Душевні пошуки сенсу життя П’єра Безухова

Повернувшись з полону, П’єр теж відчув це нерозуміння радощів та смутку інших людей. “У день свого звільнення він бачив труп Петі Ростова. У той же день він дізнався, що князь Андрій був живий більше місяця після Бородінської битви і тільки недавно помер в Ярославлі, в будинку Ростових. І в той же день Денисов, який повідомив цю новину П’єру, між розмовою згадав про смерть Елен, припускаючи, що П’єру це вже давно відомо. Все це П’єру здавалося тоді тільки дивно. Він відчував, що не може зрозуміти значення всіх цих звісток “. Але для

П’єра це дивне почуття стало кроком на шляху до відродження, до тієї нового життя, яка через дванадцять років приведе його на Сенатську площу. Чому він став у полоні іншою людиною? Можна припустити, що страждання очистило його душу, але ж ми знаємо, що душа його і раніше була чиста, і раніше він прагнув до добра і правди. Чим збагатив його полон?

Перші дні під арештом були болісні для П’єра не стільки фізично, скільки духовно. Він відчував себе чужим серед заарештованих: “всі вони, дізнавшись у Пьере пана, цуралися його”. Ніколи ще він не був так невільна: не тому, що був замкнений на гауптвахті, а тому,

що не міг зрозуміти що відбувається і “відчував себе нікчемною тріскою, що потрапила в колеса невідомої йому, але правильно чинної машини”. Спочатку його допитувала ціла комісія, і він розумів, що “єдина мета цих зборів полягала в тому, щоб звинуватити його”. Потім він з’явився перед маршалом Даву, який “для П’єра був не просто французький генерал; для П’єра Даву був відомий своєю жорстокістю людина”.

Толстой не зображує П’єра гордим героєм: він говорив з маршалом Даву “не скривдженим, але благальним голосом”, назвав йому своє ім’я, хоча приховував його до цих пір, і, згадавши Рамбаль, “назвав його полк і прізвище”, в надії, що у Рамбаль впораються про нього. Але все це не могло допомогти йому. “Даву підняв очі і пильно подивився на П’єра. Кілька секунд вони дивилися один на одного, і цей погляд врятував П’єра… Обидва вони в цю одну хвилину смутно перечув незліченну кількість речей і зрозуміли, що вони обидва діти людства, що вони брати “. Може бути, Даву побачив в очах П’єра не тільки страх, а й ту силу особистості, яку створила непомітна з боку душевна робота?

Після страти паліїв П’єр був приєднаний до військовополонених і провів чотири тижні в солдатському бараку, хоча французи пропонували перевести його в офіцерський. Він “випробував майже крайні межі поневірянь, які може переносити людина”, але саме в цей місяць він зрозумів щось дуже важливе, найважливіше для себе – для духовного життя його цей місяць був щасливим. Після розстрілу П’єр вперше з величезною силою відчув, що зруйнувалася його віра у благоустрій світу. “Перш, коли на П’єра знаходили такого роду сумніви, – сумніви ці мали джерелом власну провину… Але тепер він відчував, що не його вина була причиною того, що світ завалився в його очах… “Колись, вступаючи в масони, П’єр хотів тільки вдосконалити себе, і йому здавалося: досить кожній людині стати кращою, і всі в світі піде правильно. Тут, в полоні, він зрозумів, що потрібно покращувати не тільки себе, але і навколишній світ, який “завалився в його очах”, – може бути, саме це змусить його через кілька років стати членом таємного товариства.

Найсильніше з усіх вражень П’єра – зустріч його з полоненим солдатом Апшеронського полку Платоном Каратаєва. Для Толстого Каратаєв – втілення народного, природного способу життя: круглий, добрий чоловік із заспокійливими акуратними рухами, все вміє робити “не дуже добре, але і не погано”. Каратаєв ні про що не замислюється: живе, як птах, так само внутрішньо вільно в полоні, як і на волі, кожен вечір каже: “Поклади, господи, камінчиком, підніми калачиком”, щоранку: “Ліг – згорнувся, встав – стріпнувся “- і ніщо його не турбує, крім самих простих естест-Я ських потреб людини, всього він радіє, у всьому щ вміє знаходити світлу сторону. Його селянський склад, його примовки, доброта стали для П’єра” уособленням духу простоти і правди “. Але ж Каратаєв ніяк не міг заронити в душу П’єра прагнення покращити світ. Дві улюблені історії Платона: одна про те, як його віддали у солдати за порубку чужого лісу і як це вийшло добре, тому що інакше довелося М б йти молодшому братові, а у того п’ятеро хлопців, і інша – про старий купця, якого звинуватили в вбивстві та пограбуванні.

