Історія Франчески та Паоло в творі Данте “Божественна комедія”
Данте Аліг’єрі був сином свого часу, і тому в його творі відбилися моральні переконання людини середньовіччя. Отож, зображуючи дев’ять кіл “Пекла”, він вміщує туди тих, хто, на його погляд, завинив перед Богом, людьми, собою. В одному з таких кіл поет показує грішників, які захоплювалися чуттєвою любов’ю. Автор емоційно переконливо змальовує саму атмосферу, де, здається, тріпоче саме повітря. Тут немає світла й чується плач. Сюди вмішує поет Семіраміду, Клеопатру, Єлену, Ахіллеса та інших. Але серед них найбільше вразила Данте історія
Дівчина була віддана заміж проти волі й прихильності серця. Але ж у неї одне життя, в якому вона лише хотіла бути бодай трохи щасливою. Про чистий і залюблений характер стосунків Паоло й Франчески свідчить розповідь Франчески. Паоло був молодшим братом її чоловіка.
Як в полум’ї жадоби голуби У рідні гнізда між зелені крони Летять на крилах спільної судьби, – Вони удвох з оточення Дізони.
Зображуючи історію двох закоханих, Данте виступає з позиції гуманізму: надовго випередивши свій час, він проголошує право людини бути щасливою.
“Божественну комедiю” визнано вершиною творчостi найвидатнi шого iталiйського поета, основоположника iталiйської лiтератури Данте Алiг’єрi. Сучасники поета з простих людей вiрили навiть, що вiн склав справжнiй путiвник потойбiчним свiтом, але насправдi змiст поеми не обмежується лише художнiм втiленням мiстичних уявлень про життя пiсля смертi. тлумачити змiст цього твору можна з рiзних поглядiв: як буквально (власне змалювання подорожi лiричного героя потойбiчним свiтом), так i алегорично, а також морально-етичного. тобто кожна подiя з одного боку описується, як така, але несе у собi додаткове навантаження.
За традицiйним релiгiйним розумiнням, Пекло – це мiсце для покарання безнадiйних грiшникiв, Чистилище – для тих, хто ще має змогу врятуватись, тодi як Рай – винагорода за праведне життя. Йдеться про певну моральну оцiнку вчинкiв: куди саме потрапить людина визначається її земним життям:
Душа тут кожна свiй проходить суд: Сказала, вчула та й пiшла до ями.
Отже, навiть буквальний аспект вже подiляє людей на поганих та добрих. Але в “Божественнiй комедiї” Данте йдеться здебiльшого не про конкретних осiб, виведенi в поемi образи водночас символiзують певнi принципи або явища. Образ Вергiлiя, що супроводжує лiричного героя у Пеклi, не лише (i не стiльки) є образом конкретної особистостi, а втiленням принципiв пiзнання свiту, позбавленому вiри. Данте визнає його своїм вчителем, але Вергiлiй має лишатися в Пеклi. Не випадково як порятунок для нього пропонується чекати приходу Беатрiче – не просто жiнки, а алегорiї кохання, любовi до людей, а за деякими тлумаченнями – вiри, чи навiть теософiї.
Алегорiї в творi теж не однозначнi, наприклад, звiрi, що заступають поетовi шлях у темному лiсi представленi за традицiйним тлумаченням символiв: леопард – коварство, лев – жорстокiсть, вовчиця – ненажерливiсть, хтивiсть, але iснує й iнше тлумачення: леопард – полi-тичнi супротивники Данте, лев – король Францiї, вовчиця – римське папство. Значення алегорiй нашаровуються одне на одне, надаючи змiсту нiби додатковий вимiр.
Розгорнутою алегорiєю є й сама подорож – це пошук правильного шляху для людської душi, оточеної грiхами, спокусами та пристрастя ми. Пошук сенсу буття. Головна дiя взагалi вiдбувається саме в душi лiричного героя. Пiзнавши те, що є злом, пройшовши колами Пекла, вiн змiнюється, пiдноситься до розумiння найважливiших iстин про свiт i про себе:
Були ж у мене крила надто кволi; Але яскравiсть сяйва тут прийшла, I мiць зростала розуму i волi.
Саме у частинi, присвяченiй Раю (найменш досконалою з художньої точки зору), i визначається головна цiннiсть: любов. Не лише кохання, яке шукав лiричний герой на початку своєї подорожi, а любов у найширшому значеннi цього слова, “Любов, що водить сонце й зорнi стелi”. Але ж i в Євангелiї стверджується, що Бог – це любов, хоча тривалими iсторичними перiодами церковнi дiячi намагалися не зосереджува ти увагу на цьому аспектi.
