До сучасного письма людство йшло поволі… Вступ до теми “Коли ще не було письма”
Матеріал уроку. Акровірш “Книга”. “Перші писемні знаки” (стаття а підручнику).
Мета. Розкрити значення книги як найважливішого засобу людського пізнання, її роль у житті людини. Розповісти учням про перші писемні знаки. Ознайомити зі значенням слова “піктограма”. Пробуджувати бажання пізнавати нове. Розвивати уяву, фантазію, творче мислення. Виховувати любов і шанобливе ставлення до книги.
Обладнання. Сучасні види піктограм (дорожні знаки, емблеми тощо).
Хіт уроку
І. Мовна розминка.
1. Загадки.
– Дуже
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
– Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати.
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш. (Абетка)
– На уроках, в книжці, в школі
Почерпнеш ти їх доволі.
І назавжди у житті
Стануть друзями тобі. (Знання)
2. Народна мудрість.
З’єднати частини прислів’їв і пояснити їх зміст.
Книги – … – | – …а знання – з книг. |
Одна книга… – | – …ключ до знань. |
Мудрим ніхто не вродився, | – …як день без сонця. |
Золото добувають із землі, … – | – …а навчився. |
Хата без книг, … – | – …тисячі людей навчає. |
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Отож, як ви вже здогадалися, ми будемо говорити про… (книги). Про їх значення в житті людини. Про те, який довгий шлях пройшла книга, щоб набути сучасного вигляду. Існує невеличка казка, в якій підкреслюється вагомість книги, що несе у собі мудрість поколінь.
Казка про книгу і газету
Якось у домі з’явилася нова газета. Її поклали поруч зі старою книжкою. Газета оглянулась і почала розмову з книжкою.
– Яка ти стара, пошарпана…
Книжка у відповідь нічого не сказала. Та газета не вгавала.
– А я новенька, тільки віддрукована.
Книжка мовчала. Але через деякий час усі в домі прочитали газету і викинули її геть. А стару книжку читають і перечитують ще й сьогодні, бо в ній зібрано багатовікову мудрість людську.
III. Робота з матеріалами уроку.
1. Розгляд і осмислення ілюстрації до розділу.
– Прочитайте назву розділу.
– Чи можете собі уявити той час, коли люди не вміли ні читати, ні писати? Роздивіться малюнок у підручнику.
– Кого бачимо на передньому плані? (Хлопчика, який гортає книжку.)
– Що художник зобразив на задньому плані малюнка? (Полиці з книжками.)
– А що бачимо навколо хлопчика? (Рослинний орнамент в поєднанні з колишніми спробами письма на папірусі.)
– Чи можемо сказати, що художник поєднав на малюнку минуле і сучасність?
2. Акровірш “Книга”.
– Прочитайте вірш мовчки.
– Чи виникли якісь запитання?
– Чому “инакший” вжито з буквою “и”? (У акровірші автор теж хотіла поєднати минуле і сучасність. Адже за часів Т. Г. Шевченка вживалась літера “и” на початку слова в деяких словах, таких як прій, икавка.)
– Про що розповідається у вірші?
– Читання вірша вголос учнем.
– З якою інтонацією треба читати даний вірш?
– Над чим мимоволі задумуємось, слухаючи вірш?
3. Перші писемні знаки.
– Читання статті в підручнику вчителем.
– Що нового дізналися з розповіді про перші писемні знаки?
– Читання “ланцюжком”.
– Які знаки природи людина вміла розпізнавати? Зачитайте.
– Що називається піктограмами?
– Які малюнкові повідомлення ми бачимо щодня? Зачитайте.
– Які піктограми ми використовуємо на уроках природи? (Позначення явищ природи – дощ, сніг, туман, іній.)
4. Хвилинка-цікавинка.
Письмо почалося з малюнка. І отримало назву піктографічного (від латинського pictus – намальований і grapho – пишу). Малюнкове письмо передає лише приблизний зміст повідомлення. Існували в цьому виді письма і деякі умовності. Коли малювали, наприклад, тварину, перевернуту догори ногами, цим хотіли сказати, що вона нежива. Сонце символізувало “день”, а піктограма з зіркою – “ніч”. Піктограми зображували в основному конкретні предмети.
– Спробуйте за допомогою піктограм зобразити речення.
Наприклад
IV. Підсумок уроку.
– Минуло багато часу, поки з’явилися друковані книги. Тепер книжка всюди поруч з нами. Вона – наш друг і порадник. Шануйте її, любіть і бережіть, бо в неї вкладено велику працю багатьох поколінь.
– А зараз складемо сенкан “Книга”.
Наприклад.
Книга.
Стародавня, сучасна.
Розповідає, навчає, допомагає.
Без неї не прожити.
Мудрість.
V. Домашнє завдання.
Прочитати уривок з оповідання “Як написали найпершого листа”.