Фольклорні й міфологічні мотиви в поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила”
1. Передумови звертання Пушкіна до фольклору й міфології. 2. Билинні мотиви в поемі. 3. Мотиви легенд і казок в “Руслан і Людмила”. Вивчаючи творчу спадщину А. З. Пушкіна, легко помітити, що великий росіянин поет у своїх добутках нерідко звертався до мотивів, темам і образам, запозиченим з міфів, легенд і сказань європейських народів.
Звичайно, фольклорна традиція російського народу наклала найбільш сильний відбиток на творчість Пушкіна й найбільше яскраво виявилася в казках і поемі “Руслан і Людмила”. Однак у творах Пушкіна можна
По-перше, великий російський поет був експериментатором, якому завжди цікавий пошук різноманітних форм втілення свого таланта – жанрів, тим, образів. По-друге, образи й мотиви міфів, казок, народних пісень, що нерідко повторюються в багатьох народів миру, несуть у собі глибокий зміст. Крім того, вони універсальні, і тому на певному рівні зрозумілі всім.
Як приклад подібних універсальних образів можна назвати чарівника Фіна й чаклунку Наїну з поеми “Руслан і Людмила”, у яких втілилися подання про добро й зло чарівнику Також поняття Добра й Зла втілені й в образах князя Руслана й чарівника Черномора, протиставлення яких має й іншу іпостась: молодий закоханий – сластолюбний старий. Поема “Руслан і Людмила” – це, по суті, сплав фольклорних і міфологічних мотивів, почерпнутих не тільки з російської народної традиції, хоча вона, звичайно, є домінуючою. Початкові строфи пісні першої, що випереджають оповідання, містять у собі перерахування деяких характерних образів і сюжетів народної поезії.
Цікаво відзначити, що на початку твору Пушкін використовував частину традиційного прислів’я, яким нерідко закінчуються народні казки: “И я там був, і мед я пив”. Дух російських билин виразно відчувається в поемі: отут і легендарний Владимир-Сонце, що давно став міфологічним образом, що майже повністю втратив реальні риси історичного Володимира, що хрестило Русь, і не менш легендарний співак Баян, згадування про яке можна знайти, наприклад в “Слові об полицю Игореве”. Мотив подорожі, у яке відправляються чотири витязі, щоб відшукати зниклу князівську дочку, широко розповсюджений у легендах і казках народів миру.
Також типова й нагорода, що обіцяє безутішний батько: Тому я дам її в чоловіки З полцарством прадідів моїх… Як і билинний богатир Ілля Муромець приковує Солов’я-Розбійника до стремени, щоб доставити в Київ, так і Руслан везе Черномора до князя Володимирові, поклавши переможеного ворога “у торбинку за сідло”. Подібно Іллі Муромцю, Руслан доблесно бореться з військом ворогів, що осадили Київ.
Образ чудесного помічника героя можна знайти в багатьох казках, билинах, легендах. Є такий помічник і в Руслана Це чарівник Фін, мудрець, що живе в печері. Від нього князь довідається, хто викрав його наречену. Він же за допомогою живої й мертвої води воскрешає Руслана, по-зрадницькому вбитого боягузливим Фарлафом. Старець вручає князеві чарівне кільце, що будить Людмилу від зачарованого сну Інший чудесний помічник – велетенська голова, від якої Руслан одержує чарівний меч.
Образи злого чаклуна Черномора і його брата-велетня, їхня сварка й підле зрадництво Черномора, можливо, є своєрідною інтерпретацією скандинавського переказу. У легендах розповідається, що в героя Сигурда був вихователем карлик Регин, що був знаючий у багатьох мистецтвах, у тому числі в магії й ковальській справі. У Регіна був брат Фафнир. Брати посварилися при поділі скарбів, і справа скінчилася тим, що Фафнир нічого не дав братові, а сам перетворився в дракона й став стерегти золото Регин вирішив помститися братові й викував чудо-меч, що і вручив своєму вихованцеві Сигурду. Той убив дракона Фафнира й заволодів його скарбами.
Перед смертю дракон застеріг Сигурда, що Регин зрадить і його. Про тім же говорили птаха, і Сигурд розправився й з підступним Регином. Черномор, як і Регин, теж карлик і чаклун. Меч, якому призначено погубити обох братів, у поемі Пушкіна одночасно є й скарбом, через якого відбувається сварка братів.
Подібно драконові Фафниру, голова стереже цей скарб. Герой заволодіває ним після битви з його хоронителем. Образ відрубаної голови, у якій чудесним образом зберігається життя, цілком можливо, був узятий письменником з кельтських легенд, у яких повествуется про Бран, героя велетенського росту, що, будучи смертельно поранений у бої, наказав своїм воїнам відокремити його голову від тіла й доставити на батьківщину Голова Брану довгі роки залишалася живий, могла говорити, є й пити. А борода Черномора, у якій зберігається його сила? Згадаємо казки про Кощія Безсмертному, душу якого перебуває в ретельно захованій голці.
