Драма “Пророк” – це вершина світового модерну в жанрі соціально-психологічної драматургії
Письменника, творчість якого спричинила розвиток нового напрямку в українській літературі, слава якого гриміла на рідній землі майже три десятиліття, було грубо, безжально викинуто зі скарбниці національної культури, його твори вилучено з бібліотек, а на його ім’я було накладено табу. Та, нарешті, настав час, коли можна і говорити про В. Винниченка, і читати його твори, і глибоко вивчати його життя і творчість.
Вимушена еміграція жалем, тугою озвалася у серці письменника, але була надзвичайно плідною, творчою. Винниченко залишив нам величезний
Винниченко-драматург – це понад двадцять п’єс. Його п’єси інтригували, захоплювали і дратували. Від першої п’єси “Дисгармонія” і до останньої “Пророк”, яка зовсім недавно повернулася в Україну, бо зберігалася
Драму “Пророк” написано 1930 року. Уже сама назва твору свідчить про його належність до “пророчої” драми, представленої в українській та світовій літературі творами Лесі Українки “Кассандра”, “Руфін і Прісцілла”, М. Куліша “Народний Малахій”, “Маклена Граса”. У своїй драмі В. Винниченко звернувся до теми людської особистості, що взяла на себе нездійсненне завдання змінити світ.
У часи моральних та соціальних катаклізмів у суспільстві неодмінно виникає інтерес до виняткових особистостей, які володіють надприродними здібностями. Згадаймо “распутінщину”, а у наш час, “івановців”, “кривоноговців”, “мунівців”. Так і головний герой драми Амар – неординарна людина, що навіяла на маси суспільний психоз, вирішив узяти на себе складну роль ковоявленого Месії – духовного, морального та й фізичного лікаря потомленого людства.
Амар справді володіє незвичайними, недоступними людству можливостями: міг зрушити силою енергетичної думки скелю, зупинити машини, зняти електричний струм на смертному кріслі, залишаючись при цьому живим і неушкодженимі, Заявивши про себе як про посланця Бога, Амар проповідує серед людей любов і братерство, обіцяє з’єднати розбиту чварами й негараздами людську родину, повернути їй “загублений рай”. Виступи пророка, що нагадують проповіді Христа, його помисли і слова цілком щирі: “…радійте, кажу вам, брати мої! Витріть сльози і хай радість заграє в очах і на вустах ваших. Не для сліз і зойків я прийшов, а для радості і щастя. Хай же радість буде з вами!” Але Амар не врахував” у яке суспільство він потрапив – воно поглинуте користолюбством і брехнею, де найбільшими заповідями життя, за висловом нудьгуючої красуні – багачки Кет, є “безсердечність” і “грошолюбство”. Та й правда ж у кожного своя.
Незвичайні здібності, проповіді любові й миру не дали самі по собі ні можливостей, ні права Амару дорівнюватися до Бога. Ревна християнка Ведд, трактуючи чудеса пророка як прояви сатанинських сил, говорить: “…з другого боку, ні хреста, ні Біблії не визнає. Так хто ж це такий, скажіть мені, будь ласка?!” А генерал Райт прекрасно усвідомлює наївність ілюзій про рівність, про обіцяний мир, що його може дати амар’янська віра: “Я вважаю індуса Амара за авантюриста, а вчення його шкідливе і навіть злочинне”. Райт ні на іскорку не сумнівається в людському, а не божественному призначенні Амара: “Ти сам не знаєш, що ти робиш. Ти не знаєш, що, виявляючи любов до одних, ти цією самою любов’ю неминуче, доконче виявляєш ворожнечу до других. Ти не знаєш, що в нас, що для одних добро, то воно для других є зло. Ти зійди з свого трону й подивися, що діється в країні, де ти вчиш любові. Все в гарячці, все в замішанні…”
Драматург показав трагізм людини, яка насмілилася взяти на себе роль намісника Бога на землі, місію перекроювання усталених суспільних норм співжиття. Амар, хоча і неординарна людина, але часом він і гнівається, і виражає свої амбіції, врешті, плотські пристрасті йому теж не байдужі. Саме взаємини з Кет розвіюють міф про божественне призначення Амара: тілесне взяло верх, втратив свої незвичайні здібності, усвідомлення того, що народ обманутий ним, засліплений вірою в нього як месію. Немає чого йому тут, на землі, робити, він розчинився в людях, а щоб все ж не мали сумніві у тому, що він пророк, Амарові необхідно зникнути, сотворити видимість вознесіння пророка, тіло якого рознесеться на шматки, на небо.
Отож, пророк, що “розчинившись у людях, перестає бути пророком”, лишає людську правду – ту правду, що одним утримує владу, блага, розкоші, інших утішить: “не існує раз назавше заданої однієї для всіх правди, єдиного Добра, єдиного Зла, – є одвічна боротьба Бога з Дияволом”.