У добу середньовiччя, коли створювалась поема, цей висновок був надто смiливим, та з ним важко не погодитися: саме любов є найголов нiшою цiннiстю.
Твір розпочинається оповіданням про те, що в середині життя, тобто десь близько 30-35 років, заблукав поет у життєвому лісі. І тоді побачив видіння – видатного поета стародавності Вергілія, що, повчаючи його, повів за собою через пекло і країну каяття до вершин сонячного схилу. Таким чином він відніс час видіння до року свого пріоратства – 1300. Вергілій же був не тільки національним поетом Риму, а й співцем римської історії, що найбільше прославив свою державу. Отже, саме Вергілій являє собою символ ідеї гібелінів – ідеї римської універсальної монархії. Данте ж у кінці життя визнав правду саме гібелінів, хоч і належав колись до білих гвельфів, за що й став вигнанцем.
Піклуючись про благо своєї країни, Данте намагався докласти зусиль для цього, виконуючи обов’язки пріора, уславляючи ідею патріотизму у творах. Та через політичні інтриги став вигнанцем і ніколи більше не зміг повернутися до рідної Флоренції. Він мріяв про звільнення Італії та здійснення його ідеалу про всесвітню монархію з імператором на чолі світської влади і з папою – на чолі духовної. Саме тому він уславив імператора Генріха VII, який перейшов через Альпи з армією і, з’явившись у Середню Італію, отримав у Римі римську корону з рук папських легатів. Після невдалої облоги Флоренції імператор невдовзі помирає. Саме йому Данте відводить чи не найкраще місце в своєму “Раї”.
До “Пекла” Данте вміщує як своїх ворогів, так і тих сучасників, навіть близьких, які, на його переконання, порушували моральні правила.
Перші кола “Пекла”. Сюди Данте вміщує як тих, хто ще не знав християнства, так і тих, хто не дотримувався його моральних правил. Однак він співчуває цим людям, оскільки визнає в них і велич духу, і чутливість серця. Такі Франческа, Фаринетта, Кавальканте і навіть наставник і вчитель Данте Брунетто Латіні.
Останні кола “Пекла” в “Божественній комедії” та їх “мешканці”. Сьоме й восьме коло вміщують грішників, що припускалися насилля проти людей, проти себе і навіть проти Бога. Грішники такого роду заслуговують на кару, як пише поет. Проте й тут є винятки: не можна не дивуватися відважному Уліссу й не відчувати жаху, змішаного зі співчуттям, до Уголіно.
Але сатира Данте спрямована найбільше проти “святокупців”, де поет зустрічав Папу Миколая III, який, увіткнувшись головою в дірку третього рову, потерпає жорстоко від того, що його ноги охоплені полум’ям. Тут же приготовано таке саме місце і для ще живого тоді сучасника Данте Папи Боніфація VIII, що своїми інтригами сприяв перемозі чорних гвельфів і найбільше переймався зовсім не благом ближнього, не благом Вітчизни, а власними амбіціями та жадобою до золота. Туди ж він поміщає й Філіппа Красивого, що не ставився з потрібною шаною до того ж папи, котрий уособлював владу церкви. Адже поет не нападає на владу церкви, а лише намагається захистити релігію й церкву від негідних пастирів. Данте був сином свого часу, а доба середньовіччя диктувала саме таке ставлення до церкви. А до дев’ятого кола Данте вміщує тих, кого карають за найгірший, на думку поета, гріх – зраду. Так мучиться невгамовною жагою помсти Уголіно, що гризе череп архієпископа Руджері. Історію своєї ненависті він теж повідав поету з почуття помсти. За те, що граф Уголіно віддав ворогам фортецю Кастро в Сардинії, архієпископ Руджері звелів упіймати графа Уголіно разом із синами й онуками й зачинити їх у башту, а ключі кинути у річку. Через вісім днів їх відчинили й поховали, бо вони всі загинули з голоду. Так відбилися в “Божественній комедії” сучасні Данте події.
Схожі твори:
- Чи можна досягти найвищого блаженства? (Данте “Божественна комедія”, частина третя – “Рай”) ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕЗІЯ. ФРАНЦУЗЬКИЙ ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС. АЛІГ’ЕРІ ДАНТЕ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕЗІЯ. ФРАНЦУЗЬКИЙ ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС. АЛІГ’ЕРІ ДАНТЕ Чи можна досягти найвищого блаженства? (Данте “Божественна комедія”, частина третя – “Рай”) У третій пісні ліричний герой поеми потрапляє до Раю. Рай уявляється йомуувигляді величезної троянди, на пелюстках якої знаходяться душі праведників. Над ними, в оточенні сліпучого сяйва, перебуває Бог. З тексту поеми...
