Драма “Камінний господар” Лесі Українки
Споріднена з дон Жуаном не тільки вдачею, але й житейськими принципами, Анна прагне піднятися під хмари, на гірські високості, стати над людьми на вершині, “у чистому нагірному повітрі без пахощів облесливих долин”. Ця фраза знайома читачам, вона вдало копіювала розмови декадентських поетів про задуху в людських долинах, про бажання відірватися від людей і їх буденних інтересів. Саме такі настрої панували серед тієї частини буржуазної інтелігенції, яка пішла на зраду інтересів народу.
В “Камінному господарі” втілено також логічний
Безперечно, що
До Лесі Українки в українській літературі тема про дон Жуана не розроблялася. У 1923 році до цієї теми звертається Микола Чернявський, але його невеличка поема “Дон Жуан” дуже далека від твору Лесі Українки. Герой поеми Чериявського спочатку традиційний гуляка:
Добре зна його Севілля, А найбільше – красні донни. Не одна впада по ньому Перед образом мадонни. Не одна стиналась шпада З лезом шпади дон Жуана…1
Га ось дон Жуан бачить похорон. Виявляється, що ховають його, дон Жуана. Це так вплинуло на гульвісу, що він молився разом з ченцями до знепритомлєння, а потім прийняв постриг і віддав на храми все своє багатство. Як пам’ять про дон Жуана, лишився збудований його коштом собор, свідчення того,
Що могила всіх рівняє, І земне усе – омана…
У поемі відбилося фаталістичне розуміння Чернявським життя як короткочасної пристані людської. В його опрацюванні стародавньої легенди виразно позначилися впливи Двох творів, зовсім відмінних як темою, так і ідейним спрямуванням. Тема розкаяння дон Жуана йде від однойменної поеми О. К. Толстого, тема видіння власного похорону – від поеми Івана Франка “Похорон”.
Драма “Камінний господар” Лесі Українки знайшла свого наслідувача значно пізніше. Власне, це не було наслідування. С. Черкасенко розігрував з себе “ідейного” спростовувача, но-воявленого Куліша, який взявся “виправляти” Шевченка. Але ніщо в історії не повторюється достоту, лише – як фарс. На цей раз Черкасенко став і Кулішем, і Сальєрі, якому не давали спати лаври Лесі Українки. Він написав “Еспанського кабальєро дон Хуана і Розіту” (1928, видано 1930 р.). Як і в пізнішій “Ціні крові”, С. Черкасенко свідомо взяв ту ж легенду, що й Леся Українка, в даному разі легенду про маркіза дон Хуана де Теноріо.
До свого “драмового роману” він додав “Замість передмови”, в якій зразу ж “просить дарувати йому “профанацію” відомого донжуанівського сюжету”. Автор, очевидно, вважав себе реалістом, бо писав, що “далеко розходиться з тими, що в простенькій, безпретензійній народній легенді давноминулих часів спостерегли страшну філософічно-містичну глибину й з головою потонули в ній, створивши драми, тяжкі для сцени, як сама статуя Командора, й нудні, як диспути середньовічних схоластиків”. Камінець кинуто у кілька городів, але влучає він у найближчий. Згадаймо листи й коментування Лесею Українкою своїх героїв і теми “Камінного господаря” й побачимо, що Черкасенко, насамперед, не погоджується з Лесею Українкою.
Черкасенко – “стовідсотковий” псевдореаліст. Для нього й кам’яна подоба Командора-“звичайний народний забобон”. Ну, а зальоти дон Жуана – “паскудство та й годі, для покарання якого зовсім не потрібно надприродних чинників”.
Отже, Черкасенко не погоджується з тою розробкою легенди про дон Жуана, яку маємо в драмі Лесі Українки. Герої його твору – знайомий нам дон Хуан де Теноріо, а також донна Анна. Лепорелло став гостем з таверни, а слугою в дон Хуана – черевань Катаніон. Згадувана в драмі Лесі Українки мореска дістала ім’я Розіти й стала в центрі роману. Вона не топиться, як про це говорить легенда, а вбиває дон Хуана. Що сталося потім з нею – невідомо. Донна Долорес нічим не відрізняється від інших сеньйорит, ласих по вечері розважитися з вродливим коханцем. Жодна жінка не шукає в дон Хуані нічого іншого, крім його кохання. Різниця тільки в тому, що сеньйорити терплять хтивість дон Хуана до всіх них підряд, а донька рибалки Розіта приймає його зальоти поважно. Коли ж дон Хуан зраджує свою клятву, а з нею й Розіту, вона карає його смертю. Отже, дон Хуан за Черкасенком – звичайнісінький ловелас, “кнур”, як характеризує його Катаніон. Він швидко захоплюється вродливими жінками й набиває оскому після легкої перемоги й кількох зустрічей. Донна Аниа не тужить за своїм убитим Командором. Вона не може забути обіймів дон Хуана, і коли пересвідчується, що не матиме його за чоловіка, згодна затримати при собі як коханця. Анна здатна й на підлість, і не збирається зводити його на високості. Отже, як визначає сам автор, це “п’єса без жадної тяжкої філософічно-містичпої артилерії, але з претензією дати те, чого вимагає сучасна сцена: театральність (сценічність), легкість, цікавість, рух (кіновість) тощо і трішки здорової моралі”. В його творі ні дон Хуан, ні Розіта не обійшлися без філософувань, щоправда, дрібненьких, та на більші автор не спромігся. Поява Розіти в останньому акті викликає переляк і жах не менший, ніж поява Командора в Чер-касенкових попередників. Отже, не обійшлося й без “містики”.
