Герої ранніх оповідань М. Горького
Максим Горький входить у росіянку літературові в 90-х роках XIX століття. Дебют був дуже яскравим, добутку молодого автора сразу викликали великий інтерес у читачів. Сучасники зі здивуванням писали, що народ Росії, що не знав Достоєвського, що мало знає Пушкіна й Гоголя, не знающий Лермонтова, більше інших, але тільки фрагментами знаючий Толстого, знає Максима Горького. Правда, у цьому інтересі був і деякий наліт сенсаційності. Людей з низів залучала сама думка, що в літературу прийшов письменник з їхнього середовища, не понаслишке знавший життя
Цей багатий особистий досвід дав М. Горькому рясний матеріал для його ранніх провинищень. У той же час сформувалися магістральні ідеї й теми, які писатель розвивав і у своїх зрілих произведениях. Це, насамперед, ідея активної личности. Письменника завжди цікавила життя в конфліктах і зіткненнях У М. Горького виробляється новий
Ранні добутки М. Горького прийнято ділити на два типи: романтичні тексти й реалістичні оповідання. Ідеї ж, висловлювані автором у них, багато в чому близькі. Ранні романтичні добутки М. Горького різноманітні по жанрі: це оповідання, легенди, казки, поеми. Найбільш відомі оповідання “Макар Чудра” і “Баба Изер-Гиль”.
У першому з них присутні ззданние за всіма законами романтизму образи гарних, сміливих і сильних людей. Опираясь на традиції російської літератури, М. Горький звертається до образів циганів, що стали символом волі й невтримних страстей. У добутку виникає романтический конфлікт між почуттям любові й прагненням до волі.
Дозволяється він гібілями героїв, але ця загибель не воспринимается як трагедія, а скоріше, як торжество життя й волі В оповіданні “Баба Изергиль” повествование також будується по романтичним канонам. Уже на самому початку виникає характерний мотив двоемирия. Герой принадлежит миру земному: “…
Старими народитеся ви, росіяни. Похмурі всі, як демони”. Йому протистоїть мир романтичних героїв – гарних, сміливих, сильних людей: “Вони йшли, співали й сміялися”. Романтичний герій і інші люди – як складаються їхні взаємини?
Як і покладено романтическим героям, горьковские персонажі протистоять середовищу. Це виявилося в прораз сильного, гарного, вільного Ларри, що відкрито порушив закон человеческой життя, протиставив себе людям і покараний вічною самітністю. Зовсім інший герой – Данко. 6н веде людей до кращого, справедливого життя, із мрака ксвету. У Данко М. Горький втілив прораз вождя народних мас.
І образ цей также відповідає канонам романтичної традиції. Данко так само, як і Ларра, противостоит середовищу, ворожий їй. Зштовхнувшишись із труднощами шляху, люди нарікають на провідного їх, обвинувачують його у своїх лихах, при цьому маса, як і покладено в произведении романтичному, наділена отрицательними характеристиками (“Данко смотрел на ті, заради яких Він поніс працю, і бачив, що вони – як звірі Багато людей стояло довкола нього, але не було на особах їхньої шляхетності”).
М. Горький реалізує, дегавкає буквальної розповсюджену в мові метафору: вогонь серця. Подвиг героя перерождает людей, захоплює їх за собою Але від цього сам він не перестає бути одинічкою, у людей залишається до нього не тільки почуття байдужості, але й ворожості: “Люди ж, радісні й повні надій, не помітили смерті його й не видали, що ще палає поруч із трупом Данко його смелое серце. Тільки одне обережний чолостоліття помітило це й, боячись чогось, наступив на горде серце ногою”.
Горьковская легенда про Данко була активно використана як матеріал для революционний пропаганди, образ героя служив приміром для наслідування, пізніше широко експлуатировался офіційною ідеологією, посилено впроваджувався у свідомість молодого поколения (були навіть цукерки з назвою “Данко” і із зображенням на обгортці горящих серць). Однак у М. Горького всі не так просто й однозначно, як намагалися це передставити підневільні коментатори. Молодой письменник зумів відчути в образі героя-одинака й драматичну ноту непонятости й ворожості йому середовища, маси В оповіданні “Баба Изергиль” виразно відчувається властивий М. Горькому пафос учителювання.