Подання про те, що душа або сила перебуває в тій або іншій частині тіла або навіть у предметах, що існують самостійно від тіла, існували в багатьох народів. Особливе відношення до бороди також простежується в багатьох культурах. На Русі воно трималося дуже довго.
Згадаємо, як росіяни противилися вимозі Петра I голити бороди Образ сплячої дівчини, розповсюджений у казках, зустрічається не тільки в пушкінській поемі “Руслан і Людмила”, але й в іншому добутку – “У казці про мертву царівну й про сім богатирів”. Можливо, це образ – один з найдавніших у світовій культурі. Як він виник? Можна припустити, що спляча дівчина – це земля, скована зимовим холодом. Розбудити дівчину може лише той, хто призначений їй у чоловіки, так і земля прокинеться й оживе тільки під променями жаркого сонця…
Ще один мотив, розповсюджений у казках – це мотив неправди, присвоєння слави подвигу невартим (нерідко погубили сьогодення героя, як і в поемі Пушкіна), а також наступного викриття брехуна, фарлаф, порубавши Руслана сонним, привласнює собі заслугу порятунку Людмили. Однак він не може неї розбудити, це під силу лише воскреслому Русланові: так тріумфують справедливість і вірна, віддана любов, а підлість і неправда викриті Нарешті, і закінчується історія Руслана й Людмили традиційним для більшості казок образом – веселим бенкетом: И нещасть святкуючи кінець, Владимир у гриднице високої Забенкетував у сім’ї своєї
Схожі твори:
- Казкові герої в поемі А. Пушкіна “Руслан і Людмила” (вступ у поему) У лукомор’я дуб зелений, Золотий ланцюг на дубі тім. И вдень, і вночі кіт учений, Все бродить по ланцюзі навкруги. “Руслан і Людмила” – одна із самих улюблених моїх казок. Вона схожа на історичну поему. А. Пушкін цікавився давньоруською історією, і в добутку це відчувається. З перших рядків Казки виникає...
- Твір по поемі Пушкіна “Руслан і Людмила” У петербурзький період Пушкін написав і першу свою поему – “Руслан і Людмила” (1820). По жанрі це жартівна поема, зразки якої були створені російськими поетами ще в другий. половині XVІІІ в. (поет особливо цінував “Душеньку” Бог-лановича). Увага Пушкіна до усної народної творчості, казка, переказам, характерне дли російського романтизму, відбивало зрослий...
- Казкові герої у поемі Пушкіна “Руслан і Людмила” (вступ до поеми) Я дуже люблю казки О. Пушкіна. Не раз уявляла своїх улюблених героїв і мандрувала з ними світом казок. Милуючись лебедем, я ще й досі вірю, що він ось-ось обернеться прекрасною царівною, а чорний кіт може розповідати казки, як у вступі до поеми “Руслан і Людмила”: Край лукомор’я дуб зелений, І...
- Казкові елементи в поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” 1. Чарівна казка або поема? 2. Прикмети казки в поемі. 3. Значення фіналу Що за принадність ці казки! Кожна є поема! А. С. Пушкін “Руслан і Людмила” – це перша поема А. С. Пушкіна, її задум народився ще в ліцеї. Він хотів створити богатирську казкову поему, натхненний російськими фольклорними казками...
- Казкові герої у поемі О. С Пушкіна “Руслан і Людмила” (вступ до поеми) Я дуже люблю казки О. Пушкіна. Не раз уявляла своїх улюблених героїв і мандрувала з ними світом казок. Милуючись лебедем, я ще й досі вірю, що він ось-ось обернеться прекрасною царівною, а чорний кіт може розповідати казки, як у вступі до поеми “Руслан і Людмила”: Край лукомор’я дуб зелений, І...
- Авторське відношення до героїв і подій у поемі А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” 1. Відношення автора до героїв свого добутку. 2. Пушкінська оцінка подій. 3. Взаємини автора з миром казок. Сюжет поеми А. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” заснований на фольклорних традиціях. Однак потрібно відзначити істотне розходження між народними казками й добутком великого російського поета. Казки являють собою оповідання, у якому прояв особистого...
- Самый необыкновенный персонаж поэмы А. С. Пушкина “Руслан и Людмила” …смотрит храбрый витязь – И чудо видит пред собой. А. С. Пушкин Уже первые строки поэмы Пушкина завораживают своими чудесами. В сказочном Лукоморье поэт поселил почти всех героев народных сказок, рожденных поэтическим вдохновением и фантазией народа. Здесь и избушка на курьих ножках, и ее хозяйка Баба Яга, и Кащей, и...
- Скорочено “Руслан і Людмила” Пушкіна Князь Володимир-сонце бенкетує в гридниці з синами і натовпом друзів, святкуючи весілля молодшої дочки Людмили з князем Русланом. На честь молодят співає гусляр Баян. Лише троє гостей не радіють щастя Руслана і Людмили, три витязя не слухають віщого співака. Це три суперника Руслана: витязь Рогдай, хвалько Фарлаф і хозарський хан...
