватий, зажився. I він, можливо, ще довше зажився б, якби не об’ївся в Петрівку цибулі.
Пам’ятаю я й стару його. Усе ото сидить на ослінчику, на ганку, зігнувшись, трясучи головою, задихаючись і тримаючись за ослінчик руками, – усе про щось думає. “Про добро своє, мабуть”, – казали жінки, бо “добра” в неї в скринях було і справді багато. А вона ніби й не чує; спідсліпа дивиться кудись удалину з-під сумовито піднятих брів, трясе головою і немов силкується згадати щось. На зріст була велика і вся якась темна. Паньова – ледве чи не минулого століття, постоли, як у небіжчика, шия жовта і висохла, сорочка з каніфасовими клинцями завжди біла-біла, – “зовсім хоч у труну клади”. А біля ганку великий камінь лежав: сама купила собі на могилу, так само, як і намітку,- чудова намітка, з ангелами, з хрестами і з молитвою, надрукованою на крайках.
Личили старим і двори у Виселках: цегляні, ще діди збудували. А в заможних селян – у Савелія, у Гната, в Андрона – хати у два-три зруби, тому що ділитись у Виселках ще не було моди. У таких сім’ях розводили бджіл, пишались огирем-битюгом сивозалізного кольору і додержували ладу на садибах. На токах темніли густі й буйні конопельники, стояли клуні й стодоли, укриті під гребінку, у сарайчиках і коморах були залізні двері, за якими зберігали полотно, прядки, нові кожухи, цяцьковану збрую, мірки, оковані мідними обручами. На воротях і на санках були випалені хрести. I, пам’ятаю, мені часом здавалось дуже привабливим бути селянином.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Антонівські яблука характеристика образу оповідача Оповідач – “я” письменника, багато в чому схоже з ліричним героєм в поезії Бунина. “Антонівські яблука” – символ Росії, що відходить в минуле, подібний до чехівського “Вишневого саду” : “Пам’ятаю великий, увесь золотий сад, що підсохнув і поріділий, пам’ятаю кленові алеї, тонкий аромат опалого листя і – запах антонівських яблук,...
- Для позакласного читання “Антонівські яблука” (частина друга) Останніми роками одне підтримувало гаснучий дух поміщиків – полювання. Колись такі маєтки, як Ганни Герасимівни, були не дивина. Були маєтки з величезними садибами, з садом на двадцять десятин, ці маєтки хоч і руйнувалися, протеше жили на широку ногу. Правда, збереглися деякі з таких садиб ще й досі, але в них...
- Бунін Іван Легке дихання (скорочено) На кладовищі, над свіжим глиняним насипом стоїть новий хрест, важкий і гладкий. У сірі дні квітня вітер видзвонює порцеляновим вінком біля підніжжя хреста. У нього вправлений великий опуклий порцеляновий медальйон – портрет гімназистки з радісними живими очима. Це Оля Мещерська. Дівчинкою вона нічим не виділялася серед натовпу коричньових гімназичних сукеньок:...
- Іван Олексійович Бунін: віхи життєвого шляху Іван Олексійович Бунін народився 10 (22) жовтня 1870 року у Воронежі в сім’ї орловських поміщиків Олексія Миколайовича та Людмили Олександрівни Буніна. Через чотири роки його батьки разом з дітьми переїхали в свій маєток Озерки на хуторі Бутирки Єлецького повіту Орловської губернії, де пройшло дитинство майбутнього письменника. Початкову освіту Бунін отримав...
- БУНІН, Іван Олексійович (1870 – 1953) БУНІН, Іван Олексійович (Бунин, Иван Алексеевич – 22.10.1870, Воронеж – 8.11. 1953, Париж) – російський письменник. У російській літературі XX ст. Бунін належить видатне місце. Він був чудовим прозаїком і витонченим ліриком. Загибель дворянських садиб, розпад суспільних зв’язків – провідна тема багатьох творів письменника, і розкривається вона...
- Відкриття кохання (за оповіданнями Івана Буніна) ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН Відкриття кохання (за оповіданнями І. О. Буніна) І. О. Бунін багато писав про кохання, його трагедії і рідкісні миттєвості дійсного щастя. Ці твори відзначені надзвичайною поетизацією людського почуття, у них розкрилися чудесний талант письменника, його спроможність проникати в інтимні глибини серця, з їх незвіданими...
- Іван Олексійович Бунін (1870-1953) Іван Олексійович Бунін – видатний російський письменник, нагороджений Пушкінськими преміями, почесний академік Російської Академії наук, поет і прозаїк, автор оповідань, повістей, збірок віршів, перекладач. Іван Олексійович Бунін народився 23 жовтня 1870 року в місті Воронежі у старовинній зубожілій родині поміщиків. Походив майбутній письменник з найдавнішого дворянського роду, до якого належали...
- Поетичне слово І. О. Буніна ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН Поетичне слово І. О. Буніна Поезія Івана Олексійовича Буніна, одного з найвидатніших майстрів літератури XX століття, являє приклад прямування російської лірики до опанування новими художніми стилями. Для творчості Івана Буніна характерно те, що він ніколи не поривав внутрішніх зв’язків з Росією, жив і творив...
