Епітети в поемі Гоголя “Мертві душі”
Епітети в поемі Гоголя виконують функцію реалістичного уточнення зображуваної дійсності. Гоголь – винятковий майстер створювати епітети величезної ємності й змістовності, що відрізняються новизною й тому що міцно запам’ятовуються. Наприклад: мужність, що озлобляє; нелюдська старість; необгонимая трійка; навідне жах рух і др.
Мові поеми Гоголя властиві деякі часто повторювані прикметники, які вживаються і як епітети, і як прості визначення. Так, у поемі не зустрічається слово всілякий, а замість нього весь можливий; “пси заливалися
У Гоголя є улюблені, часто повторювані епітети.
Іноді Гоголь їдко висміює прийняте в суспільстві поняття. Так, показуючи в 2-й главі сентиментальні відносини друг до друга Манилових, він закінчує це місце словами: “словом, вони були те, що говориться щасливі”. От приклад, де причина зображуваного є зовсім неспроможною: “Чичиков відправився подивитися місто, яким був, як здавалося, удоволений, тому що знайшов, що місто ніяк не уступало іншим губернським містам: сильно била в очі жовта фарба на кам’яних будинках і скромно темніла сіра на дерев’яних”. Комізм досягається й характерним для Гоголя прийомом сусідства двох різнотипних рис характеристики: “Мужики зняли капелюхи, і один з никнув, що був поумнее й носив бороду клином, відповідав…”.
У такий же спосіб даний губернатор, що “був великий добряга й навіть сам вишивав іноді але тюлю”. Ефекту сатиричного показу служить і контраст. Так, для розкриття самопочуття Чичикова, що зустріло на дорозі блондинку, точніше – для з’ясування його зачерствілої, діляцької натури, позбавленої яких-небудь романтичних захоплень і наповненої одними лише практичними міркуваннями й розрахунками, уводиться по контрасту образ двадцятилітнього юнака
“Попадися в той час замість Чичикова який-небудь двадцятилітній юнак, чи гусар він, чи студент він або просто тільки що що почав життєве поприще, і боже! чого б не прокинулося, не заворушилося, не заговорило в ньому! Довго б стояв він нечутливо на одному місці, вперивши безглуздо очі в далечінь, забувши я дорогу, і всі догани, що очікують спереду, і распеканья за зволікання, забувши й себе, і службу, і мир, і все, що не є вмире.
Але герой наш уже був Середнього років і осмотрительно-охлажденного (характеру. Він теж задумався й думав, але позитивне, не так беззвітні й навіть почасти дуже грунтовні були його думки”. Викликає сміх і наслідок, що не випливає логічно з факту, що викладає. “Селіфанові навіть були дані деякий господарські накази зібрати всіх знову, що переселилися мужиків, щоб зробити всім особисто поголовний переклик. Селіфан мовчачи слухав дуже довго й потім вийшов з кімнати, сказавши Петрушці: “Ступай роздягати пана”.
Цим же прийомом перерахування користується Гоголь при описі тієї “усякої всячини”, що лежала на бюро в Плюшкина: “Купа пописаних дрібно папірців, накритих мармуровим пресом, що позеленів, з яєчком нагорі, якась стародавня книга в шкіряному плетінні із червоним обрізом, лимон, весь висохлий, ростом не більше лісового горіха, відламана ручка крісел, чарка з какою-то рідиною й трьома мухами, накрита Листом, шматочок сургучика, шматочок десь піднятої ганчірки, два пера, забруднені чорнилом, що висохнули як у сухоті, зубочистка, що зовсім пожовкла, которою хазяїн, може бути, колупав з шубах своїх ще до навали на Москву французів”.
От речі, які “без великого розбору” укладає Чичиков у свою валізу: “панчохи, сорочки, білизна, мита й немите, шевські колодки, календар”.
