Дж. Р. Кіплінг. “Мауглі”. Головний Закон Джунглів і закони людей
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
ІІ семестр
ЛІТЕРАТУРА І СВІТ ПРИРОДИ
(11 годин)
УРОК № 34
Тема. Дж. Р. Кіплінг. “Мауглі”. Головний Закон Джунглів і закони людей
Мета: допомогти учням усвідомити зміст і значення розділів повісті “Мауглі”, їх морально-етичні настанови; розвивати навички виразного читання, аналізу образів та художніх прийомів, стислого й детального переказу; виховувати кращі людські якості.
Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті, ілюстрації до неї.
Теорія літератури:
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Природа – дім людини, тому його треба берегти, жити в злагоді з навколишнім світом. Якщо ж людина намагатиметься змінити закони природи на свою користь, нерозумно втручатися в неї, то може бути жорстоко покарана. Отже, про те, чим відрізняються Закони Джунглів і закони людей, ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Рольова гра
Завдання. Перечитати ще раз мовчки (або пригадати) епізод, як князівський
Учасники гри (бажаючі): прокурор (обвинувач), захисник, підсудний, свідки (слон, пантера, Мауглі).
Орієнтовний сценарій рольової гри
Суддя. Встати, суд іде! Слухається справа про жорстоке вбивство князівським анкасом шістьох людей. Слово надається обвинувачу (прокурору).
Прокурор. Анкас – це палиця для підганяння слонів. Князівський анкас, про який йдеться, був прикрашений бірюзою та рубінами, і це спокушало людей володіти ним, навіть убивати одне одного. Мауглі в чесному поєдинку переміг кобру – охоронницю скарбу й забрав анкас заради цікавості. Попереджений Білим Клобуком та Багірою, він викинув анкас. його підібрала людина Велика Нога. її перестрів мисливець із племені гондів Маленька Нога, і вбив, відібравши анкас. Гонду зустрілися четверо в черевиках і вбили його, але він встиг підсипати їм в їжу отруту. Всі вбивці потруїлися. Отже, коштовний анкас пробуджував природну жадібність людей і спокушав їх до злочину. Вимагаю найвищої кари!
Прокурор. Слово надається свідкам.
Свідок слон Хатхі. Цей анкас жорстокий від природи. Він бив нас, знущався. У мене й моїх синів шрами від його ударів.
Свідок пантера Багіра. Я народилася в князівських клітках в Удейпурі і знаю, що заради цього червоного каменя, який є на кінці анкаса, багато людей убивали один одного тричі за ніч.
Свідок Мауглі. Мати Кобр попереджала мене, що ця штука – смерть, що вона може вбити й мене. Я не вірив, але потім переконався в цьому.
Суддя. Оголошується вирок: повернути анкас Матері Кобр, вкинувши його в підземну печеру, щоб жодна людина його ніколи не знайшла.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділу повісті-казки Дж. Р. Кіплінга “Руді собаки” (С. 171-180 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; за підручником Є. Волощук дочитати уривки до кінця, а відповідний розділ – за повним текстом)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
– Що найбільше вас вразило в розділі “Руді собаки”? Чому?
– Які факти з життя Мауглі свідчать, що він дотримувався Законів Джунглів? (Він ніс Акелі, який постарів і зробився слабким, половину оленя, бо слабшим треба допомагати, ділитися з ними здобиччю.)
– А що свідчить про те, що руді собаки, дхолі, не дотримувалися Закону Джунглів? (Закон Джунглів говорить про те, що вбивати можна лише для їжі;руді собаки вбивали всіх поспіль.)
– Який план придумав Мауглі разом із друзями, щоб перемогти рудих собак? (Він привернув їхню увагу до себе, щоб собаки погнатися за ним, і привів зграю до чорних диких бджіл, потім – до річки; поодиноких собак, що залишились, добила зграя вовків.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Допишіть слово з останнього висловлювання Акели і поясніть його.
(Мауглі – напівлюдина-напіввовк за своїм вихованням. Акела сказав, що людське в ньому все-таке переможе, й порадив іти до людей. Адже коли б не він, зграя вовків просто б утікала від рудих собак; він же як розумна людина сприяв перемозі над ворогами.)
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати розділ “Руді собаки”, характеризувати героїв та висловлювати свою думку про них.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення.
– Найбільш переконливим, на мій погляд, був виступ…
– Мені запам’яталося…
– Хотілося б продовжити розмову про…