Еволюція ліричного героя на сторінках поетичних створінь М. Ю. Лермонтова
1. Образ ліричного героя в ранній творчості. 2. Від юнацького романтизму до зрілого реалізму. 3. Підсумок щиросердечних шукань поета. Твій вірш, як божий дух, носився над юрбою; И, відкликання думок шляхетних, Звучав, як дзвін на вежі вічовий, У дні торжеств і лих народних.
М. Ю. Лермонтов Творчий шлях М. Ю. Лермонтова – це всього тринадцять років. Але як багато він встиг написати за цей час! Вірші, поеми, драматичні добутки, роман, що став портретом цілого покоління. Поет немов передчував, що доля відпустила йому мало часу. Він почав писати дуже
Причому хлопчик не боявся вже в дитячому віці пробувати писати в різних жанрах. Ранні кавказькі поеми, написані ще хлопчиком, вражають дорослим знанням життя й глибиною міркувань юного поета. Але переважним жанром, у якому працює юний Лермонтов, є лірика. Тоді ж оформляється й образ його ліричного героя.
Він багато в чому автобиографичен. Ліричний герой так само, як і юний поет, мріє про подвиг і переконаний у своїй винятковості. Він постійно перебуває в конфлікті з навколишнім світом і нескінченно самотній. Відчуття самітності й несхожості з іншими людьми буде пронизувати вся творчість Лермонтова.
В
При цьому його ліричний герой одержимо прагненням діяти й у цьому прагненні він часто вступає в протиборство з іншими людьми. А в результаті він або гине, або стає ізгоєм. Такі герої ранніх поем Лермонтова “Хаджі Абрек”, ” Исмаил-Бий”, “Аул Бастунджи”. Але чим старше ставав поет, чим більше він співвідносив свої мрії й переживання з реальним життям, з долею свого покоління, тим більше юнацький романтизм поступався місцем зображенню дійсності. Ліричний герой Лермонтова вже не зосереджений на собі одному, своїх почуттях і мріяннях, його глибоко хвилює доля батьківщини й долі його сучасників: Сумно я дивлюся на наше поколенье!
Його прийдешнє – иль порожньо, иль темно, Меж тим, під тягарем познанья й сомненья, У бездіяльності зостариться воно. Вустами ліричного героя поет говорить про малодушність, молодого покоління, про його нездатність випробовувати сильні почуття, він пророкує йому найстрашнішу долю: забуття й глузування нащадків. Юрбою угрюмою й незабаром позабутої Над миром ми пройдемо без шуму й сліду, Не кинувши століттям ні думки плідної, Ні генієм початої праці.
Примітно, що в цьому вірші поет уживає займенники “ми” і “наше” (покоління). Тобто він уже не відокремлює себе від звичайних людей. Якщо герой ранніх добутків поета був переконаний у своїй винятковості й піднімав себе над юрбою, то в більше дійшлій вік він відмовляється від ліричної зарозумілості відносно інших людей.
Ліричний герой визнає себе одним з них. Він з того ж покоління, що нудиться життям і приреченого на бездіяльність. Але на відміну від всіх інших він – Поет і може те, на що не здатно інші. Міркування про свою долю, і про свою роль – ролі поета, Лермонтов виклав у вірші “Пророк”. Це вірш – своєрідне продовження пушкінського з тією же назвою.
Пророк, стремившийся проголошувати “любові й правди чисті ученья”, зустрічає лише злість і прокльони тих, у кому він прагне розбудити все краще. Поет-Пророк змушений бігти в пустелю. Там живе він згідно із природою, всіма живими тваринами й зірками.
Коли ж йому доводиться з’являтися серед людей, вони зустрічають поета глузуваннями й презирством за його наготу, бідність і худорбу. І ніхто не хоче визнати того, що “бог говорить його вустами”. Але ліричний герой Лермонтова, уже навчився подумки нестися ладь, від юрби бездушних масок, що оточують його пестрою толпою. Хоча часом, коли шум цієї юрби, руйнує зачарування мрії поета, йому хочеться: …
Збентежити веселість їх И зухвало кинути їм в очі залізний вірш, Облитий гіркотою й злістю! Але таке бажання поет випробовує усе рідше. Всі частіше його охоплює відчуття скороминущості, неміцності буття. Його ліричний герой нудиться тим, що йдуть кращі роки, а в душі його не залишається вже ні бажань, ні любові, усе здається порожнім і незначним і в першу чергу сама “життя…
Така порожня й дурна штука…”. Ті ж мотиви звучать і в одному з останніх віршів Лермонтова “Морська царівна”. Прекрасна дочка морського царя, що заманює героя чудовою красою, при ближчому розгляді перетворюється в “чудо морське із зеленим хвостом”. Взагалі в любові ліричний герой Лермонтова, нещасливий так само, як і сам поет.