Подібним же чином Гоголь знайомить читачів з тими “старими приятелями”, які попадаються в невеликих пришляхових трактирах:
” самовар, ЩоЗаиндевели, вискоблені гладко соснові стіни, трехугольний шафа із чайниками я чашками в куті, порцелянові визолочені яєчка перед образами, що висіли на блакитні я червоних стрічечках, окотившаяся недавно кішка, дзеркало, що показувало замість двох чотири очі, а замість особи якийсь корж; нарешті, натикані пучками запашні трави й гвоздики в образів, що висохнули настільки, що що бажав понюхати дя тільки чхав і більше нічого”.
А от дорожні враження, дані за допомогою того ж художнього засобу. “Знову по обидва боки стовпового шляху пішли знову писати версти, станційні доглядачі, колодязі, обнови, сірі села із самоварами, бабами й жвавим бородатим хазяїном, що біжить із постоялого двору з вівсом у руці, пішохід у протертих постолах, що плететься за 800 верст; містечка, вибудувані живцем, з дерев’яними лавчонками, борошняними бочками, постолами, калачами й іншою дрібнотою, рябі шлагбауми, чинимие мости, поля неоглядні, і по ту сторону, і по іншуу, поміщицькі ридвани, солдат верхи на коні, що везе зелений ящик зі свинцевим горохом і підписом: той^-те-таке-те артилерійської батареї, зелені, жовті й свеже-разритие чорні смуги, що миготять по степах, затягнута вдалині пісня, соснові верхівки в тумані, що пропадає далече дзвін, ворони, як мухи, і обрій без кінця…”
Потрібно помітити, що це зображення мигтючих у дорозі предметів перейнято іншим настроєм: той^-те-таке-те теплою задушевністю, що зв’язано взагалі з любов’ю Гоголя до дороги й; росіянином просторам
Мимоволі пригадується Пушкін, що теж любив мигтючі дорожні враження й дав незабутній зразок їхнього зображення в романі “Євгеній Онєгін” (7-я глава, XXXV строфа):
Миготять повз будку, баби, Хлопчиська, крамниці, ліхтарі, Палаци, сади, монастирі, Бухарці, сани, городи, Куппи, лачужки, мужики, Бульвари, вежі, козаки, Аптеки, магазини моди, Балкони, леви на воротах
И зграї галок на хрестах. Великого комічного ефекту Гоголь досягає часто й умінням належним чином підкреслити з, на перший погляд зовсім незначне
Так, наприклад, Гоголь підвищує знаменний зміст непомітного негативного займенника в розмові Чичикова з Маниловим, що “омешалея, весь почервонів, робив головою негативний жест і, нарешті, уже виразився, що це суще нічого!”
Схожі твори:
- А. И. Герцен: “…не ревізькі – мертві душі, а всі ці Ноздреви, Манилови й всі їм подібні – от мертві душі, і ми зустрічаємо їх на кожному кроці” (“Мертві” душі поміщиків у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. “Мертві душі” – історія створення й задум. 2. Основна думки добутку. 3. Душі “мертві” і “живі” впоеме. 4. Значення композиції в розумінні добутку. 5. Росія – країна “живих” душ Зревшее на протязі декількох десятиліть бажання Н. В. Гоголя написати великий епічний добуток, присвячений долі Росії, привело письменника до задуму...
- Авторські відступи в поемі Гоголя “Мертві Душі” М. В. Гоголь – великий письменник першої половини XІX століття. У своїх добутках він торкався проблем, актуальні в цей час. Своєрідність його творчості полягає в тім, що він одним з перших показав найширшу картину чиновницької Росії. Гоголя дуже хвилювало й тривожило майбутнє своєї Батьківщини, і це яскраво відбилося в поемі...
- ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ ДУШІ “МЕРТВІ Й ЖИВІ” У ПОЕМІ Н. В. ГОГОЛЯ. Пояснюючи задум “Мертвих душ”, Гоголь писав, що образи поеми “нітрохи не портрети з незначних людей, навпроти в них зібрані риси тих, які вважають себе краще інших”. ” Мертві душі ” це представники суспільних шарів, що панували в той час. Поема побудована...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева”(по поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) Висміюючи пагубний вплив кріпака ладу не тільки на селян, але й на самих кріпосників, Н. В. Гоголь у поемі ” Мертві душі ” створює целую галерею образів поміщиків, де кожна особа виступає як яскравий індивідуальний характер, і в той же час є типовим. В образі Ноздрева Гоголь показує людину, геть-чисто...
- Опис образів поміщиків у поемі Гоголя “Мертві душі” На початку роботи над поемою М. В. Гоголь писав В. А. Жуковському: “Який величезний, який оригінальний сюжет! Яка різноманітна купа! Вся Русь з’явиться в ньому”. Так сам Гоголь визначив обсяг свого добутку – вся Русь. І письменник зумів показати в повному обсязі як негативні, так і позитивні сторони життя Росії...
- “Видимий світ сміх і незримі, невідомі йому сльози” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” В. Г. Бєлінський писав про поему ” Мертві душі ” Н. В. Гоголя, що це “створіння настільки глибоке по змісту й велике по творчій концепції й художній досконалості форми, що одне воно поповнило б собою відсутність книг за десять років і з’явилося б самотнім серед достатку в гарних літературних творах”....
- Образ Собакевича в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” Собакевич наслідує четверті в галереї гоголевских поміщиків. Образ цей порівнюють з шекспірівським Калибаном, проте багато в нім і чисто російського, національного. Основні риси Собакевича – це розум, діловитість, практична хватка, але при цьому для нього характерні скупуватість, якась ваговита стійкість в поглядах, характері, способі життя. Ці риси помітні вже в...
- Образ Ноздрева в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” В образі Ноздрева Гоголь представляє нам “брехливо-нахабний різновид вульгарності”. Витоки цього образу йдуть в комедії Арістофана і Плавта, в західноєвропейську літературу. Проте багато в цьому образі і чисто російського, національного. Подібний тип був відмічений вже Пушкіним в романі “Євгеній Онєгін”. Мій брат двоюрідний, Буянять У пуху, в картузі з козирком...
- Панорамне зображення життя суспільства у поемі Гоголя “Мертві душі” Кожний митець прагне створити таку перлину, яка б знайшла гідне місце у його Творчості. Вінцем творчості Миколи Васильовича Гоголя вважається поема ” Мертві душі “. Темою твору стало зображення дійсності кріпосницької Росії, а дійсність ця неймовірна, бо з точки зору здорового глузду там можуть відбуватись найнеймовірніші події. Миколаївська Росія показана...
- Роль і місце ліричних відступів у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Особливості задуму й жанру. 2. Сатиричне звучання ліричних відступів. 3. Міркування про два різновиди письменників 4. Образ Русі: “дивовижній, незнайома землі далечінь” і “птах трійка”. По власному визнанню Н. В. Гоголя, сюжет “Мертвих душ” був підказаний йому А. С. Пушкіним. Уже споконвічно цей добуток замислювався як роман-подорож, що дозволяло...
- Значення “Повести про капітана Копейкине” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” 1. Місце, що “Повість…” займає в поемі. 2. Соціальної проблеми 3. Мотиви народних переказів. “Повість про капітана Копейкине” при поверхневому погляді може здатися в поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” чужорідним елементом. Справді яке відношення вона має до долі головного героя? Чому автор відводить “Повісті…” настільки значне місце? Поштмейстер ні...
- Думи про Росію в поемі Гоголя “Мертві душі” …Гоголь вертався на Батьківщину, За залишилася Європа, спереду Росія. Дзвіночок розмірно відраховував дорожні вибої курного шляху. Стояло задушливе літо 1847 року… . Коротка інформація про письменника: “Гоголь Микола Васильєв син народився в 1809 році, росіянин, поміщик, у чині колезького асессора. Автор вільнодумних творів, якось: комедії “Ревізор”, повістей “Ніс”, “Шинель”, “Мертві...