- “Моє враження від поеми Данте “Божественна комедія” Кожен літературний твір здатний справити сильне враження. Цілком зрозуміло, що творіння Данте під назвою “Божественна комедія” ніяк не може бути винятком з такого правила. Більше того, особисто на мене воно справило надзвичайно сильне враження. Думаю, що пам’ятати цей твір я буду ще дуже довго. Ймовірно, що одного разу мені навіть...
- Естетичний і етичний маніфест Данте (за твором Данте Аліг’єрі “Божественна комедія”) Данте є найвищим виразом, поетичним вінцем та увічненням того, що називається середніми віками… Та рівночасно, як людина геніальна, він усім своїм єством належить до новіших часів, хоча думками і поглядами коріниться я минувшині. І. Я. Франко “Божественна комедія – це книга про Всесвіт і такою ж мірою про самого поета,...
- Відображення в поемі Данте “Божественна комедія” нового гуманістичного погляду на людину та її цінності Вершиною творчості Данте є “Божественна комедія”. Поема написана як мандрівка поета загробним світом. Провідником Данте в цій подорожі є поет, автор “Енеїди”, Вергілій. У творі це символ розуму, що направляє людей до земного щастя. Вергілій пояснює автору все, що бачить. Данте спускається з ним до Пекла, потім піднімається на гору...
- Алегоричний смисл поеми “Божественна комедія” Данте Аліг’єрі Поема ” Божественна комедія ” – вершина Творчості відомого італійського поета, основоположника італійської літератури Данте Аліг’єрі. Сучасники поета вважали, що Данте побачив потойбічний світ і розповів про його устрій у своєму творі. Але насправді суть поеми не тільки у зображенні потойбічного світу і життя після смерті. Тлумачення смислу поеми можливе...
- “Про яку нову людину мріяв Данте? За поемою “Божественна комедія” Літературна творчість Данте Аліг’єрі різноманітна і багатогранна. Відомий і улюблений багатьма автор написав величезну кількість цікавих творів, які можуть вразити і захопити навіть найбільш вимогливого читача. Але навряд чи хтось посміє засумніватися в тому, що найбільш вражаючим серед всіх його творів є поема “Божественна комедія”. Неймовірний фантастичний і водночас містичний...
- Божественна комедія характеристика образу Данте Данте – центральний персонаж поеми, що оповідає про усе побачене від першої особи. Д. в поемі належить зовні пасивна роль, він немов виконує веління грізного ангела з “Апокаліпсису”: “Йди і дивися”! Абсолютно довірившись Вергилію, Д. може лише слухняно йти за ним, дивитися на картини жахливих мук і раз у раз...
- Проблематика поеми Данте “Божественна комедія” Поема “Божественна комедія” є вершиною творчості Данте. Поема була задумана як “бачення” – подорож поета загробним світом, і складається з 3 частин: “Пекла”, “Чистилища”, та “Раю”. Ще римські поети зображували загробний світ. Жанр загробних подорожей став популярним у середні віки. Герой поеми – сам Данте – втілює у своєму образі...
- “Божественна комедія” найвидатніше творіння італійського поета Данте У Творчості жодного з митців Середньовіччя не відобразились особливості цієї доби в історії людства так повно і яскраво, як у Данте. Саме його життя стало символом життя середньовічної людини-мислителя, людини-митця, що прагне справедливості. Через політичні пристрасті, що палали у рідній поетові Флоренції, Данте став вигнанцем. Майже двадцять років він прагнув...
- Скорочено БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ – АЛІГ’ЄРІ ДАНТЕ АЛІГ’ЄРІ ДАНТЕ БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ Пекло Головний герой поеми, сам поет Данте, потрапляє до лісу, де він зустрічає леопарда, лева та вовчицю (алегорії людських вад). Беатриче посилає йому поводирем римського поета Вергілія. Пісні друга – третя На брамі герой бачить напис: “Крізь мене йдуть до міста мук найтяжчих, Крізь мене йдуть...
