Дитинство. Отроцтво. Юність характеристика образа Иртеньева Николеньки (Миколи Петровича)
ДИТИНСТВО. ОТРОЦТВО. ЮНІСТЬ (Трилогія, 1851 – 1855) Иртеньев Николенька (Микола Петрович) – головний герой, від імені якого ведеться оповідання. Дворянин, граф. Зі знатного аристократичного прізвища. Образ автобиографичен.
У трилогії показується процес внутрішнього росту й становлення особистості Н. , його взаємини з оточуючими людьми й миром, процес збагнення дійсності й самого себе, пошук щиросердечної рівноваги й сенсу життя. Н. з’являється перед читачем через своє сприйняття різних людей, з якими так чи інакше зіштовхує його життя.
У повісті Н. десять років. Серед його домінуючих рис – сором’язливість, що доставляє героєві безліч страждань, бажання бути улюбленим і самоаналіз. Герой знає, що зовнішністю він не блищить і на нього навіть знаходять мінути розпачу: йому здається, “що немає счастия на землі для людини з таким широким носом, товстими губами й маленькими сірими очами”.
Знайомство з героєм відбувається в момент його пробудження, коли його будить гувернер Карл Иванич. Уже тут, у першій сцені повести, проявляється одна з головних рис толстовського листа – психологічний аналіз, знаменита
) подій, завдяки яким письменникові вдається глибше заглянути в душу героя. Прекрасно передаючи дитячу психологію, Толстой зображує маленького Н. гостро сприймаючим не тільки навколишню природу, але й по-детски жваво й безпосередньо відгукується на лиха близьких йому людей Так, він співчуває гувернерові Карлові Иваничу, який вирішив звільнити його батько. Товстої найдокладнішим образом описує щиросердечні стани героя.
“Після молитви загорнешся, бувало, у ковдрочку; на душі легко, світле й втішно; одні мрії женуть інші, – але про що вони? вони невловимі, але виконані чистою любов’ю й надією на світле счастие”. Дитинство Н. – час максимальної життєвої повноти й гармонії, безтурботності й сили віри, безневинній веселості й безмежній потребі любові – рисується письменником з почуттям неприхованого розчулення.
“Отроцтво”. Отроцтво, за словами оповідача, починається для нього зі смерті матері. Про нього він говорить як про “пустелю”, де рідко перебувають “мінути щирого теплого почуття, так яскраво й постійно висвітлювало початок мого життя”. Взрослеющего Н. починають відвідувати питання, дотоле його зовсім що не хвилювали, – про життя інших людей.
Дотепер мир обертався довкола нього одного, а тепер погляд його поступово починає мінятися Імпульсом до цього стає розмова з подруги матері, що виховується разом з Иртеньевими дочкою, Мими Катенькой, що говорить про різницю між ними: Иртеньеви багаті, вони ж з матір’ю бідні. Героя тепер займає, як же живуть інші, “коли вони анітрошки не піклуються про нас?., як і чим вони живуть, як виховують своїх дітей, чи вчать їх, чи пускають грати, як карають?
І т. д.”. Для письменника надзвичайно важливий – і із психологічної, і з моральної точки зору цей процес поступового розмикання індивідуалістичної замкнутості на собі одному, хоча в повісті він не оцінюється їм як гріх, оскільки дитячий егоїзм, на його думку, – явище, так сказати, природне, як, втім, і соціальне – наслідок виховання в аристократичних сім’ях. Ускладнюються відносини Н. і з іншими людьми, насамперед з рідним братом Володею, що старше його всього лише на рік і кілька місяців, але й цей розрив здається набагато більшим: брат нестримно віддаляється від Н., викликаючи в ньому гірке почуття втрати, ревнощі й постійне бажання заглянути в його мир (сцена розгрому Н. колекції прикрас брата, які він перекидає разом зі столом). Різкіше й суперечливіше стають його приязні й ворожості (епізод з гувернером St.
