Грибоєдов зробив свою справу, вона написав “Горі від розуму”
“Грибоєдов зробив свою справу – він написав “Горі від розуму”,- сказав Пушкін. Ця справа складалася насамперед у тім, що геніальна викривальна комедія Грибоєдова поклала початок реалістичної російської драматургії. Вона гостро поставила найважливіші суспільні питання сучасності й тому відразу ж стала предметом запеклої полеміки. Боротьба двох суспільних таборів, зображена в “Горі від розуму”, розгорнулася навколо самої комедії з моменту її появи й, видозмінюючись із ходом російського життя, тривала багато десятиліть після
Реакційні кола російського суспільства, боячись могутнього визвольного впливу “Горі від розуму”, усіляко прагнули звузити, збіднити соціально-історичний зміст комедії, применшити її велике суспільне й художнє значення. Навіть тоді, коли “Горі від розуму” одержало загальне визнання як класичний добуток російської літератури, реакціонери не раз уживали спроби під прикриттям лицемірних похвал фальсифікувати, зіпсувати зміст п’єси
Так, наприкінці XIX в. редактор “Нового часу” А. С. Суворин, захоплено славословлячи “Горі від розуму”, намагався довести, що Грибоєдов
Немає сумніву, що досвід комедії Мольера, Бомарше, Шеридана був вивчений Грибоєдовим і образ Альцеста з “Мізантропа” Мольера вплинув на розробку образа Чацкого з його мізантропічними настроями наприкінці п’єси. Але ще сучасний Грибоєдову критик О. Сомів справедливо відзначив, що автор “Горя від розуму” не йшов і, як видно, не хотів іти тієї дорогою, що углаживали й нарешті стоптали комічні письменники від Мольера до Пирона й наших часів. Тому звичайна французька мірка не прийде по його комедії”. У статті 1841 р. “Поділ поезії на пологи й види” Бєлінський, визнаючи велике суспільне значення за сатиричною комедією, якщо вона “виходить не з безневинного бажання поострить, але із глубоко-оскорбленного вульгарністю життя духу”, бачив в “Горі від розуму” благороднейшее створення геніальної людини, бурхливе дифірамбічний вилив жовчного, громового обурення побачивши гнилого суспільства незначних людей, у душі яких не проникав промінь божого світла, які живуть по ветхим переказам старовини, по системі вульгарних і аморальних правил, яких дрібні цілі й низькі прагнення спрямовані тільки до примар життя – чинам, грошам, пліткам, приниженню людського достоїнства, і яким апатичне, сонне життя є смерть усякого живого почуття, усякої розумної думки, усякого шляхетного пориву… “Горі від розуму”,- містить Бєлінський,- має велике значення й для нашої літератури й для нашого суспільства”. Таким чином, великий критик-демократ поставив у заслугу Грибоєдову той викривальний і патріотичний пафос його комедії, що був доріг і декабристам
Конкретно-історичний зміст п’єси Грибоєдова розкрив Герцен. Він підкреслював значення “Горя від розуму” як політичної комедії. “Щоб вірно оцінити значення й вплив твору Грибоєдова в Росії, треба згадати той час у Франції, коли перше подання “Весілля Фігаро” мало там значення державного перевороту” – писав він. Говорячи про джерела свого власного духовного розвитку в роки юності, Герцен, поряд з революційними віршами Рилєєва, згадував “сміх Грибоєдова”.
Визвольні ідеї грибоедовской комедії виховували й наступні покоління передових людей Росії. Молодий демократ Добролюбов бажав походити на Чацкого, у якому бачив “вічного викривача неправди”. Підкреслюючи викривальний пафос комедії Грибоєдова, великий революціонер-демократ Н. Г. Чернишевський уважав, що “Горі від розуму” “залишається дотепер одною із самих улюблених книг, тому що представляє ряд чудових сатир…” . Щодо цього Чернишевський уважав Грибоєдова прямим попередником Гоголя. Грибоєдов, на думку Писарєва, створив один з “найбільших добутків нашої літератури”.
Революційні демократи вказували на широке узагальнююче значення й живучість у російської дійсності типів, створених Грибоєдовим. Образи комедії, що стали загальними, були використані великим російським сатириком Салтиковим-Щедриним. Переосмисливши їх у новій суспільно-політичній обстановці, Щедрін користувався ними для викриття реакції й буржуазно-дворянського лібералізму 70-80-х рр. XIX в. Так, у циклах нарисів “У середовищі помірності й акуратності” і “Добромисні мовлення” Салтиков-Щедрин вивів у числі своїх персонажів героїв грибоедовской комедії, показавши, наприклад, живучість “помірних і акуратних” молчалиних, ліберальних пристосованців, шанувальників чинів і нагороджень
В 1872 р. з’явилася знаменита стаття И. А. Гончарова “Мильон роздирань”, що склала целую епоху в тлумаченні “Горя від розуму”.
