Фольклорні джерела повести М. Коцюбинського “Тіні забутих предків”
Де можна зустрітися з казкою, де можна почути “вічний шум ріки”, побачити “довгі плакучі трави”? Здається, тільки в Карпатах і ще в повісті М. Коцюбинського ” Тіні забутих предків “. Живуть там люди, щедрі душею, пісенні люди, які називаються гуцулами. Саме про їх, захоплених своїми звичаями, побутом, повір’ями, пише М. Коцюбинський, відкриваючи у свій час для України картини гуцульського життя. Начебто з казкової сивої давнини йдуть до нас гуцульські міфологічні вірування. Зустрічаємося ми й із щезником, і з нявками, і із чугайстром,
Вірять, що існують нявки, які ведуть людей до загибелі, вірять, що їм перешкоджає чугайстр, вірять у багато чого, що живе тільки в їхній уяві і йде від далеких предків. “Увесь світ була як казка, повна чудес, таємнича, цікава й страшна”. І навіть маленькі діти намагаються розкрити таємницю, довідатися, “із чого з’явилася
Звуки трембіти, плач над померлої – все це нам зрозуміло. Але в гуцулів смерть – це не тільки плач. За ним ідуть і сміх, і жарту, і навіть регіт. Людина повинен піти в інший світ не сумним, а веселим, і начебто підтвердження цього – “загадкова посмішка смерті” Івана Палийчука. Він умер, але залишаються живими інші люди, веселі й щасливі, тому й не потрібно більше плакати – потрібно зрадитися чудовому настрою Гине Палийчук, що пішов за нявкой-маричкой, захистив неї від чугайстра, що є втіленням доброї сили. Гине він, але залишається “живим” незвіданий мир Гуцульщини. Цей мир не завжди нам зрозумілий, тому що є приналежністю народу, що вірить у казку, у міфи, не відходить від традицій і ритуалів своїх предків. І, здається, що гуцули й самі є частиною Казки. Тому й не дивно, що повість М. Коцюбинського “Тіні забутих предків” надовго залишається в нашій пам’яті, радуючи й інтригуючи своїми повір’ями, звичаями, побутом і віруваннями. Це все – фольклорні джерела