Естетика Грибоєдова – це естетика реалізму
Геніальний драматург, талановитий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своєю комедією “Горі від розуму” поклав початок розквіту російської реалістичної драматургії. У Московському університеті Грибоєдов зближається з майбутніми декабристами, жагуче захоплюється театром і літературою Разом з іншими передовими студентами він добре вивчив Твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. У ньому рано пробуджуються почуття особистого достоїнства й ворожість до панського середовища, кріпосницьким вдачам. Шекспіра Грибоєдов
Естетика Грибоєдова – це естетика реалізму. Він виступає проти Жуковського, але підтримує й опирається на кращі добутки російської літератури. Грибоєдов був одним
У комедії відбита епоха після 1812 року. Зміст комедії – зіткнення й зміна двох більших епох російського життя – “століття нинішнього” і “століття минулого”. Поява “Горі від розуму” передвіщало перемогу реалізму в російській літературі. Грибоєдов, слідом за Радищевим, розкриває типові риси диких панських вдач і безправ’я кріпосної людини. Приклад: служниці Лізі загрожує й любов старіючого пана – тяганини Фамусова, і панська розправа. Вона говорить: “Мини нас пущі всіх сумів і панський гнів, і панська любов”. Співчуття закріпаченим народним масам – основ грибоедовского зображення життя: народ, про яке говорить Чацкий, становить тло комедії. Сутність грибоедовского задуму розкривається в протиставленні порочному й паразитичному дворянсько-кріпосницькому суспільству розумного, гуманного російського народу. Новаторство Грибоєдова в тім, що він не тільки чудово знав дійсність, але й у тім, що він своєрідно використав і застосував новий реалістичний метод зображення. Всі герої дані в русі, у розвитку, у боротьбі нового зі старим
В образах і картинах комедії з історичною вірністю було відтворене російське життя сучасної епохи. Фонвізін був зразком пера, але його герої залишалися незмінними на всьому протязі дії. У творі Грибоєдов, навпроти, прагне розкрити внутрішній розвиток своїх героїв (Чацкий, Софія ). Пушкіна в “Євгенії Онєгіні” досяг ще більших результатів. Грибоєдов розкриває характер своїх героїв у тісному зв’язку з тим суспільним середовищем, що їх виховала, і, цьому сила його реалізму. Молчалин став Молчалиним саме під впливом навколишньої його панського середовища, від якої він залежить, від обставин його життя. Чацкий з гіркотою викликує: “Молчалини блаженствують на світі!”. А в нашої действительностидо недавнього часу теж “молчалини” процвітали, а від “Чацких” намагалися позбуватися. Я думаю, що це й привело нашу країну до духовної кризи, занадто багато було покірних, живучих за принципом: “Не повинне сміти своє судження мати”.
Характерів у типових обставинах. Цій основній вимозі реалізму цілком відповідає “Горі від розуму”. Типізуючи образ, Грибоєдов кожному персонажу комедія надає індивідуальні риси й властивості. Отчого комедія дотепер современнагрибоедов блискуче запам’ятав не тільки життя й вдачі, але й характери, які є за всіх часів. В армії можна зустріти грубого солдафона (грибоедовского Скалозуба), у будь-якім керуванні – “всесильного дядюшку” (Фамусова), заступника родичів, що тримає всіх службовців вузде.
Легший в основу комедії конфлікт між табором кріпосників і молодими вольнолюбцами, із середовища яких вийшли декабристи, уже сучасників уразив своєю життєвою правдивістю й історичною вірністю. Новаторство Грибоєдова – художника, що виразилося в природності, простоті і ясності драматургічної композиції, блискуче охарактеризував Пушкін. Він уважав Грибоєдова “комічним генієм”.
