Ернест Хемінгуей Старий і море
“Старий рибалив зовсім один на своєму човні в Гольфстріму. Ось вже вісімдесят чотири дні він ходив у море і не піймав жодної риби. Перші сорок днів з ним був хлопчик. Але день за днем не приносив улову, і батьки сказали хлопчикові, що старий тепер явно salао, тобто самий як там не є невдачливий, і веліли ходити в море на іншому човні, яка дійсно привезла три хороші риби в перший же тиждень. Хлопчику важко було дивитися, як старий кожен день повертався ні з чим, і він виходив на берег, щоб допомогти йому віднести снасті або багор, гарпун у обгорнутий
Така передісторія подій, які розгортаються в маленькому рибальському селищі на Кубі. Головний герой – старий Сантьяго – “худ, виснажений, потилицю його прорізали глибокі зморшки, а щоки були покриті коричневими плямами ненебезпечно шкірного раку, який викликають сонячні промені, відбиті гладдю тропічного моря “. Він навчив хлопчика Маноліна рибалити. Хлопчик любить старого, хоче йому допомогти. Він готовий наловити йому сардин як насадки для його завтрашнього виходу в море.
На наступний день рано вранці старий відправляється на рибалку. Хлопчик допомагає йому знести вітрило, підготувати човен. Старий говорить, що на цей разу він “вірить в удачу”.
Одна за одною рибальські човни відчалюють від берега і йдуть у море. Старий любить море, він думає про нього з ніжністю, як про жінку. Настромивши на гачки приманку, повільно пливе за течією. Подумки спілкується з птахами, з рибами. Звиклий до самотності, вголос розмовляє сам із собою. Він знає різних мешканців океану, їх повадки, в нього до них своє ніжне ставлення.
Старий чуйно вловлює, що відбувається в глибині. Один із прутів здригнувся. Лісочка йде вниз, старий відчуває величезну тяжкість, яка спричиняє її за собою. Розгортається драматичний багатогодинний поєдинок між Сантьяго і величезною рибою.
Старий намагається підтягти линва, але в нього нічого не виходить. Навпаки, вона тягне, як на буксирі, човен за собою. Старий шкодує, що з ним немає хлопчика. Але добре, що риба тягне в бік, а не вниз, на дно.
Проходить близько чотирьох годин. Наближається південь. Так не може тривати вічно, розмірковує старий, скоро риба помре і тоді її можна буде підтягнути. Але риба виявляється живучою.
Ніч. Риба тягне човен все далі від берега. Вдалині меркнуть вогні Гавани. Старий втомився, він міцно стискає мотузку, перекинутий через плече. Думка про рибу ні на секунду не залишає його. Іноді йому стає її шкода. “Ну не чудо чи ця риба, один Бог знає, скільки років вона прожила на світі. Ніколи ще мені не траплялася така сильна риба. І подумати тільки, як дивно вона себе веде. Може бути, тому не стрибає, що вже дуже розумна “. Подумки розмовляє з рибою. “Я з тобою не розлучимось, поки не помру “.
Риба починає тягнути не так потужно, вона явно ослабла. Але сили старого закінчується. У нього німіє рука. Нарешті лісу почала йти вгору, і на поверхні показується риба. Вона горить на сонці, голова і спина у неї темно-фіолетові, а замість носа – меч, довгий, як бейсбольна біта. Вона на два фути довший човна. З’явившись на поверхні, вона починає знову йти в глибину, тягнути за собою човен, і старому доводиться мобілізувати всі сили, щоб не дати їй зірватися. Не віру в Бога, він читає “Отче наш”. “Хоч це несправедливо, але я доведу їй, на що здатний людина і що він може винести “.
Проходить ще день. Щоб відволіктися, старий згадує про бейсбольних іграх. Згадує, як колись в таверні Касабланки мірявся силою з могутнім негром, найсильнішою людиною в порту, як цілу добу просиділи вони за столом, не опускаючи рук, і як він врешті-решт узяв гору. Він ще не раз брав участь в подібних поєдинках, перемагав, але потім кинув цю справу, вирішивши, що права рука йому потрібна для рибного лову.
