Ф. Тютчев. “Я знаю в праосені пору…”. Виразне читання напам’ять
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
ЛІТЕРАТУРА І СВІТ ПРИРОДИ
(11 годин)
УРОК № 42
Тема. Ф. Тютчев. “Я знаю в праосені пору…”. Виразне читання напам’ять
Мета: навчити розкривати глибинний зміст і красу поезії через її виразне читання; розвивати навички виразного читання шляхом практичного оволодіння його елементами – інтонацією, темпом, паузами, логічним наголосом; виховувати любов до природи та до поезії, естетичні смаки.
Обладнання: портрет письменника, картини, репродукції, фотографії
Теорія літератури: виразне читання, темп, інтонація, пауза, логічний наголос.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Чи замислювалися ви над тим, що звичайне слово залежно від того, з якою інтонацією його сказати може стати незвичайним і навіть перетворитися у свою протилежність? Хороше слово стане образливим (“Ну ти і розумник!”), а образливе – лагідним, приємним (“Дурнику мій!”). Тому неодмінно слід звертати увагу не лише на те, що говориш, але й як говориш. Саме такі вміння ми й розвиватимемо
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Робота з таблицею
Заповніть таблицю, визначивши різні, за вашими спостереженнями, пори осені та назвавши їхні прикмети.
Пори осені | Ознаки |
Рання осінь | Почало жовкнути листя; стало прохолодніше; тихо – відлетіли птахи; зібраний урожай зернових, але продовжується збирання яблук, груш та інших фруктів, овочів |
“Середня” осінь | Стало прохолодно, дерева скидають листя; йде збирання буряків, соняшника, кукурудзи |
Пізня осінь | Дерева стоять голі, часто йде дощ, холодно, перші заморозки, на полях тихо, урожай зібрано |
(Записи до таблиці коригуються залежно від місцевості проживання.)
2. “Усне малювання”
– Змалюйте своїми словами картину, яку ви “побачили”, читаючи вірш Ф. Тютчева “Я знаю в праосені пору…”, додавши деталі, що ви уявили.
3. Виразне читання віршів про осінь інших поетів
Діти підібрали вірші самостійно (див. домашнє завдання), порівнюють їх з вивченим твором Тютчева.
IV. Основний зміст роботи
1. Виразне читання напам’ять вірша Ф. Тютчева “Я знаю в праосені пору…” мовою оригіналу або в перекладі
(Можна провести як конкурс з журі та визначенням переможців.)
2. Виразне читання віршів інших поетів світової літератури і українських (див. додаток)
V. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про японську культуру – живопис, прикладне мистецтво, звичаї, побут.
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте фразу.
– Найкращим читцем вірша Ф. Тютчева, на мою думку, був…
– Найцікавіший вірш про осінь – це…
– Я зрозумів (зрозуміла), що виразне читання…
– Переконаний (переконана), що природа – не лише годувальниця, а й джерело…