- Бунін Іван Олексійович: майстер російської реалістичної прози И. А. Бунін є одним з найбільших майстрів російської реалістичної прози й видатним поетом. У пору творчого розквіту письменник-реаліст правдиво відбив темряву й відсталість старого села, створив багато своєрідних, що запам’ятовуються характерів російських селян. Проникливий погляд художника бачив неминуче руйнування й запустіння “дворянських гнізд”, настання буржуазних відносин, що проникали в...
- Незабутнє у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН “Незабутнє” у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” Друга світова війна застала Буніна в Парижі. Бідність, байдужість видавництв важко переносилися Іваном Олексійовичем. От як він сам говорить про це: “Живу, звичайно, дуже і дуже погано – самотність, голод, холод і страшна бідність…” Єдине,...
- Оповідання І. О. Буніна “Антоновські яблука” В основу оповідання І. О. Буніна “Антоновські яблука” лягли враження від відвідування Буніним маєтку свого брата. Добуток заслужено вважається вершиною стилю письменника. Оповідання неодноразово перероблялося, синтаксичні періоди скорочувалися, убиралися деякі подробиці, що характеризують дворянсько-садибний світ, що йде в минуле, вигострювалися фрази. Оповідання починається описом ранньої погожої осені. “Пам’ятаю ранній, свіжий,...
- Книга, що змусила мене по-новому подивитися на світ, на самого себе (за романом Буніна “Життя Арсеньєва”) ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН Книга, що змусила мене по-новому подивитися на світ, на самого себе (за романом І. О. Буніна “Життя Арсеньєва”) Як не сумно в цьому незрозумілому світі, Він усе ж прекрасний, і нам усе-таки Пристрасно хочеться бути щасливими І любити один одного. І. Бунін. Життя Арсеньєва...
- Сюжет і мотиви оповідання Буніна “Антоновські яблука” Автор-Оповідач згадує недавнє минуле. Йому пригадується рання погожа осінь, весь золотий, підсохлий і поріділий сад, тонкий аромат опалого листя й запах антонівських яблук: садівники насипають яблука на вози, щоб відправити їх у місто. Пізно вночі, вибігши в сад і поговоривши зі сторожами, що охороняють сад,, він дивиться в темно-синю глибину...
- Як міняється образ автора-оповідача в оповіданні Антоновські яблука? Одна з особливостей художньої манери Буніна – ліричність його прози. У багатьох оповіданнях письменника головним є не сюжет, а відверте вираження авторських почуттів стосовно героїв і подій. У таких добутках скріпним елементом тексту стає не тільки послідовність подій, але й почуття автора – його думки, спогаду, асоціації. “Антоновські яблука” –...
- Короткий сюжет оповідання Буніна “Антоновські яблука” Опис рідної природи займає особливе місце у творчості І. А. Буніна. Його дитинство пройшло серед орловських лісів і полів, і краса російського краю – те яскрав, помітна, те скромна й сумна – назавжди скорила серце письменника Оповідання “Антоновські яблука” – одне із самих ліричних і поетичних творів Буніна. Його можна...
- Подвиги геракла. Золоті яблука гесперид На західному краї землі, в Океану, де день сходився з Ніччю, жили прекрасноголосие німфи геспериди. Їхній божественний спів чули лише Атлант, що тримав на плечах небесний звід так душі мертвих, що сумно сходили в підземний мир. Гуляли німфи в чудесному саду, де росло дерево, що змінювало до землі важкі галузі....
- Переказ оповідання Буніна Антоновські яблука – Глава четверта Запах антонівських яблук зникає з поміщицьких садиб. Ці дні були так недавно, а меж тим мені здається, що з тих пор пройшло ледве не ціле сторіччя. Перемерли старі у Висілках, умерла Ганна Герасимівна, застрелився Арсеній Семенич… Наступає царство дрібнопомісних, збіднілих до жебрання. Але гарна й це злидарське дрібнопомісне життя! От...
- Тургенєв і Бунін покоління однієї епохи Поезія Івана Олексійовича Буніна, одного з найбільш видатних майстрів літератури XX століття, являє приклад руху російської лірики до освоєння нових художніх стилів. Для творчості Івана Буніна характерно те, що він ніколи не поривав внутрішніх зв’язків з Росією, жив і затворів з любов’ю до неї. Дитинство і юність Буніна пройшли на...
- Художні особливості оповідання И. А. Буніна “Антоновські яблука” Бунін належить до останнього покоління письменників із дворянської садиби, що тісно пов’язана із природою центральної смуги Росії. “Так знати й любити природу, як уміє И. А. Бунін, мало хто вміє”, – писав Олександр Блок в 1907 році. Недарма Пушкінська премія в 1903 році була присуджена Буніну за збірник віршів “Листопад”,...
- И. А. Бунін. Життя й творчість 1. Дитинство і юність. Перші публікації. 2. Сімейне життя й творчість Буніна. 3. Емігрантський період. Нобелівська премія 4. Значення творчості Буніна в літературі. Хіба можемо ми забути Батьківщину? Може людина забути Батьківщину? Вона – у душі. Я дуже росіянин людина Це з роками не пропадає. И. А. Бунін И. А....