У відносини закоханих раз у раз втручаються сторонні обставини, нерідко фатальні, часто любов буває нерозділеної. Лише в мріях ще живе ідеальний образ коханої: Але вірні мрії той образ зберегли В груди моєї; той погляд, виконаний вогню, Завжди із мною. Ліричний герой Лермонтова, відчуваючи неміцність і швидкоплинність життя й ілюзорність надій на щастя, зрештою примиряється з життям, як примиряється з долею й герой його останньої романтичної поеми “Мцири”. Вирослий у монастирі, “у задушливій келії”, юний горець, всією душею рветься на батьківщину. Він біжить із обителі, у надії відшукати шлях додому.
Три дні, проведених на волі, для юнака дорожче всього попереднього життя, прожитої “у в’язниці”. Але мрії його нездійсненні, він ніколи не знайде дороги додому. Природа, що вразила юнака своєю красою, стає перешкодою між ним і батьківщиною.
Перед смертю герой просить перенести його в монастирський сад, де він сподівається одержати привіт, з недосяжної батьківщини. І із цією думкою я засну й нікого не прокляну! За тринадцять творчого років ліричний герой Лермонтова, проходить складний шлях від романтичної захопленості, до реалістичного сприйняття миру й життя.
Якщо спочатку герой протиставляє себе суспільству, то згодом він занурює в життя людей, намагається зрозуміти й осмислити її. І хоча висновки, до яких він зрештою приходить, не веселі, поет примиряється з життям і не проклинає її.
Схожі твори:
- Думки й почуття ліричного героя в поезії Ф. И. Тютчева ДУМКИ Й ПОЧУТТЯ ЛІРИЧНОГО ГЕРОЯ В ПОЕЗІЇ Ф. И. ТЮТЧЕВА Федір Іванович Тютчев – разюче тонкий лірик і яскравий стиліст, йому даний дарунок хвилювати серця людей, змушувати їх битися в унісон із внутрішнім ритмом природи, так майстерно переданим поетом. Коли проб’є остання година природи, Склад частин порушиться земних: Все зриме...
- Характеристика ліричного героя вірша И. А. Буніна “Як у квітні по ночах в алеї…” 1. Творчість И. А. Буніна. 2. Мотиви самітності в лірику. 3. Самітність ліричного героя 4. Близькість і різниця в поглядах Буніна й Лермонтова. 5. Бунін як продовжувач і отрицатель спадщини символізму. И. А. Бунін – людин зі складною, трагічною долею. Він представник шановного дворянського роду, здатний до тонкого відчування й...
- Вольовий характер ліричного героя творів Євгенія Маланюка Українська межвоенная поезія досягла найвищого рівня завдяки поезії Е. Маланюка, що належав до Празької поетичної школи, і був її безумовним лідером. Динамічна напруга його віршів відображало неспокійну епоху, вони були волелюбними, діяльними. Це була поезія вільного миру, вільного прояву ідей і відчуттів. Протягом довгого й складного життя, витканої з “переходів...
- Змалювання в поезії Рембо духовних поривань ліричного героя Змалювання в поезії Рембо духовних поривань ліричного героя Поезія А. Рембо схожа на зблиск, така вона яскрава й так недовго поет її творив. Але сталося так, що рядки молодого поета не загубилися серед виру слів, бо виявилися справді потрібними. Що перш за все вражає в поезії Рембо? Щирість почуттів. І...
- “Характеристика ліричного героя Гафіза” Одним з найбільш яскравих і відомих представників персько-таджицької поезії є Гафіз. Поет Гафіз у своїй творчості найчастіше використовував жанр газелі. Темами його творчості були лицемірство і віра, хоча в ті часи на територіях Персії і Таджикистану мусульманські вірування ще не були настільки сильно поширені, як це є сьогодні. Розкриваючи основну...
- Образ ліричного героя в поезіях збірки “Зів’яле листя” І. Франка В українській літературі постать Івана Яковича Франка є однією з найпомітніших. Він – успішний письменник, поет, драматург, критик, громадський діяч. Але в особистому житті Франкові не пощастило: тричі він любив, і тричі його кохання відкидали. Перша любов – Ольга Рожкевич, якій батько заборонив зустрічатися з політичним в’язнем, друга – Юзефа...
- Самітність ліричного героя у віршах В. В. Маяковського 1. Безнадійні спроби бути понятим. 2. Самітність як постійний супутник поета. 3. Ліричний герой Маяковського 4. Звертання поета до майбутніх нащадків. У якій ночі маревної, недужной, якими Голгофами я зачатий, Такий великий і такий непотрібний? В. В. Маяковський “Ні, весь я не вмру… ” – ці вічні слова А. С....
- Трагедія життя ліричного героя в поезії Блока Майже ніколи не буває так, щоб поезія не відтворювала якісь моменти життя самого поета. Людина, яка не знала радості Кохання, не пережила гіркоти розчарувань, не відчула злету духу, ніколи не залишить свого сліду в поезії. Прісне, розмірене, спокійне життя, можливо, й може бути цікавим для окремої людини, але митець не...
- Образ ліричного героя у вірші В. Маяковського “Лілечко!” Десятиліття про Володимира Маяковського говорили як про національного письменника – трибуна, бунтаря, агітатора, горлана. Маяковський – лірик? Та цього не може бути! Чому ж так довго замовчувалася інтимна лірика митця? Сталін через п’ять років після загадкового самогубства поета проголосив Маяковського “найталановитішим поетом нашої епохи”, що й призвело до канонізації його...
