ДІТИ! СТЕРЕЖІТЬСЯ БАОБАБІВ – Поетизація в казці “Маленький принц” краси чистих людських взаємин
Уроки зарубіжної літератури 6 клас
Урок 64
ДІТИ! СТЕРЕЖІТЬСЯ БАОБАБІВ!
Тема: Поетизація в казці “Маленький принц” краси чистих людських взаємин.
Причепурився сам уранці, причепури гарненько і свою планету.
А. де Сент-Екзюпері
Мета: закріпити поняття “алегорія”, “алегоричний зміст”; характеризувати образ маленького принца; ввести поняття “текстове протиставлення” – бінарна опозиція, поетизація – оспівування – авторське схвалення; формувати вміння узагальнювати прочитане; формулювати життєві
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Хід уроку
1. Актуалізація навчання.
Слово вчителя.
На попередньому уроці ми з’ясували, що Антуан де Сент-Екзюпері обирає жанр казки для свого твору невипадково. Саме казка дозволяє автору писати мовою, зрозумілою дитячій аудиторії. Саме казка дозволяє “створити мову”, якою говорять дорослі з дітьми, саме казка узагальнює життєвий досвід
– Що таке алегорія? З якими жанрами і творами, що ви їх вивчали у цьому році, вона пов’язана? (Якщо учні мають труднощі із відповіддю, пропонуємо їм звернутися до словника термінів на с. 236 підручника).
Сила алегорії в тому, що вона здатна на віки закріпити уявлення людства про справедливість, добро, зло, етичні якості.
“Діти! Стережіться баобабів!” – лунає з вуст автора у 5 розділі.
– До чого автор спонукає дітей?
– Що це за баобаби? З’ясувати це – мета нашого уроку.
2. Робота над текстом.
Отже, на минулому уроці ми прочитали 1,2,3 розділи казки і з’ясували, що наш герой-оповідач зустрівся з маленьким принцем… Нагадаємо зміст.
2.1. Стислий переказ 1, 2, 3 розділів.
2.2. Аналіз 1 – 8 розділів.
Удома ви прочитали 4, 5, 6, 7, 8 розділи. Звернімося до прочитаного.
У 4 розділі автор робить таке зауваження: “Я залюбки почав би цю повість так, як починають якусь казку. Почин був би такий: “Був собі маленький принц, і жив він на планеті, трошечки більшій від нього самого, і дуже тому принцові хотілося мати друга…””.
Методичний коментар. Згадаємо з вами, що Володимир Якович Пропп, який все життя вивчав казки, світовий фольклор, встановив вперше за всю історію фольклористики (науки, що вивчає усну народну творчість) суворі закони, за якими будується чарівна казка. Одним з таких законів, що були названі універсаліями, є зачин – стандартний початок. Всі казки починаються з вказівки на те, де, коли і з ким відбудуться події. Вказівка має характерне посилання не на точне місце, час, особу, а уявний час, простір, людей. “Жили собі дід та баба…”, “Далеко-далеко, невідомо де, не знати коли…”, “В декотрому царстві, в декотрому государстві…” і т. д.
– Чому автор зауважує, що він міг би почати казку, як завжди вона починається? У чому сенс зміни традиційного початку казки? (Учитель вислуховує відповіді дітей).
Висновок учителя. А. де Сент-Екзюпері хоче заперечити казковість казкового героя, він стверджує, що маленький принц не придуманий герой, а його приятель. При цьому автор розповідає про відмінність уявлень про важливі речі в світі дітей і в світі дорослих, протиставляючи їх: “Отакі ті дорослі!”. З’ясуємо, які ж ті дорослі.
2.3. Бесіда за прочитаним.
Для зручності вчителя інформацію для обговорення подаємо у вигляді таблиці.