П’єса “Пророк”, написана в період назріваючих суспільно-моральних катаклізмів, – це своєрідна драма-притча про блукання людини у лабіринтах земного буття, про її трагічні помилки в духовно-моральному виборі, у пошуках соціально-етичних гармоній, суспільних і моральних ідеалів.
Це й сповідь самого автора про власне болісне пізнання Істини. Драма “Пророк” – це свідчення про досягнення великим майстром вершини світового модерну в жанрі соціально-психологічної, політичної драматургії.
Схожі твори:
- Твір-відгук. Драма Володимира Винниченка “Пророк’ – це вершина світового модерну в жанрі соціально-психологічної драматургії Твір-відгук. Драма Володимира Винниченка “Пророк” – це вершина світового модерну в жанрі соціально-психологічної драматургії Можна жить, а можна існувати, Можна думать – можна повторять. Та не можуть душу зігрівати Ті, що не палають, не горять! Люди всі по-своєму уперті: Народившись, помирає кожна. А живуть століття після смерті Ті, що роблять...
- Творчість Кальдерона – вершина літературного бароко. Драма “Життя – це сон”. Художні особливості драматургії П. Кальдерона ІСПАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ 4. Творчість Кальдерона – вершина літературного бароко. Драма “Життя – це сон”. Художні особливості драматургії П. Кальдерона Слава Лопе де Вега промайнула незабаром після його смерті. Припинилося видання його творів, постановка його п’єс, ім’я його все рідше звучало з народних вуст. Суворий період феодально-католицької реакції настав...
- “Intermezzo” – вершина майстерності М. Коцюбинського у жанрі новели “Intermezzo” – один з найдивовижніших творів української літератури, він виділяється з усього раніше написаного, привертає увагу читачів та дослідників своєю особливістю, оригінальністю. Відразу важко визначити не те що жанр твору, а літературний рід, до якого його можна віднести. Твір написаний прозою, містить багато описів, дуже мало діалогів та полілогів і,...
- Драма Г. Ібсена “Ляльковий дім”. Жанр п’єси – соціально-психологічна драма Генрік Ібсен – норвезький (і ширше – скандинавський) письменник, автор філософсько-символічних драматичних поем “Бранд” і “Пер Гюнт”, творець “нової драми”, який визначив розвиток світової драматургії ХХ ст. В острокритичних соціально-психологічних драмах “Ляльковий дім” (1879), “Привиди” (1881) він показує глибоку невідповідність між благопристойною видимістю і внутрішньою порочністю зображуваної дійсності і закликає...
- Генрік Ібсен норвезький драматург, творець нової соціально-психологічної драми Перші його п’єси написані в національно-романтичному дусі. Головною темою була боротьба Норвегії за незалежність і уславлення її героїчного минулого. Там діяли героїчні особистості, зображувались сильні пристрасті і незвичайні колізії. (“Кабіліна”, “Іванова ніч”, “Боротьба за престол”, “Фру Інгер із Естрота” та ін.). Та згодом Ібсен відходить від давніх героїчних оповідей і...
- “Теперішній письменник – те ж, що древній пророк” А. П. Чехов (По одному з добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Пророк”) Своє подання про ідеальний образ поета Пушкін втілив у вірші “Пророк”. Але поет не народжується пророком, а стає ім. Цей шлях повний болісних випробувань і страждань, яким передують сумний роздум пушкінського героя про тім злі, що міцно вкоренилося в людському суспільстві й з яким він не може упокоритися. Стан поета...
- Розвиток соціальної та соціально-психологічної прози, нові теми й мотиви в прозі, ідеологічні тенденції в поезії й прозі – часть 1 У середині ХІХ ст. в українській літературі значно розширюється система головних літературних жанрів. Особливою різноманітністю жанрових форм позначалася поезія – від ліричного вірша до різнотипних (соціально-побутової, історичної, суспільно-політичної) епічних форм, від елегійної поезії до гумористичних “співомовок”, байок, сатиричних віршів. При цьому не тільки відбувався розвиток уже наявних жанрів, а й...
- “Наталка Полтавка” Котляревського – соціально-побутова драма Величезне національно-культурне значення має драматургія. І. П. Котляревського, його славнозвісні п’єси “Наталка Полтавка” та “Москаль-чарівник”. П’єса “Наталка Полтавка” перший український драматичний твір із народного життя, що має нескладну, досить чітку побудову. Події розгортаються природно, як буває в житті, штучних і надуманих сцен немає. Сюжет п’єси дуже напружений – він, зумовлений...
- Урок: Хто такий пророк Учитель російської мови Сьогодні в нас незвичайне заняття, що будуть вести відразу два вчителі. Як ви думаєте, це буде урок російської мови або літератури? А як ви думаєте, чому можливий такий урок? У чому зв’язок між мовою й художньою літературою? – Так, Мова – основа художнього твору, універсальний матеріал, яким...