- Основні риси ліричного героя М. Ю. Лєрмонтова Болісні переживання самітності, відчуття бесприютности, безплідності існування, мертва нудьга, пекучий і беззмінна, “як пломінь”, сум – от основні риси ліричного героя М. Ю. Лєрмонтова Багато сучасників поета були людьми нескінченно самотніми, замкнутими в собі, вони відчували навколо лише льодову порожнечу, ніщо не могло зігріти їхнє серце, та й самі вони...
- “Основні мотиви лірики М. Лермонтова” Своєрідність творчості Михайла Юрійовича Лермонтова в тому, що поет був прихильником і романтизму, і реалізму. В своїй творчості він пройшов шлях від романтизму до реалізму. Навіть в його творах, написаних під кінець творчої діяльності, зустрічаються мотиви романтизму. Але, незважаючи на напрям, в якому він працював автор завжди проявляв зацікавленість до...
- У чому подібність і відмінність ліричного героя “Думи” і Печоріна? У Печоріні приваблюють насамперед його незвичайність, самобутній характер, критичний склад розуму, здатність тверезо оцінювати не тільки чужі, а й і мої вчинки, сила і незалежність, здатність нічого не сприймати на віру. У нього широкий світогляд, Печорін здобув гарну освіту. Він, безсумнівно, вищий за її середовище, з яким змушений спілкуватися, тому...
- Трагедія життя ліричного героя в поезії О. Блока “Про доблесті, про подвиги, про славу” Майже ніколи не буває так, щоб поезія не відтворювала якісь моменти життя самого поета. Людина, яка не знала радості кохання, не пережила гіркоти розчарувань, не відчула злету духу, ніколи не залишить свого сліду в поезії. Прісне, розмірене, спокійне життя, можливо, й може бути цікавим для окремої людини, але митець не...
- Вольовий характер ліричного героя творів Є. Маланюка Важко живеться на світі тим людям, які не мають твердого характеру, які здатні розгублюватися від несподіваних проблем, від не зовсім добрих змін у житті. Але їм протистоять люди, які вірять у те, що роблять, які ніколи, навіть під натиском обставин, не здатні зректися своїх ідей та вподобань. Таким, на мій...
- Масштабність любовних почуттів ліричного героя В. Маяковського Коли ведуть розмову про любовну лірику XX століття, Маяковського або не згадують зовсім, або згадують в останню чергу. Навіть іноді дивуються: як це, Маяковський – агітатор, горлач, ватажок і раптом кохання! Якось “не вписується” у деяких це поняття в образ… Я дещо заздрю тим, хто вперше відкриє для себе сторінки...
- Внутрішній світ ліричного героя (“Весь обшир мій – чотири на чотири”, “Терпи, терпи – терпець тебе шліфує…”) “Поет повинен бути людиною. Такою, що, повна любові, долає природне почуття зненависті, звільнюється од неї, як од скверни. Поет – це людина”. Ці слова написав В. Стус. Їх він підтверджував своїм життям і своєю творчістю. Стусу завжди боліла доля українського народу. За це він страждав: його заарештовували, переслідували. Помер він...
- У чому зміст бунту ліричного героя поеми В. В. Маяковського “Хмара в штанях”? В 1915 році Маяковський створює поему “Хмара в штанях” – один із самих цікавих добутків дожовтневого періоду. У цей час він переживає нерозділену любов. Біль розчарування, протест проти несправедливості миру, заклик до боротьби злиті воєдино в поемі “Хмара в штанях”. У ній поет зв’язує тему любові й тему революції, що...
- Конфлікт ліричного героя з реальністю в ліриці Гайне Уся творча діяльність великого німецького поета Генріха Гайне пов’язана з його боротьбою за світле майбутнє Німеччини, за свободу і щастя німецького народу. Творча спадщина Гайне пройнята гуманістичними ідеалами свободи людської особистості. Висока майстерність поета, блискучий полемічний талант публіциста зробили ідеї Гайне зрозумілими для людей, які живуть у різних куточках земної...
- Конфлікт ліричного героя з реальністю в ліриці Г. Гайне Уся творча діяльність великого німецького поета Генріха Гайне пов’язана з його боротьбою за світле майбутнє Німеччини, за свободу і щастя німецького народу. Творча спадщина Гайне пройнята гуманістичними ідеалами свободи людської особистості. Висока майстерність поета, блискучий полемічний талант публіциста зробили ідеї Гайне зрозумілими для людей, які живуть у різних куточках земної...
- Почуття і переживання ліричного героя новели “Іntermezzo” Михайла Коцюбинського Новела “Іntermezzo” – один із кращих творів М. Коцюбинського. Його можна вважати ліричним монологом самого автора. Задум написати такий твір виник у письменника під час відпочинку в селі Кононівка на Полтавщині. Приводом до написання і темою твору послужили події 1905 року. Художньо висвітлюючи тему революції та її поразки, М. Коцюбинський...