-Jerom(o), його самовідчуття, докладно аналізоване автором. “Я був соромливий від природи, але соромливість моя ще збільшувалася переконанням у моїй потворності А я переконаний, що ніщо не має такого разючого впливу на напрямок людини, як зовнішність його, і не стільки сама зовнішність, скільки переконання в привабливості або непривабливості її”. Герой так описує свій вигляд: “Я набагато нижче ростом Володі, широкоплечий і м’ясистий, як і раніше дурний і як і раніше каламучуся цим, Я намагаюся здаватися оригіналом. Одне утішає мене: це те, що про мене тато сказав якось, що в мене розумна пика, і я цілком вірю в це”. Саме в цей період “любимейшими й постояннейшими предметами” міркувань героя стають “відвернені питання про призначення людини, про майбутнє життя, про безсмертя душі…
“. Толстой підкреслює, що в рішенні їх Н. осягає безсилля розуму, попадає в безвихідне коло аналізу своїх думок, втрачаючи разом з тим силу волі, свіжість почуття і ясність розуму (що згодом відіб’ється на загальній концепції особистості письменника). У цей же час зав’язується й перша теперішня дружба Н. із Дмитром Нехлюдовим, під впливом якого Н. приходить до “захопленого обожнювання ідеалу чесноти й переконанню в призначенні людини постійно вдосконалюватися”. “Ю н о с т ь”. Н. – майже сімнадцять Він неохоче готується до університету.
Головне його захоплення – прагнення до морального вдосконалення, що дає тепер їжу не тільки розуму, будячи нові думки, але й почуттю, спонукаючи до діяльного його здійснення. Герой, однак, тверезо усвідомлює різке протиріччя між чудовими планами морального діяльного життя й теперішнім її “дріб’язковим, заплутаним і дозвільним порядком”. Мріяння поки заміняють реальність. В основі їх, як повідомляє герой, чотири почуття: любов до уявлюваної жінки; любов любові, тобто бажання бути улюбленим; надія на незвичайне, марнолюбне щастя й очікування внаслідок цього чогось чарівно^-щасливого; відраза до себе й каяття, що складалися в ненависті до минулому й жагучому бажанні досконалості.
Герой становить життєві правила й намагається випливати їм Все життя його в цей період проходять у черзі падінь і відроджень. Герой надходить на математичний факультет університету, батько дарує йому дрожки з конем, і він проходить перші спокуси свідомості власної дорослості й самостійності, які, однак, приводять до розчарування. Читаючи романи (особливо влітку) і порівнюючи себе з їхнім героями, Н. починає намагатися бути “як можна більше comme il faut” (це поняття він називає “одним із самих пагубних, помилкових понять, щеплених мені вихованням і суспільством”), тобто відповідати ряду умов: відмінне знання французької мови, особливо догана, довгі й чисті нігті; “уменье кланятися, танцювати й розмовляти”; “байдужість до всьому і постійне вираження деякої витонченої презирливої нудьги” і т. д. Саме це поняття, як підкреслює Толстой, – причина помилкової упередженості героя до інших людей, насамперед до студентів, що навчаються разом з ним, які не тільки не менш розумні, чим він, але й знають набагато більше, хоча далеко не відповідають обраним їм критеріям. Фінал повести – провал Н. на екзамені з математики й відрахування з університету. Герой знову вирішує писати правила життя й ніколи не робити нічого дурного
Схожі твори:
- Дитинство. Отроцтво. Юність характеристика образа Карла Иванича (Мауера) ДИТИНСТВО. ОТРОЦТВО. ЮНІСТЬ (Трилогія, 1851 – 1855) Карл Иванич (Мауер) – німець, учитель, гувернер. З’являється на самому початку повести “Дитинство” головою, що ляскає мух над, що спить Николеньки Иртеньева, чим викликає невдоволення розбудженого вихованця. Товстої підкреслює чудакуватість К. І. і його доброту, однак і різницю між поводженням героя в дитячій...
- Дитинство. Отроцтво. Юність характеристика образа Епифановой Авдотьи Василівни ДИТИНСТВО. ОТРОЦТВО. ЮНІСТЬ (Трилогія, 1851 – 1855) Епифанова Авдотья Василівна – сусідка Иртеньевих, потім друга дружина Петра Олександровича Иртеньева, батька Ні-Коленьки. Оповідач відзначає її жагучу, віддану любов до чоловіка, що, однак, анітрошки не заважає їй любити красиво одягатися й виїжджати у світло. Між нею й молодими Ирте-Ньевими (за винятком Любочки,...
