Філософські та моральні проблеми в романі “Портрет Доріана Грея”
Одного разу в майстерні свого приятеля Оскар Уайльд побачив натурника, котрий уразив його досконалістю своєї зовнішності. Письменник вигукнув: “Який жаль, що і йому не минути старості з усією її потворністю!”
У відповідь художник йому сказав, що добре було б щороку малювати такі дивні портрети, щоб природа тільки на них відбивала свої карби. Тоді зовнішність “херувима”, якого щойно побачив Уайльд, вічно залишалася б молодою.
У своєму романі “Портрет Доріана Грея” англійський письменник показав надзвичайну силу справжнього
Портрет Доріана є своєрідним ідеалом краси. Своєю досконалістю він вразив юнака. Але думка, що через декілька років його краса почне в’янули, викликала жах. І тоді Доріан подумав, що було б чудово, якби старів тільки портрет, а сам він назавжди залишався молодим. За здійснення цього бажання, як Йому здалося,
Герой роману вміє цінувати не тільки майстерність талановитого художника, а й музичні твори. Він по кілька разів слухає п’єси Вагнера, Шумана; відчуває найвищу насолоду від спілкування з прекрасним. Автор показує, що на початку роману для його героя найголовнішою є саме краса мистецтва. Але Доріан передбачав руйнування гармонії краси в майбутньому, і він не помилився.
Коли невблаганний час наклав свій відбиток на зовнішність Сибіли Вейн, Доріан кидає її. Ображена жінка не витримує такої жорстокості з боку коханої людини і гине. Цей жахливий випадок справив на Доріана сильне враження. Сидячи вдома у кріслі, він побачив, що його портрет нібито змінився “у складці рота почувалася жорстокість”. Доріанові стало моторошно від поміченого порушення гармонії мистецтва, яке було спричинене порушенням гармонії почуттів. Портрет стає дзеркалом душі героя, його “щоденником”, який він старанно приховує від людського ока.
Поступово жорстокість притлумлювала добрі людські якості. Своїми вчинками Доріан доводить до самогубства і приятелів. Від кожного прояву цинізму, безсердечності, нелюдськості портрет змінювався.
І коли емоційний стан Грея сягає найвищого напруження, він проколює картину ножем, посягаючи на прекрасне, і вмирає. В останніх рядках роману Оскар Уайльд говорить, що портрет Доріана зостався молодим і неушкодженим, в той час як “на підлюзі з ножем у грудях лежала мертва людина у фраці. і тільки по каблучках на руках слуги визначили, хто це”.
Справжнє мистецтво не можна зганьбити, знищити, бо, як підкреслює автор, мистецтво вище за життя, воно вічне і здатне хвилювати почуття багатьох людей.