Іронія і гротеск у творі – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР”

РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ

§ 3. “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР” – ШЕДЕВР РОМАНТИЧНОЇ КАЗКИ-НОВЕЛИ

Іронія і гротеск у творі

Зобразити всю складність вирішення конфлікту митця і “філістерів” автору допомагають іронія та гротеск.

Іронія в казці тотальна: жоден персонаж не змальовується автором без іронії. Навіть Бальтазар, улюблений герой автора, не уникнув іронічного ставлення до себе. Авторська іронія відчувається саме в підкресленому протиставленні Бальтазара середовищу, в якому той перебуває. Він такий ідеальний,

що в його існування важко повірити. Недаремно автор, представляючи Бальтазара читачам, зауважує, що герой “наче належить до любих старожитніх часів”. Значно більше авторська іронія відчувається в описі красуні Кандіди: “Кандіда була дівчина гарна, як намальована: з променистими очима, струнка і рухлива, а за цими принадами не дуже помічалось, що ноги й руки в неї могли б бути й трохи менші. Вона читала Шиллера й Гете, та вже встигла забути все, про що там писалося… Вона щиро сміялася з усього смішного, ніколи не зітхала, хіба що негода псувала задуману прогулянку або, незважаючи на всю обережність,
плямилася нова шаль. Але в ній прозирало, як був на те привід, глибоке внутрішнє почуття, що ніколи не переходило в банальну чулість…”

Іронія щодо Бальтазара та Кандіди особливо відчувається у фіналі твору: герої досягли своєї мети, але що їх чекає далі? – іронічно запитує автор.

Однак головним прийомом творення більшості образів казки є гротеск.

Гротеск (від фр. grotesque – дивний, химерний) – вид фантастичної образності, в якому демонстративно порушується принцип правдоподібності, поєднуються не з’єднувальні в реальності плани, деталі. Гротеск будується на порушенні прийнятої системи відтворення дійсності, з якою фантастика вступає у конфлікт.

Гротеск стає основним засобом створення образу Цахеса. І будується цей образ за принципом гротескової градації: від епізоду до епізоду потворність персонажа підкреслюється все більше. До зустрічі з Рожею-Гожою Цахес був лише нещасною потворною дитиною. Але чим більше отримує Цахес “дарунків долі”, тим потворнішим він стає, тим більше автор додає йому гротескових рис, аж до його жахливої смерті в горщику. Але Цахес, незважаючи на всю гротескність цього образу,- схожий на “роздвоєну редьку”, на спині в нього горб, наче гарбуз, а мова його – чи то “нявчання”, чи то “злісне гарчання” – є носієм і типологічних рис. Його шлях до слави, багатства та влади втілює в собі безславну історію життєвої долі легіонів нікчем, що досягли, наперекір своїй обмеженості, ступеня влади в суспільстві, де мірилом людських цінностей є лише матеріальні цінності. Цахеси народжуються, цахеси живуть і процвітають лише завдяки нікчемності й вульгарності середовища, що їх породило.

Гротесковою карикатурою на тип учених “філістерів”, що, захопивши керівні посади в науці, згасили в ній священний вогонь пізнання, є образ професора Моша Терпіна. Він убгав усю природу в короткий “зграбний” курс, а тому дуже легко міг витягти звідтіль, як із шухляди, відповіді на всі питання. У будові образу Моша Терпіна автор теж застосовує принцип градації. Спочатку цей персонаж викликає авторську іронію, але з розвитком подій гротескові риси образу виступають усе ясніше. Починав Мош Терпін з дослідів, на яких йому “пощастило довести”, чому настає темрява. Висновок його був вражаюче “науковим”: темрява настає через брак світла. Але, здобувши за таке “відкриття” визнання як учений, професор іде далі: він вивчає “найрідкісніших птахів і найкращих звірів” на смак, тобто засмаживши їх. Тож дурість, освячена авторитетом ученості, річ не така вже й безневинна: вона руйнує красу навколо себе.

Зоя Захарова. Малюк Цахес. Авторська лялька з грунтованого текстилю

Гротесковим постає опис життя князівського двору в шостому розділі, де розповідається про нагородження Цахеса орденом Зелено-плямистого Тигра.

“Князь у таких справах, як і в усіх інших, що торкалися добробуту держави, був дуже принциповий”. За традицією орден мав висіти “між стегновою кісткою і куприком на три шістнадцятих дюйма від цього останнього”. Коли виявилося, що орден завеликий для Цахеса, князь скликав цілу раду, щоб вирішити це питання. Нарада тривала кілька днів, вулицю і площу перед палацом, де зібралися радники, вистелили соломою, щоб ніщо не відволікало раду від прийняття такого важливого рішення.

Гротескові персонажі Гофмана уособлюють найгірші риси “філістерства”: егоїстичний практицизм, педантичний формалізм – усе, що не залишає місця людині, її світлим мріям. Носієм благородних прикмет є Бальтазар. Але автор попереджає, що перемога творчої думки над “філістерським” буттям є утопією. Оскільки невідомо, що буде далі з Бальтазаром і Кандідою у їх чарівному маєтку. Чи не поглине їх буденна рутина й чи не переможе всі найкращі поривання людської душі філістерська дійсність?

Перевірте себе

Де й коли відбуваються події твору Гофмана “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер”?

Хто головний герой казки “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер”?

Хто така Рожа-Гожа-Зеленава? Яку роль у подіях твору вона виконує?

Хто такий Фабіан? Яка пригода з ним трапилася?

Хто такий Барсануф? Яке ідейне навантаження має персонаж?

Які події описані на початку твору? Описом яких подій твір завершується?

Назвіть персонажів, у змалюванні яких автор використав гротеск.

Наведіть приклади використання гротеску у творі.

Наведіть приклади використання іронії.

Поміркуйте й дайте відповідь

Як автор визначив жанр твору “Малюк Цахес, на прізвисько Цинобер”?

Назвіть ознаки казки у творі.

3 якою метою автор застосовує фантастику?

Хто з персонажів твору втілює авторську позицію?

Дослідіть самостійно

Визначте основний конфлікт твору та прослідкуйте за його розвитком. Яка подія стала зав’язкою? Який епізод можна назвати кульмінаційним? В якому епізоді настає розв’язка конфлікту?

Бальтазара автор представляє як поета. Прослідкуйте за текстом твору: якими були його ідеали? які вірші він складав? З поетами якої доби асоціюється Бальтазар? Якими деталями автор викликає потрібну йому асоціацію?

Знайдіть творче рішення

У тексті твору немає розлогих описів матері Цахеса, Лізи. Якою ви її собі уявляєте? Яким був її внутрішній світ? Обгрунтуйте свої міркування прикладами з тексту. Якого символічного значення набуває цей образ у казці?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Іронія і гротеск у творі – “МАЛЮК ЦАХЕС, НА ПРІЗВИСЬКО ЦИНОБЕР”