- Аналіз поеми Пушкіна “Руслан і Людмила” Насолодам молодого життя Пушкін віддавався таким же захватом, як віддавався літературі, як віддавався високим ідеям і вільним думкам. Цікаво, що за весь 1818 р. він майже зовсім не пише листів, та й віршів пише не так багато. Йому явно не до них. Він весь у крутінні, у забавах і спокусах...
- Скорочено поеми Руслан і Людмила Пушкіна А. С Руслан і Людмила Поема Присвята Для вас, душі моєї цариці, Красуні, для вас одних Часів минулі небилиці… Пісня перша В лукомор’я дуб зелений; Златая ланцюг на дубі тім: И вдень і вночі кіт учений Все ходить по ланцюзі навкруги; Іде праворуч – пісня заводить, Ліворуч – казку говорить. Там чудеса:...
- Руслан і Людмила (переказ) Високі хороми великого князя Київського Світозара повні гостей. Князь святкує весілля дочки Людмили з витязем Русланом. Віщий Баян заспівує пісню про славу російської землі, про сміливих походах. Він передбачає долю Руслана і Людмили: над героями нависла смертельна небезпека, їм уготовані розлука, тяжкі випробування. Руслан і Людмила клянуться один одному у...
- Казковий світ О. С. Пушкіна (вступ до поеми “Руслан і Людмила”) Це один з найяскравіших спогадів мого дошкільного дитинства. Це, мабуть, перше моє знайомство з Пушкіним. Кохання з першого погляду, з першого ж слова – і назавжди. …Мені два з половиною роки. Я вперше з батьками на морському узбережжі. Євпаторія. Старий парк. Здається, я просто бігла тією алеєю і тягла батьків...
- Роль народної казки у вступі до поеми О. С. Пушкіна “Руслан і Людмила” Завдяки своїй няні Орині Родіоновні великий російський поет Олександр Сергійович Пушкін назавжди полюбив народні казки. Вони стали матеріалом і для його власних казок-поем. Одна з найвідоміших – “Руслан і Людмила”, в якій князь Руслан вирушає в далеку дорогу, щоб відвіукати свою наречену Людмилу, викрадену злим чаклуном Чорномором. Подолавши багато перешкод,...
- Пролог до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила”. Виразне читання напам’ять УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА (17 годин) УРОК № 13 Тема. Пролог до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила”. Виразне читання напам’ять Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст і художню довершеність пушкінської поезії через виразне читання; розвивати навички виразного, вдумливого читання віршів; пам’ять; уміння виражати...
- Казкові образи у вступі до поеми 0. Пушніна “Руслан і Людмила” Про те, що поема буде казкова, Олександр Сергійович Пушкін розповідає ще в перших рядках. Він переносить свого читача до казкової країни, яку називає “Лукомор’я”. “Край Лукомор’я дуб зелений…” – починається поема, і ми вже бачимо зелені луки, над якими височить могутній дуб. Це той самий дуб, першодере – во, на...
- “Слово про похід Ігорів”. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету УРОК 18 Тема. “Слово про похід Ігорів”. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. КР № 2 (за розділом “З давньої української літератури”). Мета: ознайомити учнів із символічно-міфологічними образами, фольклорними мотивами, вказати на роль пейзажу в розгортанні сюжету; розвивати навички характеристики образів, вміння висловлювати власні...
- О. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС I семестр ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА (17 годин) УРОК № 12 Тема. О. Пушкін. Вступ до поеми “Руслан і Людмила” Мета: ознайомити зі змістом вступу до поеми О. Пушкіна “Руслан і Людмила” та його художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, висловлення своєї думки...
- ВСТУП ДО ПОЕМИ “РУСЛАН І ЛЮДМИЛА” РОЗДІЛ І КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ ОЛЕКСАНДР ПУШКІН ВСТУП ДО ПОЕМИ “РУСЛАН І ЛЮДМИЛА” Історія створення Олександр Пушкін розпочав поему “Руслан і Людмила” 1817 p., коли навчався ще в Ліцеї, а завершив 1820 р. в Петербурзі. Того ж року поема з’явилася в російських журналах, одразу зробивши ім’я автора знаменитим. Він послав...
- Фольклорні мотиви поезії Т. Шевченко “Ой три шляхи широких” Жанрова й стилістична розмаїтість Творчості Т. Шевченко. Творчість Шевченко надзвичайно різноманітне. Поет починав працювати в межах літературного романтизму, створивши прекрасні романтичні балади (“Причинна”, “Тополя” та інші). Пізніше Шевченко працює в напрямку реалізму. Проте, серед його добутків зустрічаються й гостра сатира, і романтична лірика, поеми, філософські поезії й вірші, побудовані на...
- Міфологічні образи і їхня роль у романі А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” 2. Міфологічні образи в романі Пушкіна. 3. Значення міфологічних образів. Я закрив Илиаду й сіл у вікна, На губах тріпотіло останнє слово, Щось яскраво світило – ліхтар иль місяць, И марудно рухалася тінь вартового. Н. С. Гумилев Очевидно, що традиція використання міфологічних образів у літературі бере початок у далекій давнині....