Ще виразніше він в особливому жанре – піснях (“Пісня про Сокола”, “Пісня про Буревестнике”). Сьогодні ці добутки восприймаються скоріше як забавна сторінка історії літератури й не раз давали матерічервоний для пародійного осмислення (так, у период еміграції М. Горького з’явилася стаття з назвою “Колишній Главсокол, нині Центроуж”). Але й в “Пісні про Сокола” пролунала важлива для письменника в ранній період його творчості проблема зіткнення героической особистості з миром щоденності, з обивательским свідомістю. Ця проблема була розвинена М. Горьким і в його реалістичних оповіданнях раннього періоду.
Одним з художніх відкриттів писателя стала тема людини дна, що опустилося бурлаки, – у ті роки їх прийнято було називать босяками. М. Горький добре знав це середовище, відбив життя “людей дна” у своїхніх добутках, заслуживши визначення “співак босякування”. У самій цій темі не було новизни, до неї зверталися багато пісатели XIX століття.
Нової була авторська позиция. Якщо раніше подібні персонажі викликали насамперед жаль як жертви життя, то в М. Горького всі інакше. Його босяки – це не стільки нещасні жертви, скільки бунтарі, які самі це життя не приймають. Вони не стільки отверженние, скільки що відкидають.
Такий, наприклад, герой оповідання “Коновалів”. Письменник відразу підкреслює, що в його гериючи була професія, він “прекрасний пекарь, умілець”, їм дорожить хазяїн пекарні. Коновалів являє собою обдаровану натуру, він наділений живим розумом. Це чолостоліття, що замислюється про життя й не приймає в ній повсякденного, безгеройного існування: “Туга вона, марудь: не живешь, а гниєш!”. Коновалів мріє про героической ситуації, у якій могла б проз’явитися його багата натура.
Він говорить про рєбе: “Не знайшов я собі місця!”. Його захоплюють образи Стеньки Разіна, Тараса Бульби. У повсякденному житті Коновалів почуває рєбя непотрібним і йде від її, зрештою трагічно гинучи. Те саме що йому й інший горьковский героєві з оповідання “Дружини Орлови”.
ГриГорей Орлов – один із самих яскравих і противоречивих характерів у ранній творчості М. Горького. Це людина сильних страстей, гарячий і рвучкий. Він напружено шукає сенс життя.
Часом йому здається, що він його знайшов – наприклад, коли він роботает санітаром у холерному бараку Але потім ГриГорей бачить ілюзорність цього змісту й вертається до свого природного зстоянню бунту, протистояння середовищу. Він здатний багато чого зробити для людей, навіть пожертвувати життям, але жертва ця повинна бути миттєвої і яркою, героїчної, вроде подвигу Данко. Недарма він говорить про рєбе: “А горить серце більшим вогнем”. М. Горький ставиться до таких людей, як Коновалів, Орлів і їм подібні, з пониманием. Однак разом з тим письменник подметил явище, що стало однієї із проблем російського життя XX століття: прагнення чолостоліття до героїчного діяння, до подвигу, самепожертвуванню, пориву й нездатність до повсякденної праці, до повсякденного життя, до її буднів, позбавленим героїчного ореола.
Люди такого типу, як це вгадав писатель, можуть виявитися великими в екстремальних ситуаціях, у дні нещасть, воєн, революций, але вони найчастіше не пристосовані до нормального плину людського життя. Багато роблем, поставлені М. Горьким у його ранніх добутках, сприймаються як актуальні й насущні для рішення питань нашого часу
Схожі твори:
- Основні ідейні мотиви ранніх добутків М. Горького Перш ніж почати писати, я задаю собі три питання: що хочу написати, як написати й для чого написати. А. М. Горький Рання творчість А. М. Горького відзначено впливом романтизму. У спадщині будь-якого письменника щось може подобатися, а щось немає. Одне залишить байдужим, а інше приведе в захват. І це тим...
- Художні особливості ранніх оповідань М. Горького (Макар Чудра, Баба Изергиль, Пісня про Сокола) Тема ранніх оповідань Горького – незвичайні герої у звичайному житті. Загальну ідею ранніх оповідань можна сформулювати так: автор шукає у важкій, сонній російській дійсності, що його оточує, сміливих і гордих людей; ці яскраві, вічно шукаючий сенс життя герої протиставляються навколишньому міщанському середовищу, з її обмеженими інтересами й убогим духовним миром....