Взявшись “спростувати” Лесю Українку, Черкасенко знову виступив проти її розвінчання зради, ліберальних балачок тощо. У вирішальні для народу дні революції подібні “лицарі волі” виявилися далеко дрібнішими за тих, яких розвінчувала Леся Українка. В цьому Черкасенко міг мати рацію, та цього він найменше домагався своїм твором. Черкасенко, який колись, ще до революції, визнавав за Лесею Українкою місце першого великого українського пролетарського поета, зрадивши український народ, який пішов шляхом соціалізму, спромігся після геніального твору Лесі Українки на опошлюючий розважальний фарс.
Образ іспанського спокусника дон Жуана, вийшовши з-під пера Лесі Українки, зажив в українській літературі новим життям, став об’єктом політичної боротьби полярно протилежних тенденцій. Це краще свідчення невмираючої революційної сили геніального творіння Лесі Українки.
Схожі твори:
- “Камінний Господар” Навесні 1912 року Леся Українка закінчила драму “Камінний господар” – поряд з “Лісовою піснею” найвище втілення її поетичної і драматургічної майстерності, геніальний твір на поширену в світовій літературі тему про спокусника жінок дон Жуана. “Боже, прости і помилуй!-іронічно писала поетеса в листі до А. Кримського,- я написала дон Жуана! Отого-таки...
- Драма Лесі Українки “Бояриня” – твір з національної історії України Творчість Лесі Українки завжди була тісно пов’язана з життям і соціальними та національними визвольними змаганнями народу, виконувала активну громадянську функцію у цій боротьбі. Геніальна дочка свого народу, Леся Українка добре розуміла, яке велике значення в духовному розвитку суспільства має національна ідея, тому й звернулася у своїй творчості до історії України....
- Драма-феєрія Лесі Українки “Лісова пісня” (конфлікт мрії і дійсності; поетика твору) Проживаючи довгий час (із вересня 1911 року) у Кутаїсі, влітку (25.07.) 1911 року Леся Українка пройнялася ностальгічним настроєм, тугою за рідними краєвидами, які своєю ніжністю так контрастували із велично-суворим кавказьким пейзажем; в результаті невідомого внутрішнього імпульсу протягом приблизно десяти днів письменниця створила драму-феєрію “Лісову пісню”. “Лісова пісня” органічно “вписується” у...
- Значення творчої спадщини Лесі Українки – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Значення творчої спадщини Лесі Українки Винятково велике значення творчості Лесі Українки в історії української літератури полягає в тому, що вона збагатила українську поезію новими темами й мотивами; досконало володіючи катренами й октавами, сонетами й оригінальними строфічними будовами, використовуючи гекзаметр, верлібр, п’ятисто-повий вірш тощо, вона збагатила строфіку,...
- Перечитавши твори Лесі Українки Література… Ми любимо читати книги, цікавимось різними її жанрами. Вона впливає на наші смаки, допомагає пережити той чи інший стан. Улюблені книги ми часто перечитуємо. Ось і сьогодні, зручно сівши в крісло, я взяла в руки томик поезій Лесі Українки і перечитую ще і ще раз уже знайомі вірші, і...
- Шляхи формування поетичного таланта Лесі Українки Політичні умови розвитку таланта Лесі Українки. Лісі Українці призначено було жити в Україні, розділеної двома імперіями з реакційними режимами: Австро-Угорщиною й царською Росією. Коли майбутній поетесі було всього лише п’ять років, вийшов сумно відомий Эмский указ. Він порушив питання: жити або загинути українських націй? Початок літературної діяльності. Хоча Лесі не...
- Листи Лесі Українки!!! Милая мамочко! Чого ж то з Марочкою так обертаються, що чуть не убили? Мені зробили операцію 11-го числа в 11 часів утра: я нічого не чула, тільки щось давило на тім’я. Ото хлороформ. Як зробили операцію, то мене однесли на кровать, і я от уже лежу 4-й день. І кумедно...
- Близькі мотиви творчості Ліни Костенко і Лесі Українки Близькі мотиви творчості Ліни Костенко і Лесі Українки “Мистецтво – це людська діяльність, яка полягає в тому, що одна людина певними зовнішніми знаками свідомо передає іншим пережиті нею почуття, а інші люди заражаються цими почуттями і переживають їх”. Чим же заражає поетичне мистецтво Ліни Костенко та Лесі Українки? Перш за...