Цитати про дорослих Висновки – тлумачення
“Але він був одягнутий у східні шати, і йому ніхто не повірив” У світі дорослих не вірять тому, хто не такий, як всі. Людина позбавляється неповторності, несхожості на інших
“Султан звелів своєму народові під страхом смертної кари носити європейське вбрання… Цього разу з ним погодились геть усі” Султан турецький змусив свій народ відмовитись від свого коріння задля того, щоб довести правоту свого вченого. У світі дорослих приймають лише “своїх”
“Дорослі полюбляють цифри”. “Якщо скажеш дорослим: “Я бачив гарний будиночок цегляного кольору, на вікнах герань, а на даху голубів”, – вони не можуть уявити його собі. їм треба сказати так: “Я бачив будинок на сто тисяч франків”. Тоді вони вигукують: “Яка розкіш!”” Світ дорослих – раціональний, позбавлений творчої уяви. В цьому світі все переводять у кількість грошей
Цитати про дорослих Висновки – тлумачення
“Не треба на них сердитися. Діти мають бути до тих дорослих поблажливі” Діти мудріші дорослих, і тому мають виявляти до них терпіння
“І я можу стати таким, як дорослі, котрі нічим не цікавляться, окрім своєї циферії. От я ще й тому купив коробочку з фарбами та олівці!” Порятунок від того, щоб не стати таким дорослим, як решта, у творчості, яка відкриває людині світ фантазії – чистий, нераціональний, піднесений
Висновок. Письменник зауважує, що почав казку нетрадиційно, щоб підкреслити, що хоч маленький принц і казковий герой, все ж він є представником того світу, в якому більше правди життя, в якому все краще, ніж в нашому. Тобто Екзюпері критикує раціональний світ, в якому живе, і мріє навернути читачів до мудрості.
2.4. Характеристика образу маленького принца.
– Який же світ дітей? Хто у творі є представником світу дітей?
Образ маленького принца.
Щоб розкрити образ будь-кого, треба розповісти про:
1) зовнішність;
2) характер (через вчинки героя);
3) ставлення до нього автора;
4) ставлення інших персонажів до нього.
Отже, розкрийте образ маленького принца. (Учні переказують твір, характеризуючи героя).
Допоміжні запитання:
1. Що ми знаємо про зовнішність маленького принца?
2. Розкажіть про ставлення маленького принца до баобабів і до троянди. Які риси характеру принца розкриває автор?
3. Що алегорично втілено в образах баобабів і троянди?
(Після відповіді учнів співставляємо пряме лексичне значення
Слів і текстуальне тлумачення).
Методичний коментар. Баобаб – дерево, що живе 4-5 тисяч років, стебло якого вигниває всередині, утворюючи пустоту, де накопичується вода.
Троянда – символ краси, любові, духовності.
У тексті казки: баобаби – дорослі, троянда – вередлива краса.
Лексичне значення: баобаб – пустота, що заповнена водою, троянда – символ краси – квітка.
Отже, накладаючи одне поняття на інше, отримаємо: дорослі – пустота, троянда – краса, яку треба берегти.
– Проілюструйте цитатами ставлення письменника до свого героя.
– Чому маленький принц залишив свою планету?
– Що не подобалось героєві у собі?
“Треба було зважати не на слова, а на діла”.
“Я був занадто молодий, що уміти любити”.
“Моя квітка напахтила всю мою планету, а я не умів нею тішитися “.
3. Підбиття підсумків уроку.
– Що б ви взяли з собою у життя зі світу дорослих, а що б залишили, як неприйнятне для вас?
– Розтлумачте заклик автора, який ми обрали темою уроку.
1. Домашнє завдання.
1. Прочитати розділи казки 10, 13, за підручником (с. 222-228) і розділи 11, 12, 14, 15 за хрестоматією. (Під час читання глав звертайте увагу на запитання і завдання до прочитаного, які допоможуть вам з’ясувати, наскільки ви усвідомили зміст).
2. Звернути увагу на те, як ставиться маленький принц до мешканців кожної відвіданої планети. Виписати цитати, які підсумовують його враження. Вміти усно описати одну із планет, яку відвідав маленький принц.