Битва з рибою триває. Він тримає лісі правою рукою, знаючи, що, коли сили вичерпаються, її змінить ліва. Риба виходить на поверхню, то наближається до човна, то відходить від неї. Старий готує гарпун, щоб добити рибу. Але вона відходить убік. Від втоми думки плутаються в голові у старого. “Послухай, риба, – каже він їй. – Адже тобі все одно вмирати. Навіщо ж тобі треба, щоб я теж помер “.
Останній акт поєдинку. “Він зібрав весь свій біль, і весь залишок сил, і всю свою давно втрачену гордість і кинув все це проти мук, які терпіла риба, і тоді вона перекинулася і тихенько попливла на боці… “. Піднявши гарпун, він щосили встромляє його рибі в бік. Відчуває, як залізо входить їй в м’якоть, і всаджує його все глибше і глибше…
Його долають нудота і слабкість, у нього паморочиться в голові, але він все-таки підтягує рибу до борту. Прив’язує рибу до човна і починає рух до берега. Подумки прикидає: риба важить не менше півтори тисячі фунтів, які можна продати за тридцяти центів за фунт. “Думаю, що великий Ді Маджіо міг б сьогодні мною гордитися “. Напрямок вітру вказує йому, в яку сторону плисти, щоб дістатися до будинку.
Проходить година, перш ніж показується перша акула. Відчувши запах крові, вона спрямовується за човном і прив’язаною до неї рибою. Вона наблизилася до корми, вп’ялася в рибу, стала її роздирати. Старий ударив її гарпуном. Вона занурюється на дно, поцупив з собою гарпун, частина мотузки і величезний шматок риби. “Людина не для того створений, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але не можна перемогти “.
Підкріплюється шматком риби. Зауважує плавники цілої зграї акул. Вони наближаються з величезною швидкістю. Старий зустрічає їх, піднявши весло з прив’язаним до нього ножем. Акули накидаються на рибу. Старий вступає з ними в битву. Одну з акул вбиває. Нарешті акули відстали. Їм було вже нічого їсти.
Коли він увійшов у бухту, всі спали. Знявши щоглу і зв’язавши вітрило, він відчув втома. За кормою його човна здіймався величезний хвіст риби. Від неї залишився лише скелет.
На березі хлопчик зустрічає втомленого, що плаче старого. Він заспокоює Сантьяго, запевняє, що відтепер вони будуть рибалити разом, бо йому треба ще багато чому навчитися. Він вірить, що принесе старому успіх.
На ранок на берег приходять багаті туристи. Вони здивовані, помітивши довгий білий хребет з величезним хвостом. Офіціант намагається їм пояснити, але вони дуже далекі від розуміння тієї драми, яка тут відбулася.
Схожі твори:
- СТАРИЙ І МОРЕ – ЕРНЕСТ ХЕМІНГУЕЙ Повість Серед безкраїх просторів океану на острові Куба загубилося маленьке селище, де живуть самі рибалки, і все життя пов’язане тут з морем. Головний герой повісті, старий рибалка на ім’я Сантьяго, напевне найстаріший з тих. хто промишляв сам-один на своєму човні на Гольфстрімі. Уже 84 дні він повертався без риби. Перші...
- Скорочено СТАРИЙ I МОРЕ – ЕРНЕСТ МІЛЛЕР ХЕМІНГУЕЙ ЕРНЕСТ МІЛЛЕР ХЕМІНГУЕЙ СТАРИЙ I МОРЕ (Стислий виклад) То був старий рибалка, що промишляв на Гольфстрімі сам-один у своєму човні. Ось уже вісімдесят чотири дні він виходив у море й не піймав жодної рибини. Перші сорок днів з ним був хлопець. Та по тих сорока нещасливих днях хлопцеві батьки сказали,...