Відповідно до демократичних традицій Гончарів оцінює комедію як суспільну драму, а зіткнення між Чацким і фамусовским суспільством розглядає як “боротьбу важливу й серйозну, целую битву”. Він не зупиняється на зв’язках Чацкого з рухом декабристів, але ставить героя Грибоєдова дуже високо, як передового діяча свого часу, як викривача дворянського кріпосницького суспільства, як захисника й проповідника високих моральних ідеалів. Глибоко проникаючи в текст комедії, Гончарів простежує зв’язок суспільної й особистої драми Чацкого, характеризуючи “Горі від розуму” як доконаний утвір, перейнятий цільним і єдиним задумом
Схожі твори:
- Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи Ідеї декабризму в комедії Грибоєдова “Горі від розуму”. Чацкий і декабристи. “Горі від розуму” соціально-політична комедія. Грибоєдов дав у ній правдиву картину російського життя після Вітчизняної війни 1812 року. У комедії поставлені злободенні суспільні питання того часу: про державну службу, кріпосний праві, освіті, вихованні, про рабське наслідування дворян всьому іноземному...
- ОБРАЗ СОФІЇ В КОМЕДІЇ А. С. ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ” ОБРАЗ СОФІЇ В КОМЕДІЇ А. С. ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ”. ” Грибоєдов належить до самих могутніх проявів російського духу,” сказав у свій час Бєлінський. Трагічно загиблий тридцяти чотирьох років від роду, Грибоєдов не створив, безсумнівно всього, що міг би зробити по своїх творчих чинностях. Йому не призначено було здійснити численні...
- СВОЄРІДНІСТЬ ЖАНРУ КОМЕДІЇ ГРИБОЄДОВА “ГОРІ ВІД РОЗУМУ” “Драматичного письменника повинне судити за законами, їм самим над собою визнаним.” (А. С. Пушкін ) Границі жанру повинні визначатися завданням або метою, що у своєму добутку ставив перед собою автор. Відзначаючи жанрову своєрідність комедії Грибоєдова, критики підходили до важливому питанню чи є особливості її (комедії) результатом недостатньої майстерності Грибоєдова-Драматурга (непродуманості...
- Проблема розуму в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Проблема розуму й божевілля була актуальна за всіх часів. Розумні, передові люди свого часу часто залишалися незрозумілими сучасниками й оголошувалися божевільними. Так суспільство реагувало на ідеї, шедшие врозріз із загальноприйнятими, ідеї, які проповідували передові люди свого часу. Не випадково й Грибоєдов у своєму добутку торкається цієї проблеми. Його комедія “Горі...
- “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Наприкінці зими 1824 р. по Москві поширився слух, начебто з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище суспільство, зображене зло й карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник не...
- ” ГЕРОЙ ЧАСУ” В ” ГОРІ ВІД РОЗУМУ ” ГРИБОЄДОВА ” ГЕРОЙ ЧАСУ” В ” ГОРІ ВІД РОЗУМУ ” ГРИБОЄДОВА Ім’ям Грибоєдова відкривається одна із блискучих сторінок в історії російської літератури. По вираженню В. Г. Бєлінського, А. С. Грибоєдов належить до числа “найдужчих проявів російського духу”. Його комедія “Горі від розуму” зайняла своє гідне місце в ряді видатних добутків російської...
- “А судді хто?!” (Чацкий очами Фамусова, Софії й інших героїв комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Це риторичне питання, озвучений головним героєм комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Олександром Андрійовичем Чацким, давно вже покинув межі літературного твору й по нинішній день існує самостійно. Цим питанням задається кожний без винятку, тому що сутність людського буття укладена в єдності й боротьбі протилежних поглядів і думок. Ще великий...
- Мої міркування над сторінками комедії Горі від розуму Прочитавши комедію “Горі від розуму”, я була в захваті від головного героя, його свободословия, поводження. Цей добуток оповідає про дворянське суспільство. Їхні вчинки все на особу, і вже ніхто не зможе заперечувати, що ці люди роблять із себе тих, ким вони не є. Життя – річ важка, воно завжди із...