- Виклад трилогії Толстого “Дитинство. Отроцтво. Юність” Як і всі добутки Л. Н. Толстого, трилогія “Дитинство. Отроцтво. Юність” з’явилася, по суті, втіленням великої кількості задумів і починань. У ході роботи над добутком письменник ретельно вигострював кожну фразу, кожну сюжетну комбінацію, намагався підкорити всі художні засоби чіткому проходженню загальній ідеї. У тексті толстовських добутків важливо всі, дріб’язків немає....
- Як “зроблена” трилогія Л. М. Толстого “Дитинство. Отроцтво. Юність” Які уроки життя я отримав, прочитавши роману Л. М. Толстого “Війна і мир” Як і всі твори Л. М. Толстого, трилогія “Дитинство. Отроцтво. Юність “явилась, по суті, втіленням великої кількості задумів і починань. У ході роботи над твором письменник ретельно відточував кожну фразу, кожну сюжетну комбінацію, намагався підпорядкувати всі художні...
- Батьки й діти характеристика образа Кірсанова Миколи Петровича БАТЬКИ Й ДІТИ (Роман, 1862) Кірсанов Микола Петрович – батько Аркадія Кірсанова. Це людина вже літній, що пережила чимало нещасть, але не зломлений ними. Ідеаліст із романтичними смаками й похилостями, він на свій лад прагне здійснити у своєму житті ідеал, що нагадує ідеал Лаврецкого з “Дворянського гнізда”, – трудиться, намагається...
- Батьки й діти характеристика образа Кірсанова Павла Петровича БАТЬКИ Й ДІТИ (Роман, 1862) Кірсанов Павло Петрович – дядько Аркадія Кірсанова, антагоніст Євгенія Базарова, аристократ, англоман, помірний ліберал” Наділений ефектною біографічною передісторією: блискуча кар’єра й світські успіхи перервані трагічною любов’ю, і далі з героєм відбувається зміна, що теж нагадує історію Лаврецкого, – герой знаходить вихід у відмові від надій...
- Злочин і покарання характеристика образа Лужина Петра Петровича ЗЛОЧИН І ПОКАРАННЯ (Роман, 1866) Лужин Петро Петрович – тип ділка й “капіталіста”. Йому сорок п’ять років. Манірний, ставний, з осторожною й брюзгливою фізіономією. Похмурий і зарозумілий. Хоче відкрити в Петербурзі адвокатську контору. Вибившись із незначності, високо цінує свій розум і здатності, звик любуватися собою. Однак найбільше Л. цінує гроші....
- Твір “Юність – коли закінчується дитинство” Дорослі завжди кажуть, що хотіли б повернутися у старі часи. Начебто тоді було краще жити: люди були добріші, а трава, відома річ, зеленіша. Однак, мені здається, річ зовсім не в оточенні. Мабуть, самі дорослі були колись іншими. Юність – весна життя, тож люди у цю пору ставляться одне до одного...
- Повоєнні дитинство та юність (за повістю “Вогник далеко в степу”) Повість “Вогник далеко в степу” – це художньо відтворена сторінка життя самого автора, пам’ять його серця. Цією повістю Григір Тютюнник щиро віддав своїм одноліткам моральний борг. Перед читачем постають правдиві неприкрашені картини повоєнної дійсності з усіма її труднощами й непоказним героїзмом. Автор намагається показати, що життя наших однолітків майже півстоліття...
- Повоєнні дитинство та юність (За повістю Г. Тютюнника “Вогник далеко в степу”) Повість “Вогник далеко в степу” – це художньо відтворена сторінка життя самого автора, пам’ять його серця. Цією повістю Григір Тютюнник щиро віддав своїм одноліткам моральний борг. Перед читачем постають правдиві неприкрашені картини повоєнної дійсності з усіма їх труднощами й непоказним героїзмом. Автор намагається показати, що життя наших однолітків майже півстоліття...