- Одвічні мотиви лірики Лесі Українки Молоденька, слабенька, хвороблива Леся вийшла на шлях “ранньою веспої тихий спів несміло” заспівала. Але той “тихий спів” пролунав громосилим дзн ном, гучним спалахом, кликав стати “одважно до бою”, вселяв віру в те, що стане жадана воля, яка дасть можливість людині дихати на повні груди. У своїй поетичній творчості поетеса весь...
- “Лісова пісня” Лесі Українки – прекрасна казна про любов і зраду І. “Лісова пісня” Лесі Українки – шедевр української драматургії. (“Лісова пісня” – це багатопланова філософська драма-феєрія, що чарувала, чарує і, сподіваюсь, чаруватиме світову громадськість. За її мотивами створено спектаклі, фільм, балет. Твір цей – шедевр драматургії.) ІІ. Казковий світ Полісся у “Лісовій пісні” Лесі Українки. 1. Жанр твору. (“Лісова пісня”...
- Особливості творчого методу Лесі Українки І. Мова поезії Лесі Українки – мова української народної поезії. (Народна поезія, яка була органічно засвоєна поетом, визначила творчий шлях Лесі Українки. Отож реалізм перших творів був пов’язаний із фольклорними мотивами і образами, тим більше, що поетеса захопилася фольклористикою під впливом дядька М. Драгоманова ще дев’ятнадцятилітньою. Від українського фольклору Леся...
- Що вам відомо про життєвий шлях Лесі Українки? Розкажіть про виникнення псевдоніму письменниці. Відомо, що талант майбутньої письменниці проявився ще у дитячому віці. Найбільшим захопленням дівчинки була Музика, вона мріяла стати видатної піаністкою. Але й літературні вправи так само цікавили її. Один з найпершії шедеврів Леся Українка (тоді ще Леся Косач) написала у віці дев’яти років. Мати дівчинки,...
- Дитинство Лесі Українки та його вплив на творчість письменниці (за поезіями “Мрії”, “Як дитиною, бувало…”) По-справжньому величним був життєвий і творчий шлях Лесі Українки – видатної української письменниці. На її долю припало багато випробувань, проте жодні не зруйнували її віри у життя, не змінили її прагнень та переконань, не зламали характеру цієї сильної жінки. Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871 р. у...
- Особливості творчого методу Лесі Українки – Леся Українка Леся Українка (1871-1913 pp.) Особливості творчого методу Лесі Українки Особливістю творчого методу, використаного в драмі “Бояриня”, є поєднання романтизму з реалізмом. Сюжет цього драматичного твору складають не реальні, а вигадані ситуації. Так само діють у ній вигадані герої, які, однак, відтворюють загальні риси історично-побутового тла Росії та України другої половини...
- Життя й творчість Лесі Українки Якщо ознайомитися з біографіями, хоча б деяких письменників, відразу розумієш: єдине, що поєднує чи ледве не всіх діячів мистецтва – непроста доля й непростий внутрішній мир. Насправді, люди мистецтва дуже рідко бувають гармонійними внутрішньо й простими в спілкуванні. Можливо, саме це внутрішнє напруження й стає поштовхом до Творчості, до розвитку,...
- Лірика Лесі Українки Молоденька, слабенька, хвороблива Леся вийшла на шлях ранньої Творчості й несміливо запекла. Але той “тихий спів” пролунало гучним дзенькотом, голосним спалахом, кликало стати “відважно до бою”, вселяло віру в те, що стане бажана воля, що дасть можливість людині дихати в повні груди У своїй поетичній творчості поетеса увесь час була...
- Весняні мотиви у ліриці Лесі Українки У кожного поста є улюблена пора року, яку він оспівує, яка надихає його. У творчості Лесі Українки, здається, найчастіше зустрічається мотив весни. Весна постає у багатьох символічних значеннях. Часом це протиставлення осіннім настроям і суму. Згадаймо: Гетьте, думи, ви, хмари осінні! То ж тепера весна золота! Так починається один із...
- Жінка як сильна стать: життя і творчість Лесі Українки Якщо познайомитись з біографіями хоча б деяких митців, одразу розумієш: що об’єднує чи не усіх діячів мистецтва – непроста доля і непростий внутрішній світ. Насправді, люди мистецтва дуже рідко бувають гармонійними внутрішні й прості у спілкуванні. Можливо, саме це внутрішнє напруження і стає поштовхом до творчості, до розвитку, до самовдосконалення....
- Героїня Лесі Українки Героїня Лесі Українки як істинна пророчиця Вищої волі виступає скоріше у викривальній, а не обнадійливій іпостасі: їй не дано (а чи дано це потомленому і поганьбленому гріхами людству взагалі?) сили керувати правдою, яку вона, на відміну від інших, бачить голу і неприкрашену. Тому ближні не тільки не сприймають Кассандру –...
- Образ співця в поемі Лесі Українки “Давня казка” У творчості Лесі Українки важливе місце посідає тема ролі митця і мистецтва. Цій темі присвячено декілька віршів та поема “Давня казка”. Як поет Леся Українка завжди займала активну позицію в житті, тому тема поета і поезії не була для неї сторонньою. Головним героєм поеми “Давня казка” є поет, що “мав...