- Романтичні герої Горького Максим Горький відомий нам як класик пролетарської літератури. У його Творчості знайшли відбиття реальні події початку XX сторіччя, потрясшие Росію й увесь світ. Співак революції, М. Горький увійшов в історію літератури не тільки як реаліст. На ранньому етапі творчості письменник звернувся до романтизму, завдяки якому створив ряд яскравих літературних образів....
- Романтичний пафос ранніх добутків М. Горького У ранній період своєї Творчості Горький вступив як романтик. Романтичне бунтарство письменника харчувалося неприйняттям дійсності. Гіркий мріяв про сильні, вольові натури, про людей-борцях, але не знаходив їх у реальності. Молодий письменник заперечував безгеройность навколишнього його життя. Сірому, міщанському існуванню він протиставив яскравий, екзотичний мир своїх оповідань Дія в них відбувається...
- Неоромантизм ранніх творів Максима Горького Неоромантизм ранньої творчості Максима Горького був зумовлений життям і творчими пошуками молодого письменника. У період наростання революційного руху потрібно було сказати нове, героїчне слово, тому потрібний був новий герой у літературі. Герої революційно-романтичних творів Максима Горького – “Макар Чудра”, “Стара Ізергіль”, “Пісня про Сокола”, “Пісня про Буревісника” – народжені його...
- Романтичні герої М. Горького Максим Горький відомий нам як класик пролетарської літератури. У його творчості знайшли відбиття реальні події початку XX століття, що потрясли Росію і увесь світ. Співак революції, М. Горький увійшов в історію літератури не тільки як реаліст. На ранньому етапі творчості письменник звернувся до романтизму, завдяки якому створив ряд яскравих літературних...
- Ідейний зміст і мистецьке розмаїття ранніх романтичних творів М. Горького Глибина і ніжність молдавської ночі, темрява лісу, де жарким вогнем спалахнуло серце Данко, моторошні акорди стихії, що розбушувалася, де “гордо майорить Буревісник, чорної блискавки подібний “. Романтичні образи М. Горького виростають з цього союзу фарб і звуків, вони чарують, змушуючи бути там, де відбувається дія, і тим, ким хоче бачити...
- Ідейний і художня своєрідність ранніх творів М. Горького Ранні твори М. Горького відображають незавершеність його концепції світу і художньої творчості. У них він виступає як романтик, причому його романтизм поєднує в собі як традиційні, так і нові художні прийоми. “Реальний” світ для Горького не є естетичним об’єктом навіть в таких оповіданнях, як “Дід Архип і Льонька” або “Справа...
- Характеристика циклу оповідань Горького “По Русі& Збірник “По Русі” створювався з 1912 по 1917 рік. У цих оповіданнях про Росію Горький як би вертається до мотивів ранньої Творчості, до своїх вражень від мандрівок по Росії, але дає їх у новому естетическом переломленні. Цикл оповідань “По Русі” з’явився своєрідним “включенням” Горького в ті суперечки, які в 10-е...
- Образ автора в ранніх оповіданнях М. Горького Оповідання “Макар Чудра”, “Баба Изергиль”, “Пісня про Сокола” мають складну побудову – оповідання в оповіданні. Отже, у кожному з названих добутків є два оповідачі: “внутрішній” оповідання веде стара людина (Макар Чудра, Изергиль, Надир-Рагим-Огли), а “зовнішній” оповідання, що, як рама, оточує історію старого, належить автобіографічному героєві. Завдяки цьому парубкові, читач має...
- Образ героїчної людини в оповіданні М. Горького “Старуха Ізергіль” МАКСИМ ГОРЬКИЙ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МАКСИМ ГОРЬКИЙ Образ героїчної людини в оповіданні М. Горького “Старуха Ізергіль” Центральним образом романтичних творів М. Горького раннього періоду є образ героїчної людини, готової до самовідданого подвигу в ім’я блага народу. До цих творів належить оповідання “Старуха Ізергіль”, яким письменник намагався пробудити в людях активне відношення...