- Образ Миколи Петровича Кірсанова у романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти” Зовнішній конфлікт роману Тургенєва “Батьки й діти” – це зіткнення двох епох, двох мировоззрений, філософії “батьків” і “дітей”. Представником нового покоління у романі виступає демократ-різночинець Євгеній Базарів. Безпосереднім антагоністом Базарова, явним супротивником його є Павло Петрович Кірсанов, витончений, рафінований аристократ. “Схованим” же супротивником Базарова є Микола Петрович Кірсанов, тонка й...
- Юність короля Генріха ІV і Зрілість короля Генріха ІV характеристика образа Генріха ІV Генріх ІV – центральний герой дилогії. Історичний Генріх – син Антуана Бурбона, з 1562 р. король Наваррский – очолював під час релігійних воєн партію гугенотів. Герой Генріха Манна, що залишив по собі пам’ять як справедливий, добрий король, важливий для автора і як активний борець і діяч, гуманіст на коні й...
- Злочин і покарання характеристика образу Лужина Петра Петровича Лужин Петро Петрович – тип ділка і “капіталіста”. Йому сорок п’ять років. Манірний, ставний, з обережною і буркотливою фізіономією. Похмурий і зарозумілий. Хоче відкрити в Петербурзі адвокатську контору. Вибившись з нікчемності, високо цінує свій розум і здібності, звик милуватися собою. Проте найбільше Л. цінує гроші. Він захищає прогрес “в ім’я...
- Котлован характеристика образа Вощева Вощев – головний герой повести. Прізвище персонажа асоціативно зв’язаний зі словами “загальний”, “марний”, “віск”. Повість починається з того, що В. у день тридцятиріччя звільняють із механічного заводу за його “замисленість серед загального темпу праці”: він міркував про “план загального життя” у надії “видумати що-небудь начебто щастя”. Відправившись мандрувати, В. приходить...
- Дон Жуан характеристика образа Дон Жуана Дон Жуан – у версії Байрона романтичний персонаж, що відкриває в собі розлад між закладеним природою й тим, що викохано суспільством, і цим різко відрізняється від своїх попередників. Вони – в обробках легенди від Тирсо де Молина до Мольера – були незмінно наділені людською цілісністю, тоді як у Байрона персонаж,...
- Пісня про моєму Сиде характеристика образа Сида Сид – головний персонаж поеми, національний герой Іспанії. Історичний прототип героя Родриго Диас де Бивар на прізвисько Сид жив у другій половині XI в. і вмер в 1099 р. Близькість поеми до її історичних подій, що породили, вплинула на стильові особливості цього добутку, які сильно відрізняються від французького героїчного епосу....
- “Характеристика Тараса Бульби за повістю Миколи Гоголя” Тарас Бульба є головним героєм однойменної повісті Миколи Гоголя. При аналізі вчинків і дій Тараса перше, що спадає на думку, це те, що він являє собою еталон козацтва, кращий зразок козака по своїм моральним принципам. Автор повісті не тільки показує це за допомогою якихось натяків, але прямо пише, що впевненість...
- Герой нашого часу характеристика образа Печорин ГриГорей Олександрович ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ (Роман, 1839-1840; опубл. окремим изд. без предисл. – 1840; 2-е изд. Із предисл. – 1841) Печорин ГриГорей Олександрович – головний герой роману, по своєму типі пов’язаний з персонажами психологічних романів Р. Шатобриана (“Рене, або Наслідку страстей”), Б. Кін-Стана (“Адольф”), е. Сенанкура (“Оберман”), А. де Мюссе (“Сповідь сина...
- Котлован характеристика образа Жачева Жачев – безногий каліка, інвалід першої світової війни, що пересувається на візку. “Зубов в інваліда не було ніяких, він їх спрацював начисто на їжу, зате наїв величезну особу й гладкий залишок4 тулуби; його коричневі, скупо отверзтие ока спостерігали сторонній для них мир з жадібністю знедоленості, з тугою пристрасті, що скопилася,”....
- Котлован характеристика образа Прушевского Прушевский – інженер, виконавець робіт; про героя говориться, що це “не старий, але сивий від рахунку природи людина”. Він сам “видумав” ідею “загальпролетарського будинку” і керує його будівництвом: по його проекті “через рік весь місцевий клас пролетаріату вийде з мелкоимущественного міста й займе для життя монументальний новий будинок”; однак П....