- “Горе від розуму” як політична комедія – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Комедія “Горе від розуму” – одна з найбільш реалістичних комедій російської літератури. Але читачем нашого часу “Горе від розуму” не сприймається як комедія. Пояснюється це тим, що головний герой її – Чацький не є комічним персонажем. Причини його розбіжностей із фамусовським товариством занадто серйозні, і монологи Чацького, що викривають “минулого...
- Роль третьої дії в комедії “Горі від розуму” Комедія О. С. Грибоєдова “Горі від розуму” була першим реалістичним добутком у російській літературі. Їй було призначене довге життя, тому що автор підняв у ній проблеми, що хвилювали людей незалежно від епохи, у яку вони жили. Так, проблема розуму й божевілля, суспільні проблеми, боротьба “століття нинішнього” з “століттям минулої” існують...
- “Горі від розуму” А. С. Грибоєдова – комедія на століття Олександр Сергійович Грибоєдов говорив, що готово “голову покласти за співвітчизників”, і із чудовою енергією служив на цьому поприщі, мужньо відстоюючи інтереси Росії. “Повага до Росії – от що мені потрібно”, – сказав він напередодні своєї загибелі в Персії. Поваги до свого народу, його мові, історії, традиціям бажає й домагається й...
- Авторський твір: Грибоєдов і декабристи Дві найважливіших суспільно-політичних події першої чверті XІX в. визначили напрямок і характер творчості Грибоєдова – Вітчизняна війна 1812 р. і повстання декабристів. Вся обстановка загальнонаціонального підйому, великий рух народу, що встав на захист своєї Батьківщини, не могли не схвилювати майбутнього драматурга, визначивши формування й розвиток його вільнолюбних настроїв Грибоєдов був...
- Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Чацький – образ “нової людини” (за комедією О. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” зіграла визначну роль у справі суспільно-політичного і морального виховання декількох поколінь російських людей. Вона озброїла їх на боротьбу з насильством і сваволею, підлістю і неуцтвом в ім’я свободи і розуму, в...
- Своєрідність конфлікту в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” з’явилася новаторським добутком у російській літературі першої чверті XIX століття. У класичній комедії герої ділилися на позитивна й негативних, кількість тих і інших було приблизно однаковим. Позитивні герої звеличувалися й у результаті перемагали, негативні висміювалися й наприкінці, відповідно, виявлялися поваленими. У Грибоєдова ми...
- Аналіз сцени з першої дії комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму& Саме так починається сьоме явище першої дії в комедії “Горі від розуму”. “Ледве світло вуж на ногах! і я у ваших ніг” – Чацкий цілує руку Софії, розповідає, як квапився, ремствує на її холодність. Ліза говорить, що вони із Софією тільки що його згадували. Софія підтверджує це, запевняючи, що докорів...
- Ідейне й художнє багатство комедії “Горі від розуму” Комедія “Горі від розуму” з’явилася напередодні повстання декабристів. Вона відбила громадське життя країни й ті зміни, які відбулися в Росії після Вітчизняної війни 1812 року. П’єса мала величезний успіх, була захоплено зустрінута всіма передовими людьми Росії. За словами Пушкіна, комедія “зробила неописану дію й раптом поставила Грибоєдова поряд з нашими...
- Роль третьої дії в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” була першим реалістичним добутком у російській літературі. Їй було призначене довге життя, тому що автор підняв у ній проблеми, що хвилювали людей незалежно від епохи, у яку вони жили. Так, проблема розуму й божевілля, суспільні проблеми, боротьба “століття нинішнього” з “століттям минулої” існують...
- Моє відношення до Софії (“Горі від Розуму”) Якщо Олександр Андрійович Чацкий у комедії Грибоєдова є самої реальної, зрозумілої нам фігурою, який ми співчуваємо, то образ Софії Павлівни – найбільш складний і суперечливий із всіх, і до нього куди як сутужніше виразити своє відношення. Поки ти не знаком ні з якими рецензіями, відгуками на комедію й статтями багатьох...
- Комічне й трагічне в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова була написана в 1824 році. Автор викриває в ній такі пороки сучасності, як кріпосне право, патріархальність, застійність суспільства, неуцтво, чиношанування, догідництво перед вищестоящими, преклоніння перед іноземним. Незважаючи на те що п’єса була заборонена цензурою, вона швидко розійшлася в списках серед сучасників, що свідчить про те, що...
- Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” як політична комедія Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” видатний добуток російської класичної літератури. Створене у двадцяті роки XIX століття, воно знайшло широке визнання в сучасників, яким довелося ознайомитися з комедією в рукописі. Комедія залишилася актуальною й злободенною донині. Драматург вклав у п’єсу всі кращі якості своєї душі: полум’яний патріотизм, любов до...