Эстетические погляди Ф. Стендаля. Трактати “Расин і Шекспір” і “Про любов”
Філософія сенсуалізму була дуже близька Стендалю, але він опирався й на нову філософію. Учитель Стендаля написав “Ідеологію”, по якій всі вчинки людини обумовлені його прагненням на щастя, яких у свою чергу залежить від громадського життя й суспільного щастя. Стендаль розробив ідею “погоні за щастям” – мистецтво чесноти, добуте мисленням і ясним розумінням середовища перебування чіл., ураховуються й особливості психіки. Вченням про темпераменти Стендаль користується для характеристики своїх персонажів. Характер героя залежить
“Про любов” 1819-20 р. – виникає як сповідь його душі після нещасної любові до жінки. Це аналіз виникнення й розвитку почуття. Коли Метильда Висконтини-Дембовская вмерла, він говорив, що вмер автор трактату. “Про любов” – філолофсько^-психологічне есе, міркування про любов з погляду соціологічної, психологічної й емоційної
У його герої, як і в ньому самому немов з’єдналися дві особи: одне діє, а інше за ним спостерігає. Спостерігаючи, він робить найважливіші
“Расин і Шекспір” – це теоретична спроба обгрунтувати реалістичні тенденції в літературі. Головний жанр – трагедія, хоча Стендаль їх і не писав. Сучасні добутки повинні відповідати сучасному читачеві, зіставляючи Расина й Шекспіра, говорить, що Расин застарів. Потрібно наслідувати способу зображення дійсності Шекспіра
Від Расина і його новітніх епігонів Стендаля відвертала тиранія штучну, сковуючу творчу ініціативу єдностей місця й часу. Шекспір був прапором романтиків, проти класицизму ополчившихся, і Стендаль устав під цей Прапор. Однак його тлумачення шекспірівського внеску у світовий літературний процес ближче не до споконвіку романтичного, а до реалістичного. Але терміна “реалізм” в 20-і роки XIX в. не існувало, і Стендаль думав себе романтиком
Уважає, що не треба відмовляти читачеві й глядачеві в уяві. Предмет зображення в лит. добутку: завдання сучасного письменника відбивати дійсність, мати можливість передавати те, як у реальності. Романтик (“реаліст”) повинен мати зухвалу волю. Драма буд. б. написати прозою (лірики немає), вона буд. б. сучасна, відбивати реальну дійсність
Трагедія совр. – у прозі, події тривають кілька місяців, кот. відбуваються в різних місцях. Мистецтво повинне давати сучасникам той жанр, предмет, що їм необхідний. ” По суті, всі великі письменники були романтиками. А класики – це ті, які через сторіччя після їхньої смерті наслідують їм, замість того, щоб розкрити ока й наслідувати природи”. Звідси на перший погляд, парадоксальну тезу, що поєднує Расина й Шекспіра