- Аналіз-порівняння оповідань Л. Андрєєва “Безодня” і М. Горького “Страсті-мордасті” Декадентство Л. Андрєєва та романтизм М. Горького ‘зробили погляди письменників на взаємини чоловіка і жінки, на виникнення тваринних інстинктів в людині полярними. Сюжети обох оповідань розвиваються в діаметрально протилежних напрямках. На початку “Безодні” Л. Андрєєва ми бачимо закохану пару. Зіночка і Немовецкій сповнені надій на майбутнє, мріють про жертовної любові...
- Автор і герої у п’єсі М. Горького “На дні” У 1902-му році в Мюнхені була вперше надрукована п’єса М. Горького “На дні”. Ця драма виникла як результат життєвих спостережень і філософських пошуків автора. Босячнею, зображене в п’єсі, було великим соціальним явищем дев’ятнадцятого і початку двадцятого століть. Як вказував сам Горький, він спостерігав прототипи героїв у Нижньому Новгороді. Майже у...
- Образ героїчної людини в оповіданні М. Горького “Стара Ізергіль” Центральним образом романтичних добутків М. Горького раннього періоду є образ героїчної людини, готового до самовідданого подвигу в ім’я блага народу. До цих добутків ставиться оповідання “Баба Ізергіль”, яким письменник прагнув розбудити в людях діюче відношення до життя. Сюжет побудований на спогадах баби Ізергіль про своє життя й розказаних нею легендах...
- Що може людина (за ранніми оповіданнями М. Горького) МАКСИМ ГОРЬКИЙ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МАКСИМ ГОРЬКИЙ Що може людина (за ранніми оповіданнями М. Горького) Ранні твори М. Горького розкривають основи світогляду молодого письменника, його філософської думки, його розуміння людини і людських рис характеру. “Макар Чудра” і “Старуха Ізергіль” – яскравий приклад того, що приваблювало Горького в людині, які риси характеру...
- Ранній романтизм М. Горького Наприкінці 90-х років XІX століття читач був вражений появою трьох томів “Нарисів і оповідань” нового письменника – М. Горького. “Великий і оригінальний талант” , – таке було загальне судження про нового письменника і його книги. Зростаюче у суспільстві невдоволення, очікування рішучих змін викликали посилення романтичних тенденцій у літературі. Особливо яскраво...
- Сатира ранніх оповідань Чехова Ранні оповідання А. П. Чехова вирізняються яскравим гумором, дотепністю і легкістю оповіді. Молодий письменник дарує читачеві блискучий водевільний гумор. Разом з тим, тоді ж, у середині 80-х років, у його творах з’являється нещадна сатира. “Смерть чиновника”. “Товстий і тонкий”, “Довідка”. “Хамелеон”, “Унтер Пришибєєв” по-новому продовжують і розвивають кращі традиції Гоголя...
- Образ героїчної людини в оповіданні М. Горького “Баба Изергиль” Центральним образом романтичних добутків М. Горького раннього періоду є образ героїчної людини, готового до самовідданого подвигу в ім’я блага народу. До цих добутків ставиться оповідання “Баба Изергиль”, яким письменник прагнув розбудити в людях діюче відношення до життя. Сюжет побудований на спогадах баби Изергиль про своє життя й розказані його легенди...
- Сатира ранніх оповідань Антона Чехова Ранні оповідання А. П. Чехова вирізняються яскравим гумором, дотепністю і легкістю оповіді. Молодий письменник дарує читачеві блискучий водевільний гумор. Разом із тим, тоді ж, у середині 80-х років, у його творах з’являється нещадна сатира. “Смерть чиновника”, “Товстий і тонкий”, “Довідка”, “Хамелеон”, “Унтер Пришибєєв” по-новому продовжують і розвивають кращі тра –...
- Аналіз ранніх гумористичних оповідань Чехова У ранніх оповіданнях Чехова ясно виявилися такі особливості його стилю, його оригінальної художньої манери, як лаконізм, стислість розповіді, велику питому вагу різноманітно забарвленого власної мови персонажів, багатозначність предметних деталей, часта відсутність традиційної для новел інтриги, своєрідна фабульностью багатьох творів, наявність підтексту, який виводить звичайне і окреме на більш широкі загальнолюдські...