- Алегоричний зміст поеми “Божественна комедія” Данте Аліг’єрі “Божественну комедію” визнано вершиною творчості найвидатні шого італійського поета, основоположника італійської літератури Данте Аліг’єрі. Сучасники поета з простих людей вірили навіть, що він склав справжній путівник потойбічним світом, але насправді зміст поеми не обмежується лише художнім втіленням містичних уявлень про життя після смерті. тлумачити зміст цього твору можна з різних...
- Образ головного героя поеми Дайте “Божественна комедія” ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕЗІЯ. ФРАНЦУЗЬКИЙ ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС. АЛІГ’ЕРІ ДАНТЕ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕЗІЯ. ФРАНЦУЗЬКИЙ ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС. АЛІГ’ЕРІ ДАНТЕ Образ головного героя поеми Дайте “Божественна комедія” Характерною прогресивною рисою поеми є той факт, що автор прагнув викласти власні думки й переживання. У середньовічних творах особисті почуття автора викладалися з єдиною метою: засвідчити свою близькість до християнської моралі або засудити те, що суперечило...
- Скорочено “Божественна комедія” Данте Головний герой поеми поет Данте починає свою подорож із темного, страшного лісу. На його шляху з’являються перешкоди – алегорії людських вад: леопард, лев і вовчиця. Беатріче посилає йому на допомогу улюбленого поета Вергілія, автора поеми “Енеїда”. Він буде поруч із Данте протягом мандрівки по Пеклу. Поет спочатку навіть злякався, але...
- БОЖЕСТВЕННА КОМЕДІЯ – ДАНТЕ АЛІГ’ЄРІ Головний герой поеми поет Данте починає свою подорож із темного, страшного лісу. На його шляху з’являються перешкоди – алегорії людських вад: леопард, лев і вовчиця. Беатріче посилає йому на допомогу улюбленого поета Вергілія, автора поеми “Енеїда”. Він буде поруч із Данте протягом мандрівки по Пеклу. Поет спочатку навіть злякався, але...
- Данте Аліг’ері “Божественна комедія” СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ Данте Аліг’ері “Божественна комедія” Творчість славетного італійського поета Данте Аліг’єрі стала найвищим художнім втіленням Передренесансу. Її справедливо називають синтезом середньовічної культури. Водночас з ім’ям Данте пов’язаний початок нової культури, нового типу мислення. Життя Данте Аліг’єрі тісно переплетене з подіями суспільного й політичного життя Флоренції та всієї Італії. Батьки Данте...
- Виклад поеми Данте Алигьери “Божественна комедія” Поема Ад. Пісня перша Серединою людського життя, її вершиною Данте вважає тридцатипятилетний вік. Його він досяг в 1300 році й до цього року пристосовує свою подорож у загробний мир. Оповідання ведеться від першої особи. Отже, Данте, збившись зі шляхи – “втративши правий шлях у тьмі долини”,- виявляється в дикому й...
- Поема Данте “Божественна комедія” художній синтез середньовічної культури Сон Данте протягом Великоднього тижня 1300 року і композиційна будова поеми. …Усі знання, всі повір’я, всі пристрасті епохи Середньовіччя знайшли своє відображення в живописних терценах Данте. О. С. Пушкін. В одному з віршів (4-й еклозі) видатний римський поет автор “Енеіди” Вергілій за 30 років до Різдва Христова писав про появу...
- Данте – видатний поет і мислитель Італії. Поема “Божественна комедія” – філософсько-художній синтез середньовічної культури УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ УРОК № 45 Тема. Данте – видатний поет і мислитель Італії. Поема “Божественна комедія” – філософсько-художній синтез середньовічної культури Мета: ознайомити з життям та творчістю Данте; повідомити про особливості поеми “Божественна комедія” (жанр, композиція, уявлення про світ, час...
- “Божественна комедія”: подорож до Пекла УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС II семестр ЖАНРОВО-ТЕМАТИЧНЕ РОЗМАЇТТЯ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ УРОК № 46 Тема. “Божественна комедія”: подорож до Пекла Мета: з’ясувати мету автора щодо створення I частини “Божественної комедії” – “Пекло”; відтворити розташування грішників у колах пекла; переказувати уривки з прочитаної частини поеми; розвивати уміння відстоювати власну думку;...
- Чи актуальна “Божественна комедія” у наш час? Як часто ми скаржимось, що не знаємо, як вчинити і не маємо того, з ким можна порадитись. Сумуємо, що нашого досвіду не вистачає, аби вирішити якісь проблеми, зробити правильний вибір, проаналізувати ситуацію. Але ж на справді ми маємо досхочу джерел, звідки можемо черпати життєві знання, яких нам не вистачає, звідки...