Але й зовні П’єр дуже змінився за час полону. “Він не здавався вже товстий, хоча і мав все той же вид крупності і сили, спадковою в їх породі… Вираз очей було тверде, спокійне і жваво-готове, таке, якого ніколи не було перед погляд П’єра. Колишня його розбещеність, що виражалася і в погляді, замінилася тепер енергійно, готової на діяльність та відсіч – підібраного “. У перші дні полону муки П’єра загострювалися тим, що товариші по бараку цуралися його: він пан! Але тепер П’єр залишився паном, а товариші по бараку поставили його в положення “майже героя”. Тоді, на початку, ці люди відчували його внутрішню розгубленість і зневажали її. Тепер їх повагу викликає зібраність П’єра і “його сила, зневага до зручностей життя, неуважність, простота” – все ті сторони його характеру, над якими сміялися в світі, тут виявилися достоїнствами.

Історія духовного оновлення П’єра – дуже важливе відкриття Толстого, і слідом за ним ми, читаючи “Війну і мир”, робимо це відкриття для себе. Люди зі слабкими характерами часто схильні пояснювати всі свої невдачі обставинами. А ось П’єр – в самих важких, болісних обставин полону – мав сили зробити величезну духовну роботу, і вона принесла йому те саме відчуття внутрішньої свободи, якого він не міг сбресті, коли був багатий, володів будинками і маєтками, мав керуючого і десятки обслуговували його людей. Значить, справа не в обставинах, а в душевній стійкість і силу самої людини.

Але після морального підйому, випробуваного їм у полоні, П’єр пережив духовну спустошеність і відчув, що не може зрозуміти радощів та смутку інших людей. Злитком сильні були потрясіння, пережиті П’єром. Ще жваво в ньому спогад про погляд Каратаєва, що сидів під деревом, – перед тим, як його застрелили, він дивився на П’єра “своїми добрими круглими очима”, але П’єр не підійшов: йому було страшно за себе і коли він не дозволив собі зрозуміти до кінця, що Каратаєв зараз буде убитий, – почувши постріл, і він, і його товариші по полоні не озирнулися і продовжували свій шлях, “суворе вираження лежало на всіх обличчях”.

Для того, щоб навчитися жити в злагоді з природою, треба відчувати себе частиною всього живого на Землі, тобто не завдавати шкоди тваринам (і домашнім, і тим, які зустрінуться на вулиці), не розводити вогнища у лісах, не смітити! Щоб навчитися любити природу, треба розводити вдома рослини, дбати про них, вчасно поливати, пересаджувати, удобрювати. Після цього у людини не з’явиться бажання “зробити боляче” якійсь рослинці. Людина прагнутиме захищати рослини. Наприклад, восени ми йдемо збирати гриби, не знаючи, як саме треба це робити. Не забудьте взяти із собою не тільки кошик чи торбинку, а ще й ніж. Гостре лезо потрібне нам для того, щоб обережно відокремити гриб від грибниці. Це дуже важливо, бо саме наступного року на цьому ж місці має вирости новий гриб. Більшість людей не знають про такі правила і роблять злочин – виривають гриб разом із грибницею! Це жахливо! Якщо кожний буде так робити, то кількість грибів у лісах з кожним роком буде тільки зменшуватися. Але треба ще знати, які гриби їстівні, а які ні. Існує навіть такий вираз: “Усі гриби їстівні, але деякі можна скуштувати лише один раз у житті”. Навіть досвідчені грибівники можуть зірвати ті ж самі білі гриби чи інші, які вже отруєні. Причина в тому, що ці гриби могли вирости на землі, в якій були поховані тварини чи заховані радіоактивні матеріали (приміром, у с. П’ятихатки Харківської області). Тому гриби треба збирати якомога далі від великих міст, в екологічно чистих місцях. Якщо дотримуватись усього вище зазначеного, то можна впевнено стверджувати, що ми вміємо жити в злагоді з природою!


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

Душевні пошуки сенсу життя П’єра Безухова