У російській літературі існують різні образи Москви. Батьківщина, серце Росії, місто, що, на відміну від Петербурга, зберіг чарівність національного життя, традиції старовини, напівсадибного побуту. Такий з’являється перед нами Москва у Творчості Пушкіна. І зовсім інший образ древньої столиці виникає в пушкінського сучасника – Олександра Сергійовича Грибоєдова. Москву, зображену в комедії “Горі від розуму”, не випадково прийнято називати не просто панської, а фамусовской Москвою. Суспільство, критично показане Грибоєдовим, очолюється в п’єсі Фамусовим. Саме в монологах Фамусова виникає перед нами найбільш докладна картина московського життя. Але в п’єсі існують два різні Москва, два образи, що суперечать один одному! У відповідь на хвалебний монолог Фамусова свою оцінку московських вдач дає Чацкий.
Все протистояння двох століть, “століття нинішнього” і “століття минулого”, будується на постійних паралелях різних точок зору на московське життя. Починаючись, по суті, з першої появи Чацкого, воно триває до самого кінця, закінчуючись рішучим розривом головного героя з фамусовской Москвою. Фамусов задоволений своїм містом. Він захищає Москву як носительку національних традицій, що не уступає при цьому по культурі Європі. Гостинність, дворянська честь, незалежність суджень, повага до жінки, по-европейски виховані дівчини і юнаки, розвинені не по роках, – от ті риси, за які цінує Фамусов московське життя. Чим же тоді незадоволений Чацкий. Хіба такий “набір” достоїнств може бути засуджений. Але Чацкий – носій нових поглядів. Він по-іншому бачить колишню столицю. Вона для Чацкого – місто, ворожий незалежної особистості, місто тиранії суспільної думки, диких кріпосних вдач і преклоніння перед “мундиром” і чинами. Де ж правда. Чому із двох точок зору ми повинні вибрати саме точку зору Чацкого.
П’єса Грибоєдова побудована таким чином, що “фамусовские” персонажі як би самі викривають себе. У чому бачить переваги московського життя Молчалин – “і награжденья брати й весело пожити”.
Чим незадоволений у місцевих вдачах Скалозуб. Любов’ю москвичок до гвардійців, мундири яких нітрохи не краще мундирів у Першій армії. Гостинність. Так, для всіх, але в тому числі й для пройдисвітів типу Загорецкого. Національні традиції. Вони в тім, що дворянське достоїнство оцінюється кількістю родових душ, а не здатністю присвятити своє життя служінню Росії. Культура. Вона в безглуздому змішанні двох мов – “французького з нижегородським”. Вихованість. Це вміння жодного слова не сказати без “кривляння”. Сучасність. Так, і в Москві є незалежність думки, “і про уряд інший раз так тлумачать, що якщо б хто підслухав їх… лихо!” Але при цьому “щоб новизни вводили, – ніколи, урятуй нас Боже!” Традиції родинних зв’язків, патріархальність. Звичайно, – “при мені служащие чужі дуже рідкі…” Але ж перед нами нова, “послепожарная”, Москва! Здавалося б, що після нещастя 1812 року суспільство повинне струснутися, повинні з’явитися інші риси. На жаль… “Удома нові, але забобони старі…” Москва будується заново, а вдачі залишаються тими ж, що й були. Обіди, які “їли третя година…”, барі, що міняють вірних слуг на “борзі три собак”; а головне – невигубна ворожнеча до “вільного життя” і презирство до свого народу. В армії кар’єризм витісняє прагнення служити Росії; скалозуби одержують чини, а люди типу Чацкого йдуть вотставку.
У державному апарату тріумфують молчалини, для яких свято лише думка свого начальника. “Гоненье на Москву. Що значить бачити світло!” – іронічно відповідає Чацкому Софія. Може бути, у цих словах є частка істини. Москва в зображенні Грибоєдова саме “фамусовская” Москва, місто, про яке в комедії дійсно не говориться нічого гарного. Але Грибоєдов і не ставив своєю метою всебічний показ колишньої столиці. Москва для Грибоєдова – супротивник тих цінностей, які були йому дороги. Так, є в Москві своя поезія, своя чарівність, але та мета, заради досягнення якої писа-лась комедія, не жадала від автора лірики людських відносин. Своє ж завдання Грибоєдов випол-нил блискуче. Фамусовская Москва залишається в памя-ти читача як оплот консервативної Росії, як місто, чиє життя вимагає рішучого відновлення