- “Пророк” А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова “ПРОРОК” А. С. ПУШКІНА И М. Ю. ЛЕРМОНТОВА Порівнювати й оцінювати літературні Твори дуже невдячна справа, не нам дане судити про великий, і де ті ваги, на яких можна зважити талант, визначити його першість, верховенство, старшинство. У даній роботі робиться спроба не эстетической оцінки двох віршів великих поетів, а їхнього...
- Твір Генріка Ібсена “Ляльковий дім” – соціально-психологічна драма. Сюжет. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ВСТУП. ІЗ ДРАМАТУРГІЇ КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX ст. УРОК № 3 Тема. Твір Генріка Ібсена “Ляльковий дім” – соціально-психологічна драма. Сюжет. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички...
- Поєднання в романі соціально-політичного й психологічного аспектів – ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ СТЕНДАЛЬ (Анрі Марі Бейль) (1783-1842) ВНУТРІШНЯ ДРАМА ЖУЛЬЄНА СОРЕЛЯ ЯК РЕЗУЛЬТАТ КОНФЛІКТУ ІЗ СУСПІЛЬСТВОМ. ПСИХОЛОГІЗМ У РОМАНІ Поєднання в романі соціально-політичного й психологічного аспектів У чому ж нездоланна привабливість прози Стендаля? Чим вона не подібна до творів письменників, які працювали в царині й “роману одного героя”, і “роману кар’єри”, і...
- “Пророк” О. С Пушкіна і М. Ю. Лермонтова Пушкінський “Пророк” написаний у 1826 році, після страти декабристів. Про декабристів багато сперечаються і багато чого говорять. Частіше негативне. Але навіть якщо вони обрали неправильний шлях, то все одно боролися, причому не за свої права (вони і так були з потомствених дворян), а за права цілком безправних людей. Спасибі, що...
- Пророк О. Пушкіна і М. Лєрмонтова Пушкінський “Пророк” написаний 1826 року, після страти декабристів. Про декабристів багато сперечаються і багато чого говорять. Частіше негативне. Але навіть якщо вони обрали неправильний шлях, то все одно боролися, причому не за свої права (вони і так були з потомствених дворян), а за права цілком безправних людей. Спасибі, що заплатили...
- Загальна тема віршів “Смерть поета”, “Поет” і “Пророк” Вірш починається скорботою, безвихідністю, нічого не можна змінити, нічим не можна допомогти, Убитий!… до чого тепер риданья, Скорбота поступово переростає в гнів, а потім знову вертається сум, горе від втрати. В епіграфі поет вимагає правосуддя, звертається до государя з вимогою помститися, покарати винних. У самому вірш же ми бачимо почуття...
- Тарас Шевченко – національний пророк Знедоленому безправному українському народові потрібен був великий муж, що мав би відвагу говорити один за всіх. Потрібен був речник, новий Боян, патріарх, подвижник, пророк. Таким став Тарас Шевченко. Це поет, даний Богом. Спів Шевченка був “… воістину гуком воскреслої труби архангела”, пише Куліш у “Спогадах про Шевченка” і називає його...
- Вірша Пророк у російській літературі Мене ж ніщо шкодити не може, Я злість твердістю зітру; Ворогів моїх хробак кістки згризе, – А я Пиит – і не вмру. Г. Р. Державін У Росії, у силу певних історичних, політичних, національних умов, письменники й поети були не просто авторами романів і віршів, що розважають публіку, але володарями...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Пророк” “Пророк”, написаний в 1841 році, – одне з найостанніших віршів Лермонтова, його поетичне прощання і заповіт. А початок його творчого шляху, який приніс йому популярність і славу, але в той же час і що визначило подальший “тернистий шлях”, – це вірш “Смерть поета” 1837 року, яка затверджує святість для Росії...
- Урок: Вірш А. С. Пушкіна “Пророк”: подібність і розходження з біблійним джерелом На попередньому уроці ми познайомилися з Біблією, прочитали один з біблійних сюжетів. Біблійні сюжети й мотиви широко використовуються в літературі. Наприклад, Пушкін, що дуже добре знав Біблію, використовував сюжет з “Книги Пророка Исайи” у вірші “Пророк”. Читання вірша Духовної жаждою млоїмо, У пустелі похмурої я тягнувся, – И шестикрилий серафим...
- Питання про відносини драматургії Василя Гоголя і драматургії Котляревського Не менш сильним був вплив драматургії Котляревського на дальший розвиток української літератури. Як ми вже побіжно зазначали, сама п’єса ” Наталка Полтавка ” своїм змістом і стилем давала засновки для відходу від бурлеску й переходу до інших напрямів – реалістичного, романтичного, сентиментального. Має рацію автор розділу в “Історії української літератури...