- “СТАРИЙ І МОРЕ” – Ернест Міллер ХЕМІНГУЕЙ (1899 1961) – З ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст З ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст. Ернест Міллер ХЕМІНГУЕЙ (1899 1961) “СТАРИЙ І МОРЕ” Задум повісті “Старий і морс” визрівав у Хемінгуея протягом багатьох років. Так, ще в 1936 р. в нарисі “На блакитній воді” для журналу “Есквайр” він описав подібний епізод, що трапився з кубинським рибалкою. А остаточний (учені...
- Старий Сантьяго – переможений чи переможець? (За повістю Е. Хемінгуея “Старий і море”) Но пораженье от поведи Ти сам не должен отличать. Б. Пастернак У передмісті Гавани, в рибальському селиші Кохімарі, встановлено погруддя з таким написом: “Ернест Хемінгуей. Автор “Старого і моря”. Так вдячні рибалки, з якими письменник часто зустрічався і риси яких втілив в образі свого героя Сантьяго, висловили своє захоплення суворою...
- Кожне життя є точкою зору на Всесвіт (твір-роздум за повістю Е. Хемінгуя “Старий і море”) Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ Б. БРЕХТ, А. КАМЮ, Е. ХЕМІНГУЕЙ Кожне життя є точкою зору на Всесвіт (твір-роздум за повістю Е. Хемінгуя “Старий і море”) Кожна людина обирає для себе ту життєву позицію, яка близька саме їй, відповідає її розумінню мети життя і цінностей у ньому. Це і...
- Осмислення взаємин людини з природою у повісті Е. Хемінгуея “Старий і море” І. Е. Хемінгуей – людина-легенда ще за життя. (Талановитий письменник і відважна людина: був учасником воєн (Першої і Другої світових, Громадянської в Іспанії 1937 р.), “великих африканських полювань”, високо в горах і в бурхливих океанах – все, пов’язане з ризиком, приваблювало його.) ІІ. Осмислення взаємин людини з природою у повісті...
- Чому твір “Старий і море” Хемінгуея називають повістю-притчею про людину? “Старий і море” – повість, що має ярко виражений притчевий характер. Як відомо, притча – це повчальна історія, призначення якої донести до читачів життєві істини. Робота над повістю-притчею “Старий і море”” стала своєрідним підсумком духовних і моральних шукань автора. Історія головного героя твору піднесена до рівня міфу про людину –...
- Аналіз повісті Хемінгуейя “Старий і море” Ернест Хемінгуей завершив роботу над повістю “Старий і море” в 1951 році. В цей твір автор вклав свій значний письменницький досвід та життєву мудрість. Головний задум повісті Ернеста Хемінгуея у показі надзвичайної сили духу людини, яка вміє жити у гармонії з природою. Старий протистоїть силам природи, але водночас відчуває себе...
- “На що здатна людина й що вона може витримати? За повістю Е. Хемінгуея “Старий і море” Якщо ми подивимося на людину і порівняємо її з іншими живими істотами, то побачимо, наскільки слабкою і жалюгідною є людина на перший погляд. Вона значно слабкіша практично всіх диких тварин і в очній сутичці з ними швидко загине. Людське тіло швидко втомлюється, стрімко зношується. Всі ми потребуємо нормального харчування та...
- Повість “Старий і море” або людина ні коли не задається Повість Старий і море” вражає гостротою зовні, здавалося б, нехитрого, сюжету, своєрідним характером героя, відточеністю мови. Непідробний інтерес викликають глибокі, часом скорботні міркування про життя простого рибалки, який опинився в екстремальній ситуації: майже три дні він переслідує величезну рибу-меч, а потім б’ється з акулами, обгризали прив’язану до човна рибу. Свою...