- Жіночі образи в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” У “Мертвих душах” ми не зустрінемо яскравих, поетичних жіночих образів, подібних до пушкінської Тетяни або тургеневской Лізи Калитиной. Гоголевские героїні, у більшості своїй, несуть в собі елементи комічного, є об’єктами авторської сатири, а зовсім не авторського захоплення. Найбільш значний жіночий персонаж в поемі – поміщик Коробочка. Дуже відмітно Гоголь змальовує...
- Образ міста NN в поемі М. В. Гоголя “Мертві душі” Як і в комедії “Ревізор”, в “Мертвих душах” Гоголь використовує прийом типізації. Дія поеми розгортається в губернському місті NN. який є збірним чином. Автор зауважує, що “він ніяк не поступався іншим губернським містам”. Це дає можливість відтворити повну картину звичаїв всієї країни. Головний герой поеми Чичиков звертає увагу на типові...
- Єдність сатиричного і ліричного у поемі Гоголя “Мертві душі” Скарбниця творчості Миколи Васильовича Гоголя збиралася на народному підгрунті. Саме тому його твори сповнені водночас і гніву, і любові. Гніву – до тих, хто нівечить людські долі, любові – до народу. Ці парадоксальні суперечності простежуються протягом усього твору. Адже суперечливим є вже те, що поема має назву “Мертві душі”, те,...
- Способи зображення героїв у поемі Мертві душі Гоголя Н. В “Мертві душі” – перший тім трилогії, у якій, за задумом автора, повинна була “з’явитися вся Русь”, тобто минуле, сьогодення й майбутнє країни, як воно представлялося Гоголю. Відповідно до ідеї трилогії в першому томі письменник показав минуле й сьогодення Росії, бездуховних героїв, погрязших у побуті, що прагнуть до матеріальних зручностей (багатству,...
- Жива Росія в поемі М. Гоголя “Мертві душі” М. В. Гоголь ненавидів кріпосне право, тому в поемі “Мертві душі” він гнівно викриває кріпосництво, яке веде до зубожіння країни, до економічної і культурної відсталості її, до вимирання селянства. Письменник створює цілу галерею живих людських типів, узагальнених і водночас яскраво індивідуалізованих, людей, позначених печаткою духовного зубожіння. “Мертві душі” – це...
- Капітан Копейкин герой “Повести про капітана Копейкине” у поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі” “Повість про капітана Копейкине” існує в трьох основних редакціях; у сучасних виданнях друкується друга, не пропущена цензурою. Фольклорне джерело образа К. К.- цикл розбійницьких пісень про злодія Копейкине, особливо “Копейкин зі Степаном на Волзі”. Можливі літературні джерела – “Вадим” М. Ю. Лермонтова, “Дубровский” і ” Капітанська дочка ” А. С....
- Опис вдач губернського міста NN (По поемі Н. В. Гоголя “Мертві душі”) 1. Роль Пушкіна в створенні поеми. 2. Опис міста. 3. Чиновники губернського міста NN. Відомо, що А. С. Пушкін високо цінувався Н. В. Гоголем. Більше того, письменник нерідко сприймав поета як порадник або навіть учителі. Саме Пушкіну багато в чому зобов’язані аматори російської словесності в появі таких безсмертних добутків письменника,...
- Авторські відступи в поемі Мертві душі Гоголя Н. В Odі et amo. G. V. Catullus (Ненавиджу й люблю. Г. В. Катулл ) “Мертві душі”, з одного боку, епічний добуток, а з іншого боку – ліричне, завдяки безлічі авторських відступів. Називаючи “Мертві душі” поемою, Гоголь підкреслював змістовну значимість цих відступів: по-перше, вони створюють образ автора, людини вдумливого, спостережливого, гуманного, дотепного,...