- У чому гуманістичний пафос повісті Е. Хемінгуея “Старий і море”? Повість “Старий і море”, на перший погляд, – твір, що не може бути бестселером. Сюжету закрученого точно бракує, та й герой дивний, якийсь негероїч – ний. Це старий Сантьяго, якому саме дуже не щастило з уловом. Був він старий і самотній, до того ж бідний настільки, що ні за що...
- ЕРНЕСТ ХЕМІНГУЕЙ ЕРНЕСТ ХЕМІНГУЕЙ (1899 – 1961) Я знаю лише те, що бачив. Ернест Хемінгуей Я не знав Хемінгуея, але Хемінгуей людина для мене невіддільний від Хемінгуея письменника, від його книг і героїв, точніше, від тих з них, у яких він, не криючись, любив те саме, що любив у самому собі, –...
- Моральний кодекс старого Сант-Яго (за повістю Е. Гемінгвея “Старий і море”) Повість Е. Гемінгвея, за яку його нагороджено Нобелівською премією, невелика за обсягом. Та й сюжет її не має великої кількості пригодницьких поворотів. Але повістю “Старий і море” захоплюються вже півстоліття в усьому світі. Чому? Цей твір сповнений алегорій і глибоких роздумів про закони людського життя й вічності. І найбільш приваблює...
- Людина і природа у повісті Е. Хемінгуея “Старий і море” Герой повісті “Старий і море” не шукає порятунку в природі, він належить до неї. Старий не тільки проживає довге життя в єднанні з природою, з морем – він частина цього світу природи. Сантьяго любив летючих риб – то були його найперші друзі в океані, а от птахів жалів, особливо малих...
- В. Фолкнер про повість Е. Хемінгуея “Старий і море” Навесні 1936 р. у журналі “Ексвайр” Е. Хемінгуей опублікував нарис, у якому розповідав про епізод рибного лову в Тольфетрімі. Старий рибалка піймав “слику рибу, що довго тягла його човен у відкритому морі. Коли його знайшли, риба була об’їдена акулами, а рибалка в розпачі ридав. Через 16 років письменник повернувся до...
- “Трагічне безсилля людини та її нездоланність” за повістю Е. Хемінгуея “Старий і море” Повість відомого письменника XX століття, лауреата Нобелівської премії Е. Хемінгуея “Старий і море” вражає нас зовнішньою гостротою, на перший погляд, нехитрого сюжету, своєрідною силою характеру головного героя і відточеністю та красою мови. Глибокі, скорботні міркування про життя старого рибалки, який одного разу опинився в екстремальній ситуації, про трагічне безсилля людини...
- “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея “Старий і море” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 43 Тема. “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й...
- Філософсько-символічний зміст повісті “Старий і море” Повість-притча “Старий і море” видатного американського письмен ника Ернеста Хемінгуея – це не лише один з останніх його завершених творів, а найскладніша у філософському плані річ. Це – алегоричне розкриття світоглядної позиції автора, власний варіант відповіді письменника на найважливіше з питань філософії про сенс життя. Ще раніше у творчості Хемінгуея...
- Герой повести Э. Хемингуэя “Старий і море” Реальними прототипами вважаються Фернандо Мануэль Передос (на прізвисько Гальего), Ан-сельмо Эрнандо, Григорио Фуэнтес, капітан човна Хемингуэя. Сам Хемингуэй писав, що відбив “риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки”. Можна сказати, що Сантьяго збірний образ рибалки з північного узбережжя о. Куба, у районі Кохимара. Разом з тим це спосіб-символ, у...
- Ернест Хемінгуей Райський сад Вони спинилися тоді в Гро-дю-Руа, в невеличкому готелі над каналом, що тягся від обнесеного мурами містечка Ег-Морта просто до моря. З вікон готелю було видно за низиною Камаргу фортечні вежі Ег-Морта, і вони майже щодня їздили туди на велосипедах білястою дорогою обіч каналу. Вранці й увечері, в години припливу, до...